در آیه ۷۲ سوره نحل به کدام نعمت الهی اشاره شده است

0

در آیه ۷۲ سوره نحل به کدام نعمت الهی اشاره شده است

جواب و پاسخ سوال در آیه ۷۲ سوره نحل به کدام نعمت الهی اشاره شده است

جواب :

۱) همسر

۲) فرزند

۳) همسر، فرزند، نوه

وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَهً وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ أَ فَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ «۷۲»

و خداوند از جنس خودتان همسرانى برایتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانى قرار داد و از پاکیزه‌ها شما را روزى داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان مى‌آورند و به نعمت الهى کفر مى‌ورزند؟.

نکته ها

در تفسیر طبرى مى‌خوانیم که‌ «حَفَدَهً» به داماد، فرزند، نواده و حتّى اعوان و خدمه و فرزندى که همسر از شوهر دیگر داشته، گفته مى‌شود، در تفسیر المیزان آمده که‌ «حَفَدَهً»جمع «حافد» به معناى سرعت در عمل است و چون نزدیکان، سریع‌تر به کمک والدین مى‌شتابند، به آنها حفده گفته مى‌شود.

سؤال: چرا در این آیه نام پسران آمده، ولى نام دختران نیامده است؟

پاسخ: ممکن است مراد از «بَنِینَ» پسران و دختران هر دو باشند و ممکن است دختران مصداق طیبات باشند که در آیه آمده است، چنانکه در آیه‌ى ۲۶ سوره‌ى نور مى‌فرماید:

«الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ» و ممکن است با وجود «حَفَدَهً» که به معناى نوه‌ى دخترى است، نیازى به نام دختر نباشد.

پیام ها

۱- همسر و فرزند، از نعمت‌هاى الهى است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ‌ … أَزْواجاً … بَنِینَ‌
۲- از الطاف و حکمت‌هاى الهى، سنخیّت میان زن و شوهر است. «جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ»
۳- ازدواج، یک برنامه‌ى مدبّرانه الهى است. وَ اللَّهُ جَعَلَ‌ … أَزْواجاً
۴- خداوند، هم نیازهاى روحى و روانى را تأمین مى‌کند. مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً … بَنِینَ وَ حَفَدَهً و هم نیازهاى مادى را. «رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ»
۵- از الطاف حکیمانه الهى، دل‌پسند بودن رزق اوست. «رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ»
۶- ترک ازدواج و جلوگیرى از فرزند و تحریم حلال‌هاى الهى، باطل‌گرایى و کفران نعمت است. «أَ فَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ»
۷- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرام‌خوارى، کفران نعمت الهى است. «بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ»
۸- انسان میل به ماندگار شدن خود یا یادگارهاى خود دارد. «جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَهً»
۹- ابتدا با بیان نعمت‌ها و الطاف، مخاطب خود را آماده کنید، سپس از او انتقاد کنید. جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ‌ … أَزْواجِکُمْ‌ … وَ رَزَقَکُمْ‌ … أَ فَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ‌

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ