۵ دستور مشترک در قرآن، تورات و انجیل

0

قرآن کریم در چند آیه به مساله مقدر بودن رزق و روزی تاکید دارد. برای نمونه در آیه ۶ از سوره هود خداوند تضمین می کند که رزق تمام جنبندگان روی کره زمین را تامین می کند. از طرفی برای اینکه این وعده ها موجب سستی و تنبلی و رکود نشود در آیات و روایات توصیه های بی شماری که در باره لزوم کار و تلاش وارد شده تا ما را به این حقیقت رهنمون سازد که مسلمان ضمن اعتقاد به این که خداوند روزی اش را تامین کرده ولی خود را موظف به تلاش و کوشش اقتصادی بداند. البته در نقطه مقابل شیطان به بندگان وعده فقر می دهد!
در آیه ۱۵۱ سوره انعام امده است:
«بگو: بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده بخوانم:
۱- اینکه چیزى را با او شریک مگیرید،
۲- و به پدر و مادر نیکى کنید،
۳- و فرزندان خود را از بیم درویشى و تنگدستى مکشید، ما شما و آنان را روزى مى دهیم،
۴- و پیرامون کارهاى زشت، چه آشکار و چه نهانش، مگردید،
۵- و کسى را که خدا [کشتن او را] حرام کرده مکشید مگر به حق.
اینهاست که شما را به آن سفارش کرده است، باشد که خرد را کار بندید.»
                                                                                                                                ***
سه نکته:
* ۵ دستور مشترک در قرآن، تورات و انجیل

در این آیه به ۵ اصل مهم که در بین همه ادیان آسمانی مشترک است اشاره می شود. در تورات هم (سِفر خروج، باب ۲۰) مشابه این دستورها آمده است. در تفاسیر آمده که دو نفر از سران مدینه به حضور پیامبرصلى الله علیه وآله رسیدند. همین که حضرت این آیات (۱۵۰ به بعد این سوره) را خواند، مسلمان شده و درخواست مبلّغ کردند. پیامبر نیز «مصعب‏ بن عمیر» را همراهشان فرستاد. این حرکت زمینه ساز مسلمان شدن مردم مدینه گشت.

** تعریف جالب امام صادق(ع) از بلاترین حد احسان به والدین
در چهار جای قران کریم به موضوع احترام پدر و مادر اشاره شده و جالب اینکه هر چهار بار هم با مساله توحید و نهی از شرک همراه شده است. در آفرینش یک انسان نیز اول خداست و بعد نقش والدین. در این آیه نیز می فرماید ترک احسان به والدین حرام اکید است.
اما میزان احسان به والدین چقدر است؟ امام صادق‏ علیه السلام فرمود: «احسان به والدین، یعنى کارى نکنیم که آنان وادار به درخواست و سؤالى از ما شوند.» (تفسیر نور) یعنی آنقدر باید به آنها محبت کنیم که حتی مجبور نشوند برای کارشان از ما درخواست کنند و زودتر آن کار را انجام داده باشیم.

*** وعده فقر شیطان هنگام ازدواج
قرآن می فرماید: «شیطان، شما را وعده فقر و تنگدستی می دهد و به فحشا (زشتیها) امر می کند.» (بقره، آیه ۲۶۸) هنگام ازدواج با وعده فقر می گوید فعلا زود است و بنده را به گناه می اندازد؛ هنگام فرزند دار شدن وعده فقر می دهد که چگونه می خواهی از عهده مخارج بر بیایی و…
پس ابلیس بی پایه و بی اساس
شما را در اندازد اندر هراس
بترساند از فقرتان اهرمن
نشاید نیوشیدین از او سخن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ