حقوق بازنشستگی زن بعد از فوت به چه کسانی میرسد

0

حقوق بازنشستگی زن بعد از فوت به چه کسانی میرسد

نگاهی به قوانین دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت ‌‌و شرایط دریافت حقوق کارمندان زن بعد از ‌‌‌‌‌مرگ آن‌‌‌ها شرح داده شده است:

برقراری مستمری فرزندان واجد شرایط بیمه‌شدگان زن متوفی با رعایت ضوابط مقرر از تاریخ تصویب قانون «پرداخت مستمری به فرزندان زنان متوفی مشمول قانون تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی مصوب ۱۳۸۶/١٠/۵» بلامانع خواهد بود.

شوهر برای دریافت حقوق زن کارمند خود بعد از ‌‌‌‌‌فو‌تش ‌‌می‌بایست حتما بالای شصت سال سن ‌داشته باشد و برای انجام کار ناتوان باشد.

پسر ‌‌می‌تواند بعد از ‌‌‌‌‌فو‌ت مادر کارمندش تا زمانی که تحصیل ‌‌می‌کند از حقوق او استفاده نماید و دختر نیز تا زمان ازدواج مجاز است که از حقوق مادرش استفاده کند.

پدر و مادر خانم کارمند ‌‌‌‌‌فو‌ت شده نیز ‌‌می‌بایست قبل از ‌‌‌‌‌فو‌ت او تحت تکفلش بوده باشند تا بتوانند در صورت ‌‌‌‌‌فو‌ت او نیز از حقوقش استفاده کنند.

اگر زن کارمند دارای همسر، فرزند، پدر و مادر نباشد حقوق او پس از ‌‌‌‌‌فو‌ت به خواهر و برادرش تعلق ‌‌نمی‌گیرد.

حقوق متوفی حقوق بازنشستگی بعد از فوت

مستمری بازنشستگی زن متوفی به چه کسی می رسد؟

در صورت فوت زن بیمه شده چه کسانی حقوق مستمری بازنشستگی او را دریافت می‌کنند؟

  • شوهر زن درصورتی‌که تحت تکفل همسرش بوده باشد و سن او بالای شصت سال باشد، با تائید کمیسیون پزشکی ماده ۹۱ بر از کار افتاده بودن، و عدم دریافت مستمری از سازمان
  • فرزندان زن رد صورتی که پدرشان زنده نباشد یا پدرشان مشمول بند قبلی نشده باشد و مستمری دیگری نداشته باشد. اگر سن آنها کمتر از هجده سال باشد یا در صورت اشتغال به تحصیل تا پایان زمان تحصیل یا در صورت وجود بیماری و نقص عضو با تائید کمیسیون پزشکی
  • پدر و مادر دختر فوت شده درصورتی‌که تحت تکفل او باشند و به شرط اینکه سن پدر بیشتر از شصت سال و سن مادر بیشتر از پنجاه و پنج سال باشد اگر از کار افتاده باشند و مستمری دیگری از سازمان نداشته باشند می‌توانند حقوق او را دریافت کنند.

بر اساس بند «و» ماده «۳» قانون تامین اجتماعی پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات بلندمدت تامین اجتماعی است که با فوت بیمه‌شده (مستمری‌بگیر) به بازماندگان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

همسر دائم بیمه‌شده و شوهر بیمه‌شده زن متوفی از بازماندگان واجد شرایط دریافت این مستمری محسوب می‌شوند؛ مشروط بر اینکه نخست مرد تحت تکفل زن بوده و دوم سن او از شصت سال متجاوز (بیشتر) باشد؛ یا طبق نظر کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی از کارافتاده بوده و از سازمان مستمری دریافت نکند.

فرزند اناث متوفی نیز در صورتی که فاقد شغل و همسر باشد، می‌توانند از این مستمری استفاده کنند؛ فرزند ذکور به موجب مفاد بند (۲) ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کمتر از ۱۸ سال تمام بوده یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی قادر به کار شناخته نشود، استحقاق دریافت مستمری را خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ