نگاه نادرست برخی افراد به چادری های خوش تیپ

1

وقتی می گوییم “یک چادری خوش تیپ” باشید اصلا منظورمان این نیست که به جنس مخالف انرژی مثبت بدهید؛ شما می توانید احساس خوبِ رنگ های ملایم در حجاب تان را به جامعه  هدیه کنید.

مهدی جابری-بخش اجتماعی تبیان
زن زیبا دختر زیبا حجاب زیبا چادر زیبا بهترین حجاب

وقتی می گوییم “یک چادری خوش تیپ” باشید اصلا منظورمان این نیست که به جنس مخالف انرژی مثبت بدهید؛ شما می توانید احساس خوبِ رنگ های ملایم در حجاب تان را به جامعه  هدیه کنید.
“تبیان” چند روز قبل در گزارشی با عنوان “چادری های خوش تیپ شهر ما”پیشنهادهایی درباره خوشرو بودن و استفاده از پوشش جوان پسند به خانم ها از جمله خانم  های چادری ارائه داد. در بخش هایی از این گزارش آمده بود: “بهتر است بدانیم که چادری ها لزوما خانم های اخمو، بداخلاق یا با صورت های درهم و گرفته نیستند و دین ما هرگز چنین انتظاری از خانم ها نداشته و ندارد… خنده رو بودن در حد نرمال، داشتن ارتباطات منطقی اجتماعی، و به قول امروزی ها منتقل کردن انرژی مثبت به دیگران موضوعی است که هم برای آقایان و هم برای خانم ها  در دین ما مورد تاکید قرار دارد … اگر می گوییم خانم های چادری خوش تیپ باید به دیگران انرژی و روحیه مثبت بدهند، لزوما به معنای ارتباط با جنس مخالف نیست بلکه بسیاری از محیط های کاری و شغلی در جامعه ما مختص زنان است… استفاده از رنگ های مختلف در پیراهن، شلوار، شال، کیف دوشی، کفش،  روسری و مقنعه در کنار چادر به شرطی که به قول امروزی ها جیغ نباشد و ملایم باشد، می تواند چهره جوان پسند و خانم پسندی از چادری ها ارائه کند.”

 واقعا؟

نباید تصور کنیم با خوش لباس بودن و استفاده از رنگ های ملایم و آرامش بخش، توجه مردها به سمت ما جلب می شود. چراکه امروزه بسیاری از افراد جامعه به همین سمت یعنی استفاده از لباس های خوش رنگ می روند و هم مردها و هم بسیاری از زنان جامعه همینگونه هستند

اما آن گزارش موجب اعتراض و گلایه شفاهی و کتبی برخی مخاطبان شد.مثلا یک نفر گفت: “شما می خواهید به هر قیمتی دیگران را چادری کنید!”؛ و دیگری اظهار داشت: “شما به چادر و چادری ها توهین کردید!”؛ یکی از مخاطبان نوشت: ” تبیان ما قبلا به تو اعتماد داشتیم. یادم هست قدیما سعی می کردی خط قرمزهای دینی رو توی مقاله هات بگنجونی!!
یعنی شما نمی دونید که فلسفه حجاب اصلا عدم جلب توجه هست. یعنی شما نمی دونید که خودنمایی برای زن جایز نیست. یعنی بیاییم از حجاب هم یک چیز خوشگل درست کنیم؟”
یکی دیگر از مخاطبان محترم نیز چنین نظری داشت: “نوشتن چنین مقاله ای در تبیان جای تاسف و درد دارد… بهترین چیز برای زن این است که مردان نامحرم او را نبینند و او هم مرد نامحرم را نبیند. آری! بهتر است زنان در جلسات مذهبی زنانه شرکت کنند اما خودنمایی در حضور مردان ولو با چادر چیزی نیست جز بی حیایی.”
این نظر را هم یک مخاطب عزیز نوشته است: “فلسفه حجاب گرفتن خودنمایی از زن است. بهتر است زمانی که در مورد احکام الهی صحبت می کنید بسیار با احتیاط عمل کنید و متون دینی را ملاک نظر دادن قرار دهید نه عرف جامعه را که ممکن است غلط یا درست باشد، چرا که گمراه کردن انسان ها ولو اندک گناه بسیار سنگینی است.”

زن زیبا دختر زیبا حجاب زیبا چادر زیبا بهترین حجاب

سهم شما در خوب بودن حال خانم های دیگر

گزارش “چادری های خوش تیپ شهر ما“هم موافق داشت و هم مخالف و ما برای نظرات موافق و مخالف آن گزارش احترام خاصی قائل هستیم. اما لازم می  دانیم که توضیحاتی درباره آن بنویسیم و شما نیز می توانید نظرات خود را در کنار این مطالب درج کنید.

وقتی می گوییم با تیپ و لباس و ظاهر خود به دیگران انرژی مثبت بدهید، منظورمان برقراری ارتباط با نامحرم و جنس مخالف نیست. شما می توانید همین امروز یا فردا امتحان کنید! یعنی همراه با چادر، از پوشاک با رنگ ها و عطر ملایم و آرام بخش استفاده کنید

جامعه  فضاهای مردانه و زنانه زیادی دارد؛ رعایت ارتباطات زنان و مردان نامحرم در دین ما تاکید شده و در فضاهای مختلفی رعایت شده است. وقتی می گوییم با تیپ و لباس و ظاهر خود به دیگران انرژی مثبت بدهید، منظورمان برقراری ارتباط با نامحرم و جنس مخالف نیست. شما می توانید همین امروز یا فردا امتحان کنید! یعنی همراه با چادر، از پوشاک با رنگ ها و عطر ملایم و آرام بخش ( عطری که دیگران متوجه آن نشوند)استفاده کنید و با لبخند و طراوت و انرژی مثبت در واگن بانوان مترو یا کلاس های درسی و آموزشی مختص دختران و یا در جمع های بانوان حضور یابید. مطمئن باشید که شما در خوب شدن و خوب بودن حال آن دختر جوان یا خانم میانسال و سالمند که در کنارتان نشسته است، سهیم خواهید بود.
قبلا هم گفتیم که هرچند نظافت و پاکیزگی و خوشرو بودن در درجه اول برای خود ما مهم و تاثیرگذار است ولی ما برای اینگونه بودن دارای مسئولیت اجتماعی هستیم.

نگاه نادرست برخی افراد به چادری ها

این موضوع را نمی توان انکار کرد که متاسفانه در برخی موارد اینطور تصور می شود که خانم های چادری، افراد بداخلاق یا گوشه گیر و اخمو هستند! اما شما می توانید این نگاه به حجاب و چادری ها را تغییر دهید. مگر اینهمه در دین ما و در کلام معصومین ﴿علیهم السلام﴾ درباره خنده رو بودن، پاکیزگی، خوش لباسی و احترام به دیگران تاکید نشده است؟ پس ما نمی توانیم فقط با توسل به یک یا دو جنبه از یک موضوع، نگاه متعصبانه یا یکسونگرانه به آن داشته باشیم.
شما به عنوان یک چادری، وقتی حجاب کامل خود را رعایت کرده اید، دیگر استفاده از رنگ های ملایم و آرام بخش اشکالی ندارد. وقتی شما حجاب کامل دارید استفاده شما از این رنگ ها و خوش لباس بودن چه اشکالی دارد؟ خوش لباس بودن و خوشرویی فقط مختص مردان نیست و زنان نیز با رعایت حریم ها و حجاب کامل می توانند این صفت های زیبا و نیک را با خود داشته باشند.
واقعیت دیگر این است که نباید تصور کنیم با خوش لباس بودن و استفاده از رنگ های ملایم و آرامش بخش، توجه مردها به سمت ما جلب می شود.

اجر ما نزد خالق انسان ها

گویا استفاده ما از واژه “خوش تیپ” موجب ناراحتی برخی خانم ها شده است. خب می توانیم بگوییم “خوش لباس! “دعوا نباید بر سر واژه ها باشد. ما در آن گزارش هیچ موضوع خلاف اصول و ارزش های دین ننوشتیم بلکه فقط از خانمها دعوت کردیم در عین حال که می توانند خوش پوش باشند به  حجاب کامل هم فکر کنند این دو هیچ مغایرتی با هم ندارند.

باید این واقعیت را بپذیریم که در جامعه امروز نمی شود از همزیستی با دیگران فرار کرد؛بنابراین چاره ای جز حضور در جامعه با رعایت قوانین مصوب کشور نداریم و چه بهتر که این حضور همراه با ایجاد آرامش معنوی در شهر و شهروندان باشد. امروزه در بسیاری از جوامع به این نکته پی برده اند که خنده رو بودن و نبودن شهروندان، خوش لباس بودن و نبودن آنها، رعایت نظافت روزانه و عدم رعایت آن، همه و همه بر حال و هوای شهر و شهروندان تاثیر می گذارد. بنابراین اگر ما به شرط رعایت حرمت ها و قوانین، در خلق لحظه های آرام برای خانم محترم یا آقای محترمی که شهروند ما است سهیم باشیم، اجر ما نزد خالق انسان ها نیز محفوظ است.


چادری‌های خوش‌تیپ شهر ما

چادری‌ها به هیچ وجه افراد بداخلاق، گوشه‌گیر و اخمو نیستند. آنها این توانایی را دارند که ضمن احترام به عرف و قانون، با ترکیب رنگ‌‌های ملایم در کنار چادر، آرامش و انرژی مثبت را به اطرافیان خود هدیه کنند.
به گزارش تبیان، تعریف حجاب و پوشش در هر زمان نسبت به زمان‌های قبل دارای تفاوت‌هایی است. این تفاوت می‌تواند در مدل، رنگ یا چگونگی استفاده از یک پوشش باشد.
امروزه با توجه به عرف‌های پذیرفته شده در جامعه ایران، انتظار نمی‌رود که خانم‌ها افرادی گوشه‌گیر و منزوی باشند یا ارتباطات اجتماعی خود را محدود کنند. بلکه در جامعه‌ای که زنان و مردان تقریبا دارای سهم  و نقش مساوی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی هستند گریزی از برقراری ارتباطات شهروندی و اجتماعی در چارچوب عرف و قانون نیست و در این بین، معمولا خانم‌ها نسبت به چگونگی پوشش و حجاب خود حساسیت دارند و برایشان مهم است که چگونه در محیط کار، تحصیل و اماکن عمومی حضور یابند.

گوشه‌گیری برای همه ممنوع است

بانوان جامعه ایران در چارچوب عرف‌های ملی و اسلامی در انتخاب نوع حجاب آزاد هستند؛ عده‌ای از مانتوهای متنوع و گوناگون بهره می‌گیرند و عده‌ای چادر را انتخاب می‌کنند. حال همانطور که در نشریات و مجلات ویژه مد و لباس، درباره نوع و رنگ انواع پوشش به ارائه پیشنهاد و نظر می‌پردازند، ما هم می‌خواهیم همین کار را درباره چادر انجام دهیم و شما به پیشنهادهای ما فکر کنید. البته ما فعلا به کلیت موضوع می‌پردازیم و بحث درباره جزئیات می‌تواند در گزارش‌های دیگری یا از طریق مشارکت و دست به قلم شدن شما پیگیری شود.
قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که چادری‌ها لزوما خانم‌های اخمو، بداخلاق یا با صورت‌های درهم و گرفته نیستند. شاید عرف‌های ایرانیان در زمان‌ها و دوره‌های خاص تاریخی انتظار داشته است که بانوان گوشه‌گیر باشند اما دین ما هرگز چنین انتظاری از خانم‌ها نداشته و ندارد. خنده‌رو بودن در حد نرمال، داشتن ارتباطات منطقی اجتماعی، و به قول امروزی‌ها منتقل کردن انرژی مثبت به دیگران موضوعی است که هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها چه در جوامع شرقی و چه غربی مورد تاکید قرار دارد و البته تاکیدات دینی ما در این باره بیشتر است. بنابراین برای خوش‌تیپ بودن نیازی به مراجعه به الگوهای غربی و غیر وطنی نیست بلکه این روزها طرح‌ها و سلیقه‌های متنوعی از سوی جوانان خوش‌ذوق ایرانی درباره پوشش ارائه می‌شود.

یک چادری به‌روز باشید
اگر شما چادری هستید، برای آنکه بتوانید پوشش خود را به ‌روز کنید لازم است هرازگاهی از طرح‌ها و مدل‌های مختلف پوشش از جمله چادر و پوشش‌های جانبی آن که وارد بازار می‌شود مطلع باشید و دست‌کم هر سال یکبار اطلاعات خود را تازه کنید. البته نیاز نیست که حتما مدل‌های مختلف را امتحان کنید و گاه همین که شما مطلع باشید و ذهن ناخودآگاه خود را با آن اطلاعات درگیر نگه دارید، کفایت می‌کند چرا که در این صورت شما می‌توانید به دیگران راهنمایی و مشورت بدهید و اگر زمانی تصمیم به تغییر مدل و طرح پوشش خود داشتید، اقدام راحت‌تر و مبتنی بر اندیشه و تفکر داشته باشید.
چادری‌های خوش‌تیپ و پرانرژی می‌توانند در محیط‌های زنانه یا مختلط الگوی بانوان دیگر باشند و از آنجا که بنا به روالی خوب یا ناخوب، مدل‌های لباس به سرعت در جامعه مورد تقلید دیگران قرار می‌گیرد، بنابراین چادری‌های خوش‌پوش و خوش‌اخلاق می‌توانند در جلب و تشویق دیگران برای استفاده از این نوع پوشش تاثیرگذار باشند.
اگر می‌گوییم خانم‌های چادری خوش‌تیپ باید به دیگران انرژی و روحیه مثبت بدهند، لزوما به معنای ارتباط با جنس مخالف نیست بلکه بسیاری از محیط‌های کاری و شغلی در جامعه ما مختص زنان است و این افراد می‌توانند با نوع برخورد و پوشش خود، فضای کار و تحصیلشان را با حس‌های خوب و پسندیده تزئین کنند.

رنگ‌ها را به خدمت تیپ‌تان بگیرید!

چادری‌های خوش‌تیپ و پرانرژی می‌توانند در محیط‌های زنانه یا مختلط الگوی بانوان دیگر باشند و از آنجا که بنا به روالی خوب یا ناخوب، مدل‌های لباس به سرعت در جامعه مورد تقلید دیگران قرار می‌گیرد، بنابراین چادری‌های خوش‌پوش و خوش‌اخلاق می‌توانند در جلب و تشویق دیگران برای استفاده از این نوع پوشش تاثیرگذار باشند

استفاده از رنگ‌های مختلف در پیراهن، شلوار، شال، کیف دوشی، کفش، جوراب، روسری و مقنعه در کنار چادر به شرطی که به قول امروزی‌ها جیغ نباشد و ملایم باشد، می‌تواند چهره جوان‌پسند و خانم‌پسندی از چادری‌ها ارائه کند. شما می‌توانید متناسب با فصل و شرایط آب و هوایی پوشش خود را با ترکیب زیبا از رنگ‌ها انتخاب کنید. بنابراین خوب است که درباره رنگ‌ها هم مطالعه کنید و با روان‌شناسی آنها آشنا شوید و نیز بتوانید بهترین و هماهنگ‌ترین رنگ‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید.
البته اصلا تصور نکنید که لزوما باید به سراغ اجناس گران‌قیمت بروید؛ نه! چراکه فروشگاه‌های زیادی در سطح شهر‌ها وجود دارند که کیف، کفش، شال، روسری، مقنعه و لوازم دخترانه و زنانه را در رنگ‌های خوب، شاد و جوان‌پسند ارائه می‌کنند. مثلا اگر شما در تهران هستید، می‌توانید نشانی فروشگاه‌هایی که دست‌سازه‌ها و آفریده‌های جوانان هنرمند و صاحب ذوق ایرانی را به فروش می‌رسانند از اینترنت پیدا کنید و دستی به سر و روی پوشش خود بکشید.

نظافت روزانه در جامعه‌ سالم
فراموش نکنیم که نه‌تنها چادری‌ها بلکه تمام خانم‌ها و آقایان باید به نظافت روزانه خود اهمیت بدهند. چراکه وقتی ما در جامعه حضور می‌یابیم فقط متعلق به خودمان نیستیم بلکه دیگران نیز از حضور ما سهم دارند. بنابراین نباید موجب آزار آنها بشویم. به طور مثال مسواک زدن ما هرچند برای سلامت و بهداشت دندان و دهان خودمان مفید است اما برای انجام این کار دارای وظیفه و مسئولیت اجتماعی هستیم. آیا بهتر نیست وقتی صد‌ها نفر در واگن‌های مترو از جمله واگن بانوان مشغول تنفس هستند، رایحه خوش در فضا منتشر شود و همه شهروندان از حضور در کنار یکدیگر احساس آرامش داشته باشند؟
پس حتما به یاد می‌سپاریم که نظافت روزانه همچون مسواک کردن دندان‌ها، دوش آب سرد یا گرم پنج دقیقه‌ای و استفاده از عطرهای ملایم می‌تواند تصویر بهتری از همه ما از جمله خانم‌ها و بویژه چادری‌های خوش‌تیپ ترسیم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ن می گوید

    ی جایی شنیده م که پدشیدن رنگ مشکی کراهت داره. قلبا هم بهش ایمان دارم و فقط چادر رو مشکی می پوشم. اگه همه ی عرفی رو رعایت کنن اون میشه معیار