تسهیلات ۱۷ هزار میلیارد تومانی بانک آینده به ایران مال

0

صورت‌ مالی حسابرسی‌شده سال ۱۳۹۷ ‌بانک آینده منتشر شده است. گزارشی که از اعطای تسهیلات نجومی به هلدینگ ایران مال خبر می‌دهد. براساس گزارش حسابرسی‌شده، وام ۱۷ هزار میلیارد تومانی ای که به شرکت توسعه بین‌الملل ایران مال و دو شرکت زیر مجموعه آن داده شده است.

گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی صاحبان سهام بانک آینده

۱. صورتهای مالی تلفیقی گروه و بانک آینده (شرکت سهامی عام) شامل ترازنامه ها به تاریخ ۲۹ اسفند ماه۱۳۹۷ و صورتهای سود و زیان، تغییرات در حقوق صاحبان سهام و جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور و یادداشتهای توضیحی ۱ الی ۶۴ توسط این مؤسسه، حسابرسی شده است.

۲. مسئولیت تهیه صورتهای مالی یادشده طبق استانداردهای حسابداری، با هیأت مدیره بانک است. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترلهای داخلی مربوط به تهیه صورتهای مالی است به گونه ای که این صورتها، عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد.

۳. مسئولیت این مؤسسه، اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی یاد شده بر اساس حسابرسی انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی است. استانداردهای مزبور ایجاب می کند این مؤسسه الزامات آیین رفتار حرفه ای را رعایت و حسابرسی را به گونه ای برنامه ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورتهای مالی، اطمینان معقول کسب شود. حسابرسی شامل اجرای روشهایی برای کسب شواهد حسابرسی درباره مبالغ و دیگر اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی است. انتخاب روشهای حسابرسی، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزیابی خطرهای تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورتهای مالی بستگی دارد برای ارزیابی این خطرها، کنترلهای داخلی مربوط به تهیه و ارائه صورتهای مالی به منظور طراحی روشهای حسابرسی مناسب شرایط موجود و نه به قصد اظهارنظر نسبت به اثر بخشی کنترلهای داخلی واحد تجاری،‌ بررسی می شود. حسابرسی همچنین شامل ارزیابی مناسب بودن رویه های حسابداری استفاده شده و معقول بودن برآوردهای حسابداری انجام شده توسط هیأت مدیره و نیز ارزیابی کلیت ارائه صورتهای مالی است. این مؤسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسی کسب شده، برای اظهارنظر مشروط نسبت صورت های مالی،کافی و مناسب است است. همچنین این مؤسسه به عنوان بازرس قانونی مسئولیت دارد موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و مفاد اساسنامه بانک و سایر موارد لازم را به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گزارش کند.

۴. تسهیلات اعطایی و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول آنها به شرح یادداشت توضیحی ۱۳ صورتهای مالی افشاء شده است. در این رابطه طبقه بندی داراییها و محاسبه ذخیره مطالبات مؤسسات اعتباری و افشای آنها ، طبق رویه منعکس در یادداشت توضیحی ۶-۸ و ۷-۸ صورتهای مالی، با توجه به عدم اعمال مناسب استمهال و تمدید تسهیلات اعطایی، صورت نگرفته است.ضمن اینکه سرفصل سایر حسابها و اسناد دریافتنی موضوع یادداشت توضیحی ۱۶ صورتهای مالی شامل مطالبات سررسید گذشته به مبلغ ۴۹۷۸۱ میلیارد ریال (عمدتا مربوط به بانک شهر، مؤسسه صالحین، بانک تات، شرکتهای آرتا تجارت خزر و اشراق ایمن مهرگان) می باشد که بابت مطالبات مزبور در مجموع مبلغ ۵۵۰ ۳۴ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شناسایی شده است. در این رابطه ارزش بازیافتنی تسهیلات اعطایی و مطالبات اشاره شده باید مشخص و ذخیره مطالبات مشکوک الوصول کافی بابت آنها شناسایی می گردید که تعیین میزان آثار آن در شرایط فعلی برای این مؤسسه امکان پذیر نبوده است.

۵. سرفصل تسهیلات اعطایی بانک موضوع یادداشت توضیحی ۱۳ صورتهای مالی، شامل موارد زیر می باشد: ۱-۵) سرفصل تسهیلات اعطایی گروه و بانک شامل مبلغ ۲۴۷ ۲۱۷ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی به شرکتهای توسعه بین الملل ایران مال و بهار اقتصاد کامیاران و سرفصل تسهیلات اعطایی بانک شامل مبلغ ۸۹۸ ۵۲ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی به شرکت ارزش آفرینان آینده (شرکت فرعی) می باشد. در این رابطه در سال ۱۳۹۵ مانده طلب از شرکتهای مذکور به مبلغ ۱۷۵۱۴۲ میلیارد ریال به سرفصل تسهیلات اعطایی منتقل و از آن تاریخ تا پایان سال مورد رسیدگی مبلغ ۱۷۱۹۹ میلیارد ریال تسهیلات به آن شرکت پرداخت و مبلغ ۲۸۲۱۱۷ میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی (مبلغ ۳۹۸۴۵ میلیارد ریال مربوط به سال مورد رسیدگی) شناسایی گردیده است. در حالیکه صرفا مبلغ ۶۲۹۶ میلیارد ریال از تسهیلات در سنوات مذکور وصولو بخشی نیز بابت افزایش سرمایه شرکت توسعه بین الملل ایران مال تهاتر گردیده و بابت آنها مبلغ ۳۷۵ ۱۱ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شناسایی شده است. در این رابطه با توجه به رویه بانک بابت محاسبه سود هر ساله تسهیلات و نحوه تمدید آن، عدم ارائه قرارداد کامل، مشخص نبودن زمانبندی و نحوه وصول تسهیلات و با توجه به عدم وجود وثایق معتبر، امکان اظهارنظر نسبت به صحت طبقه بندی تسهیلات اعطایی، امکان شناسایی سود و ارزش بازیافتنی تسهیلات و تعیین تعدیلات احتمالی ناشی از آنها بر صورتهای مالی مورد رسیدگی برای این مؤسسه فراهم نشده است. ۲-۵) در سنوات قبل بانک اقدام به فروش ۹۰ درصد سهام شرکت توسعه بین الملل ایران مال و کل سهام شرکت بازرگانی بهار اقتصاد کامیاران با شرایط ۲۰ درصد نقد و مابقی با تسهیلات ۱۳ ساله بانک بصورت فروش اقساطی نموده است که مانده تسهیلات اعطایی به مبلغ ۰۴۴۱۱۴ میلیارد ریال از این بابت می باشد. علاوه بر آن مبلغ ۳۴۶ ۸۷ میلیارد ریال نیز مربوط به تسهیلات اعطایی به سهامداران شرکت توسعه بین الملل ایران مال بابت سهم آنها از افزایش سرمایه شرکت اخیرالذکر است. در این رابطه با توجه به تأمین مالی خریداران توسط بانک جهت پرداخت بخشی از وجوه پرداختی آنها و عدم ارائه اطلاعات لازم از جمله صورتهای مالی شرکتهایخریدار، با در نظر گرفتن تملیک سهام شرکتهای مذکور بعد از تاریخ ترازنامه (به شرح یادداشت توضیحی ۵۶ صورتهای مالیو عدم استفاده از روشهای تنزیل جریانهای نقدی آتی و محدودیتهای اشاره شده در گزارش کارشناسی جهت ارزیابی سهام شرکت در زمان تملیک)، و مشخص نبودن ارزش بازیافتنی تسهیلات اعطایی در ابتدای دوره، امکان تعیین آثار احتمالی ناشی از مراتب فوق بر صورتهای مالی مورد رسیدگی برای این مؤسسه فراهم نشده است. ۳-۵) برخی از تسهیلات اعطایی (مبلغ ۲۵۴ ۱۶۹ میلیارد ریال شامل اصل و فرع تسهیلات) به عنوان تسهیلات مشارکت مدنی از زمان انتقال آنها از سرفصل مطالبات به تسهیلات در سال ۱۳۹۵ لحاظ گردیده است در این رابطه با توجه به سررسید گذشته بودن مطالبات درزمان انتقال و نیز عدم وصول تسهیلات اعطایی، مشخص نبودن شرایط قرارداد منعقده و با در نظر گرفتن تهاتر مبلغ ۰۷۱ ۳۷ میلیارد ریال از تسهیلات مزبور از محل تملیک سهام شرکت توسعه بین الملل ایران مال بعد از تاریخ ترازنامه، اثبات صحت طبقه بندی آنها و تعیین تعدیلات احتمالی ناشی از آن بر صورتهای مالی مورد رسیدگی برای این مؤسسه امکانپذیر نشده است. ۴-۵) در سال ۱۳۹۶ بانک اقدام به واگذاری ۱۰ درصد سهام شرکت توسعه بین الملل ایران مال به بانک شهر به مبلغ ۰۰۰ ۱۵ میلیارد ریال و شناسایی مبلغ ۱۸۰ ۱۳ میلیارد ریال درآمد فروش نموده است که مابه ازای فروش شامل مبلغ ۱۷۱ ۱۴ میلیارد ریال انتقال مانده تسهیلات اعطایی بانک شهر به برخی شرکتهای مورد تضمین بانک آینده و طلب از بانک شهر به مبلغ ۸۲۹ میلیارد ریال قابل پرداخت در زمان انتقال رسمی سهام بوده است. در این خصوص مبلغ ۰۰۰ ۸ میلیارد ریال از تسهیلات مزبور در سال قبل وصول و مانده تسهیلات و فرع آن در پایان سال مورد رسیدگی مبلغ ۹۹۴ ۱۳ میلیارد ریال می باشد که مورد تسویه قرار نگرفته است. ضمن اینکه براساس قرارداد فیمابین، تاریخ انتقال رسمی سهام به نام خریدار ۳۱/۰۶/۱۳۹۷ بوده که انتقال صورت نگرفته استلیکن بعد از تاریخ ترازنامه مبلغ ۹۵۹ ۹ میلیارد ریال از تسهیلات مذکور از محل تملیک سهام شرکت توسعه بین الملل ایران مال با سایر شرکتها تهاتر شده و سهام متعلق به بانک شهر نیز به بانک مورد رسیدگی برگشت شده است. با توجه به موارد فوق و عدم ارائه قراردادهای تسهیلات و مشخص نبودن زمان تسویه مانده تسهیلات، امکان اثبات صحت معامله صورت گرفته و بازیافت تسهیلات مزبور و تعیین تعدیلات احتمالی ناشی از آن بر صورتهای مالی مورد رسیدگی برای این مؤسسه وجود نداشته است.

۶. سرفصل سایر داراییهای بانک به شرح یادداشت توضیحی ۱-۱-۲۰ صورتهای مالی شامل مبلغ ۲۳۸ ۱۳۸ میلیارد ریال مربوط به تملیک سهام شرکتهادر سال جاری در قبال تسهیلات جاری و غیر جاری آنها می باشد. در این رابطه با توجه به محدودیتهای ذکر شده در گزارشات کارشناسی مبنای ارزیابی قیمت سهام، عدم انتقال مالکیت سهام و نبود صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت ستاره تابناک هشتم توس، اطمینان از ارزش بازیافتنی و صحت طبقه بندی اموال مزبور برای این مؤسسه حاصل نگردیده است.

۷. برخی اطلاعات درخواستی در خصوص اشخاص طرف معامله بانک (علی الخصوص بابت خرید و فروش اموال تملیکی و تسهیلات اعطایی از این بابت) در اختیار این مؤسسه قرار نگرفته است. بنابراین امکان شناسایی و اثبات اشخاص وابسته بطور کامل و صحت افشای صورت گرفته از این بابت در صورتهای مالی وجود نداشته است.

۸. پاسخ تأییدیه درخواستی از وکلا و مشاوران حقوقی بانک به طور کامل بابت بخشی از اطلاعات لازم و پاسخ تأییدیه درخواستی از پیمانکاران شرکت فرعی ارزش آفرینان آینده بابت خریدهای خارجی، واصل نشده است. ضمن اینکه اسناد مالکیت مبلغ ۴۱۶ ۳ میلیارد ریال از داراییها به نام بانک به این مؤسسه ارائه نشده است. همچنین مطالبات شرکت فرعی ارزش آفرینان آینده از شرکت سبز سازان متین موضوع یادداشت توضیحی ۱۶ صورتهای مالی، بابت مبالغ پرداختی جهت پرداخت به پیمانکاران از طرف شرکت فرعی براساس قرارداد بوده است که در این رابطه بدون اخذ تضامین کافی بوده و گزارشات و مدارک مورد نیاز و پاسخ تأییدیه درخواستی ارائه نشده است. لذا تعیین آثار احتمالی ناشی از مراتب فوق بر صورتهای مالی مورد رسیدگی برای این مؤسسه امکانپذیر نمی باشد.

۹. صورتهای مالی بانک در انطباق با صورتهای مالی نمونه ابلاغی بانک مرکزی ج.ا.ا تهیه شده است که در این ارتباط ارائه صورت مالی تغییرات در حقوق صاحبان سهام و ارائه برخییادداشتها (یادداشت۵۸) افزون بر الزامات پیش بینی شده در استانداردهای حسابداری است و ارائه صورت جریان وجوه نقد در سه طبقه و افشاء مناسب برخی از اقلام آن، طبق استانداردهای حسابداری نبوده است. ضمن اینکه افشاء و طبقه بندی اقلام صورتهای مالی در خصوص انعکاس نامناسب فروش تحقق نیافته دارایی ثابت در حسابها به شرح یادداشت توضیحی ۵-۱-۱۶ صورتهای مالی و تفکیک مناسب سپرده ها از تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی به مبلغ ۲۶۷ ۱۹میلیارد ریال موضوع یادداشت توضیحی ۲۱ صورتهای مالی، افشاء صحیح یادداشت سپرده های سرمایه گذاری بلند مدتبرحسب زمان سررسید ونرخ سود و همچنین طبقه بندی سرمایه گذاری شرکت فرعی ارزش آفرینان آینده در پروژه در جریان تکمیل به مبلغ ۹۶۸ ۵۹ میلیارد ریال (موضوع یادداشت توضیحی ۱۴ صورتهای مالی) و ارائه اطلاعات در مورد برآورد مخارج اولیه لازم برای تکمیل،ارائه جدول زمانبندی اجراو جدول مقایسه مخارج برآوردی و واقعی پروژه و بدهیهای احتمالی شرکت مزبور و معاملات و اطلاعات اشخاص وابسته بطور کامل صورت نگرفته است.

۱۰. به شرح یادداشت توضیحی ۲۵ صورتهای مالی براساس برگ های تشخیص و قطعی صادره یا رأی هیأت حل اختلاف بابت مالیات عملکرد سالهای ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ در مجموع مبلغ ۱۶۶۱۷ میلیارد ریال شامل اصل و جریمه و همچنین بابت ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که فعالیت های غیر بانکی از قبیل بنگاه داری و نگهداری سهام و املاک غیر منقول مازاد بانک را مشمول مالیات نموده مبلغ ۷۰۵ ۸ میلیارد ریال بابت عملکرد سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مورد مطالبه قرار گرفته که مورد اعتراض بانک واقع شده است و بابت آنها و مالیات سال مورد رسیدگی ذخیره ای در حساب شناسایی نشده است. هرچند کسری ذخیره از بابت مراتب مزبور وجود دارد لیکن تعیین میزان آن در شرایط فعلی برای این مؤسسه امکانپذیر نمی باشد.

۱۱. در تهیه صورتهای مالی تلفیقی گروه بابت شرکتهای فرعی کارگزاری بانک آینده و ارزش آفرینان آینده از صورتهای مالی ۶ ماهه میاندوره ای منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ آنها (بررسی اجمالی شده) استفاده گردیده است. در این رابطه استانداردهای حسابداری در خصوص یکسان بودن مدت دوره مالی شرکتهای فرعی و بانک و همچنین حذف مناسب معاملات درون گروهی از جمله درآمد تسهیلات اعطایی بانک به شرکت فرعی ارزش آفرینان آینده در سنوات قبل و جاری از سرفصلهای درآمد تسهیلات و پروژه های در جریان رعایت نگردیده است. ضمن اینکه شرکتهای ارزش آفرینان سیراف، توسعه تجارت نگین بینالود، توسعه عمران فردا گستر، سفیر امواج آریا (سال قبل شرکتهای روژین تک، ایمن صنعت مهرداد و پردازشگران سیراف) به عنوان شرکت فرعی تلقی نشده و مورد تلفیق قرار نگرفته و بابت سرمایه گذاری در شرکتهای وابسته سنجش امید آینده و تجارت الکترونیک فردا، ستاره تابناک هشتم توس (سال قبل مبین نت) از روش ارزش ویژه استفاده نشده است.

۱۲. به نظر این مؤسسه، به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای ۴ و۹ تا ۱۱ و همچنین به استثنای آثار احتمالی موارد مندرج در بندهای ۵ تا ۸ صورتهای مالی یاد شده در بالا، وضعیت مالی گروه و بانک آینده(شرکت سهامی عام) در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ و عملکرد مالی و جریانهای نقدیگروه و بانک را برای سالمالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های بااهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان میدهد.

۱۳. نحوه تسویه و تأمین منابع برای تسویه حساب با تعاونی اعتباری افضل توس از طریق دریافت داراییهای تعاونی و خط اعتباری از بانک مرکزی ج.ا.ا. و نحوه تهاتر مانده بدهی به بانک مرکزی با مطالبات ایجاد شده از سایر شرکتها در اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به ترتیب در یادداشتهای ۳-۱-۱۶ و ۱-۲۱ صورتهای مالی افشاء شده است.

۱۴. به شرح یادداشت توضیحی ۷-۲۵ صورتهای مالی به موجب ابلاغ نامه بانک مرکزی ج.ا.ا مورخ ۶ اسفند ماه ۱۳۹۸ و سایر تعدیلات لازم، بانک اقدام به ثبت اصلاحات در دفاتر قانونی سال مورد گزارش و اعمال آن در صورتهای مالی نموده است.

۱۵. به شرح یادداشت توضیحی ۵۶ صورتهای مالی، سهام شرکتهای توسعه بین الملل ایران مال و بازرگانی بهار اقتصاد کامیاران، بعد از تاریخ ترازنامه و در قبال تسویه تسهیلات اعطایی به سهامداران تملیک گردیده است و مازاد آن با مانده تسهیلات اعطایی به سایر شرکتها طبق توافق صورت گرفته تهاتر شده است. اظهارنظر این مؤسسه بر اثر مفاد بندهای ۱۳ تا ۱۵ مشروط نشده است.

۱۶. صورتهای مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۶ بانک، توسط مؤسسه حسابرسی دیگری مورد حسابرسی قرار گرفته و در گزارش مورخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ آن مؤسسه، نسبت به صورتهای مالی مزبور نظر “مشروط” اظهار شده است.

۱۷. مفاد مواد ۱۰۶، ۱۱۹، ۱۲۳ و ۱۳۸ اصلاحیه قانون تجارت به ترتیب در خصوص آگهی ثبت صورتجلسه مجامع عمومی در روزنامه رسمی، انتخاب رئیس و نائب رئیس هیأت مدیره در اولین جلسه پس از انتخاب (طبق ماده ۷۲ اساسنامه یک هفته پس از انتخاب)، درج موارد لازم در صورتجلسات هیأت مدیره و برگزاری مجمع عمومی سالانه ظرف مهلت مقرر در اساسنامه (ماده ۳۱ اساسنامه) و همچنین مفاد مواد ۳۶، ۵۸، ۶۱، ۶۲، ۸۱، ۹۴، ۱۰۵، ۱۱۳، ۱۱۴، ۱۱۸، ۱۲۸، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۳۴ و ۱۳۵ اساسنامه بانک بترتیب در خصوص تصویب میزان پاداش و جبران خدمات اعضای هیأت مدیره و بازرس توسط مجمع، انتخاب ۲ عضو علی البدل هیأت مدیره، آگهی موضوع انتخاب اعضای هیأت مدیره در مجمع شش ماه قبل از برگزاری مجمع در روزنامه، اعلام اسامی داوطلبین عضویت در هیأت مدیره بانک به بانک مرکزی ۳ ماه قبل از برگزاری مجمع، تشکیل هیأت عامل، آماده بودن گزارش بازرس قانونی ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع، ارائه صورتهای مالی و گزارش عملکرد در خصوص فعالیت و وضع عمومی شرکت حداکثر ظرف ۳ ماه پس از انقضای سال مالی، اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط و قبول تعهدات آنها در چارچوب ضوابط بانک مرکزی، اعطای تسهیلات و قبول تعهدات ذینفع واحد در چارچوب ضوابط بانک مرکزی، احتساب ذخیره کافی برای برخی از داراییها، اعطای تسهیلات منوط به اعتبار سنجی مطابق با ضوابط بانک مرکزی در برخی موارد، ایجاد سامانه جامع مشتریان بطور کامل، سرمایه گذاری بانک در سهام و سایر اوراق بهادار در چارچوب ضوابط بانک مرکزی، اعطای تسهیلات یا قبول تعهدات پس از اخذ تأمین کافی در برخی موارد و اعطای تسهیلات به متقاضیان دارای سوابق بدهی غیر جاری، رعایت نشده است. ضمن اینکه ماده ۲۴۰ اصلاحیه قانون تجارت در خصوص تقسیم سود صورت گرفته در سال قبل، با توجه به وجود زیان انباشته در صورتهای مالی تجدید ارائه شده، و نیز عدم پرداخت سود ظرف مهلت مقرر رعایت نشده است. همچنین تغییرات اعضای هیأت مدیره مصوب مجمع مورخ ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۸ بانک تاکنون در اداره ثبت شرکتها به ثبت نرسیده است.

۱۸. با توجه به مانده زیان انباشته بانک که بیش از سرمایه ثبت شده می باشد و همچنین نسبت کفایت سرمایه بانک، توجه مجمع عمومی صاحبان سهام را به مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و ماده ۱۱۶ اساسنامه بانک مبنی بر تشکیل مجمع عمومی فوق العاده جهت تصمیم گیری در خصوص تسلیم تقاضای انحلال بانک به بانک مرکزی یا افزایش سرمایه بانک جلب می نماید.

۱۹. اقدامات هیأت مدیره در خصوص تکالیف مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام در خصوص ارائه اطلاعات مورد نیاز مربوط به پروژه در جریان تکمیل شرکت فرعی، حصول نتیجه در خصوص تعیین تکلیف مالیات سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، رعایت تمام الزامات قانون تجارت و مفاد اساسنامه و شناسایی و پرداخت به موقع هزینه حق عضویت صندوق سپرده ها و رعایت قوانین و دستورالعمل های بانک مرکزی ج.ا.ا و سازمان بورس و اوراق بهادار بطور کامل به نتیجه نهایی نرسیده است.

۲۰. در خصوص تملیک وثایق تملیکی، انجام تشریفات مزایده صورت نپذیرفته و تملیک یا واگذاری آنها براساس قیمت های کارشناسی انجام شده براساس خالص ارزش داراییهای آنها بوده است.

۲۱. بخشی از هزینه های مسئولیت اجتماعی موضوع یادداشت توضیحی ۲-۴۶ صورتهای مالی که دارای مصوبه هیأت مدیره می باشد، فاقد مستندات کافی است. ضمن اینکه مستندات مربوط به ۸۳۱ میلیارد ریال از درآمدهای شناسایی شده (منعکس بعنوان درآمد کارگزاران)دراختیار این موسسه قرار نگرفته است.
۲۲. معاملات مندرج در یادداشت توضیحی۲-۶۰صورتهای مالی به عنوان کلیه معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت بانک که در طی سال مالی مورد گزارش انجام شده و توسط هیأت مدیره به اطلاع این مؤسسه رسیده،با در نظر گرفتن بند ۷ این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. درخصوص معاملات مذکور مفاد ماده فوق مبنی بر کسب مجوز از هیأت مدیره و عدم شرکت مدیر ذینفع در رأی گیری رعایت شده ونظر این موسسه به شواهدی حاکی از این که معاملات مزبور با شرایط مناسب تجاری و در روال عادی عملیات بانک انجام نگرفته باشد جلب نگردیده است.

۲۳. گزارش هیأت مدیره درباره فعالیت و وضع عمومی بانک، موضوع ماده ۲۳۲ اصلاحیه قانون تجارت که به منظور تقدیم به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام، تنظیم گردیده، مورد بررسی این مؤسسه قرار گرفته است. باتوجه به رسیدگیهای انجام شده، نظر این مؤسسه به موارد بااهمیتی که حاکی از مغایرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور، با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هیأت مدیره باشد، جلب نشده است.

۲۴. در خصوص رعایت ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار موارد زیر قابل ذکر است: ۱-۲۴) مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان، در خصوص ارائه به موقع صورتهای مالیسالانه حسابرسی شده اصلی و تلفیقی، ارائه بموقع گزارش عملکرد هیأت مدیره به مجمع، ارائه به موقع صورتهای مالی میان دوره ای ۳، ۶ و ۹ ماهه، ارائه به موقع صورتهای مالی میاندوره ای ۶ ماهه حسابرسی شده، ارائه بموقع آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده، افشای فوری تصمیمات مجامع عمومی ، ارائه به موقع صورتجلسه مجامع عمومی به مرجع ثبت شرکتها و ثبت آنها، ارائه به موقع جدول زمانبندی تقسیم سود، افشای فوری رویدادهای مؤثر بر فعالیت شرکت (تحصیل یا واگذاری سهام) و پرداخت هرگونه کمک بلاعوض پس از تصویب مجمع عمومی عادی، رعایت نگردیده است. ۲-۲۴) کنترلهای داخلی حاکم برگزارشگری مالی طبق چک لیست ابلاغی مورد بررسی این مؤسسه قرار گرفته است. در این خصوص بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به محدودیت های ذاتی کنترلهای داخلی ،این موسسه به جزء عدم تهیه گزارش سالانه کنترل های داخلی توسط هیأت مدیره، نظارت کمیته حسابرسی بر مستندسازی ساختار کنترلهای داخلی و انجام آزمون های کنترلی، پیگیری کمیته حسابرسی در خصوص موارد مطرح شده در گزارش حسابرس داخلی، تنظیم مکانیزم جهت کسب اطمینان از اثربخشی حسابرسی داخلی و کنترلهای داخلی توسط کمیته حسابرسی، تصویب و افشاء مناسب معاملات با اشخاص وابسته، تشکیل واحد حسابرسی داخلی و مستندسازی مبانی ارزیابی و مستندات مربوط به گزارش کنترل داخلی توسط هیأت مدیره و امضای گزارشات کنترل داخلی توسط مدیر عامل، هیأت مدیره، بالاترین مقام مالی و رئیس کمیته حسابرسی، به موارد با اهمیتی حاکی از عدم رعایت الزامات منعکس در چک لیست مزبور برخورد نکرده است. ۳-۲۴) ارائه صورتهای مالی بانک بر مبنای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (در رعایت الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار) صورت نگرفته است.

۲۵. به شرح صورت عملکرد سپرده های سرمایه گذاری موضوع یادداشت توضیحی ۳۹ صورتهای مالی، مبلغ۸۲۱ ۵۲میلیارد ریال مازاد سود علی الحساب پرداختی به سپرده گذاران نسبت به سود قطعی می باشد. شایان ذکر است طبق مفاد دستورالعمل ۳۱۴۹۳۱/۹۴ بانک مرکزی ج.ا.ا پیش بینی سودعلی الحساب در ابتدای سال و تعدیل آن باید بگونه ای باشد که تفاوت مزبور مثبت (وجود مازاد سود قطعی نسبت به سود علی الحساب پرداختی) و مابه التفاوت به سپرده گذاران پرداخت شود.

۲۶. نسبت کفایت سرمایه بانک موضوع یادداشت توضیحی ۷-۵۸صورتهای مالی، براساس دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری ابلاغ شده بانک مرکزی ج.ا.ا به شماره ۳۴۶۶۰/۹۷ مورخ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، محاسبه شده است که کمتر از حدنصاب مقرر بانک مرکزی ج.ا.ا (۸ درصد) می باشد. ضمن اینکه در محاسبه نسبت مذکور از سرمایه نظارتی نافذ اعلامی بانک مرکزی ج.ا.ا استفاده شده و آثار بندهای منعکس در مبانی اظهارنظر مشروط این گزارش بر آن لحاظ نگردیده است.

۲۷. موارد عدم رعایت قوانین و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال مورد گزارش، طی نامه جداگانه ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

۲۸. حق عضویت سالانه در صندوق ضمانت سپرده‌ها برای سالهای ۱۳۹۳ لغایت ۱۳۹۷به شرح یادداشت توضیحی ۲-۴۶ به صورت علی الحساب پرداخت و یا ذخیره در نظر گرفته شده است در این خصوص تعیین مبلغ حق عضویت منوط به انجام حسابرسی ویژه می باشد.

۲۹. در اجرای ماده ۳۳ دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی توسط حسابرسان، رعایت مفاد قانون مزبور و آیین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی مرتبط، در چارچوب چک لیستهای ابلاغی مرجع ذیربط و استانداردهای حسابرسی، توسط این مؤسسه مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این خصوص این مؤسسه به جزء درج شناسه ملی در کلیه فرمهای مورد استفاده، شناسایی اولیه و کامل مشتریان و خریداران انواع کارتهای پرداخت بی نام پیش از خرید، برابر اصل سازی اطلاعات مشتریان، کنترل همخوانی کدپستی محل اقامتگاه قانونی مشتریان دائمی با اطلاعات مندرج در پایگاه های ذیربط پس از گذشت ۶ ماه از ابلاغ دستورالعمل، ارسال اطلاعات مشتریانی که نسبت به رفع مغایرت مشخصات خود اقدام ننموده اند هر سه ماه یکبار به واحد اطلاعات مالی، تعیین سطح فعالیت مورد انتظار اشخاص حقوقی براساس اسناد و مدارک دریافت شده از مشتری و ایجاد یک سیستم به منظور پایش حسابهای در معرض ریسک بیشتر به صورت ادواری به طور کامل، به موارد با اهمیت دیگری حاکی از عدم رعایت قوانین و مقررات یاد شده برخورد نکرده است.

۲۰اسفند۱۳۹۸

موسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر

منبع : کدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ