نگاهی به ۳ موتورسیکلت اسپرت پرطرفدار این روزهای ایران + عکس و مشخصات
در روزها و هفتههایی که خیابانهای شهر ما به تصرف موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی درآمدهاند میتوان با کمی دقت مدلهای جدید و سنگینتری را نیز درحال تردد دید؛ وسایلی که هم از نظر ظاهری متفاوت با آنچه قبلا دیدهایم هستند و هم زیر پوست خود پیشرانه و قلب قویتری دارند.
موتورهای اسپرت خیابانی به لطف فناوریهای موجود، مثل اجداد خود گوشخراشترین صداهای سیاره زمین را تولید نمیکنند و اجازه تنفس هوای سالم را نیز از مردم نمیگیرند. در حال حاضر از میان همه نامها ۳ کمپانی توانستهاند با ارائه محصولات مناسب، جایگاهی محکم در بازار و قلب مشتریان ایرانی دست یابند تا اینگونه نیاز به دقیقتر نگریستنشان بیشتر حس شود. موتورهایی که هنگام نگاه کردن زیبایی ظاهرشان بیش از پیش به چشم میخورد ولی آیا این جذابیت، باطن هیجانانگیزی هم دارد؟
اینجا برای رسیدن به پاسخ این سوال زیر پوست ۳ مدل ۲۵۰ سیسی و اسپرت پرفروش بازار را مورد بررسی قرار میدهیم؛ مدلهایی که عبارتند از: Daelim VJF 247، Megelli 247 R و Hyosung GT249R.
مشخصات روی کاغذ:
موتورسیکلتهای بریتانیایی را نمیتوان به آسانی در ایران پیدا کرد، طلسم و رکوردی که نهایتا توسط ساکنین لینکلن بریتانیا شکسته شد تا تعداد کشورهای پذیرای مگلی به عدد ۳۷ برسد. محصول ۲۵۰ سیسی مگلی این روزها به خاطر ظاهری زیبا و تنوع رنگ هواداران زیادی در ایران دارد؛ محصولی که در ۳ سطح R , S و M تولید و از این میان مدل R در ایران به آسانی پیدا میشود. وزن پایین مگلی برایش نوعی برتری نسبت به دیگر مدلهای کلاس اسپرت ایران به بار آورده، بدنه ۱۳۰ کیلوگرمی با پیشرانه ۲۷ اسب بخاری و ۴ سوپاپ CDI.
.
چنین اعدادی با یک تقسیم ساده حاصلی معادل ۲۰ اسب بخار به ازای هر تن را به ما میدهد؛ عددی قابل توجه و جالب. ۲۴۷ R در ۷۰۰۰ در دور موتور ۷۰۰۰ به ۲۳٫۴ نیوتن متر گشتاور نیز میرسد تا در نهایت با مصرف ۲٫۹۸ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر توان رسیدن به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را به دست آورد. ذخیره سوخت مگلی برای چنین سفر سریعی در باک ۱۱ لیتری وسیله قرار دارد.
آخرین نام این مقاله بار دیگر از کشور کره و این بار از سئول میآید. کمپانی با بیش از ۵۷ سال سابقه تولید موتورسیکلت با GT249R خود محبوبیتی قابل توجه بین موتورهای موجود در بازار دارد.روی کاغذ، سیلندرهای وی شکل چهارزمانه و ۲۴۹ سیسی موتور ۲۸ اسب بخار قدرت را در ۱۰۰۰۰RPM به دست آورده و قبل از رسیدن به این توان در ۸۰۰۰ RPM، ۲۲نیوتن متر گشتاور وسیله هم به اوج خود میرسد. هیوسانگ به لطف وزن نهچندان زیاد (۱۷۶ کیلو) بدنه و گیربکس ۵ سرعته تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت را به خوبی پر میکند و با ۲٫۹۸ لیتر در ۱۰۰کیلومتر مصرفی مساوی با مگلی و کمتر از دایلیم دارد.
پرطرفدارترین مدل این روزهای تهران در بورسهای فروش موتورسیکلت مدل YJF دایلیم کره است. کارخانه اصلی این کمپانی در ایالت «چانگوون» این کشور آسیایی قرار دارد. سالانه بیش از ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه از درهای خروجی این شرکت خارج میشوند و به سمت سرزمینهایی حرکت میکنند که در آنها نیز مانند ایران دایلیم پرهوادار است؛ کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیا. از اصلیترین محصولات دایلیم میتوان به YJF247 اشاره کرد؛ موتورسیکلتی با وزن خالص ۱۶۲ کیلوگرم، مجهز به پیشرانهای تک سیلندر و چهارزمانه که در RPM 9000 میتواند تا ۲۳٫۵ اسب بخار نیرو تولید کند.گشتاور این محصول کره در ۷۰۰۰ RPM 18.9 اسب بخار گشتاور را آزاد میکند و به لطف جعبه دنده ۵ سرعته خود میتواند به سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت برسد. دایلیم در مصرف سوخت نیز آمار خوبی از خود به جای میگذارد، در هر ۱۰۰کیلومتر مسافت ۲٫۹ لیتر از محتویات باک ۱۵ لیتری دایلیم خالی شده و سواری اقتصادی و صدالبته هیجانانگیز به راکب میدهد.
آمارهای عملی:
آنچه تا اینجا درباره این ۳مدل خواندیم، همگی مشخصات کاغذی و رسمی این موتورسیکلتها بود اما درباره این وسایل نمیتوان همیشه خیلی به آمارها و اعداد تئوریک اکتفا کرد و این مسئله بهانهای شد تا به سراغ تعمیرکاران میدان گمرک رفته و اندکی عملیتر به این خودروها بنگریم. در مورد میزان مراجعه به تعمیرگاه بهترین آمار از آن هیوسانگ است؛ وسیلهای که کمتر از ۲ مدل قبلی نیازمند تعمیرات و تنظیمات فنی میشود و نسبت به ۲ رقیب دیگر خود آلودگی صوتی اندکی را به وجود میآورد. دلیل اصلی این صدای پایین اول به خاطر پیشرانه ۲ سیلندر وسیله است، به ترتیبی که با یک سیلندر اضافه وظیفه گرداندن میللنگ تنها بر عهده یک سیلندر نیست و حجم موتور بین این دو تقسیم میشود. این یعنی حجم کمتر سیلندر و احتراق میزان کمتری از بنزین. از دیگر اتفاقات خوب رخ داده برای هیوسانگ امکان نصب نرمافزار جدید روی ECU موتورسیکلت است که میتواند تاثیری عالی بر کارایی موتور بگذارد. هیوسانگ با تحریمها نیز سر سازگار دارد و در زمان تحریمها و مشکلات وارداتی به خوبی بازار خود محصول و قطعاتش انعطافپذیری خوبی از خود به نمایش میگذارد.
درباره دایلیم بدانید تعداد تصادفات موتورسیکلت دایلیم بسیار پایین بوده و این خود میتواند به خاطر ترمز دودیسکی جلو و مجهز به ۲ پیستون برای هر کالیپر باشد، ترمز تکدیسکی یک پیستونه عقب هم از دیگر دلایل امنشدن سواری با دایلیم است. البته آمار هیوسانگ و مگلی هم بالا نیست اما تعداد کم تصادفهای دایلیم باعث برتری این کرهای بر ۲رقیب یکی هموطن و دیگری بریتانیایی است؛ وسیلهای با نوع ساخت و طراحی که بهتر از ۲مدل دیگر با شرایط اقلیمی و محیطی شهرهای ما انطباق پیدا میکند.
در پایان به مگلی ۲۵۰ مدل R میرسیم؛ موتورسیکلتی که روی کاغذ از باقی رقبا بهتر بود ولی در عملکرد برتری مطلقی نداشت. به دیگر گفته، مگلی به خاطر ظاهر جذاب و مشخصات کاغذی خوب در اولین نگاه خریداران اهل مد و دوستدار مشخصات ظاهری را به خود جلب میکند. در کل میتوان گفت که فروش خوب موتورهای اسپرت وارداتی علیالخصوص این سه مدل به خاطر مشخصات فنی و حرکتی خوب در کنار ظاهر قابل قبول است و مشتری این حق را دارد تا از بین مدلها آن یک که با سبک رانندگی و زندگی وی متناسب است را انتخاب کند؛ ۳ وسیلهای که مانند ۳ رأس یک مثلث در کنار هم رقابت سالمی را بین کمپانیهای تولیدکننده خود بهوجود آورده تا با سود رساندن به مشتری خود نیز پا در بازار پر رونقی بگذارند./۱۱۰
ساتین