مشاور حسن روحانی: گران شدن دلار کار خوبی بود

0

اکبر ترکان در گفت‌وگویی از افزایش قیمت دلار حمایت کرده و گفته است: اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره ای نبود چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند, وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود دلار هم بالا می رود .

نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود چرا که این موجب شکست اقتصاد می شود. دلار ارزان بماند ولی تورم باعث می شود که کالای داخلی گران شود .

وی با بیان این‌که دولت کوشش عبثی می کرد که جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد میلیادرها دلار هم پول تزریق کرد ولی نشد، تصریح کرد:‌ دولت خلاف جریان حرکت اقتصاد حرکت می کرد, وقتی تورم وجود دارد سطح عمومی قیمت ها بالا می رود یعنی کالای ایرانی سال به سال به اندازه تورم افزایش قیمت پیدا می کنند و وقتی که دلار ثابت باشد کالا های وارداتی هم دارای قیمت ثابت هستند.

وی ادامه داد: وقتی قیمت کالاهای وارداتی ثابت بماند و قیمت کالاهای ایرانی گران شود می شود کالای خارجی ارزان و کالای ایرانی گران و این موجب کاهش صادرات و افزایش واردات می شود.می شود در اقتصادی که کارخانه ها زیر ظرفیت کار می کنند و محصولاتش روی دستش مانده ما همینطور کالای خارجی (از ظرف پلاستیکی گرفته تا کت و شلوار و کفش و جوراب و لوازم منزل و…) وارد کنیم .

مشاور رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که باید مسیر اقتصاد مقاومتی را انتخاب کنیم و جلوی واردات کالای خارجی را بگیریم و از کالای ایرانی حمایت کنیم، اظهار کرد: کارگرانی که در شرکت های خودرو ساز یا قطعه ساز کار می کنند مگر متریال و ماشین آلات شان خارجی نیست پس چرا کیفیت کار خراب است چون بی دقت هستیم و کنترل کیفیت نداریم و شلخته هستیم…بخش بزرگی از کیفیت فقط به وجدان کاری و مسئولیت و تربیت شغلی بر می گردد.

ترکان بیان کرد: اگر تربیت و کارمان روی انضباط باشد بخش بزرگی ازکیفیت مان نیز درست می شود,کیفیت مربوط به ماشین آلات نیست مربوط به تربیت کاری ماست.

منبع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ