۵ افسانه بزرگ در مورد ثروتمند ترین فرد جهان «بیل گیتس»

1

شرکت مایکروسافت چندی پیش یکی از بزرگترین تصمیمات تاریخ فعالیتهایش را اتخاذ کرد تا سومین مدیرعامل خود را برگزیند و دور تازهای از فعالیتهایش را آغاز کند. در این تصمیم «ساتیا نادلا» جایگزین «استیو بالمر» شد و همچنین «بیل گیتس» به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل اسبق مایکروسافت نیز از سمت رئیس هیأت مدیره این شرکت با قدمت۳۹ ساله کنار گذاشته شد تا «جان تامسون» جایگزین او شود. اگر چه این اتفاق باعث شد نقش «بیل گیتس» در دنیای فناوری کمرنگتر شود، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این مرد ۵۸ ساله هنوز هم محبوبترین فرد در صنعت جهانی فناوری ارتباطات و اطلاعات محسوب میشود.

 گیتس که این روزها عنوان «بنیانگذار تحول در دنیای فناوری» را در اختیار دارد، به واسطه ثروت افسانهای خود همواره مورد توجه قرار گرفته است. شهرت این مرد به واسطه موقعیت خود در دنیای فناوری و ثروت رو بهرشد آن باعث شده است افسانههای مختلفی در مورد وی مطرح شود.
روش ثروتمند شدن بیل گیتس روش پولدار شدن بیل گیتس راز ثروتمند شدن بیل گیتس داستان بیل گیتس بیوگرافی ساتیا نادلا بیوگرافی استیو بالمر بیل گیتس چگونه پولدار شد
در این میان کارشناسان ۵ افسانه بزرگ و باورنکردنی در مورد «بیل گیتس» را توضیح داده اند.
۱- ارزش هر ثانیه از زندگی «بیل گیتس» بیشتر از ۱۰۰۰ دلار
بر اساس آخرین بررسیها اعلام شد که مجموع سرمایه گیتس تا نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی ۸/۷۶ میلیارد دلار بوده است. به همین خاطر بزرگترین داستانها و افسانه ها به این بخش از زندگی او مربوط میشود.
در بخشی از این داستانها گفته میشود که اگر «بیل گیتس» در خیابان مشغول راه رفتن باشد به صورت تصادفی ۱۰۰۰ دلار از دست او به زمین بیفتد، این اتفاق برای او اهمیتی ندارد چرا که هر ثانیه از زندگی وی بیشتر از این رقم ارزش دارد.
۲- پرداخت پول از جانب «بیل گیتس» بهازای ارسال ایمیل
بر اساس برخی شایعات گفته میشود که اگر یک پست الکترونیکی ویژه به صورت زنجیرهای ارسال شود، فرستندگان میتوانند از طرف «بیل گیتس» پول دریافت کنند. در این ایمیل زنجیرهای گفته شده است که مایکروسافت و AOL در حال ادغام شدن با یکدیگر هستند که این همکاری وسیع تأثیرات قابل ملاحظهای بر کاربران جهانی میگذارد. بر این اساس یک پست الکترونیکی آزمایشی برای بررسی تأثیرات حاصل از ادغام این دو شرکت ارسال شده است که اگر کاربران آن را به یکدیگر بفرستند، پول دریافت میکنند.این طور که گفته شده است، مایکروسافت بهازای هر ایمیلی که بفرستید صدها دلار پول میپردازد و بسیاری از منابع تأیید کردهاند که این اتفاق صحت دارد. بر این اساس اگر ایمیل یاد شده را به تعداد زیادی از دوستان خود بفرستید، یک شبه میلیاردر میشوید. اما در حقیقت ماجرای این ایمیل و دریافت پول بهازای ارسال آن از اساس شایعه بوده و صحت نداشته است. اما با این حال هنوز هم تعداد زیادی از کاربران جهانی هستند که امید دارند با ارسال این پست الکترونیکی پولدار شوند.
۳- پیشبینی حافظه رایانه های مورد نیاز
هنوز هم بسیاری از کارشناسان و کاربران وجود دارند که به استناد صحبت «بیل گیتس» در اوایل دهه ۱۹۸۰ اظهار میکنند که برای هر کاربر حافظه ۶۴۰ کیلوبایتی کافی است و کاربر به حافظه بیش از این میزان نیازی ندارد. اما باید توجه داشت که گیتس هرگز چنین چیزی نگفته است چون وی که بزرگترین و صاحب نامترین فرد در دنیای فناوری محسوب میشود، با چنین صحبتی میتواند کل اعتبار خود را از دست بدهد. این روزها شایعه یاد شده در بیشتر مراکز خبری دیده میشود و همین مسأله باعث شده است تا در نهایت گیتس بهطور صریح در این زمینه صحبت کند. او چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «من در اوایل فعالیت خود در دنیای فناوری کارهای نادرست زیادی کردم و نظرات اشتباهی دادم، اما در طول این سالهای طولانی هرگز در مورد حجم مورد نیاز حافظه برای کاربران نظری ندادم». این روزها به واسطه دسترسی همگان به اینترنت، بهراحتی میتوان این ادعا را ثابت کرد. با این تفاسیر، پس از اظهار گیتس کارشناسان در سایتهای اطلاعاتی مشغول جستوجو شدند تا مشخص شود که بنیانگذار شرکت مایکروسافت چنین نظری را داده است یا خیر. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که «بیل گیتس» در صحبتها و سخنرانیهای خود هرگز در این زمینه اظهار نظر نکرده است و از همان ابتدا بارها تأکید کرده که سیستمهای رایانهای با سرعت فراوان در حال پیشرفت هستند و هر روز مدلهای جدید رایانه با توان و قدرت بالاتر وارد بازار میشود.
۴- سرقت فناوری گرافیکی اپل
شرکت اپل در سال ۱۹۸۸ یک پرونده قضایی علیه مایکروسافت ترتیب داد و در آن ادعا کرد که سیستمعامل ویندوز بخشی از از رابط کاربری گرافیکی(GUI) که در سیستمعامل Macintosh مورد استفاده قرار میگیرد را  بهطور غیرقانونی در اختیار گرفته است. طی دادگاهی که بر همین اساس تشکیل شد، شرکت اپل نام بیش از ۲۰۰ رابط گرافیگی را ارائه کرد که در سیستمعامل ویندوز مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفته بود. از جمله این بخشها فناوری تغییر اندازه پنجرهها، فناوری روی هم قرار گرفتن پنجرههای مختلف، نوار ابزارهای عنوانبندی شده و… بود که بر اساس قانون کپیرایت گفته میشود تمام این بخشها شکل و شمایل ویندوز را شبیه Mac کرده است. بزرگی هر دو شرکتی که در دادگاه مقابل همدیگر قرار گرفتند باعث شد تا بررسی این پرونده به صورت بسیار دقیق انجام شود و سرانجام پس از۵ سال دادگاه رأی نهایی خود را اعلام کرد و مشخص شد که مایکروسافت هیچ تخلفی در این زمینه انجام نداده است. اپل در پرونده قضایی خود ادعا کرده بود که گیتس در سیستمعامل ویندوز ۰/۱ از این قابلیتها بهره برده است. اما گروه توسعهدهنده مایکروسافت در آن زمان رابط کاربری گرافیکی را تنها در زیرمجموعههای سیستمعامل ویندوز به کار میگرفتند و تمامی فناوریهای ارائه شده از سوی آنها، ابداع خودشان بود. با بالا گرفتن ادعاهای اپل و به جریان افتادن مجدد این پرونده قضایی، بعدها هرگز از رابط کاربری گرافیکی در نسخههای جدید سیستمعامل ویندوز استفاده نشد.
وکلای اپل پس از این جریان ادعا کردند که پرونده قضایی یاد شده باعث شد تا مایکروسافت استفاده از این فناوری را کنار بگذارد و در مقابل، شرکت مایکروسافت همیشه این مسأله را تکذیب کرد. این دعوای حقوقی بین دو شرکت ادامه یافت و سرانجام گیتس در یک مصاحبه با هفتهنامه InfoWorld اعلام کرد: «ما بهطور کاملاً صریح اعلام میکنیم تکنیکهای مربوط به رابط کاربری گرافیکی و ایدههای مربوط به آن در حیطه قوانین کپیرایت قرار نمیگیرند و نمیتوان آنها را انحصاری کرد». در سال ۱۹۹۳ قاضی «واوگنواکر» در نهمین دادگاه زنجیرهای تجدید نظر طرف مایکروسافت را گرفت و تمام ادعاهای اپل را رد کرد. با این وجود، برخلاف نظریههای قانونی و اسناد معتبر، همچنان شایعاتی وجود دارد که گفته میشود گیتس این فناوری را از شرکت اپل سرقت کرده است.
۵- «بیل گیتس» و قوانینی که لازم نیست کودکان یاد بگیرند
گیتس در طول سالهای گذشته جلسه های فراوانی برگزار کرد و به دفعات در اماکن عمومی ظاهر شد تا درباره نحوه فعالیتهای خود صحبت کند و در بسیاری از موارد برای دانشآموزان و دانشجویان سخنرانی کرد. اما در یک افسانه همهگیر گفته میشود که «بیل گیتس» چند سال قبل در یک دبیرستان حاضر شد و در یک صحبت دوستانه، به فهرستی از قوانین و وظایف اشاره کرد که کودکان نباید آنها را در مدرسه یاد بگیرند. این فهرست که در اینترنت منتشر شده است، نشان میدهد که گیتس در صحبتهای خود گفته است: «زندگی عادلانه نیست، باید به آن عادت کرد». او همچنین در بخش دیگر اظهار داشته است: «برگرداندن همبرگر در حال سرخ شدن کاری نیست که در شأن شما باشد. اجداد شما برای این کار عبارت دیگری را استفاده میکردند و معتقد بودند که برگرداندن همبرگر یک فرصت تازه محسوب میشود.» بدیهی است که گیتس در طول صحبتها و سخنرانیهای بیشمار خود برخی رهنمودها و راهکارها را هم در اختیار کودکان و نوجوانان گذاشته باشد.
با این وجود، او چندی پیش اظهار داشت که «هرگز چنین لیستی ارائه نکرده و در مقابل دانشآموزان آن را بازگو نکرده است تا مطلع شوند که از چه قوانینی باید سرپیچی کنند». بررسیها نشان داد که «چارلز سایکس یک معلم امریکایی که کتابهایی از جمله «پائین نگه داشتن حافظه کودکان» و «۵۰ قانونی که کودکان نباید در مدرسه یاد بگیرند»، این فهرست را برای دانشآموزان ارائه کرده است. اگر این فهرست را به دقت مطالعه کنیم، به درستی درخواهیم یافت که این صحبتها هرگز از جانب گیتس اعلام نشده است و به همین خاطر باید گفت که این افسانه هم صحت ندارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. النا می گوید

    ادمای بزرگ حرفای بزرگ هم میزنن