راز موفقیت “محسن پهلوان مقدم” خالق پدیده شاندیز

17

مجموعه گرشگری شرکت پدیده یک شرکت ایرانی سهامی عام در زمینه‌ی توسعه صنعت گرشگری با سرمایه‎ای بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال، که در امور توریسم داخلی و بین‌المللی فعالیت می‌کند. شرکت پدیده‌ی علاوه بر طرح‌های توریستی، تفریحی، گردشگری در داخل کشور که در چهار نقطه جغرافیایی تهران، جزیره کیش، مشهد و شاندیز احداث شده‌است، در کشورهای همسایه نظیر امارات و افغانستان نیز طرح‌هایی مشابه داشته‌است.

محسن پهلوان مقدم راز موفقیت ثروتمندان راز موفقیت پولدارها راز موفقیت درآمد محسن پهلوان مقدم درآمد پدیده شاندیز ثروتمندترین افراد ایران پدیده شاندیز بیوگرافی محسن پهلوان مقدم ارزش پدیده شاندیز

شرکت پدیده‌ نخستین طرح خود موسوم به “پدیده‌ی شاندیز” را با تبلیغات گسترده‌ی رسانه‌ای مصادف با تولد امام رضا در تاریخ ۱۳۸۸٫۰۸٫۰۸ افتتاح کرد.

پدیده شاندیز چگونه برند شد؟

شاید تا الان نام «محسن پهلوان» را نشنیده باشید؛ اما قطعا کارهایی که او کرده، شما را به تحسین واداشته است! او که پیش از این درکار ساخت و ساز بوده، درسال‌های گذشته با راه‌اندازی رستوران‌های زنجیره‌ای «شاندیز» درایران، امارات و افغانستان سروصدای زیادی راه انداخته. آخرین رستوران او «پدیده شاندیز» نام دارد که در ۶ ماه ابتدایی سال ۸۸ با مانور تبلیغاتی روی همزمانی تولد امام رضا(ع) با روز ۸/۸/۸۸، تیزرهای تلویزیونی گوناگونی را در صداوسیما روی آنتن فرستاد. او در گفت‌و‌گویی با ایده‌آل، از ایده‌هایش حرف می‌زند و از این‌که چطور دست به هرکاری زده، اتفاقی ویژه در همان حوزه به حساب آمده.

 

در کار ساخت و ساز بودم

بچه خیابان تهران، مشهد هستم. نسل در نسل، ما در کارهای ساختمانی بودیم. کاشی‌کاری‌های حرم امام رضا (ع) و بقعه خواجه‌ربیع، کار پدربزرگ من بوده. برای همین ما هم درکار ساخت و ساز افتادیم. مجتمع سازی و ویلا سازی و… ؛ اما با این حال در تمام مدتی که در کار ساخت و ساز بودم، هرچند روز یک مرتبه به رستوران شاندیز سر می‌زدم. چون بهترین جایی بود که می‌توانستیم در مشهد غذا بخوریم. این رفت‌و آمدها باعث شد ما یک کار مشارکتی را آغاز کنیم؛ سال ۱۳۷۶ بود که با همکاری یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای شاندیز، رستوران شاندیز خیابان جردن تهران را برپا کردیم. یک سال طول کشید آن را بسازیم تا در سال ۷۷ افتتاح شد. اگر هم یادتان باشد رستوران شاندیز جردن، اولین رستورانی بود که تبلیغات تلویزیونی داشت. درآن زمان به طور معمول، کسی برای رستوران، تبلیغات تلویزیونی نداشت باشد.

روزی که خیابان جردن قفل شد

روزی که می‌خواستیم رستوران شاندیز را در تهران افتتاح کنیم، ساعت ۵/۱۱ صبح، پلیس راهنمایی و رانندگی بلوار صبا را بست. آنقدر جمعیت آمده بود که تمام خیابان جردن قفل شده بود! تصور می‌کنم ۸-۷ هزار نفر، برای افتتاح رستوران آمده بودند. این در وضعیتی بود که ما در رستوران، فقط ۱۸۰ صندلی داشتیم. من در عمرم، این‌قدر فحش نخورده بودم؛ یکی از کرج آمده بود، تا در روز افتتاح رستوران غذا بخورد! اما ساعت ۵/۱۱ که رسید، ناهار تمام شده بود.

ما برای روز افتتاحیه ۵۰۰ غذا آماده داشتیم.تصور نمی‌کردم اینقدر از رستوران استقبال کنند. تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که ۵۰۰ نفر از آن جمعیت را ثبت‌نام کردیم تا به ترتیب به سالن بیایند و غذا بخورند.

از دیگران هم عذرخواهی‌کردیم. به خاطر همین تبلیغات بود که رستوران شاندیز تا حالا هیچ وعده غذایی نبوده که میز خالی داشته باشد. ما فقط ۳ روز قبل و ۲ روز پس از افتتاح رستوران، تبلیغات داشتیم و هنوز هم از آن سود می‌بریم.

بازی تبلیغات را یاد گرفتم

من بازی تبلیغات را از یک گروه قدرتمند به‌نام «ارمغان بهزیستی» یاد گرفتم؛ اگر یادتان باشد این گروه برگه‌هایی را با ۲۰۰ تومان به مردم می‌فروختند تا در قرعه‌کشی‌جایزه‌های نقدی شرکت کنند. درواقع کاغذ می‌فروختند به مردم. یک تیم بازرگانی فرانسوی هم پشت ماجرا بود. شانسی که من آوردم، این بود که یکی از دوستان، من را با این تیم آشنا کرد. روزی که من با این تیم بازرگانی دیدار کردم، پیشنهاد کردند برای افتتاح رستوران شاندیز در جردن تبلیغ کنم. من هم قبول کردم. این اتفاق باعث شد، من بازی تبلیغات را آغاز کنم. آن زمان کل هزینه‌ای که برای افتتاح رستوران شاندیز کردم، ۲۲ میلیون تومان بود. اما ۲۸ میلیون تومان برای تبلیغات خرج کردم. اولین کاری که با این تیم فرانسوی کردم، طراحی یک جدول تبلیغاتی بود. جدولی که در آن حتی شماره صفحه و روزی که تبلیغات‌مان در روزنامه‌ها چاپ می‌شد، آمده بود. در این جدول آمده بود که در فلان روز و فلان ساعت، چه اتفاق تبلیغاتی برای رستوران شاندیز می‌افتد. ما کاری کردیم که ۳ روز مانده به افتتاح رستوران، هرکسی از خواب بیدار می‌شد، نام رستوران «شاندیز جردن» را می‌شنید. به‌ این ترتیب که اگرکسی روزنامه را باز می‌کرد، تبلیغ رستوران بود. در رادیو، تبلیغ رستوران را می‌شنید. درتلویزیون، تبلیغ رستوران را می‌دید. حتی اگر درمعرض هیچ یک از این تبلیغات هم نبود، وقتی به سمت محل کارش‌ می‌رفت، تراکت‌های رستوران شاندیز را روی شیشه ماشینش می‌دید. یک جور بمباران تبلیغاتی بود. ما حتی یک بیل‌بورد هم در مشهد زدیم که رستوران شاندیز در تهران افتتاح می‌شود. اتفاقاتی افتاد که در بازی تبلیغات جا افتادم و آن را یاد گرفتم.

دوم بهمن هر سال، یک افتتاح

رستوران شاندیز جردن، روز دوم بهمن ماه ۱۳۷۷ افتتاح شد. دوم بهمن ماه، روز تولد من است و برای همین هم برای افتتاح رستوران، این روز را انتخاب کردم. یک سال بعد در روز دوم بهمن ۱۳۷۸، دردبی رستوران افتتاح کردم. همین روز درسال ۱۳۷۹ خانه شاندیز بزرگراه صدر را افتتاح کردم. با خودم عهد کردم هر سال روز دوم بهمن ماه، یک رستوران افتتاح کنم! بعد از اینها رستوران «گراند‌هتل» در شهرک سینمایی غزالی و آشپزخانه مشهدی‌ها در چهارراه استانبول را افتتاح کردم. بعد هم رستوران شاندیز در افغانستان را راه‌اندازی کردم و پشت سر آن در روز دوم بهمن ماه سال بعد، رستوران «پدیده شاندیز» آغاز به کار کرد.

تجارت درافغانستان

پیش از این‌که رستوران پدیده شاندیز را افتتاح کنم، برای مدت زیادی در افغانستان بودم. هنوز سر و صدای جنگ در افغانستان نخوابیده بود که سرمایه‌ای زیاد را با خودم برداشتم و رفتم افغانستان. آن دورانی که من به افغانستان رفتم، از ساعت ۶ بعدازظهر در کابل حکومت نظامی بود و سروصدای درگیری‌های پراکنده هم در حاشیه کابل شنیده می‌شد. برق و آب نبود. با سطل از چاه، آب می‌کشیدیم. هیچ امکاناتی نبود. درآن وضعیت، من با شهردار کابل مذاکراتی داشتم و توانستم ۴هزار متر زمین بگیرم. اصلا برایشان قابل باور نبود که یک خارجی، بخواهد در افغانستان جنگ‌زده سرمایه‌گذاری کند. به آنها وعده دادم یک رستوران شیک در افغانستان بسازم. آنها هم، این ۴ هزار متر زمین را به من دادند. پس از این‌که رستوران را کلنگ زدم، فهمیدم درافغانستان، غیر از آجر و شن رودخانه، مصالح دیگری برای ساخت و ساز وجود ندارد. برای همین هم، چاره‌ای نداشتم جز این‌که تمام مصالح را از مشهد بخرم و بار کامیون کنم و بیاورم کابل. رستورانی با هزار و ۸۰۰ متر زیر بنا را با این کمبود‌ها ساختم. ۳ ماه و نیمه آن را افتتاح کردم. تمام کارهای ساختمانی آن رستوران هم، به زمستان خورده بود تا به روز دوم بهمن ماه برسد. پس از این‌که رستوران را افتتاح کردم، پاتوقی شد برای وزیران افغانستان. حتی حامد کرزای هم، برای یک وعده به رستوران ما آمد. از همه مهم‌تر چیزی ‌که برای سفارت ایران هم غیرقابل پیش‌بینی بود، حضور زلمای خلیل‌زاد، سفیر وقت ایالات متحده آمریکا در رستوران ما بود.

خرید حق انحصاری بیل‌بورد از حامد کرزای

پس از افتتاح رستوران در افغانستان، من به فکر یک تجارت دیگر در افغانستان افتادم؛ برای همین هم، تمام حق انحصاری بیل‌بورد‌های تبلیغاتی افغانستان را به مدت ۲۰ سال از حامد کرزای گرفتم. براساس قراردادی که با کرزای بستم، برای ۲۰ سال حق انحصاری بیل‌بورد‌ها به من واگذار شد. دریک دیدار رسمی، حامد کرزای به همراه ۷ تن از وزیرانش پای این قرارداد را امضا کردند. البته اصلا نمی‌دانستند فضای شهر را می‌فروشند. برای همین هم، یک هواپیما گرفتم و چندنفر از وزرا را با خود به ایران آوردم تا در دیدار با شهرداری تهران، متوجه شدند بیل‌بوردهای تبلیغاتی، یکی از روش‌های درآمدزایی شهری است. قرارداد بدی هم نبستم؛ سودی که از تبلیغات نصیب‌مان می‌شد، یک سوم به دولت افغانستان می‌رسید، دو سوم به من. تا الان ۴۵۰ بیل‌بورد تبلیغاتی در افغانستان نصب کرده‌ایم. در این وضعیت، دیگر در افغانستان شروع کردم به ساختمان سازی. چند مجتمع را کلنگ زدم. البته دراین مدت، آستان قدس رضوی هم، در افغانستان سرمایه‌گذاری کرد و شریک ما شد. تا پیش از این، ما شرکت «ایران- افغان» بودیم. پس از آن شدیم، شرکت «ایران- افغان- رضوی.» ۴۰ درصد من،۳۰ درصد آستان قدس، ۳۰ درصد هم دولت افغانستان. من در این مدت، تجارت در ایران را ضعیف کرده بودم. مدیریت کارهای ایران را به یکی از دوستان سپرده بودم. ۲ هفته افغانستان بودم و یک هفته ایران.

داستان پدیده شاندیز

محسن پهلوان مقدم راز موفقیت ثروتمندان راز موفقیت پولدارها راز موفقیت درآمد محسن پهلوان مقدم درآمد پدیده شاندیز ثروتمندترین افراد ایران پدیده شاندیز بیوگرافی محسن پهلوان مقدم ارزش پدیده شاندیز

اما داستان «پدیده شاندیز». یک روز دریکی از باغ‌هایم در شاندیز نشسته بودم. جمعی از دوستان بودیم و شهردار شاندیز هم بود. او من را دعوت کرد، فردای آن روز به دفتر شهردار بروم. روز بعد شهردار شاندیز به من گفت یکی از پارک‌های شاندیز، تبدیل شده به پاتوق معتادان. از من خواهش کرد دراین پارک سرمایه‌گذاری کنم. من اصلا درآن موقعیت نمی‌خواستم در ایران تجارت کنم؛ اما همین‌طوری حرف زدیم و رسیدیم به جایی که ۲۰۰ میلیون تومان در این پارک سرمایه‌گذاری کنیم و به‌مدت ۱۷ سال، از این فضا استفاده کنم، پس از ۱۷سال هم، همه چیز را به شهردار شاندیز تحویل بدهم. شوخی شوخی کار را آغاز کردم و یک دفعه تبدیل شد به جدی‌ترین پروژه‌ای که در دست دارم. آلوده کار شدم. کاری که بنا بود با ۲۰۰ میلیون تومان تمام شود، دیدم با ۲ میلیارد تومان هم جمع نمی‌شود. به‌ هرحال، این پروژه و کاری که به‌عنوان سرگرمی آغاز شده بود، شد آبروی من. پروژه با ۴ میلیارد تومان تمام شد. ۸ هزار متر زیربنا اینجا ساختم. برای همین هم شهرداری شاندیز، ۳ سال به زمان بهره‌برداری اضافه کرد و قراردادمان شد ۲۰ سال. از آن سو هم ۲ سال و نیم زمان برای ساخت و ساز گرفته بودم، ولی پروژه در۶ ماه تمام شد. اینجا هم ۲ سال دیگر جلو افتادم. رستوران که افتتاح شد برگشتم افغانستان تا به کارهای عقب افتاده بپردازم؛ تلفنی «پدیده شاندیز» را مدیریت می‌کردم؛ اما باز هم نشد و مجبور شدم دوباره به ایران برگردم.

نوروز رویایی شاندیز

زمانی‌که برای مدیریت «پدیده شاندیز» به ایران برگشتم، ۲ هفته به عید نوروز مانده بود. بازهم بمباران تبلیغاتی را آغاز کردم. جوری شد که در نوروز آن سال، درحد انفجار فروختیم. اینجا ۳ هزار نفر ظرفیت داریم. یعنی اگر ۳ هزار نفر هم‌زمان بیایند پدیده شاندیز، برای نشستن همه جا داریم.
درایران، رستورانی نداریم که با این ظرفیت رقابت کند. در دنیا هم فقط رستورانی در دمشق سوریه ساخته شده که ظرفیت آن ۶ هزار نفر است. البته ما در پدیده شاندیز در یک وعده، ۸ هزار غذا دادیم. درحالی‌که در رستوران دمشق هر میز در هر وعده، یک‌بار استفاده می‌شود و بیش از ۶ هزار غذا سرو نمی‌کنند. این رکورد درهیچ جای دنیا ثبت نشده. هرچند شاید درآشپزخانه‌های بیرون‌‌بر رکورد بهتری داشته باشند، ولی ما این ۸ هزار غذا را داخل رستوران سرو کردیم.

پروژه‌های جدید من

جدیدترین پروژه من راه‌اندازی شعبه پدیده شاندیز در تهران است. فعلا به دنبال خرید زمین آن هستم و مذاکراتی را هم با ارتش داشتم تا زمینی را در اقدسیه تهران بخرم؛ اما یک پروژه بزرگ دیگر هم دارم. می‌خواهم کلنگ بزرگترین مجموعه تفریحی خاورمیانه را در شاندیز بزنم. در این پروژه تعهد می‌دهیم فاز اول آن را که ۲۱۰ هزار متر زیربنا دارد، در عرض یک سال بسازم. قرارداد ساخت آن را با یک شرکت آلمانی- اسپانیایی بسته‌ام.

در این پروژه، بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه را تاسیس خواهم کرد. یک مرکز خرید بزرگ، یک مجموعه رستوران و تالارهای پذیرایی هم درنظر دارم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 17 )
  1. رسول می گوید

    این عکس مربوط به حسین ثابت مالک هتل داریوش کیشه –

  2. یاسر می گوید

    سلام خدمت اقای پهلوانی. من یک نوجوان لر و اهل لرستان و شهر خرم اباد هستم میخواستم اول برای انجام این چنین طرح های عظیمی در ایران عزیز تشکر کنم و بعدش به عنوان یک هموطن ازتون خواهش کنم در استان ما هم سرمایه گذاری کنید . استان ما و مخصوصا شهر ما خرم اباد در دل رشته کوه های زاکرس قرار دارد و سرشار است از جاذبه های گردشگری و تاریخی که انتظار میرود توریسم فراوانی راجذب کند ولی به دلیل … بودن مسولان ما شهر و استانمان پیشرفتی در این زمینه نداشته است . خواهش میکنم در این زمینه برسی کنید برای اجرای یک شعبه از رستوران ها یا شهر های پدیده زیرا ثوابش از سودش بیشتر است .
    (خواهش میکنم اگر کسی راه دیگری هم برای اینکه اقای پهلوانی این متن را ببیند بلد است تلاش کند تا این متن به دستش برسد)

    1. پدیده می گوید

      اولا اقای پهلوان نه پهلوانی دوما برو به سایت padide.com نظرتو ثبت کن به ایشون اطلاع میدن

  3. پدیده می گوید

    این عکس اقای پهلوان مقدم نیست لطفا زودتر عوضش کنین ممنون

    1. سعیده می گوید

      هر کس هست خیلی ترسناکه

  4. حمید می گوید

    این که عکس حاج محسن نیس-

  5. سياوش می گوید

    این چرت و پرتها چیه نوشتین…… کی گفته پدیده مال این آقاست؟؟!!!
    پدیده مال سپاه هستش. همه مردم میدونند………..

  6. Babak می گوید

    بقول آقای سیاوش این بازیهای تجاری سیاسی مال سپاه هستش این آقا هم کسی مثل بابک زنجانی هاست، اشکال کار ما زود باوری ما است

  7. پروفوسور می گوید

    انجام کارهای بزرگی مثل پدیده شاندیز و … به غیر از پول نیازمند داشتن روابط مستحکم با افراد صاحب قدرت سیاسی است. یه بازی برد-برد دو طرفه با سود بالا…

  8. اهر.کلیبر می گوید

    ای مردم باور نکنید این … از حرم گرفته تا افغانستان … کرده ..مرد فقط بابک زنجانی ترک بود

  9. وحید می گوید

    به نظر شما این همه کار این همه کار آفرینی به جز آدمهای حسود کس دیگری می تواند نادید انگارد.اگه یک روزات رابه شب و شب را به روز وندانی که فردا کار داری دست این چنین افراد را میبوسی.۳۰۰۰۰نفر مستقیم و چقدر غیر مستقیم روزی میخورند.به جای حمایت دولت و دیگر دستگاهها که انشاا… آخر عمرشان باشد سنگ لای چرخش می گذارند.امیدوارم حداقل آخر قدرت آنهایی که نمیخواهند ایران وایرانی و اسلام سربلند باشد و از این مقام به جای خدمت به مردم دنبال سو استفاده از بیت المال و اسلام هستند باشد.پهلوان مقدم خدا قوتت بدهد و از این دسیسه آخری هم سربلند بیرون بیایی.

  10. پ.قادری می گوید

    آقای پهلوانی فقط از ساختن خشت و سیمان حرف زدند ایا انسانیت ساختی هست نگفتن با این همه درآمدهایی که داشتن به نفع مردم برای درمونده ها گرفتارها چکار کردن .ایشون اگه واقعا توانایی داره برای بانوان بی سرپرست و بچه های یتیمشون یه قدمی برداره .نمی خواد همش زستوران افتتاح کنه .بدرد این مردم برسه چه اشکالی داره .به هیچ جاشم برنمیخوره .والا

  11. پ.قادری می گوید

    به نظر من آقای پهلوانی از بغل این همه درامد یه قدم بزرگ بردارید بدون چشم داشت این که برای زنان بی سرپرست و فرزندان یتیمشون قدمی بردارید حالا که شما انقدر توانمند هستید

    1. np می گوید

      حالا که این بزرگ مردو بیگناه انداختن زندان شاید اشکال نداشته باشه خیلی چیزارو بگم
      ضمن اطلاع ایشون از بزرگترین خیرین ایران هستن
      از کارگاه برای زنان بی سرپرست و سرپرست خانواده و یهعالم بچه یتیم که زیر نظر ایشون گرفته تا آزاد کردن صد ها زندانی بیگناه که به خاطر مشکل مالی تو زندان بودن و ساخت بیمارستان گرفته تا مراسمات پخت نظری روز عاشورا ۱۲۰ تا دیگ که بیشترش مناطقمحروم پخش می شد و نظری تولد امام رضا که فقط مناطق محروم پخش می شد وتهیه جهزیه برای دخترانی که توانایی مالی نداشتن و خیلی کارای دیگه من خبر ندارم
      زود قضاوت نکنید من خیلی تحقیق کردم حتی با خودشون و خانوادشون صحبت کردم
      ایشون چون به … باج نداد و نخواست سیاسی بشه و اینکه ….
      همه اقتصاد مشهد فلج شده
      مشهد مال و خانه مدرن و برج باران و پدیده همه به دستور این آقایون متوقف شدن

  12. shayan می گوید

    یقین بدانید دست پنهانی هست از سوی ..ومت .ولی باز هم گله نکنید آبادانی وارد کشور شد….این امر در همه ی جای دنیا حاکم است دوستان .برای مثال فیلم ارباب جنگ را ببینید تا بفهمید پیشرفت آدمی دستخوش قدرت حکومت است

  13. زهراکاظمی می گوید

    ساخت مجموعه توریستی رفاهی وفروش صنایع دستی وغذایی درحسن ابادفشافویه بدلیل واقع شدن فرودگاه امام خمینی وحضوراتباع خارجی وبزرگترین شهرک خاورمیانه بنام شمس اباددرصورت نیازتماس با

  14. مهین می گوید

    من دوست دارم آقای پهلوان در کویر هم سرمایه گذاری کنند من در آران و بیدگل بدنیا آمدم دوست دارم آنجا رشد کند چگونه شروع کنک مرا راهنمایی کنید