نشانه های خرابی دریچه گاز خودرو چیست

0

نشانه های خرابی دریچه گاز خودرو چیست ، علائم خرابی پولکی دریچه گاز ، علائم خرابی دریچه گاز پراید انژکتور ، تست سنسور دریچه گاز بدون دستگاه ، تعمیر دریچه گاز پراید ، علائم خرابی واشر دریچه گاز ، علائم خرابی سنسور دریچه گاز ۴۰۵ ، علائم خرابی سنسور دریچه گاز پراید زیمنس ، تعمیر سنسور دریچه گاز پراید

نشانه های خرابی دریچه گاز خودرو چیست

در موتور خودروهای انژکتوری شما می توانید یک قطعه به نام دریچه گاز را مشاهده کنید، لازم است بدانید که این قطعه به اصطلاح عملیات گاز خوردن خودرو را انجام می دهند که البته با مصرف کم یا زیاد سوخت نیز در ارتباط می باشد، در شرایطی که خراب شود، باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو شده و نهایتا مصرف سوخت بالا می رود. بدنه دریچه گاز قسمتی است که کل این فرآیند به آن وابسته است. لذا اگر با گذشت زمان بدنه دریچه گاز شما فرسوده شود یا کثیف شود ممکن است اختلالاتی در گاز خوردن یا حتی حرکت خودرو به وجود آورد. بنابراین، چگونه می دانید که زمان تمیز کردن یا تعویض بدنه دریچه گاز شما فرا رسیده است؟ ما همه مواردی را که باید بدانید در اینجا مطرح می کنیم.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز سنسور دریچه گاز

دریچه گاز چیست

بدنه دریچه گاز قطعه ای روی موتور شما است که میزان هوای ورودی به منیفولد موتور و محفظه احتراق را کنترل می کند. این یک جزء نسبتاً ساده است که فقط در زوایای مختلف باز می شود تا مقدار صحیح هوا بسته به موقعیت دریچه گاز جریان یابد. در خودروهای قدیمی‌تر، یک اتصال مکانیکی بدنه دریچه گاز را به پدال گاز متصل می‌کردند، در حالی که خودروهای مدرن از سنسور دریچه گاز برای رسیدن به نتیجه مشابه استفاده می‌کنند.

نشانه های بدنه دریچه گاز معیوب یا کثیف

در حالی که بدنه دریچه گاز یک جزء مکانیکی است، این بدان معنا نیست که در طول زمان فرسوده نمی شود. نه تنها این، بلکه از آنجایی که کربن روی بدنه دریچه گاز تجمع می‌کند، می‌تواند آنطور که باید، کار نکند و منجر به مشکلات زیادی شود.

در زیر ما شش علامت رایج را که به شما اطلاع می‌دهند باید به بدنه دریچه گاز خودروی خود نگاهی بیندازید را ذکر کرده ایم:

۱) چراغ موتور را بررسی کنید

شایع ترین علائم بدنه دریچه گاز معیوب، چراغ چک موتور است. چراغ چک موتور می تواند شما را مستقیماً به سمت بدنه دریچه گاز یا هر یک از اجزای مختلفی که با بدنه دریچه گاز ارتباط برقرار کرده و فعال می کنند، مانند سنسور دریچه گاز، نشان دهد. فقط به خاطر داشته باشید که چراغ چک موتور به شما می گوید که عیب یابی خود را از کجا شروع کنید، اما دقیقاً به شما نمی گوید مشکل چیست.

۲) دور آرام خودرو (Rough Idle)

اگر خودروی شما خیلی دور نمیگیرد و دور موتور پایین است این احتمال وجود دارد که مشکلی در دریچه گاز وجود داشته باشد، این مشکلات ممکن است شامل گیر کردن دریچه گاز در نقطه خاصی باشد یا حتی ممکن است در نقطه خاصی نتواند باز یا بست شود. در هر صورت اگر خودروی شما دور نمیگیرد بد نیست بدنه دریچه گاز را بررسی کنید.

۳) توقف موتور

اگر بدنه دریچه گاز وسیله نقلیه شما به اندازه کافی معیوب باشد، ممکن است متوجه شوید که وسیله نقلیه شما نمی تواند کار کند. علت آن این است که که موتور هوای کافی دریافت نمی‌کند و از آنجایی که بدنه دریچه گاز نمی‌تواند بیشتر باز شود، نمی‌تواند ورودی هوا را بالا ببرد تا از خاموش شدن موتور جلوگیری کند.

از آنجایی که بدنه دریچه گاز شما جریان هوا به موتور شما را کنترل می کند، جای تعجب نیست که اگر معیوب یا کثیف باشد و ضمن اینکه بر شتاب شما تأثیر بگذارد. نه تنها شتاب گیری می تواند کمی سخت شود، بلکه شتاب می تواند از میزان انتظار شما عبور کند و افزایش یا کاهش سرعت از یک نقطه خاص هر دور محتمل است. اصول اولیه EGR ها (دریچه چرخش گاز اگزوز) چیست و چگونه کار می کنند؟

۴) مصرف سوخت ضعیف

وقتی همه چیز همانطور که باید کار می کند، موتور ماشین شما طوری تنظیم شده است که قدرت را به حداکثر می رساند و در عین حال مصرف سوخت را نیز به حداقل می رساند. اما وقتی موتور شما نمی تواند نسبت هوا به سوخت را به درستی دریافت کند، موتور، شما را مجبور می کند که سوخت بیشتری مصرف کند تا شما را به جایی که می خواهید برساند. بسته به اینکه دقیقاً در بدنه دریچه گاز چه اتفاقی می افتد، می تواند یک تفاوت کوچک یا یک افت عمده صورت بگیرد. اما یک موضوع قطعی وجود دارد که مصرف سوخت شما بالاتر می رود.

۵) عملکرد ضعیف موتور

هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد، اگر موتور شما بدنه دریچه گاز معیوب یا کثیف داشته باشد، عملکرد موتور با مشکل مواجه خواهد شد. ممکن است خیلی سریع شتاب بگیرد، یا ممکن است صدایی که به آن عادت داشتید وجود نداشته باشد. در هر صورت، موتور آسیب می بیند.

۶) گاز نخوردن خودرو و درگیر نشدن سیم گاز ماشین

یکی از دلایل اصلی از دور خارج شدن سیم گاز ماشین و گاز نخوردن ماشین، از دور خارج شدن خود سیم گاز میباشد یعنی سیم گاز دچار پارگی شده و یا از جای خود در رفته است اما گاها علت گاز نخوردن ماشین خرابی در اتصالات دریچه گاز خودرو است، شما وقتی پدال گاز را فشار می دهید دریچه گاز خودرو به وسیله اتصالات موجود روی دریچه باز و بست میشود اما وقتی اتصالات مذکور دچار ایراد شوند عمل گاز خوردن به درستی انجام نمیگیرد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز سنسور دریچه گاز

چه چیزی باعث مشکلات بدنه دریچه گاز می شود

بیشتر مشکلات بدنه دریچه گاز به این دلیل رخ می دهد که با گذشت زمان بدنه دریچه گاز کثیفی و آلودگی انباشته شده دارد. از آنجایی که این کثیفی ایجاد می شود، می تواند باعث چسبیدن بدنه دریچه گاز شود و بر عملکرد کلی تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که چون بیشتر مشکلات مربوط به کثیفی است، اگر بتوانید این آلودگی ها را پاک کنید، ممکن است متوجه شوید که بدنه دریچه گاز شما مانند روز اول کار می کند! و اما اگر در وهله اول از جمع شدن کثیفی و جلوگیری کنید، می توانید بدنه دریچه گاز خود را طولانی تر نگه دارید و می تواند شما را از تعمیرات گران قیمت نجات دهد.

بدن دریچه گاز چقدر دوام می آورد

در حالی که باید بدنه دریچه گاز خود را حداقل یک بار در هر ۷۵۰۰۰ مایل معادل ۱۲۰ هزار کیلومتر تمیز کنید، بدنه دریچه گازی که به درستی از آن مراقبت شود می تواند به راحتی ۱۵۰۰۰۰ یا حتی ۲۰۰۰۰۰ مایل دوام بیاورد. دلیلش این است که یک جزء مکانیکی است و مدتی طول می کشد تا اجزای مکانیکی فرسوده شوند.

نکته مهم در مورد آن این است که شما باید از بدنه دریچه گاز خود مراقبت کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. زیرا هنگامی که به درستی از بدنه دریچه گاز خود مراقبت نمی کنید، ممکن است متوجه شوید که باید آن را نزدیک به میزان ۱۰۰۰۰۰ مایلی یا حتی زودتر تعویض کنید.

آیا می توانید با بدنه دریچه گاز خراب رانندگی کنید

در حالی که می توانید با بدنه دریچه گاز خراب رانندگی کنید، قطعا نباید این کار را انجام دهید. دو دلیل برای این وجود دارد. اول کاهش ایمنی است. وقتی بدنه دریچه گاز شما آنطور که باید کار نمی کند، وسیله نقلیه شما می تواند در نامناسب ترین زمان شتاب بگیرد یا نتواند شتاب بگیرد. این به موضوع به طور چشمگیری احتمال تصادف را افزایش می دهد، که بسیار خطرناک است. نگرانی دوم که ممکن است به اندازه ایمنی مهم نباشد، اما می تواند هزینه سنگین مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد و از همه مهمتر رانندگی با بدنه دریچه گاز معیوب می تواند منجر به آسیب بیشتر به موتور شما شود. نکات آموزشی خودرو | ۵ دلیل واضح که ماشین شما در هنگام شتاب گیری تاخیر دارد؟!

نه تنها نسبت سوخت به هوا نادرست بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد و راندمان سوخت خودرو شما را کاهش می‌دهد، بلکه باعث استهلاک و فرسودگی بیشتر خودرو شما می‌شود. این فرسودگی اضافی می تواند به اجزای مختلف آسیب برساند.

تمیز کردن بدنه دریچه یا تعویض کردن آن

از آنجایی که بدنه‌های دریچه گاز جزء قطعات گران‌تری برای تعویض هستند، ارزش بررسی پاک‌کننده‌های مختلف بدنه دریچه گاز را دارد. و از آنجایی که اکثر مشکلات بدنه دریچه گاز ناشی از کثیف بودن بدنه دریچه گاز است، ممکن است حتی یک راه حل طولانی مدت باشد.

فقط مطمئن شوید که برای تمیز کردن بدنه دریچه گاز خود هر ۵۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ مایل زمان می گذارید تا از تجمع بیش از حد کثیفی جلوگیری کنید.

به دلیل این پاک کننده های کم هزینه و موثر که می توانند بدنه دریچه گاز شما را چند بار تمیز کنند، می توانید در هزینه های تعمیرات بعدی خود صرفه جویی کنید و به سادگی بدنه دریچه گاز خود را به جای تعویض آن تمیز کنید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ