زمین با چه سرعتی به دور خورشید میچرخد

0

زمین با چه سرعتی به دور خورشید میچرخد

جواب و پاسخ سوال سرعت زمین به دور خودش و سرعت زمین به دور خورشید

الف) چرخش زمین به دور خودش باعث پدید آمدن شب و روز و طلوع و غروب خورشید می‌شود. سرعت حرکت زمین در هر عرض جغرافیایی متفاوت است. به‌طور مثال محیط زمین در استوا حدود چهل‌هزار کیلومتر است که تقسیم آن بر طول روز (۲۴ ساعت) بیان‌گر سرعت حرکت زمین خواهد بود. این سرعت در استوا حدود ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت است. یک نقطه روی سطح زمین با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر بر ساعت یا ۴۶۵ متر بر ثانیه در حال حرکت است

ب) برای به دست آوردن سرعت حرکت زمین به دور خورشید نیز کار ساده‌ای پیش رو داریم. مدار زمین به دور خورشید بیضوی است اما برای راحت‌تر شدن مسئله آن را دایره در نظر می‌گیریم. شعاع این دایره (فاصله‌ی زمین تا خورشید) حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است و برای محاسبه‌ی محیط آن کافی است از فرمول محیط دایره (۲Π*شعاع دایره) استفاده کنیم. با انجام محاسبات به عدد ۹۴۰ میلیون کیلومتر می‌رسیم که زمین آن را در ۳۶۵ روز طی می‌کند. حال با تقسیم مسافت طی‌شده بر زمان می‌توانیم به سرعت حرکت زمین به دور خورشید برسیم که برابر است با ۱۰۷ هزار کیلومتر بر ساعت.

حرکت انتقالی زمین یا گردش زمین به دور خورشید، به حرکت زمین به دور خورشید در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت از غرب به شرق را (مدار بیضی‌شکل که خورشید در یکی از کانون‌های آن واقع است) گویند و آن مسیر را مدار زمین می‌گویند.

سوالات مطالعات نهم

ج) گرانش، شما را محکم به زمین چسبانده است و به دلیل وجود تکانه، شما این حرکت را احساس نمی کنید؛ همانطور که حرکت ماشین خود که با سرعت زیادی در اتوبان در حرکت است را احساس نمی کنید. حقیقت امر این است که چون زمین با سرعت ثابت حرکت می کند ما آن را حس نمی کنیم. مثلا تصور کنید شما سوار هواپیمایی باشید که با سرعت ثابت در حال حرکت است، در این حالت چون شما با همان سرعت هواپیما در حرکت هستید، آن را حس نمی کنید و تنها با نگاه کردن به ابرها می توانید بفهمید که در حرکت هستید.

اگر زمین دچار تغییر سرعت شود و شتاب بگیرد، آنگاه شما نیز حرکت زمین را حس می کنید که مانند ترمز ناگهانی در ماشین؛ در واقع ما حرکات شتابدار را به سادگی حس میکنیم.

سرعت حرکت زمین ثابت است و ما هم در همان جهت و با همان سرعت همراه آن حرکت می‌کنیم. مثل وقتی که در هواپیما نشسته باشیم و بیرون را نگاه نکنیم؛ در این حالت تا وقتی سرعت یا جهت حرکت هواپیما تغییر نکند ما متوجه حرکت خود نمی‌شویم، به‌خاطر این‌که ما و هوا و همه‌چیز در داخل هواپیما با همان سرعت و در همان جهت، داریم همراه هواپیما حرکت می‌کنیم.

اما بیایید خود را در قطاری سریع‌السیر، در حالتی تصور کنیم که داریم از پنجره بیرون را تماشا می‌کنیم. در این حالت چه می‌بینیم؟ درخت‌ها و ساختمان‌ها و چیزهای دیگری می‌بینیم که دارند حرکت می‌کنند. گویی ما یک‌جا ثابت هستیم و آن‌ها دارند حرکت می‌کنند.

این به زاویه‌ی دید یا چارچوب مرجع نگاه ما برمی‌گردد. از آن‌چارچوبی که ما از درون قطار در حال حرکت، بیرون را تماشا می‌کنیم، آن‌چه بیرون است دارد حرکت می‌کند. امام اگر ماجرا برعکس ‌شود و ما از ایستگاه راه‌آهن یا از پشت پنجره‌ی ساختمانی، نزدیک خط آهن به بیرون چشم دوخته باشیم، قطار را در حال حرکت می‌بینیم.

ماجرای حرکت زمین و حس کردن آن‌هم همین‌طور است. یعنی ما از چارچوب نگاه خود بیرون را می‌بینیم و متوجه حرکت زمین و حرکت خودمان همراه آن، نمی‌شویم. حالا اگر از فضا و خارج از جو زمین، این کره‌ی خاکی را نگاه کنیم، خیلی زود متوجه چرخش آن به‌دور خود می‌شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ