۷ نشانه کمبود ویتامین D در بدن

0

در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پائین بوده و حتی غذاهای تقویتی نیزویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند.

با همه این صحبت ها، ویتامین D یک ویتامین با قاعده نیست. در واقع یک هورمون استروئید بوده که افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند.

پیش از سال ۲۰۰۰، تعداد اندکی از پزشکان مطرح کردند که کمبود ویتامین D ممکن است شایع باشد، اما با آمدن تکنولوژی های جدید برای اندازه گیری این ویتامین، شایع بودن آن به طور قطعی ثابت شد.

تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D آزمایش خون است. اگرچه علائمی برای تشخیص کمبود این ویتامین موجود است اما در نهایت هرچه سریع تر باید تست لازم داده شود.

۷ علامتی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید:

۱٫ رنگ پوست تیره
آفریقایی ها به شدت در معرض خطرند. افراد با رنگ پوست تیره، ۱۰ برابر بیش تر از افراد با رنگ پوست روشن باید در معرض آفتاب قرار بگیرند. طبق نظر دکتر Holick رنگدانه های پوست افراد به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند، لذا لازم است افراد برای تامین این ویتامین بیشتر در معرض نور آفتاب باشند.

۲٫ حوصله نداشتن
سروتونین، هورمون مغزی که به میزان حوصله و خلق افراد بستگی دارد، در معرض نور روشن افزایش و در زمان نزول نور آفتاب کاهش می یابد.

۳٫ سن ۵۰ سال یا بالاتر
با افزایش سن، میزان دریافتی ویتامین D پوست از طریق آفتاب کم می شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.

۴٫ افراد چاق ( همراه با توده بزرگ عضلانی)
ویتامین D مانند هورمون ویتامین، محلول در چربی است.یعنی چربی بدن افراد مانند یک مخزن جمع کننده این ویتامین عمل می کند، لذا افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر نیاز به ویتامین D بیشتری دارند.

۵٫ استخوان درد
طبق گفته دکتر Holick بسیاری از افرادی که برای درد (به ویژه درد همراه با خستگی) به دکتر مراجعه می کنند، دچار فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن هستند. بسیاری از اینها نشانه هایی از کمبود ویتامین D می باشد.

۶٫ عرق کردن سر
بر اساس گفته پزشکان، تعریق سر یکی از علائم اولیه در کمبود ویتامین D است. در واقع، پزشکان سوالات متعددی را در این زمینه از مادرانی که نوزادشان تازه متولد شده اند، می پرسند. تعریق بیش از حد در نوزادان تازه متولد شده که به طور متداول ناشی  از تحریک پذیری عصبی-عضلانی می باشد، از علائم اولیه کمبود این ویتامین به شمار می رود.

۷٫ مشکل روده
به یاد داشته باشید که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ویتامین های محلول در چربی (نظیر ویتامین D) نیز اختلال داشته باشند. این شامل عوارض روده ای چون کرون، سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک، بیماری التهابی روده می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ