احتمال حضور جک استراو در مراسم تحلیف روحانی

0
به گزارش افکارنیوز، مرتضی بانک مشاور حجت‌الاسلام روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک به سوالات این خبرگزاری درباره آخرین تحولات مربوط به کابینه یازدهم، موضوع روابط خارجی در دولت آینده، شرایط اقتصادی امروز کشور، اقدامات احمدی‌نژاد و یارانش در روزهای پایانی دولت وی و همچنین تعامل دولت آینده با مجلس پاسخ داد.
وی در این گفت‌وگو که مشروح آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد از عملکرد دولت احمدی نژاد همچون بی توجهی به سرمایه های مدیریتی کشور، اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه، ضعف دستگاه دیپلماسی و تنزل جایگاه آن به مرجع صدور گذرنامه و ویزا، پرداخت یارانه بدون واقعی سازی قیمت انرژی، تصمیمات خلق الساعه و تامل بر انگیز در آخرین روزهای دولت مثل واگذاری ها ی عجولانه، استخدامها و انتصابات و تخلف ۷۴ هزار میلیاردی برای تسویه بدهی دولت انتقاد کرد.
مشاور روحانی مرتضی بانک مراسم تحلیف محمود واعظی محمدباقر نوبخت علی بونسی سیدرضا صالحی جک استراو تحلیف روحانی
مشاور روحانی در بخشی از گفتگوی خود با فارس از حضور مهمانانی ویژه در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ملت خبر داد و یکی از آنها را «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس معرفی کرد که در روزهای اخیر از آمادگی برای سفر به تهران و دیدار با روحانی سخن گفته بود.
وی تصریح کرد:امکان دارد آقای استراو که گفته می خواهد به ایران سفر کند در بخشی از مراسم های آینده [ مربوط به آغاز کار دولت یازدهم]حضور یابد و خبر داریم دولت انگلیس و کشورهای دیگر برای بخش دیگری از مسائل نیز اعلام آمادگی کردند که در رایزنی‌های مستقیم‌تر انجام دهند.
مشاور روحانی با اشاره به کاهش سطح روابط ایران با برخی کشورها به ویژه کشورهای همسایه و ضعف دستگاه دیپلماسی در این زمینه، تصریح کرد: راهبرد دولت یازدهم تعامل با دنیاست و می‌‌توان با بهبود روابط شرایطی فراهم کرد که حتی دولت‌های متخاصم رفتارشان را اصلاح کنند.
بانک با بیان اینکه آقای روحانی شخصا تجربه خوبی در این زمینه دارد تاکید کرد:‌ پیشبرد راهبرد تعامل کاملا در چارچوب منافع ملی صورت می‌گیرد و هرگز مصالح ملت در سایه تعامل و اعتدال دچار خدشه نخواهد شد.
«اعتدال به معنی سازش نیست بلکه به معنای افزایش قدرت مذاکره و چانه‌زنی در چارچوب منافع ملی است و می‌توانیم ضمن حفظ منافع و اصول اساسی خود، روابط مناسب برقرار و بخش زیادی از مسائل‌مان را با جامعه جهانی حل و فصل کنیم».
وی اصول حاکم بر اعتدال را «تعامل، تعادل و تناسب عنوان کرد و توضیح داد تعامل به معنی همفکری با عناصر تشکیل دهنده حاکمیت، تعادل به معنای میانه‌روی در رفتار و پرهیز از کندروی و تندروی و تناسب به معنای اتخاذ تصمیمات مناسب در همه زمینه‌هاست.
وی درباره آخرین تحولات مربوط به تشکیل کابینه یازدهم نیز توضیح داد: پس از انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری ۴ کمیته اصلی فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی و امنیت برای جامعیت بخشی به فعالیت‌های دولت آینده تشکیل شد.
بانک از سیدرضا صالحی به عنوان مسئول کمیته فرهنگی-اجتماعی، محمد نهاوندیان به عنوان رئیس کمیته اقتصادی، محمود واعظی به عنوان مسئول کمیته سیاست خارجی و علی یونسی به عنوان مسئول کمیته سیاست داخلی و امنیت نام برد و گفت یک کمیته ویژه هم برای تعامل با مجلس تشکیل شده که مسئولیت آن بر عهده محمدباقر نوبخت است که در عین حال در کمیته اقتصادی نیز نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.
مشاور روحانی ادامه داد: این کمیته‌ها بیش از ۲۰ کارگروه متناسب با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مستقل تشکیل دادند که اعضای هر کارگروه بین ۱۵ تا ۲۰ نفر است که ترکیب آنها را برخی مدیران از بدنه دولت فعلی، مدیرانی از دولت‌های گذشته و کارشناسان حوزه‌های مختلف تشکیل می‌دهند.
به گفته بانک، ماموریت کمیته‌ها و کارگروه‌ها، بررسی دقیق و کامل وضع موجود و شناسایی قوانین و مقررات برای ارائه گزارش به رئیس جمهور منتخب و تدوین برنامه‌ها و راهکارهای اصلاح و بهبود شرایط و معرفی افراد توانمند برای کمک به دولت است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که نظرات مسئولان کمیته‌ها و کارگروه‌ها نیز مانند سایر پیشنهاداتی که به حجت‌الاسلام روحانی ارائه می‌شوند مشورتی بوده و الزام‌آور نیست.
مشاور حجت الاسلام روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: کارگروه‌های تخصصی ۲۳ شاخه برای اعضای کابینه و همکاران دولت آینده لحاظ کردند که مهمترین آنها اعتقاد به ولایت فقیه، پایبندی به قانون، معتدل و معتقد بودن به ایده‌ها و برنامه‌های آقای روحانی است.
بانک افزود: از دیگر شاخصه‌های مورد نظر پاک‌دستی، اهل تعامل و تعادل و تناسب بودن، کارآمد و متخصص و مجرب بودن و همچنین تندرو نبودن است و کسانی که این ویژگی ها را داشته باشند از هر جریان و جناحی باشند می‌توانند به دولت کمک کنند.
وی در پایان یک خبر هم از زمان معرفی کابینه داد و اعلام کرد ظاهرا آقای روحانی در تلاش است که در روز تحلیف که ۱۳ مرداد برگزار می‌شود کابینه خود را به مجلس معرفی کند که البته کار بسیار سنگینی است و در هیچ دولتی سابقه نداشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ