مذاکرات هسته ای دوباره به کما رفت؟

1
۱- مقام معظم رهبری با تصریح مجدد خطوط قرمز کلان در مذاکرات، لغو یکباره همه تحریم‌ها (مرتبط با برنامه هسته ای) در روز امضای توافق نهایی را یکی از الزامات برای مذاکرات پیش رو خواندند:

«مطلب بعدی که ما به مسئولین گفتیم و به مردم هم عرض می‌کنیم، این است که در این جزئیّات مذاکرات ــ که خیلی هم این چند ماه آینده مهم است ــ اتّفاقی که باید بیفتد این است که تحریمها به‌طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آن‌ها می‌گوید تحریم‌ها شش ماه دیگر لغو می‌شود، یکی می‌گوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر می‌گوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، این‌ها بازی‌های متعارف معمول این‌ها است؛ این‌ها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریم‌ها بایستی ــ اگر چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند ــ در همان روز توافق به‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریم‌ها باز متوقّف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریم‌ها برداشته بشود؛ این را باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست.» مقام معظم رهبری ۲۰/۱/۹۴

در همین راستا رئیس محترم جمهور هم در جشن صنعت هسته ای لغو همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق (نه روز امضا)، را شرط اساسی امضای توافق نهایی دانستند و تاکید کردند بدون لحاظ این شرط، توافق نهایی امضا نمی‌شود.

۲- بعد از مواضع پی در پی اوباما، وزیر خارجه آمریکا و رئیس سازمان سیا در خصوص تعلیق تدریجی تحریم‌ها، بار دیگر آمریکایی‌ها در واکنش به مواضع محکم مقامات عالی رتبه ایرانی، اعلام کردند توافق نهایی که مشتمل بر لغو یکباره تحریم‌ها باشد را امضا نمی‌کنند. این موضع باعث شد تا آب سردی بر خوشحالی لوزانی ریخته شود. برخی معتقدند همزمان با این اظهارات، مذاکرات به کما رفته و نجات این محتضر به تجدید نظر غربی‌ها در مواضعشان بستگی دارد.

۳- علی رغم توریه بازی تیم ایرانی، عبارات «انگلیسی» بیانیه لوزان در بخش کاهش تحریم‌ها (که به قول دکتر ظریف دو ساعت قبل کنفرانس توسط ایشان به خانم موگلینی ارائه شده) کاملاً منطبق بر فکت شیت آمریکایی‌هاست. هر دو بر تعلیق تدریجی تحریم‌های آمریکا و اروپا تاکید دارند و هر دو بر خلاف خطوط قرمز مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تدوین شده‌اند. شاید همین اشتباه راهبردی هیات ایرانی عامل اصلی انسداد راه مذاکرات شده است:

عبارت بیانیه لوزان:
نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات هسته ای متن توافق هسته ای جزییات توافق هسته ای توافق هسته ای

عبارت فکت شیت آمریکا:
نتیجه مذاکرات هسته‌ای مذاکرات هسته ای متن توافق هسته ای جزییات توافق هسته ای توافق هسته ای

۴- واقعیت این است که زمان برگشت پذیری تعهدات برای ایران و ۵+۱ یکسان نیست. خارج کردن قلب راکتور اراک، جمع کردن ۲۰۰۰ سانتریفیوژ از فردو و کاهش ۱۳ هزار سانتریفیوژی نطنز اقداماتی است که بازگشت آن‌ها حداقل یک تا چهار سال زمان می‌برد (در مورد اراک بیش از این زمان می‌برد)؛ اما در مقابل تصویب تحریم‌ها فقط قلم زدن بر روی کاغذ است و حتی یک ساعت هم زمان نمی‌خواهد. بنابر این وزن کشی منطقی تعهدات، ایجاب می‌کند که گام اول در توافق نهایی با لغو همه تحریم‌ها از سوی غربی‌ها برداشته شود و در مقابل اقدامات ایران نیز طی یک بازه زمانی یکماهه انجام شود.

بدیهی است تخلف از تعهدات از سوی ایران با ضربه مضاعف تصویب تحریم‌ها در کمتر از یک روز مواجه خواهد شد و از این جهت نگرانی برای طرف مقابل وجود ندارد (در این زمینه جای دلواپسی برای غربی‌ها نیست). این شاید تنها راهکار کلیدی برای رفع مشکل تحریم‌ها در توافق جامع (در چارچوب خطوط قرمز) باشد که البته پذیرش آن از سوی غربی‌ها بستگی به پافشاری طرف ایرانی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. لنا می گوید

    شهید هسته ای داده ایم که بعد هم باج بدهیم؟؟؟
    چه شده که به تازگی پرزیدنت اوباما حافظ شناس شده است وبرای ملت ایران پیام تبریک نوروز میفرستد؟؟؟
    چه کسی فرزندان شهدای هسته ای مارا یتیم کرد؟
    هیهات من الذله..