کدام عرضه اولیه ها بیشترین سود را برای سهامداران داشته‌اند؟

0

درحالی‌ بورس تهران در ماه‌های اخیر رشد پرشتابی را تجربه کرده و توانسته از ابتدای سال جاری تاکنون به‌عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری شناخته شود که موج نقدینگی تازه‌وارد به رشد قیمتی سهام دامن زده است. ولی در این میان، تعلل سیاست‌ گذار در گسترش عرضی بازار، سبب شد تا تنها ۷ عرضه اولیه در بازار سهام داشته باشیم که ۴ عرضه در بستر بورس تهران و مابقی در فرابورس بوده است.

بررسی ۱۰ عرضه اولیه با بیشترین میزان مشارکت نشان از روند صعودی افزایش تعداد خریداران در این فرآیند دارد به‌ طوری‌که تعداد خریداران در عرضه‌های اولیه دو تامین سرمایه نوین و لوتوس پارسیان در محدوده بیش از ۳۶۰هزار نفر قرار داشته که این امر در عرضه اولیه کشت و صنعت شریف‌آباد به ۳۷۰هزار نفر افزایش یافته است.

همچنین در عرضه بعدی یعنی تولید ژلاتین کپسول به حدود ۳۸۰هزار نفر رسید. مشارکت بیش از ۴۲۷هزار نفری در عرضه سرمایه‌گذاری صدر تامین به ۴۳۳هزار نفر در عرضه سیمرغ افزایش یافت. در نهایت رکورد ۴۳۵هزار نفری در عرضه دارویی ره‌آورد تامین جای خود را به ۵۸۱هزار نفر در عرضه “نوری” داد.

بررسی عرضه‌های اولیه با بیشترین بازدهی از سال ۹۶ تا کنون نشان می‌دهد تجارت الکترونیک پارسیان کیش توانست طی ۲۳ روز متوالی بعد از عرضه اولیه، با روندی مثبت همراه شود و در نهایت بازدهی ۲۲۷ درصدی را در موج اول ثبت کند. (منظور از موج اول بازدهی یعنی مرحله‌ای که یک نماد بعد از عرضه اولیه تا رسیدن به نخستین افت قیمتی سپری می‌کند).

نماد “تاپکیش” در آخرین روز شهریور سال ۹۷ با قیمت هر سهم ۱۷۰تومان کشف قیمت شد و از ۸۰۰سهم قابل تخصیص به هر کد ۲۳۵ سهم تعلق گرفت.در سال ۹۶ نیز عرضه اولیه سهام مبین وان کیش رکوردی در ثبت بازدهی رقم زد که با سود ۲۰۳درصدی در ۲۴روز پیاپی همراه شد.

تولید ژلاتین کپسول نیز که خرداد سال جاری شاهد عرضه اولیه سهام در فرابورس ایران بود در موج اول به بازدهی ۱۸۷درصدی دست یافت. در گروه زراعت هم سال گذشته کشت و صنعت و دامپروری پارس به بورس تهران وارد شد و بازدهی ۱۷۴درصدی را در کارنامه ثبت کرد. در این گروه، سال جاری شاهد عرضه اولیه کشت و صنعت شریف‌آباد در فرابورس بودیم که بازدهی ۱۴۱درصدی را برای سهامداران به دنبال داشت.

در این میان، یکی از شگفتی‌‌سازها نماد دارویی ره‌آورد تامین است. “درهآور” که ۱۲تیرماه شاهد عرضه اولیه سهام در فرابورس بود و ۱۲.۶ میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار کرد، تاکنون ۱۳۹درصد بازدهی داشته و هنوز موج اولیه آن به اتمام نرسیده است. نماد مزبور طی ۱۷روز کاری بعد از عرضه اولیه، همچنان شاهد ثبت نوسان مثبت در کارنامه است.

پتروشیمی نوری هم با ورود به بورس جدید جذب نقدینگی را با ثبت ۹۳۷.۵ میلیاردتومان به ثبت رساند.بازدهی این سهم که در تعداد مشارکت‌کنندگان نیز رکورد زد در موج اول به ۳۰درصد رسید.

در ادامه این روند نیز پتروشیمی پارس که سال گذشته شاهد عرضه اولیه سهام در بورس تهران بود، توانست ۷۲۰میلیارد تومان پول جذب کند. دو شرکت  پلی‌پروپیلن جم و سرمایه‌گذاری صدرتامین نیز که هر دو در سال ۹۸ و در بورس تهران عرضه اولیه شدند، جذب نقدینگی ۴۵۰ و ۴۴۰میلیارد تومانی را شاهد بودند. “جم‌پیلن” در موج اول توانست سود ۳۱درصدی را نصیب سهامداران کند.

همچنین نماد “سیمرغ” که در تیر سال‌جاری روانه بورس تهران شد، سود ۱۲۰درصدی را نصیب سهامداران و ۶۶.۳ میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ