انواع رکورد dns

0

برای افزودن DNS در کلودفلر باتوجه‌به نوع (Type) انتخابی‌تان، فایل‌های مختلفی برایتان ظاهر خواهد شد. پس از انتخاب رکورد صحیح، بخش‌های خالی را پر کنید.

  • Type: این بخش نوع رکورد DNS را تعیین می‌کند. رکوردهای DNS باتوجه‌به کاربردهای مختلفشان، انواع متفاوتی دارند که در این مقاله نمی‌گنجند. به‌عنوان مثال، رکورد نوع A برای اتصال به آدرس IPv4 و رکورد نوع AAA برای اتصال به IPV6 استفاده می‌شود. همچنین، رکورد MX به ایمیل سرور مربوط است و از رکورد Cname برای اتصال به آدرس دامنه‌ای دیگر استفاده می‌شود. این‌ها فقط تعدادی از رکوردهای DNS هستند.
  • Name: در هر زون DNS، برای دامنه اصلی یا ساب‌دامین می‌توانید رکورد ایجاد کنید. کاراکتر @ در تعریف رکورد برای دامنه اصلی استفاده خواهد شد. اگر عبارت دیگری در این قسمت وارد کنید، برای ساب‌دامین رکورد ایجاد کرده‌اید. درادامه، با ذکر مثال این بخش را برایتان بیشتر توضیح خواهیم داد. فرض کنید دامنه اصلی شما domain.com است. اگر یک رکورد A با name «@» ایجاد و آدرس آی‌پی را وارد کنید، دامنه اصلی را به آی‌پی مدنظر متصل خواهید کرد. درصورتی‌که یک رکورد A با Name برابر download ایجاد کنید، ساب‌دامین download.domain.com را به آن آی‌پی متصل می‌کنید. کاراکتر * نیز به سایر ساب‌دامنه‌ها اشاره دارد. درصورتی‌که یک رکورد A با Hostname « *» و یک آی‌پی ایجاد کنید، تمامی ساب‌دامین‌های شما (غیر از رکوردهایی که ایجاد کردید) به آن آدرس آی پی اشاره خواهند کرد.
  • Proxy status: وضعیت پروکسی نشان‌دهنده فعال‌بودن کش CDN روی رکورد مدنظر است. درواقع با فعال‌بودن پروکسی، CDN برای آن رکورد فعال و اطلاعاتش کش خواهد شد. با غیرفعال‌کردن پروکسی، ترافیک بدون دخالت CDN مستقیماً به سرور میزبان ارسال خواهد شد.
  • پارامتر TTL: در این بخش، مدت‌زمان اعتبار هر رکورد را تعیین خواهید کرد. به‌بیان بهتر، این پارامتر تعیین می‌کند که سرور کلودفلر تا چه زمانی محتوای هر رکورد را به‌صورت کش ذخیره می‌کند. هرچه زمان طولانی‌تر باشد، رسیدن به‌روزرسانی‌های رکورد به‌دست کاربر زمان بیشتری می‌برد. پس بهتر است آن را روی حالت خودکار (Auto) تنظیم کنید. در این صورت، کلودفلر به‌صورت خودکار و در بازه‌های زمانی مشخص، وضعیت هر رکورد را بررسی و درصورت نیاز، نسخه‌ای جدید از رکورد را کش خواهد کرد. درواقع، به‌جای اینکه مقادیر TTL را تعیین کنید، کلودفلر مدیریت این قسمت را برعهده خواهد گرفت.

رکورد A چیست؟

رکوردهای A یکی از ساده‌ترین و اساسی‌ترین انواع رکورد dns است که کاربرد زیادی دارد. در این رکورد “A” مخفف “Address ” است که وظیفه برقراری اتصال میان دامین به هاست یا میزبان از طریق IP است. هر ادرس اینترنتی، برای اینکه بتواند به شبکه متصل شود باید یک A Record داشته باشد.

همانطور که در سطور بالایی عنوان کردیم، این کار از طریق IP انجام می‌گیرد. این IP، آدرس سروری است که میزبان دامنه یا زیردامنه موردبحث است. پس در نتیجه A Record عملیاتی ضروری محسوب می‌شود که بدون به‌کارگیری آن، دامنه فعال نخواهد شد. (اگر می‌خواهید به طورکامل‌تر با مفهوم IP آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله‌ی ip چیست داشته باشید تا ضمن آشنایی با این پروتکل با نحوه‌ی دسترسی به تنظیمات آن نیز آشنا شوید.

نمونه‌ای از رکورد A به شکل زیر است:

آموزش وردپرس

به عنوان مثال، اگر آدرس سایت ArazCloud.com را وارد کنید، رکورد A با استفاده از مجموعه‌ای از اعداد که آدرس آی پی هستند سیستم شما را به سایت ما متصل می‌کند. غالبا سایت‌ها تنها از یک رکورد A استاده می‌کنند. البته شما می‌تواید برای یک دامنه واحد و جهت ایجاد افزونگی از چندین رکورد A استفاده کنید.

نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که رکوردهای A ، تنها حاوی آدرس‌های IPv4 هستند.

رکورد AAAA یکی از انواع رکورد dns

همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم رکوردهای A تنها حاوی آدرس‌های IPv4 هستند. در مقابل رکوردهای AAAA یکی از انواع رکورد در dns است که برای آدرس‌های IPv6 هستند. به عبارتی دیگر، رکورد AAAA از نظر مفهومی مشابه رکورد A است؛ اما به شما امکان می‌دهد آدرس IPv6 سرور را به جای IPv4 مشخص کنید.

در اینجا نمونه‌ای از رکورد AAAA آمده است:

آموزش وردپرس

رکورد AAAA نسخه جدید پروتکل اینترنت را نشان می‌دهد و از آنجایی که تعداد آدرس‌های IPv4 موجود به سرعت در حال کاهش است، انتظار می‌رود پذیرش IPv6 رشد صعودی داشته باشد.

رکورد CNAME

زمانیکه کاربر قصد دارد با نام‌های مختلفی در اینترنت شناخته شده و تمامی این نام‌ها نیز به یک IP واحد متصل شود، می‌توان از رکورد CNAME استفاده کرد. رکورد CNAME در واقع مخفف نام canonical name است که در زبان فارسی با نام رکورد دامنه مستعار شناخته می‌شود. این رکورد برای ایجاد نام مستعار و یا تغییرنام دامنه کاربرد دارد. در برخی موارد، سرورها وظایف متعددی دارند و رکورد CNAME کمک می‌کند تا چند نام مستعار و جداگانه به یک سرور مشخص متصل گردد.

نمونه‌ای از رکورد CNAME:

آموزش وردپرس

وقتی وب‌سایت‌ها دارای subdomain مانند blog.website.com یا careers.website.com هستند، آن subdomain دارای سوابق CNAME است که به دامنه اصلی website.com اشاره می‌کند. از آنجایی که آنها حاوی آدرس IP نیستند، رکوردهای CNAME همچنان به همان دامنه اشاره می‌کنند. به بیانی ساده‌تر، رکوردهای CNAME عموما حاوی subdomain هستند که به یک رکورد A یا AAAA اشاره می‌کنند؛ بدین معنا که نیازی به ایجاد یک رکورد A یا AAAA برای هر زیر دامنه نیست.

اگر می‌خواهید با مفهوم ساب دامین چیست آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مطالب ارزمند مقاله‌ی ساب دامین چیست استفاده کنید. ما در این مقاله شما را با نحوه‌ی ایجاد ساب دامین در سی پنل و وردپرس آشنا کرده‌ایم.

رکورد MX یکی از انواع رکورد dns

DNS MX یا رکورد mail exchange، مسئول هدایت ایمیل به سرور ایمیل است. رکورد MX نحوه مدیریت یک پیام ایمیل را آموزش می‌دهد و مانند رکوردهای CNAME، همیشه باید به دامنه دیگری اشاره کند. نام‌های میزبان MX که احتمالاً متوجه آنها شده‌اید عبارتند از mail.website.com، smtp.website.com و imap.website.com.

یک رکورد MX به شکل زیر خواهد بود:

آموزش وردپرس

یک دامنه می‌تواند چندین رکورد MX داشته باشد و هنگامی که چندین رکورد MX استفاده می‌شود، آنها بر اساس اولویت برچسب‌گذاری می‌شوند. بدین شکل که هرچه مقدار عدد بالاتر باشد، اولویت کمتر است. رکورد MX با بالاترین اولویت (کمترین مقدار عددی) ابتدا به دامنه متصل می‌شود. سپس سایر رکوردها براساس اولویت ادامه پیدا می‌کنند. بنابراین mailhost 2 تنها در صورتی متصل می‌شود که mailhost 1 در دسترس نباشد.

آشنایی با رکورد NS

NS مخفف عبارت nameserver و نوعی از سرور DNS است که تمامی رکوردهای DNS را برای یک دامنه، از جمله رکوردهای A، MX و CNAME ذخیره می‌کند. یک رکورد NS حاوی اطلاعاتی است که یک سرور DNS برای دامنه در اختیار دارد. به زبان ساده، هنگام تلاش برای دسترسی به یک دامنه، رکوردهای NS نشان می‌دهد که آدرس IP آن کجاست.

در اینجا نمونه‌ای از رکورد NS آمده است:

آموزش وردپرس

یک دامنه اغلب دارای چندین رکورد NS است که اطلاعات یکسانی دارند و تنها برای افزونگی از آنها استفاده می‌شود. اگر یک نام سرور در دسترس نباشد، DNS سرور نام دیگری را که پشتیبان تهیه می‌کند، درخواست می‌کند. بدون پیکربندی صحیح سوابق NS، کاربران نمی‌توانند به یک وب‌سایت دسترسی داشته باشند. این اتفاق زمانی پیش می‌آید که سرورهای نام دامنه تغییر می‌کنند و رکوردهای NS برای بازتاب آن بروزرسانی نمی‌شوند.

رکورد PTR یکی از انواع رکورد dns

یک رکورد PTR یا Pointer به عنوان معکوس رکوردهای A و AAAA عمل می‌کند. در حالیکه رکوردهای A و AAAA آدرس IP مرتبط با یک دامنه مشخص را ارائه می‌دهند، رکوردهای PTR نام دامنه مرتبط با یک آدرس IP را ارائه می‌دهند. بدین ترتیب، رکوردهای DNS PTR در جستجوی معکوس DNS استفاده می‌شوند. با جستجوی معکوس DNS، سرور DNS اطلاعاتی را در مورد نام میزبان‌ها به یک آدرس IP خاص ارائه می‌دهد. زیرا برای هر آدرس IP در یک رکورد A یا AAAA، یک رکورد PTR مربوطه وجود دارد.

رکوردهای PTR در آدرس IPv4 به صورت معکوس ذخیره می‌شوند. برای مثال، یک رکورد PTR برای آدرس IP 192.158.1.38 در زیر “۳۸.۱.۱۵۸.۱۹۲.in-addr.arpa” ذخیره می‌شود.

معمولاً استفاده از رکوردهای PTR برای ضد هرزنامه کاربرد دارد. بسیاری از فیلترهای هرزنامه ایمیل از DNS معکوس برای بررسی رکورد PTR همراه با ایمیل استفاده می‌کنند. دلیل انجام این کار عبارت است از:

  • بررسی اینکه آیا سرور ایمیلی که پیام را ارسال می‌کند با آدرس IP که ادعا می‌کند از آن استفاده می‌شود، مطابقت دارد یا خیر؟
  • بررسی اینکه آیا این آدرس با آدرس‌های IP که احتمالاً توسط سرورهای ایمیل قانونی استفاده می‌شود، مرتبط است یا خیر؟

آموزش وردپرس

رکورد SRV یکی از انواع رکورد ها در dns

رکورد SRV یا رکورد خدمات، اطلاعات میزبان و پورت را برای سرویس‌های آنلاین خاص مانند ایمیل، صدا از طریق IP (VoIP)، پیام‌رسانی فوری و… ذخیره می‌کند. برخلاف سایر انواع رکورد DNS که یک سرور یا یک آدرس IP را مشخص می‌کنند، رکوردهای SRV شامل یک پورت در آدرس IP است که باید به آن دسترسی داشت. رکوردهای SRV به عنوان راهی برای تعیین یک پورت در DNS استفاده می‌شود و برخی از پروتکل‌های اینترنتی مانند IMAP، SIP و XMPP به رکوردهای SRV نیاز دارند؛ زیرا برای عملکرد به یک پورت خاص نیاز دارند.

رکوردهای SRV حاوی اطلاعات زیادی هستند، چیزی مانند تصویر زیر:

آموزش وردپرس

رکورد TXT

رکوردهای TXT سوابق متنی DNS هستند که به مدیران دامنه اجازه می‌دهند متن را در DNS وارد کنند. در حالیکه در ابتدا فقط برای ورود یادداشت‌های قابل خواندن توسط انسان در نظر گرفته شده بود، امروزه می‌توان برخی از داده‌های قابل خواندن توسط ماشین را در رکوردهای TXT وارد کرد.

یک رکورد TXT به شکل زیر است:

آموزش وردپرس

رکوردهای TXT بیشتر برای جلوگیری از اسپم ایمیل استفاده می‌شود. این رکوردهای DNS به عنوان بخشی از چندین روش مهم و پرکاربرد احراز هویت ایمیل برای تعیین این است که آیا یک ایمیل از یک منبع قابل اعتماد ارسال شده است یا خیر. این روش‌های احراز هویت ایمیل عبارتند از:

  • Sender Policy Framework (SPF)
  • ایمیل شناسایی شده با کلیدهای دامنه (DKIM)
  • احراز هویت
  • گزارش‌دهی و انطباق پیام مبتنی بر دامنه (DMARC)

این سوابق به مدیران دامنه اجازه می‌دهند تا ایمیل‌ها احراز هویت شوند. بنابراین ارسال‌کنندگان هرزنامه می‌توانند زمان سخت‌تری برای جعل دامنه‌های خود داشته باشند.

آموزش رکوردهای dns

لیست بالا لیستی از انواع Dns record است که در ادامه برای یادگیری و تسلط بیشتر، هریک را کامل توضیح خواهیم داد.

A record چیست

A record dns باعث ارتباط و پیوند نام دامنه به یک IP آدرس خاص می‌ شود. به کمک این رکورد، اسم مورد نظر، اشاره به IP آدرس سایت شما دارد و IP آدرس سایت شما به‌ عنوان پاسخ برگردانده می‌ شود. پس دامنه و سایت شما هم با خود IP آدرسش، هم‌ چنین با نام تعیین شده در دسترس خواهد بود.

یکی از متداول ترین کاربردهای رکورد AT اتصال ساب دامین به آی پی است. در واقع این رکورد درخواست‌ های مربوط به ساب دامین مشخص شده را به آی پی وارد شده ارجاع می‌ دهد.

مثال:

کد اطلاعاتی Mail 86400 IN A 123.456.78.90 با عث می شود، آدرس mail.yourdomain.com به آی پی ۱۲۳٫۴۵۶٫۷۸٫۹۰ ارجاع داده شود.

آموزش وردپرس

بطور خلاصه، رکورد A به آدرس ip واقعى که به دامنه تعلق یافته اشاره دارد.

PTR record چیست

رکورد PTR یا Pointer برعکس رکورد A عمل می کند. در واقع رکورد ptr یک رکورد dns معکوس است که، یک آی پی را به یک آدرس دامنه ارجاع می‌ دهد. بطور کلی این رکورد یک اتصال صحیح بین دامنه و آی پی برقرار می‌ کند تا درخواست‌ها اشتباها به سرورهای دیگر ارسال نشوند.

رکورد AAAA

رکورد AAAA تفاوت خیلی خاصی با A Record ندارد. تنها تفا,ت این دو این است که این رکورد، IPv6 یک دامنه را در اختیار شما قرار می دهد. IPv6 چیست؟ IP آدرس های از زمان تولید تا الان ورژن های مختلفی داشته اند. IPv6 یعنی ورژن ۶ IP آدرس.

Cname record چیست

رکورد CNAME یا Canonical Name Records به شما کمک می کند تا یک نام دامنه را به دامنه‌ ای دیگر اصطلاحا انتقال داده یا ریدارکت کنید. در واقع رکورد Cname به A رکورد دامنه ای ارجاع می‌ دهد که شما جدیدا تنظیم کرده‌ اید و تنظیمات ابری آن در داخل A رکوردی که معرفی می‌ کنید انجام شده است.

متداول ترین رکورد CNAME همان www است که www.aryatehran.com را به آدرس aryatehran.com ارجاع می‌ دهد. این کار باعث می‌ شود هر دو آدرس یک محتوا را نمایش دهند.

آموزش وردپرس

بطور خلاصه، رکورد cname برای تشخیص ساب دامنه ای که بر روی دامنه اصلی شما قرار دارد استفاده می شود. در این خصوص خواندن مقاله کانونیکال چیست و ریدایرکت چیست پیشهاد می شود.

 

پیشنهاد ویژه برای یادگیری درست شیوه ساخت و مدیریت سایت از آموزش طراحی سایت رایگان ما استفاده کنید. همچنین می توانید در کلاس طراحی سایت تضمین استخدام مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

رکورد ns چیست

رکورد ns مخفف nameserver و مشخص‌ کننده‌ DNS server معتبری است که می‌ تواند به درخواست‌ های DNS مربوط به یک دامنه‌ خاص و بعضی زیر‌ دامنه‌ های آن پاسخ بدهد.

شما می‌توانید برای آن دسته از زیردامنه‌ ها یا اسم‌ هایی که می‌ خواهید از یک DNS سرور دیگر پاسخ داده شوند، NS رکورد مربوط به آن دامنه را اضافه و هم‌ چنین آدرس DNS سرور مورد نظر خود را، برای برگرداندن اطلاعات DNS آن اسم، وارد کنید.

آموزش وردپرس

بطور خلاصه، NS record نشان دهنده nameserver هایی که برای دامنه شما استفاده شده است، و در واقع به اینترنت می‌گوید که کجا باید برود تا بتواند آدرس IP دامنه را پیدا کند.

فراموش نکنید که مهمترین جزء رکورد DNS که می بایست مورد توجه قرار گرفته و به صورت درست ست شود، name server ها می باشند.

Soa record چیست

رکورد Soa اطلاعاتی در مورد DNS zone ( اطلاعات dns یک دامنه‌ خاص و بعضی زیر‌ دامنه‌ های آن ) مانند DNS معتبر این zone، اطلاعات تماس admin دامنه، شماره سریال دامنه و … در اختیار قرار می دهد. در واقع کاربرد رکورد Soa بسیار شبیه NS Record است.

بطور خلاصه، این رکورد اطلاعات جانبى در رابطه با دامنه، مانند آخرین زمان بروزرسانی اطلاعات دامنه و اطلاعات تماس شما را دارا می باشد.

Mx record چیست

رکورد MX مخفف Mail Exchange Record بوده و برای معرفی آدرس میل سرور به‌ کار می‌ رود. بنابراین رکورد MX نشان دهنده اطلاعات آدرس ایمیل سروری است که ایمیل‌ ها به‌ سوی آن هدایت یا منتقل می شوند. به طور معمول در هنگام خرید هاست رکوردهای MX برای دامنه تنظیم می‌ شوند.

برای مقال اگر کاربری بخواهد میل سرور خود را از هاستینگ سایت خود جدا کنید، می‌ تواند تنظیمات سرور میل جدید را با استفاده از این رکورد انجام دهد.

خوب است بدانید در رکورد‌‌های DNS، می‌توان بیش‌ از یک MX Record تعریف کرد. این کار به توزیع بار مساوی میان Mail Server‌ ها کمک کند. همچنین باید بدانید که این رکورد یک بخش اولویت یا Priority دارد که نشان دهنده داشتن اولویت و فرستاده شدن ایمیل‌ ها براساس اولویت سرور ها است.

بطور خلاصه، رکورد MX به میل سروری که بر روی دامنه شما ست شده است تعلق دارد.

رکورد SPF

از رکورد SPF در بیشتر سیستم‌ های ایمیل استفاده می‌ شود. به این صورت که سیستم‌ ها با استفاده از SPF Record که اولین لایه حافظت در برابر اسپم است می‌ توانند درستی منبع را تائید و یا اینکه پیام‌ ها را اسپم تلقی کرده و از آن رد شوند.

برای مثال: با ایجاد یک رکورد SPF با محتوای v=spf1 ip4:11.11.11.11 a –all که در آن ۱۱٫۱۱٫۱۱٫۱۱ باید با آدرس mail server جایگزین شود، می توان به دریافت کنندگان ایمیل اعلام کرد که سرور مذکور تنها سرور مجاز به ارسال ایمیل از دامنه شما است. و ایمیل هایی که از سرورهای دیگر ارسال می شوند باید رد شده و به عنوان spam تلقی شوند. در صورت داشتن چند mail server میتوان یک ip4:x.x.x.x بعد از IP اول اضافه کرد.

فراموش نکنید که، رکورد SPF هم چنان مورد استفاده است ولی در سرورهای جدید نباید به کار رود. چرا که استاندارد جدید به استفاده از یک رکورد TXT با محتوای SPF تاکید دارد. معمولا mail server ها برای سازگاری بیشتر از هر دو نوع استفاده می کنند.

بطور خلاصه، رکورد SPF برای بررسی ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد تا مانع استفاده spammer ها و کاربران خرابکار از آدرس دامنه شما شود. در این خصوص خواندن مقاله حمله ddos چیست می تواند برای شما جالب باشد.

Txt record چیست

TXT رکورد یا Text Record برای اضافه کردن هرگونه توضیح به‌ DNS کاربرد دارد. همچنین TXT رکورد می‌ تواند برای سیستم تایید ایمیل SPF و البته به‌ منظور دادن و فراهم‌ آوری اطلاعات مربوط به آن به‌کار رود. در واقع رکورد تکست به درد ارائه اطلاعات به منابع خارجی و اثبات هویت ما به‌ عنوان مالک دامنه می‌ خورد.

همانطور که گفته شد، از دیگر کاربردهای رکورد TXT می‌ توانیم به تایید SPF مخفف sender policy framework اشاره کرد.

یکی از کاربردهای متداول رکورد TXT اتصال وب سایت به گوگل سرچ کنسول است. به کمک این رکورد می توانید هنگام نصب گوگل سرچ کنسول مالکیت خود را نسبت به وب سایت مورد نظر تایید کنید.

رکورد TTL

رکورد TTL مخفف Record Time-to-Live و طول عمر داده ها را در رایانه یا شبکه اندازه گیری می کند. یعنی چه؟ یعنی TTL نشان می‌ دهد که چه مدت ( معمولا در ثانیه ) می‌ خواهید به سرورهای نام خارجی اجازه دهید اطلاعات مربوط به یک رکورد DNS داده شده را در حافظه پنهان نگه دارند. یا به عبارتی دیگر چه زمانی ایده آل است تا یک سرور DNS بازگشتی اطلاعات نام دامنه را جستجو کند.

رکورد SRV

تا اینجا، اکثر رکوردهای DNS فقط یک سرور یا یک آدرس IP را مشخص می‌کنند، اما رکوردهای SRV یا Service record شامل یک پورت در آن آدرس IP نیز هستند. در واقع رکورد SRV یک میزبان و پورت را برای سرویس‌ های خاص مانند انتقال پیام صوتی از طریق IP (VoIP)، پیام‌ رسانی فوری و غیره تعیین می‌ کند.

جالب اس بدانید، برخی از پروتکل‌ های اینترنتی نیز برای عملکرد مناسب به استفاده از رکوردهای SRV نیاز دارند.

بطور خلاصه، رکورد SRV برای مشخص کردن مکان سرویس هایی مانند SIP و XMPP (چت) مورد استفاده قرار می گیرد.

پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین رکوردهای DNS کدام هستند؟

با وجود اینکه رکوردهای مختلفی از DNS وجود دارند، اما یک سری از آن‌ها نسبت به سایرین متداول‌تر و کاربردی‌تر هستند. در ادامه رکوردهای DNS متداول را معرفی کرده‌ایم.

۱) A records

رکورد  A یا رکورد آدرس که معمولاً به‌عنوان رکورد میزبان هم شناخته می‌شود، پایه‌ای‌ترین نوع DNS است. این رکورد آدرس‌های دامنه یا ساب دامین را به یک IP وصل می‌کند؛ بنابراین وقتی شخصی آدرس وب‌سایت شما را تایپ می‌کند، به‌راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. در حقیقت A records ارتباط بین آدرس IP و نام دامنه را حفظ می‌کند.

برای مثال، وقتی ما آدرس google.com را در نوار مرورگر وارد می‌کنیم، این آدرس با استفاده از رکورد A به آدرس IP گوگل که ۷۴.۱۲۵.۲۲۴.۱۴۷ باشد وصل شده و برای ما بارگذاری می‌شود.

۲)  CNAME records

CNAME رکورد یا Canonical Name Records یک نام دامنه (یا ساب دامنه) را به یک نام دامنه دیگر متصل می‌کند. با استفاده از این رکورد می‌توانید هر زمان که تغییری اتفاق افتاد و نیاز بود، یک A Record را به‌روزرسانی کنید.

حتما بخوانید:  افزونه های آمار و بازدید وردپرس

یک مثال بزنیم؟

فرض کنید که می‌خواهید کاربران، چه با تایپ کردن www در ابتدای URL و چه بدون آن، به سایت شما دسترسی پیدا کنند. در این حالت می‌توانید با استفاده از رکورد CNAME دو آدرس www.mesal.com و mesal.com را به هم وصل کنید.

۳) رکورد MX

از دیگر رکوردهای متداول DNS می‌توان به رکورد MX (مخفف Mail Exchanger) اشاره کرد. این رکورد ایمیل‌ها را به سرور ایمیل هدایت می‌کند.

به عبارت دیگر، رکورد MX نشان می‌دهد که چگونه پیام‌های ایمیل باید مطابق با پروتکل انتقال ایمیل ساده (SMTP یا پروتکل استاندارد برای همه ایمیل‌ها) مسیریابی شوند.

۴) رکورد TXT

رکورد تکست (TXT Record)، ذاتاً به ذخیره متن‌هایی در DNS می‌پردازد که توسط انسان قابل خواندن هستند.

در واقع این رکورد، به درد ارائه اطلاعات به منابع خارجی و اثبات هویت ما به‌عنوان مالک دامنه می‌خورد.

بیشترین جایی که از تکست ریکورد استفاده می‌شود، تائید هویت در گوگل است. مثلاً اگر بخواهید سایت خود را در گوگل ثبت کنید، به تکست ریکورد نیاز پیدا می‌کنید. در مقاله آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول، می‌توانید نحوه انجام این کار را یاد بگیرید.

از دیگر کاربردهای پراستفادۀ تکست ریکورد می‌توانیم به تایید SPF (مخفف sender policy framework) هم اشاره کنیم. از رکورد SPF در بیشتر سیستم‌های ایمیل استفاده می‌شود. به این صورت که سیستم‌ها با استفاده از SPF Record – که اولین لایه حافظت در برابر اسپم است – می‌توانند درستی منبع را تائید کنند یا اینکه پیام‌ها را اسپم تلقی کرده و از آن رد شوند.

۵) رکورد NS

NS مخفف nameserver است و رکورد nameserver نشان می‌دهد کدام سرور DNS برای آن دامنه معتبر است (یعنی کدام سرور شامل سوابق واقعی DNS است). در کل، رکورد NS به اینترنت می‌گوید که کجا باید برود تا بتواند آدرس IP دامنه را پیدا کند.

یک دامنه اغلب چندین رکورد NS دارد که می‌تواند نشان‌دهندۀ سرورهای اصلی و پشتیبان برای آن دامنه باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که بدون پیکربندی صحیح سوابق NS، کاربران نمی‌توانند یک وب‌سایت یا برنامه دسترسی داشته باشند.

۶) رکورد SOA

این رکورد اطلاعات مهمی مانند آدرس ایمیل مدیر دامنه، آخرین باری که دامنه به‌روز شده و همچنین اطلاعاتی درباره DNS Zone را نگهداری می‌کند. DNS Zone یک فضای مدیریتی است که امکان کنترل دقیق‌تر بخش‌های مختلف DNS مانند نیم‌سرورهای معتبر را فراهم می‌کند.

حتما بخوانید:  نحوۀ انتقال دامنه به ایران‌سرور

تمام مناطق DNS یا DNS Zone ها به یک SOA برای مطابقت با استانداردهای IETF نیاز دارند. البته رکورد SOA برای جابجایی بین مناطق نیز مهم است.

۷) رکورد SRV

رکورد دیگری که نامش در بین رکوردهای متداول DNS دیده می‌شود، رکورد SRV است. این رکورد، درگاه یا پورتی برای سرویس‌های خاص مشخص می‌کند. در حقیقت رکورد SRV یک میزبان و پورت را برای سرویس‌های خاص مانند انتقال پیام صوتی از طریق IP (VoIP)، پیام‌رسانی فوری و غیره تعیین می‌کند.

اکثر رکوردهای DNS فقط یک سرور یا یک آدرس IP را مشخص می‌کنند، اما رکوردهای SRV شامل یک پورت در آن آدرس IP نیز هستند. برخی از پروتکل‌های اینترنتی نیز برای عملکرد مناسب به استفاده از رکوردهای SRV نیاز دارند.

۸) رکورد PTR

رکوردهای DNS PTR در جستجوی معکوس DNS استفاده می‌شوند. یعنی زمانی که یک کاربر تلاش می‌کند تا به یک نام دامنه در مرورگر خودش دسترسی پیدا کند، عمل جستجوی DNS رخ می‌دهد تا نام دامنه را با آدرس IP مطابقت دهد. جستجوی DNS معکوس نقطه مقابل این فرایند است. در این روش این یک پرس‌وجو که با آدرس IP شروع می‌شود و نام دامنه را جستجو می‌کند.

رکوردهای DNS که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند کدامند؟

بعضی مواقع تنها شناخت رکوردهای متداول DNS برای کسب‌وکارها کافی نیست! زیرا باید از رکوردهایی استفاده شود که کمتر کسی به سراغ آن‌ها می‌رود. به همین دلیل در ادامه رکوردهای DNS کم استفاده‌تر را معرفی کرده‌ایم. شاید این رکوردها هم به دردتان بخورند.

۱) رکورد AFSDB

از این رکورد برای مکان‌یابی منابعی از دیتابیس‌های نوع AFS و OSF استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، رکورد AFSDB نام دامنه را به سرور AFS متصل می‌کند.

۲) رکورد APL

APL مخفف Address Prefix List است. APL یک رکورد آزمایشی است که لیستی از محدوده آدرس‌ها را مشخص می‌کند.

۳) رکورد CAA

رکورد CAA یا Certification Authority Authorization به مالکان دامنه‌ها این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مسئول صدور گواهی می‌تواند برای آن دامنه گواهی ارائه کند. اگر این رکورد وجود نداشته باشد، هر کسی می‌تواند برای دامنه گواهی صادر کند.

۴) رکورد DNSKEY

این رکورد حاوی یکی از کلیدهای عمومی است که برای تایید امضاهای Domain Name System Security Extension (DNSSEC) استفاده می‌شود.

۵) رکورد CDNSKEY

این رکورد یک کپی کوچک‌تر (فرزند) از رکورد DNSKEY است و به معنای «انتقال به والدین» استفاده می‌شود.

۶) رکورد CERT

رکورد CERT یا Certificate Record فضایی را در DNS برای گواهینامه‌ها فراهم می‌کند. همچنین این رکورد صحت صادرکننده و دریافت‌کننده گواهی را تایید و گواهینامه‌های باطل شده را شناسایی می‌کند.

حتما بخوانید:  هنگام انتقال نام دامنه وب‌سایت، به چه نکاتی توجه کنیم؟

۷) رکورد DCHID

رکورد DCHID یا DHCP Identifier برای ذخیره اطلاعات مربوط به Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) استفاده می‌شود (DHCP یک پروتکل استاندارد شبکه است که برای IP های شبکه استفاده می‌شود).

۸) رکورد DNAME

رکورد DNAME یا delegation name یک نام دامنه مستعار مانند CNAME ایجاد می‌کند. با این تفاوت که با این رکورد می‌توانید ریدایرکت (تغییر مسیر) تمام زیردامنه‌ها را به بهترین نحو انجام دهید.

۹) رکورد HIP

رکورد HIP یا Host identity protocol روشی برای تفکیک نقش‌های آدرس IP است. این رکورد اغلب در محاسبات موبایل (Mobile Computing) استفاده می‌شود.

۱۰) رکورد IPSECKEY

رکورد IPSECKEY یا IPSEC key با Internet Protocol Security (IPSEC)، فریمورک پروتکل امن نقاط انتهایی و بخشی از مجموعه پروتکل‌های اینترنت (TCP / IP) کار می‌کند.

۱۱) رکورد LOC

رکورد LOC یا Location شامل اطلاعات جغرافیایی برای یک دامنه – به‌صورت مختصات طول و عرض جغرافیایی – است.

۱۲) رکورد NAPTR

رکورد NAPTR یا name authority pointer می‌تواند با یک رکورد SRV ترکیب شود و URL های متعدد را به‌صورت داینامیک برای اشاره به یک Regular Expression یا همان RegEx تولید کند.

۱۳) رکورد NSEC

رکورد NSEC یا Next Secure Record بخشی از DNSSEC است و برای اثبات اینکه رکورد منابع DNS درخواستی وجود ندارد استفاده می‌شود.

۱۴) رکورد RRSIG

رکورد RRSIG یا Resource Record Signature یک رکورد برای ذخیره امضاهای دیجیتالی است که برای تایید صحت رکوردهای مطابق با DNSSEC استفاده می‌شود.

۱۵) رکورد RP

رکورد RP یا Responsible Person برای ذخیره ایمیل مسئول دامنه استفاده می‌شود.

۱۶) رکورد SSHFP

SSHFP مخفف Secure Shell fingerprint است و وظیفه دارد کلیدهای SSH را که با نام هاست (Host Name) در ارتباط هستند، مشخص کند. دستیابی به رکورد SSHFP باید با مکانیزمی مانند DNSSEC ایمن شود تا یک مسیر امن پابرجا بماند.

پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر مقاله DNSSEC چیست را بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ