چه کسانی پراید را یکماهه ۲۲ میلیون تومان گران کردند؟

0

این روزها در بازار خودرو خبری از معاملات نیست و به‌اعتقاد فروشندگان خودرو رکود بازار هر روز تشدید شده و رونقی در معاملات نیست اما سؤال اینجاست که؛ چرا بازاری که همه بر کسادی آن تأکید می‌کنند طی یک ماه اخیر شاهد رشد قابل توجه قیمت انواع خودروهای داخلی است؟ رشد افزایش قیمت‌ها در حال حاضر به حدی رسیده که هر کس خودروهای خود را نجومی قیمت‌گذاری کرده و هر روز منتظر سود بیشتر با بالا رفتن قیمت‌ها است.

برخی فعالان بازار معتقدند: قیمت خودروها برای ما هم عجیب و غریب شده به‌نحوی که قیمت‌ها را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه فضای مجازی و سایت‌های فروش خودرو، اعلام‌کننده قیمت خودروها شده‌اند. جالب اینجاست در برخی از خودروهای سال ۹۵ و ۹۶ قیمت‌ها از صفر سال ۹۷ هم بیشتر است، به‌عنوان نمونه تعدادی در آگهی‌های اینترنتی برای یک سمند ال‌ایکس مدل ۹۵ قیمت ۶۱ تا ۶۲ میلیون تومانی را پیشنهاد داده‌اند درحالی که قیمت صفر این خودرو فعلاً در بازار ۵۸ میلیون تومان تعیین شده است.

البته فروشندگان خودرو می‌گویند افرادی که برای خودروهای خود قیمت‌های بالا تعیین می‌کنند فروشنده نبوده و فقط با قیمت‌گذاری‌هایشان بازار را به‌هم ریخته‌اند که این روند باعث می‌شود که صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هم قیمت‌ها را گران‌تر کنند.

اگر امروز سری به فضای مجازی بزنید بازار معاملات خودرو آن هم با قیمت‌های نجومی رونق بسیاری دارد. حضور جدی واسطه‌گران در فضای مجازی به‌حدی داغ شده که با رشد قیمت پراید عمده سایت‌های فروش خودرو پر از تبلیغات پراید ۱۱۱ شده است. برخی تحویل یک‌ساعته آ‌ن‌هم با مبلغ ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومانی را برای این خودرو پیشنهاد کرده و تعدادی دیگر به‌طرق مختلف سعی در افزایش قیمت این خودرو در تبلیغات خود دارند.

*بازاری که افزایش قیمت‌ها در آن  مهندسی است

در همین ارتباط یک فروشنده خودرو با بیان اینکه عموماً خودروسازان با کم‌فروشی بازار را متلاطم کرده و باعث رشد قابل توجه قیمت‌ها می‌شوند به خبرنگار تسنیم می‌گوید: با این ابزار بعد از مدتی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود اعمال می‌کنند، این شیوه در بازار متداول است.

وی با اشاره به اینکه جنگ روانی بازار افزایش خودرو عاملی شده تا مردم برای سود، محصولات خود را با قیمت‌های بالا برای فروش گذاشته یا در تلاش برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز باشند، افزود: به‌جرأت می‌توانم بگویم مردم عادی امروز پراید ۴۱ میلیون تومانی را نمی‌خرند و فقط جو روانی عامل رشد غیرمنطقی این خودرو شده است.

این فعال بازار خودرو اضافه کرد: نمایشگاه‌داران که امروز نقش واسطه‌گری دارند به‌زحمت فروش حداقلی خود را حفظ کرده‌اند زیرا پیش از افزایش قیمت‌ها روزانه ۶ خودرو می‌فروختیم اما در حال حاضر فروش آنها به هفته‌ای ۲ دستگاه  رسیده است.

وضعیت خودروسازی ایران گرانی در دولت روحانی گرانی خودرو در سال 97 قیمت پراید 111 قیمت پراید عملکرد اقتصادی دولت روحانی عملکرد اصلاح طلبان علت گرانی خودرو دلال خودرو دروغ خودروسازان تحلیل بازار خودرو پشت پرده خودروسازان پشت پرده چه خبر اخبار گرانی اخبار صنعت خودروسازی اخبار خودرو اخبار بازار خودرو اخبار افزایش قیمت خودرو

*دست  دلالان در معاملات صوری پراید ۴۰میلیون تومانی

یکی دیگر از فروشندگان خودرو با ابراز اینکه وقتی خودرو در بازار کم می‌شود عده‌ای نسبت به خرید خودرو اقدام و آنها را دپو می‌کنند، گفت: مردم اموال خود را به سکه، ارز و خودرو تبدیل کرده و کنار سایر واسطه‌ها بر تنش بازار اضافه کرده‌اند، چرا باید استپ‌وی به ۱۲۱ میلیون تومان برسد مگر این خودرو چه آپشن و امکاناتی دارد؟! جالب اینجاست کسی هم خریدار نیست و فروشنده فقط برای سود بیشتر هر روز قیمت این خودرو را افزایش می‌دهد. چرا باید پرایدی که مردم حتی ۲۱ میلیون تومان برای خرید آن پول نداشتند با سیاست‌های غلط مدیریت بازار به ۴۰ میلیون تومان برسد؟! من که نمی‌توانم این ماشین را ۴۰ میلیون تومان بفروشم البته مشتری هم ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت‌ها به‌صورت کاذب افزایش پیدا کرده است، گفت: در برخی از آگهی‌های فروش نمایندگی‌ها از تحویل این خودرو با قیمت ۴۳ میلیون تومان آن‌هم یک‌روزه حرف می‌زنند در حالی که این خودروها را از طریق واسطه‌ها فروخته و به‌نوعی در افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار هستند.

این فروشنده راجع به فروش‌های کارتکسی نمایندگی‌ها با وجود ممنوعیت‌ها اظهار کرد: به‌محض مجوز افزایش قیمت تمام خودروهای دپوشده در کارخانجات که کمبود قطعه دارند یک‌مرتبه تکمیل و راهی بازار می‌شوند اما بازار کشش این‌همه خودرو را هم ندارد و رکود بیشتر خواهد شد.

*آزادسازی قیمت خودرو و تشدید آشفتگی بازار

یکی دیگر از فعالان بازار با اعلام اینکه “از دولت می‌خواهیم به وضعیت قیمت خودرو در سایت‌ها و فضای مجازی نظارت کند”، گفت: سایت‌های مجازی با انتشار تبلیغات غیرمنطقی جو روانی بازار را هر روز بدتر از دیروز می‌کنند. در این شرایط دلالان هم با شگردهای خاص خود سوء استفاده زیادی از بازار آشفته خودرو می‌کنند.

وی تصریح کرد: حرف آزادسازی قیمت خودرو هم بر آشفتگی بازار اضافه کرده تا گرانی خودرو به اوج خود برسد.

*فروش‌هایی به اسم ویراش و سودهای بالای خودرو

یکی دیگر از فروشندگان خودرو درباره شگردهای نمایندگی‌های فروش برای سود بیشتر به خبرنگار تسنیم می‌گوید: به اسم ویراش قراردادهایی را تنظیم می‌کنند که نفع زیاد آنها عاید خودشان می‌شود.

در همین ارتباط سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تصریح به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود به خبرنگار تسنیم گفته است: امروز شرایط بازار به‌نفع واسطه‌هاست به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود.

وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکتها و نمایندگی‌ها نمی‌شود آنها به‌دلخواه خودرو را قیمت‌گذاری و راهی بازار می‌کنند.

وضعیت خودروسازی ایران گرانی در دولت روحانی گرانی خودرو در سال 97 قیمت پراید 111 قیمت پراید عملکرد اقتصادی دولت روحانی عملکرد اصلاح طلبان علت گرانی خودرو دلال خودرو دروغ خودروسازان تحلیل بازار خودرو پشت پرده خودروسازان پشت پرده چه خبر اخبار گرانی اخبار صنعت خودروسازی اخبار خودرو اخبار بازار خودرو اخبار افزایش قیمت خودرو

*خودروسازان مقصر افزایش ۲۰میلیون خودرو طی یک ماه گذشته

مؤتمنی مقصر جهش قیمت طی ۲۰ روز اخیر را خودروسازان می‌داند و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به‌فروش برسانند. از آن روز قیمت‌ها ۴۰ درصد گرانتر شده است. چرا پراید ۲۴ میلیون تومانی باید ۴۰میلیون تومان شود؟ چرا پژو۲۰۶ تیپ ۲ از ۳۸میلیون تومان به ۶۶ میلیون تومان رسیده است؟

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی هم به‌موازات ایران خودرو و سایپا هم عرضه خود را محدود کردند، اضافه کرد: خودروسازان با افزایش قیمت ناراضی نخواهند بود، چرا که قیمت‌ها در بازار روند صعودی دارد و آنها هر قیمتی کمتر از بازار را تصویب کنند به‌نفع آنها خواهد شد.

این روزها به‌هم‌ریختگی بازار و رشد قابل توجه قیمت‌ها در حالی هر روز تشدید پیدا می‌کند که هنوز هیچ کدام از خودروسازان توضیحاتی به مردم در مورد دلایل این موضوع مطرح نکرده‌اند و در این میان فقط دست دلالان در بازار هر روز بازتر شده و با اعلام قیمت‌های نجومی تنش بازار خودرو را اضافه می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ