قیمت‌های نجومی در بازار خودرو

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– هنوز چند روزی از سال جدید نگذشته که بازار خودرو ملتهب شده و قیمت‌ها نجومی شده است. فعالان بازار خودرو دلیل اصلی رشد قیمت‌ها را روند افزایشی قیمت دلار می‌دانند البته علاوه بر این باید به عملکرد شرکت‌های خودروساز در کاهش عرضه نیز اشاره کرد، چراکه به‌رغم تعریف ده‌ها پروژه و دستورالعمل راهبردی برای رشد و عرضه بیشتر خودرو، در نهایت خودروسازان آمار‌های ناامید‌کننده‌ای از تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ منتشر کردند و همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است.

بررسی آمار‌های تولید محصولات سواری گویای این نکته است که ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ با تولید حدود ۴۵۱‌هزار و ۱۰۰ دستگاه، عنوان پرتیراژترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داد و سایپایی‌ها در سال ۱۴۰۰ در مجموع تولید نزدیک به ۲۸۱‌هزار و ۲۵۰ دستگاه خودروی سواری را تجربه کردند، این در شرایطی است که در سال پیش از آن آن‌ها توانسته بودند حدود ۲۸۹‌هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کنند.

شرایط برای تولید بیشتر فراهم نبود

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در فروردین ماه به «اعتماد» گفت: اوضاع اقتصادی در شرایط فعلی ناامید‌کننده است و اخبار مثبتی از مذاکرات وین شنیده نمی‌شود، بورس هم در حال افت است و دیگر مانند سال‌های گذشته قابل اعتماد نیست، ضمن آنکه تولید خودرو رشدی نداشته و خودروسازان هم می‌گویند با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: همچنین اخبار خوبی از شانگ‌های و شهر‌های مهم چین که تامین‌کننده قطعات خودرو هستند به گوش نمی‌رسد و مجموعه این عوامل در فضای اقتصادی کشور در بخش تولید اثر گذار بوده و باعث شده تا میزان عرضه محدود شده و در مقابل استقبال از خودرو افزایش پیدا کند. این عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در صورتی که وضعیت موجود به همین منوال پیش رود سرعت افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: زمان حذف قرعه کشی خودرو اعلام شد


کاکایی در مورد تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: سال گذشته به‌رغم وعده‌های دولت شرایط لازم برای تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو فراهم نشد، البته یکسری از موضوعات جهانی بود مانند کمبود چیپست‌های الکترونیکی که تولید آن در همه کشور‌ها محدود و قیمت آن چندین برابر شده و صنعت خودروسازی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: در کنار این موضوع با چالش‌های لجستیک در سطح بین‌المللی نیز روبه‌رو شدیم و همین امر باعث شد تا دایما تعداد خودرو‌های سطح پارکینگ‌ها افزایش پیدا کند. همچنین کمبود برق و گاز یکی از معضلات سال گذشته در کشور بود که واحد‌های صنعتی را درگیر کرد.

باز هم تولید خودرو از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: می‌توان به جرات گفت سال قبل به دلیل قطعی‌های برق حدود یک ماه برخی تولیدکنندگان فولاد که انرژی‌بر هم بودند، تعطیل شدند و در مجموع ادعا‌های وزیر صمت در مورد افزایش میزان تولیدات به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فراهم نشد و میزان تولیدات حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کمتر از میزانی است که ادعا شده بود.

کاکایی با بیان اینکه این وضعیت برای امسال نیز ادامه دارد، افزود: با توجه به کمبود انرژی (برق و گاز) در سال جاری و افزایش این مشکلات به دلیل گرمای زودهنگام هوا و افزایش مصرف آن و نیز معضل نبود چیپست که در سال جاری نیز ادامه دارد، بعید است باز هم به آمار‌های پیش‌بینی شده برسیم.

او ادامه داد: بر اساس گفته‌های مدیرعامل BMW کمبود مشکل چیپست تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت و مدیرعامل فولکس واگن هم ادعا کرده که این مشکل تا سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد لذا این چالش همچنان ادامه دارد و بعید است خودروسازان به آمار‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ ادعا می‌شود دست یابند.

ارایه برنامه بدون داشتن بودجه و راهکار امکان‌پذیر نیست

او با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای رسیدن به ارقام تولیدی که اعلام می‌شود وجود ندارد، تصریح کرد: مسوولان می‌اندیشند که با دستور دادن مشکلات برطرف می‌شود، این در حالی است که یکسری از مشکلات باید به صورت ریشه‌ای حل شوند مانند کمبود ۱۵ هزار مگاواتی برق که نیازمند سرمایه‌گذاری جهانی است و با این دستورات به صنعت خودرو در حالی که زمینه تولید فراهم نیست مسلما نمی‌توان کاری از پیش برد. ارایه برنامه بدون داشتن بودجه، راهکار مناسب و هماهنگی ملی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به وعده‌های افزایش تولید خودرو در سال جدید خاطرنشان کرد: مسوولان سعی می‌کنند تا آرزو‌های خود را برای مردم بیان کنند تا به مردم امید و آرامش بدهند، اما متاسفانه واقعیت‌های اقتصادی و صنعتی بسیار خشن‌تر از آرزوهاست و ما را با شلاق از رویا بیدار می‌کند. او در واکنش به سخنان وزیر صمت گفت: اگر قرار است تولید خودرو ۱.۵ برابر شود به این معنی است که تولید فولاد باید ۱.۵ برابر شود و مصرف برق در این بخش نیز باید رشد کند.

کاکایی ادامه داد: اگر وزارت صمت توان حل این مشکلات را ندارد پس نمی‌تواند چنین برنامه‌هایی را نیز ارایه دهد، متاسفانه مسوولان در این شرایط تنها به وعده دادن بسنده کرده‌اند، این در حالی است که بازار کار خود را می‌کند و این آمار‌ها و واقعیت‌ها پایان هر سال مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه متاسفانه هنوز هیچ مشکلی حل نشده است، گفت: زمانی که وعده‌ای داده می‌شود توقع مردم هم بالا می‌رود و زمانی که این وعده‌ها اجرایی نمی‌شود بازار به هم می‌ریزد مانند اخباری که شب عید در مورد واردات خودرو مطرح شد و پس از آن شاهد آن بودیم که نه تنها مذاکرات وین به سرانجام نرسید، بلکه واردات آن هم منحل شد و این موضوعات واقعیت است و باید گفت حداقل تا ۳ ماه آینده و با اخباری که از مذاکرات می‌رسد و با کمبود برق و گاز در کشور بعید است تا مسوولان به قول‌هایی که داده‌اند، بتوانند جامه عمل بپوشانند و قیمت‌ها افتی داشته باشد.

اخبار خودرو

منبع: اعتمادآنلاین

قیمت‌های نجومی در بازار خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ