معرفی کامل رشته گرافیک، بازار کار و درآمد + جایگاه گرافیک در آینده

0

هر هنری دو جنبه مهم دارد: خلاقیت و تکنیک. یک هنرمند علاوه بر خلاقیت، باید دانش تئوری و اصول پیاده‌سازی هنرش را بداند. اگر خودتان را فرد خلاقی می‌دانید که عاشق خلق کردن، طراحی و غرق شدن در دنیای فرم‌ها و رنگ‌‌ها است، اما نیاز به دانستن پایه و اصول کار دارد، گرافیک یکی از اولین رشته های دانشگاهی است که باید برای ادامه تحصیل در نظر بگیرید. هنر انتقال مفهوم و تاثیرگذاری بر مخاطب از طریق تصویر، موضوعی است که تمام برندها و سازمان‌ها در هر جایی از دنیا به آن نیازمندند. شما هر روز با اثر هنری یک گرافیست روبرو هستید؛ از بسته بندی کیک، چیپس و پفک گرفته تا صفحات وبی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید!

در این مقاله، رشته گرافیک و گرایش‌های آن، بازار کار گرافیک، میزان درآمد و بهترین دانشگاه‌ها جهت تحصیل در این رشته را به طور کامل بررسی کردیم.

استخدام گرافیک استخدام گرافیست استخدام فتوشاپ کار

معرفی رشته گرافیک و زیر شاخه‌های آن

یک گرافیست فردی است که با استفاده از فرم، رنگ و رعایت اصول و تناسبات بصری در کنار خلاقیت، به انتقال مفهوم و پیام یک برند، سازمان، رسانه و غیره کمک می‌کند. رشته گرافیک هم در هنرستان و هم در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد (با عنوان رشته ارتباط تصویری) ارائه می‌شود.

رشته تحصیلی گرافیک در مقاطع کاردانی و کارشناسی تنها یک گرایش (تصویرسازی) و چند زیرشاخه دارد، از جمله:

  • گرایش تزئینی و محیطی
  • پوستر و نشانه
  • چاپ و بسته بندی

انتخاب زیرشاخه بستگی زیادی به استعداد و ترجیح فردی و مسیر شغلی مورد نظرتان دارد. در ادامه این مطلب، قسمت “بازار کار رشته طراحی گرافیک”، مشاغل مرتبط با این رشته را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند دید بهتری برای انتخاب این موقعیت شغلی‌ به شما بدهد. همچنین لیست جدیدترین فرصت های شغلی برای استخدام گرافیست در تهران اینجاست.

پیش نیازهای ورود به رشته گرافیک

بسته به اینکه قصد ادامه تحصیل در چه مقطعی را دارید، پیش نیازهای ورود به رشته طراحی گرافیک متفاوت خواهد بود.

مقاطع هنرستان و کاردانی:

داشتن انگیزه لازم و برنامه ریزی درسی درست تنها مواردی هستند که برای ورود به رشته گرافیک هنرستان و مقطع کاردانی نیاز دارید. معمولا افرادی که سابقه تحصیل در رشته گرافیک در هنرستان را دارند، به دلیل داشتن دانش و تجربه قبلی، در مقطع کاردانی موفق‌تر عمل می‌کنند.

مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد:

اگر مستقیما برای مقطع کارشناسی گرافیک اقدام می‌کنید، پیش نیازی برای ورود به این رشته وجود ندارد.

برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد گرافیک در صورتی که مدرک کارشناسی‌ مرتبط نداشته باشید، نیاز به گذراندن واحدهای “کارگاه ارتباط تصویری” و “خوشنویسی و طراحی حروف” در طول دوره تحصیل دارید.

لیست دروس اصلی و تخصصی رشته گرافیک در ایران

  • طراحی
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • کارگاه چاپ دستی
  • خوشنویسی
  • عکاسی
  • کارگاه گرافیک
  • مبانی تصویرسازی
  • علم مناظر و مرایا
  • مبانی و کاربرد رایانه
  • پایه و اصول صفحه آرایی
  • خط در گرافیک

بازار کار رشته گرافیک

توجه به زیرشاخه‌های مختلف رشته گرافیک، فرصت های شغلی زیادی پیش روی فارغ‌التحصیلان این رشته قرار دارد. شما می‌توانید با در نظر داشتن سلیقه، استعداد، گرایش تحصیلی انتخابی و آینده شغلی مورد نظرتان، پس از پایان تحصیل در حوزه‌های مختلفی شروع به فعالیت کنید. شما به عنوان یک گرافیست می‌توانید در این حوزه‌ها مشغول به کار شوید:

  • تبلیغات
  • طراحی لوگو و هویت بصری برند
  • طراحی بصری مجلات، روزنامه و کتاب
  • طراحی پوستر و بروشور
  • تلویزیون و دیگر رسانه‌های تصویری

حوزه تبلیغات یکی از پرتقاضاترین حوزه‌ها در استخدام گرافیست است. شما به عنوان یک گرافیست فعال در این حوزه با آژانس‌های تبلیغاتی کار خواهید کرد و کارتان شامل طراحی بیلبورد، طراحی بسته بندی مواد غذایی و غیره می‌شود.

طراحی لوگو و هویت بصری برند‌ها از دیگر حوزه‌هایی است که می‌توانید به عنوان یک گرافیست هم از طریق یک شرکت تبلیغاتی و هم به عنوان فریلنسر در آن مشغول به کار شوید.

صفحه آرایی کتاب و مجلات، تصویرسازی برای کتاب و موارد مرتبط با حوزه چاپ و انتشارات نیز یکی دیگر از حوزه‌های پر تقاضای رشته گرافیک است.

به عنوان یک گرافیست که در حوزه طراحی پوستر و بروشور کار می‌کند می‌توانید هم در حوزه‌های هنری مثل طراحی پوستر برای تئاتر، و هم در حوزه‌های تجاری جهت طراحی کاتالوگ محصولات، بروشور معرفی شرکت و غیره فعالیت کنید.

اگر کار در تلویزیون و رسانه‌های تصویری برایتان جذابیت دارد، می‌توانید به عنوان یک گرافیست در حوزه موشن گرافی، تیتراژ، عنوان بندی و غیره فعالیت کنید.

سطح درآمد رشته گرافیک در ایران و سایر کشورها

سطح درآمد شما به عنوان یک گرافیست به ۴ عامل مهم بستگی دارد:

  1. میزان تجربه
  2. نوع تخصص (گرایش)
  3. مدرک تحصیلی
  4. شهر یا کشور حوزه فعالیت

به طور میانگین یک گرافیست تازه کار با مدرک کاردانی یا کارشناسی در ایران چیزی در حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان در ماه درآمد دارد. گرافیست‌های با تجربه بسته به اندازه و اعتبار شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند درآمدی بین ۶ تا ۱۳ میلیون تومان دارند.

به عنوان فارغ‌التحصیل رشته گرافیک می‌توانید به صورت دورکار و فریلنس نیز کار کنید. درآمد یک گرافیست فریلنسر به تعداد و نوع پروژه‌هایی که می‌گیرد بستگی دارد. کار به عنوان یک فریلنسر چالش‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اگر دوست دارید در کنار فعالیت حرفه‌ای، آزادی بیشتری از نظر محیط کار و زمان‌های کاری‌تان داشته باشید فریلنسینگ مسیر بسیار جذابی خواهد بود؛ اما موفقیت در این مسیر بستگی زیادی به توانایی‌تان در معرفی کار و پرسونال برندینگ یا برندسازی برای شخص خودتان دارد. همچنین با تقویت مهارت های زبانی خصوصا زبان انگلیسی می‌توانید به دریافت پروژه‌های بین‌المللی و کسب درآمد دلاری نیز فکر کنید. بسته به مواردی که گفته شد، سطح درآمد شما به عنوان یک فریلنسر متفاوت و در صورت موفقیت به مراتب بیشتر از حالت استخدامی خواهد بود.

در خارج از کشور، یک طراح گرافیک بیشترین درآمد سالانه (تبدیل شده به دلار) را به ترتیب در این کشورها دارد:

سوئیس: ۱۱۵ هزار دلار در سال

آمریکا: ۸۹ هزار دلار درسال

آلمان و ایرلند: ۷۶ هزار دلار در سال

انگلیس: ۷۲ هزار دلار در سال

استرالیا: ۶۸ هزار دلار در سال

نیوزیلند، دانمارک و نروژ: ۶۰ هزار دلار در سال

کانادا: ۵۰ هزار دلار در سال

برترین دانشگاه‌های ایران و جهان برای تحصیل در رشته گرافیک

رشته گرافیک در دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی و سراسری ارائه می‌شود. همانطور که می‌دانید برای ورود بدون کنکور به این رشته می‌توانید از طریق دانشگاه علمی کاربردی اقدام کنید.

بهترین دانشگاه‌های ایران جهت تحصیل در رشته طراحی گرافیک:

  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه هنر سوره

۳ دانشگاه برتر دنیا جهت تحصیل در رشته طراحی گرافیک:

  • کالج سلطنتی هنر لندن (Royal College of Art)
  • دانشگاه هنر لندن (University of the Arts London)
  • مدرسه طراحی پارسونز نیویورک (Parsons School of Design)

جایگاه مهارت طراحی گرافیک در آینده

نیاز به ارتباط بصری همیشه وجود داشته و خواهد داشت، اما شکل این ارتباط می‌تواند تغییر کند. از مهارت‌های آینده‌داری که با داشتن دانش و توانایی طراحی گرافیک می‌توانید عملکرد بهتری در آن‌ها داشته باشید، طراحی UI است. شما به عنوان طراح UI مسئول طراحی لایه بیرونی (رابط کاربری) وبسایت و اپلیکیشن‌ها خواهید بود.

از دیگر حوزه‌های رو به رشدی که به عنوان یک طراح گرافیک می‌توانید عملکرد خوبی در آن داشته باشید، طراح بازی‌های ویدیویی (Video game designer) است. جدا از صنعت بزرگ حال حاضر بازی‌های ویدیویی، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی متاورس نیز بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

خلاصه معرفی رشته طراحی گرافیک

رشته گرافیک یکی از رشته‌های جامعی است که شما را برای ورود به دیگر رشته‌های هنری نیز آماده می‌کند. یادگیری اصول هنرهای تجسمی، رنگ شناسی، طراحی، خوشنویسی، و عکاسی در این رشته دانش اصولی برای خلق آثار هنری را در شما ارتقا داده و به همین دلیل می‌توانید در دیگر حوزه‌های هنری با توجه به استعداد، توانایی، تلاش و خلاقیت‌تان موفق عمل کنید. با توجه به تغییر شرایط کار در دنیا و افزایش امکان و تمایل به دورکاری در ایران و سایر کشورها، رشته طراحی گرافیک یک انتخاب هوشمندانه است؛ چرا که می‌توانید با داشتن مهارت طراحی گرافیک به عنوان فریلنسر با شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از ایران همکاری کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ