چرا وضعیت کرونا در خوزستان قرمز است؟

0

حسین مردانی: متاسفانه آمار شیوع کرونا از وضعیت خوزستان چندان مساعد نیست. طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، حدود یک چهارم آمار کل مبتلایان به کرونا در روز متعلق به این استان است، حال آنکه این آمار در مرگ‌ و‌ میر نسبت به کل آمار مرگ ‌و ‌میر روزانه کشور بسیار بیشتر از یک چهارم است.

من معتقدم آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان حتی می‌تواند بیش از این رقم باشد و در روزهای آینده شاهد مراجعه‌های بیشتری به بیمارستان‌ها خواهیم بود. علت افزایش شیوع ویروس کرونا در خوزستان، متکی به چند امر است.

اول اینکه عدم رعایت‌ فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم شست‌وشوی مکرر دست‌ها و رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی کمیته علمی کرونا نقش مهمی در افزایش مبتلایان به این ویروس دارد. از طرفی دیگر این استان با تاخیر با این ویروس مواجه شد و در اسفند و فروردین ماه به ‌طور جدی در معرض شیوع کرونا قرار نگرفت.

قرار نگرفتن این استان در معرض ویروس در دو ماه ابتدایی شیوع کرونا در ایران، حالا شهروندان این استان را به نسبت سایر استان‌ها در خطر جدی قرار داده است. لازم به ذکر است که این وضعیت می‌تواند برای سایر استان‌هایی که کرونا در آنها شیوع جدی نداشته است، مثل آذربایجان غربی، کرمان، سیستان و بلوچستان تکرار شود و به همین دلیل این استان‌ها نیز باید با آمادگی کافی با این مساله مواجه شوند.

ویروس کرونا تمایل بسیاری برای نفوذ در جامعه‌ای دارد که در آن محافظت جدی صورت نمی‌گیرد و نرخ ابتلا در آن پایین است، به همین دلیل اعلام وضعیت زرد یا سفید در یک استان نباید به منزله پایان خطر تلقی شود. از طرفی دیگر، در روزهای ابتدایی شیوع کرونا گفته می‌شد گرما می‌تواند فعالیت این ویروس را مختل کند، حالا در مواجهه با تجربه خوزستان می‌بینیم که این گفته صحت ندارد.

گرما حتی می‌تواند شیوع کرونا را تشدید کند، فعالیت کولرهای گازی و حضور چند نفر در یک اتاق می‌تواند به گسترش این ویروس کمک کند، در واقع ارتباطات تنگاتنگ مردم با هم و فراموشی فاصله‌گذاری اجتماعی به این مساله شدت بیشتری می‌دهد.

به همین دلیل در تهران نیز نمی‌توانیم به امید فرارسیدن تابستان و گرما باشیم. گرما – همان طور که در خوزستان شاهد آن هستیم – مانعی برای شیوع کرونا نیست و همچنان تنها راه مقابله با آلودگی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌و‌شوی مکرر دست‌هاست.

منبع : روزنامه اعتماد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ