قیمت واقعی خودروهای چینی در ایران چقدر است؟

0

وقتی می‌شنویم خودرویی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت جهانی به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسد، ماجرا فرق می‌کند. نمونه‌اش خودروهای چینی که همین چند روز پیش یک دفعه‌ای چند میلیون گران شد.

در میان اظهارات یک کارشناس صنعت خودرو قابل تأمل است؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد، واردات خودرو و نحوه قیمت گذاری آن تحت ضابطه خاصی نیست!

علی خاکساری در این باره می‌گوید: خودروهای وارداتی در حد زیادی گران‌تر از قیمتهای واقعی در بازار ایران عرضه می‌شوند.

علی خاکساری اظهار داشت: واردکنندگان در مواردی خودروهای وارداتی را به دو برابر قیمت واقعی عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال قیمت کیا اسپورتیج در بازار بین‌المللی با توجه به آپشن‌های آن ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار است، خاطرنشان کرد: اما همین خودرو در بازار ایران به قیمت حدود ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که قیمت این خودرو به قیمت دلار آزاد ۵۰ میلیون تومان و با توجه به تعرفه ۴۵ درصدی و دیگر هزینه‌ها در نهایت حدود ۸۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین مشخص نیست که واردکنندگان چرا این خودرو را با این قیمت عرضه می‌کنند.

وی افزود: بنابراین باید مشخص شود، فاصله هزینه تمام شده ۸۰ میلیون تومان با قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی فعلی به جیب چه کسانی می‌رود؟

وی تصریح کرد: البته نکته مهم این است که ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار قیمت تک فروشی این خودرو بوده و واردکننده‌ای که این خودرو و دیگر خودروهای وارداتی را در تعداد بالا خریداری و وارد می‌کند، مطمئناً تخفیف قابل توجهی نسبت به این قیمتها از فروشنده دریافت خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ