شرایط قانونی تغییر رنگ خودرو ،تعویض موتور، شاسی و اتاق خودرو

33

شهروندانی که تصمیم دارند قطعات اصلی خودرو ( موتور، شاسی، اتاق) را تعویض کنند یا تغییر رنگ دهند با حضور در مراکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا و ارائه مدارک و مهیا کردن شرایط مورد نیاز می توانند نسبت به تعویض قطعات اقدام کنند.

هزینه تغییر رنگ خودرو هزینه تعویض موتور خودرو هزینه تعویض اتاق خودرو مراحل قانونی تعویض سیلندر ماشین قوانین راهنمایی و رانندگی زیباترین رنگ خودرو دانستنی های جالب

سرهنگ سعید روحی، معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با اعلام این موضوع که برای تعویض و تغییر رنگ قطعات خودرو، حضور مالک یا نماینده قانونی وی الزامی است، گفت: این افراد باید با خودرو و مدارک آن در مرکز تعویض پلاک حاضر شوند.

همچنین باید مدرک احراز هویت (یعنی شناسنامه یا کارت ملی یا گواهینامه یا گذرنامه معتبر) به همراه داشته باشند.

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که خودرو توسط کارشناس بررسی می شود، گفت: پس از بازدید و بررسی، مجوز برای تعویض قطعه صادر خواهد شد.

به گفته سرهنگ روحی، مالک پس از خرید قطعه مورد نظر با فاکتور معتبر کارخانه یا برگ گمرکی( قطعه مورد نظر باید نو و استفاده نشده باشد) باید خودرو را برای بررسی مجدد به مرکز تعویض پلاک ببرد تا مراحل تعویض در سیستم شماره گذاری ثبت شود.

هزینه تغییر رنگ خودرو هزینه تعویض موتور خودرو هزینه تعویض اتاق خودرو مراحل قانونی تعویض سیلندر ماشین قوانین راهنمایی و رانندگی زیباترین رنگ خودرو دانستنی های جالب

مراحل و روش گرفتن مجوز تغییر رنگ خودرو

رنگ خودرو، مهم‌ترین ویژگی ظاهری هر خودرو است که مأموران راهنمایی و رانندگی در تعیین اصالت خودرو روی آن حساب می‌کنند.

بنابراین تغییر آن باید با اخذ مجوز از مراجع قانونی انجام شود. پلیس آگاهی و راهنمایی و رانندگی مراجعی هستند که تأیید آنها برای تغییر رنگ خودرو الزامی است اما مراحل تغییر رنگ خودرو در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. همین‌جا بگوییم که تغییر رنگ خودرو کار چندان راحتی نیست ولی اگر از رنگ‌های سیاه و سفید خودروها که خیابان‌ها را پر کرده‌اند حسابی خسته شده‌اید، می‌ارزد که برای این کار وقت بگذارید. به هر حال وقتی خودروسازان، تن به تولید خودروهای رنگارنگ نمی‌دهند، خودمان باید آستین‌ها را بالا بزنیم و فقر رنگ در زندگی‌مان را کمرنگ‌تر کنیم. ما در اینجا شما را با مراحل اخذ مجوز برای تغییر رنگ خودرو آشنا می‌کنیم.

گام اول
مراجعه به مراکز تعویض پلاک
در قدم اول مالک خودرو باید به همراه وسیله نقلیه خود به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. به جز مالک خودرو که نام او در مدارک شناسایی خودرو قید شده است، نماینده قانونی او هم می‌تواند برای این کار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.
در این صورت داشتن وکالتنامه قانونی و معتبر ضروری است. در تهران بزرگ ۷ مرکز تعویض پلاک وجود دارد که ۲‌مرکز آن مخصوص موتورسیکلت است. در شهرستان‌ها هم پیدا کردن نشانی این مراکز کار سختی نیست. این مراکز با هم فرق چندانی ندارند، پس هر کدام به شما نزدیک‌تر باشد گزینه مناسب‌تری است. ارائه مدارک شناسایی معتبر ازجمله اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو در این مراکز الزامی است. در غیر این صورت در همین گام اول، روند تعویض رنگ متوقف می‌شود.

گام دوم
ارائه درخواست و مدارک
در مرکز تعویض پلاک باید درخواست کتبی خود را مبنی بر تغییر رنگ خودرو ارائه دهید. براساس فرم‌هایی که در این مرکز در اختیار شما قرار می‌دهند باید مشخصات مالک و مشخصات خودرو یا وسیله نقلیه را به‌طور کامل قید کنید. رنگی که برای خودروی خود انتخاب می‌کنید نباید همرنگ خودروهای نیروهای مسلح و تاکسی‌ها باشد. درضمن به‌جز مدارک اولیه شخص مراجعه‌کننده، مدارک دیگری هم برای تعویض رنگ خودرو مورد نیاز است؛ ازجمله مدارک احراز محل سکونت مالک. گواهی عدم‌خلاف دیگر مدرکی است که لازم دارید. خودرویی که بیمه‌نامه شخص‌ثالث نداشته باشد رنگ آن تعویض نمی‌شود و در واقع مجوز تغییر رنگ آن تأیید نخواهد شد. برای تعویض رنگ خودرو پرداخت عوارض شهرداری را فراموش نکنید.

گام سوم
بازدید وسیله توسط کار‌شناس
کار‌شناس مرکز تعویض پلاک، خودروی مورد نظر را که قرار است رنگش تغییر کند بازرسی می‌کند، مشخصات درج شده در مدارک خودرو با مشخصات درج شده در فرم درخواست تطبیق داده می‌شود و همه این مشخصات باید در ظاهر خودرو قابل مشاهده باشد. درحقیقت اصالت خودروی شما در‌ این مرحله با توجه به مدارکی که داده‌اید تأیید می‌شود. اگر قطعات اصلی خودرو ازجمله اتاق یا موتور آن تعویض شده باشد، تعویض رنگ خودرو در این مرحله دچار مشکل می‌شود. تمام اطلاعات درج شده در فرم‌ها و مدارک خودرو باید تطابق کامل با شرایط خودرو داشته باشد. کار‌شناس پس از بازدید، فرم تأییدیه خود را تکمیل می‌کند و فرم مهر و امضاشده به گام بعدی ارجاع داده می‌شود.

گام چهارم
تأیید تقاضا برای تغییر رنگ
بعد از طی کردن مرحله بازدید از خودرو، نوبت به تأیید تقاضای تغییر رنگ خودروی شما می‌رسد. مدیر فنی مرکز تعویض پلاک این فرم را تأیید می‌کند و به‌دست مالک خودرو می‌سپارد. برای تأیید این فرم استعلام‌های لازم از اداره آگاهی و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود تا از خاطی نبودن مالک خودرو یا سرقتی نبودن و مشکلات دیگر اطمینان کامل به‌دست آید. یادتان باشد که تعویض قسمت‌های اساسی وسیله نقلیه شامل محور، اتاق، شاسی و رنگ خودرو که باعث تغییر اساسی در ظاهر خودرو می‌شود موضوعی حساس به‌حساب می‌آید؛ این قسمت‌ها در خودرو از جمله مواردی هستند که به وسیله آنها می‌توان اصالت خودرو را تشخیص داد. بنابراین تغییر وضعیت هر کدام باید با صدور مجوز قانونی آن صورت گیرد.

گام پنچم
اتومبیل رنگ عوض می‌کند
وقت آن رسیده است تا خودرو یا وسیله نقلیه خود را پس از دریافت تأییدیه لازم برای اعمال تغییرات آماده کنید. کافی است خودرو را به یک مرکز «صافکاری نقاشی» معتبر بسپارید تا در عرض یکی‌دو‌هفته، رنگ دلخواه‌تان را روی بدنه آن بنشاند. صافکارها و نقاش‌های خودرو، تأییدیه شما را می‌بینند و بعد اقدام به‌کار می‌کنند. در این مرحله ابتدا رنگ قبلی کاملا از روی بدنه خودرو جدا می‌شود و بعد، رنگ جدید روی بدنه می‌نشیند. این نکته را هم بد نیست بدانید که در موارد دیگر اعمال تغییرات اساسی در خودرو، مالک خودرو باید قطعه جدید را به همراه کد درج شده روی بدنه آن به مرکز تعویض پلاک ببرد و پیش از نصب و تعویض آن، اصالت این قطعه را به تأیید مدیران فنی این مرکز برساند.

گام ششم
بازرسی دوباره از خودروی شما
تغییرات انجام شده و خودرو رنگ‌وروی جدیدی به‌خود گرفته است. پس از اتمام کار، ظاهر جدید اتومبیل شما باید دوباره بازرسی شود. بنابراین خودرو به‌‌ همان مرکز تعویض پلاک برده می‌شود و کار‌شناسان دوباره ظاهر خودرو را با آنچه در فرم تقاضا و تأییدیه ذکر شده است تطبیق می‌دهند. در‌‌نهایت فرم مربوط به‌خودرو مورد نظر را تأیید می‌کنند. این به این معناست که رنگ جدید دقیقا مطابق‌‌ همان چیزی است که در تقاضانامه ذکر شده بود و مانع قانونی‌ای برای آن وجود ندارد. در غیر این صورت خودرو یا باید به رنگ و ظاهر گذشته بازگردد یا باید برای اصلاح رنگ، دوباره سر از کارگاه نقاشی خودرو در بیاورد. تأییدیه‌ای که به امضای مرکز تعویض پلاک رسیده باید در اداره راهنمایی و رانندگی و همچنین پلیس آگاهی هم به امضای مسئولان فنی برسد.

گام هفتم
کارت جدید خودرو برای شما
مشخصات ظاهری هر خودرو در کارت خودرو ذکر شده است. بنابراین با اعمال تغییرات ظاهری روی خودرو، لازم است تا کارت خودرو هم تعویض شود. پس از تأییدیه کار‌شناسان، مشخصات جدید خودرو در قسمت شماره‌گذاری خودرو اصلاح می‌شود. حالا وقت آن رسیده که مالک خودرو برای تعویض کارت خودرو اقدام کند. تا زمانی که در مدارک هویتی وسیله نقلیه ظاهر جدید خودرو درج نشده باشد، تمامی مراحلی که قبلا طی شده ارزشی ندارد؛ یعنی اگر مدارک قبلی شما توسط افسر راهنمایی و رانندگی در خیابان بررسی شود، خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد. پس تا قبل از دریافت کارت جدید خودرو که مشخصات جدید در آن درج شده، نباید وارد خیابان شوید. کارت را که دریافت کردید، کارتان تمام است.

هزینه تغییر رنگ خودرو هزینه تعویض موتور خودرو هزینه تعویض اتاق خودرو مراحل قانونی تعویض سیلندر ماشین قوانین راهنمایی و رانندگی زیباترین رنگ خودرو دانستنی های جالب

هزینه‌های تغییر رنگ
مبلغی که در مرکز معاینه فنی بابت کار‌شناسی پرداخت می‌کنید رقمی بین ۱۵ تا ۲۰‌هزار تومان است. عمده هزینه تغییر رنگ خودرو مربوط به کارگاه صافکاری و رنگ‌کاری است. این هزینه هم به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل اندازه خودرو است و حجمی که باید رنگ آن تغییر پیدا کند. عامل مهم بعدی نوع رنگی است که قرار است روی بدنه خودرو بنشیند. علاوه بر اینها مدل خودرو هم می‌تواند در تعیین هزینه تغییر رنگ مؤثر باشد. به‌طور کلی هزینه تعویض رنگ خودرو از ۴ میلیون تومان آغاز می‌شود. بد نیست بدانید تغییر رنگ خودرو در برخی از موارد منجر به افت قیمت خودرو می‌شود و در برخی از موارد افزایش قیمت خودرو را دربر‌دارد. خودروهای لوکس معمولا به‌دلیل «خاص» شدن رنگشان و تک‌رنگ بودن، قیمتشان افزایش پیدا می‌کند اما خودروهای مدل پایین‌تر با افت قیمت مواجه می‌شوند.

کجاها باید برویم؟
مهم‌ترین مرجعی که برای تغییر رنگ خودرو با آن سر و کار دارید مراکز تعویض پلاک هستند؛ مرکز «میثم» در جاده مخصوص کرج، مرکز «الغدیر» در یافت‌آباد، مرکز «اتحاد» در تهرانپارس و مرکز خاوران در جاده‌ امام‌رضا(ع) و مرکز چیتگر. بعد از تأیید تقاضا، باید یک کارگاه صافکاری و نقاشی کاربلد پیدا کنید. برای اخذ گواهی عدم‌خلافی خودرو به پلیس+۱۰ مراجعه می‌کنید و مدارک احراز محل سکونت را در شورایاری محل یا شورای شهر تأیید خواهید کرد. برای دریافت کارت جدید خودرو باید به اداره راهنمایی و رانندگی محل سکونت خود سری بزنید.

به چه مدارکی نیاز دارید؟
برای تعویض رنگ خودرو نیاز به اصل و کپی مدارک شناسایی مالک خودرو دارید و همچنین کارت‌خودرو و بیمه‌نامه آن. فیش پرداخت عوارض شهرداری را هم به همراه داشته باشید. گواهی عدم‌خلاف خودرو را از پلیس+۱۰ دریافت کنید. برای تهیه گواهی احراز محل سکونت می‌توانید از سند قانونی منزل مسکونی، اجاره‌نامه، تأییدیه شورای شهر و هر مدرک قانونی‌ای که محل سکونت شما را معرفی و تأیید کند استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 33 )
  1. سیدکاظم می گوید

    سلام . من بعد از خرید ماشین سمند موقع تعویض پلاک متوجه شدم که موتور تعویض شده .حالا میخوام بدونم اولا که چطوری میشه فهمید که مدل موتور تعویضی چنده اصلا نو خریده یا دست دوم . ثانیا تو خرید و فروش و قیمت تاثیر داره یانه .ضمنا تمام مراحل قانونی هم طی شده

    1. بهنام می گوید

      سلام کارشناس پلیس آگاهی مشخص میکنه موتورت نو بوده یا دست دوم و چه مارکی هست خوب یا بد خارجی یا ایرانی .
      تو قیمت اگر مجوز گرفته باشی تاثیر کمی داره بستگی به جنس موتور داره اگر جنس اصلی و خوبی باشه نه تاثیری نداره برعکس چرا افت قیمت داری
      من خودم ۲ماه درگیر مجوز گرفتن بابت تعویض بی مجوز سیلندر بکدم

    2. نـــــورعلی می گوید

      موتور معلوم نمیشه چون اون موتور اولش اوراق بوده و بعد جمع شده ..هر وسیلش مال یه موتوره . و موتور خوبی الان جمع شده ….ولی از قیمت ماشین فکر کنم یکم کم شده باشه

  2. ali می گوید

    سلام برای تغییر رنگ ماشین که میخوام انجام بدم لازمه بعد اتمام رنگ امیزی برای بازدید که ببرمش نامه از رنگ امیزی ببرم
    چون خودم پمپ رنگ امیزی دارم و میخوام خودم انجامش بدم

    1. نـــــورعلی می گوید

      ن نمیخواد فقط باید همون رنگی باشه که در خواست تغیرشو دادی

  3. نـــــورعلی می گوید

    سلام من میخوام موتور پارس معمولی رو عوض کنم و زانتیا ۲۰۰۰ببندم ….بنظرتون مجوزشو بهم میدن یا ن

  4. مهرداد می گوید

    سلام یه ماشین میخام بخرم فروشنده میگه تعویض اتاق کردم میخام بدونم وقتی میخام تعویض پلاک کنم اونجا تو سند یا کارتم میزنن که تعویض اتاق بود؟،تو کارت خودش نزده تعویض اتاق بوده

  5. حسن می گوید

    سلام من موتور یا سیلندر ماشینم ترکیده ۲۰۶ هستش چکار کنم

    1. مصطفی می گوید

      منم -موتور۲۰۶ سیلندر ترکیده نامه تعویض موتور دارم میتونم استوک بذارم یا نه

    2. کیوان می گوید

      تعمیرش کن

  6. محمد ایزدی می گوید

    سلام من خرداد ۹۶ اتاق پرایدم را عوض کردم ولی بعد از تعویض اتاق و بازدید کارشناس فرم درخواست را به پلیس راهنمایی رانندگی تحویل ندادم. الان موقع تعویض پلاک گیر کردم بازدید کننده گفت اتاق تعویضه ولی حک بدنه نشده لطفا راهنمایی کنید
    ضمنا هزینه حک شماره بدنه چقدر است

  7. آرمان خدابخشی می گوید

    سلام
    پیکان ۷۷ رو مجوز تعویض رنگ میدن؟

  8. سجاد می گوید

    سلام، بنده یه بنز اتاق ۱۲۴ مدل ۶۷ خریدم. رفتم تعویض پلاک میگه شماره موتور دستکوبه و موتور عوض شده، البته فروشنده به من گفت موتور عوض نکردم، حالا نامه بهم دادن برم آگاهی برای تایید اصالت، لطفا راهنمایی کنید اگه موتور تعویضی باشه چ مشکلی پیش میاد؟ و باید چکار کنم؟ من تا حالا اینجور جاها نرفتم. روندش به چه صورتی خواهد بود؟ توروخدا راهنمایی کنین. ممنون میشم

  9. ميلاد می گوید

    سلام من یه ازرا خریدم تمام رنگ نقره ای الان میخوام مشکی یا سفید کنم ایا امکانش هست مجوز صادر میشه یا باید ماشین لهه باشه تا قبول کنند ممنونم راهنمایی کنین ببینم میشه یا نه

  10. یوسف می گوید

    سلام من یهم ون غزال دارم پلاک ع هست رنگش سبز هست میتونم تغیر رنگ بدم سفید یا مشکی کنم

  11. مصطفی می گوید

    سلام من یه ماشین سلیکا ۱۹۷۵خریدم با پلاک ملی برای تغییر رنگ همین شرایط بالا باید انجام بدم یا شرایط دیگه ای هم داره؟!

  12. مرتضی می گوید

    سلام من یه پراید تمام رنگ خریدم موقع مراجعه کردم به شماره گذاری کارشناس اتاقش را دو تیکه تشخیص داد منم چون چند ماهی میشد که خریداری کرده بودم و سند اصلی را طرف نمی داد بعد از کلی هزینه کردن بردم شکایت هم کردم ولی قانون هزینه های من را قبول نکرد به هر حال الان میخوام اتاق عوض کنم و تهران که نیست ولی تبریز هستش.
    ولی اتاقها روی باک بنزین و صندلی جلو از داخل اتاق ها بریده شده هستن و صفر هم هستن ولی فاکتور رسمی به من نمیده و میگه که بعد از انجام مراحل باید بیاری تبریز گاردان فنی تبریز تایید میکنه و فاکتور رسمی میده لطفا راهنمایی کنید

  13. مهدی می گوید

    سلام دوستان
    من یه روآ نقره آبی گرفتم میخوام رنگش و نقره ای کنم کسی میدونه نیاز به مجوز داره این تغییر یانه؟ به من گفتن نقره آبی زیر مجموعه نقره ایه ونیاز به مجوز تغییر رنگ نداره

  14. محمدرضا فخرایی می گوید

    سلام .من یه پژو پارس در مزایده خریداری کردم ،چون ماشین مدت طولانی تو پارکینگ خواب بود استارت زدم سیلندر ترکید ،باتوجه به اینکه ماشین مزایده گرفتم ایا همون برگهای مزایده برای تعویض سلیندر کافی میباشد؟

    1. علی می گوید

      چندخریدی تومزایده

  15. امید می گوید

    من سیلندر ماشینم شکسته میخوام از اوراقی موتور کامل بخرم چه مدارکی باید ازش بگیرم که برای تعویض پلاک که میخوام بکنم برام مشکل پیش نیاد

  16. Ahang می گوید

    سلام من خودم می خوام اتاق ماشین تعویض کنم میشه یا باید حتما بدم نمایندگی

    1. Lord می گوید

      مشکلی نیست فقط اول ببر شماره اتاق قبلی رو چک کنن مجوزشو بگیر بعد انجام بده.اخرشم ببر کسی واست فرم رو مهر و امضا بزنه

  17. مهرداد می گوید

    سلام من میخوام تغییر رنگ بدم .،کارای اداریشو انجام دادم و تو برگه نوشته تا دو ماه مهلت داری که رنگ رو عوض کنی ،بعد ماشین من کار صافکاری زیاد داشت الان فقط چند روز دیگه مونده و وقت کافی برای رنگ کردنش نیست و رنگ قبلیشم کاملا از بین بردم ،کسی هست راهنمایی کنه

  18. حسام می گوید

    سلام من یه پیکان مدل ۸۰ دارم کروک دو در بدون مجوز میام رنگش رو هم بنفش مخملی کنم میخام بدونم من برای کروک و دراش باید چیکار کنم که افسر برای رنگش گیر نده بعد راهی هستش که الان مجوز برای کروک و درش بگیرم؟

  19. آزادی می گوید

    سلام من بخوام رنگ ۲۰۶ رو قرمز کنم آیا باید داخل موتور نیز رنگ شود؟یعنی موتور باید پیاده بشه؟لطفا کسی اطلاع داره بگه

    1. Lord می گوید

      اینجوری ماشین خیلی بد ریخت میشه خیلی ها انجام دادن ولی پشیمونی داره و میگفتن ای کاش یکم بیشتر هزینه میکردیم و کار رو درست انجام میدادیم.
      اگه واسه زیر پای خودت میخوای داخل اتاق و موتور رو کامل لخت کن تمامشو رنگ بزن.
      اگرم فقط میخوای بیرونشو رنگ بزنی وقتی رفتی خدمات خودرویی ،باید به افسر کارشناسی بگی که میخوام اینجوری باشه تا داخل فرم بنویسه

  20. Ali می گوید

    سلام
    بنده ۲۰۶ دارم وچون قدرت خرید ۲۰۷ ندارم .چراغ ها عقب جلو و سپرهای عقب جلو و گلگیر های جلو عوض کردم .کلا به ۲۰۷ تبدیلش کردم .الان بخوام قانونی ثبتش کنم بهم اجازه همچین کاری بهم میدن یا نه؟؟؟؟

  21. Ali می گوید

    با عرض سلام
    بنده میخوام ۲۰۶ تغییر بدم به ۲۰۷.چون تمام لوازم بدنه دارم (سپرها عقب جلو .چراغ ها عقب جلو .و گلگیرهای جلو عوض کنم .)ایا مجوز همچین کاری میدن .لطفا پاسخ بنده بدید ممنون .

  22. پژمان می گوید

    سلام من یه ماشین خریدم که رنگشو تغییر دادن . من الان واسه تعویض پلاک باید چکار کنم؟

  23. مجید می گوید

    سلام من یه تویوتا مدل ۸۶ دارم که یه بار تعویض پلاک شده به علت اینکه رنگش ارتشیه میگن اول باید تعویض رنگ بشه بعد تعویض پلاک …باتوجع به اینکه ماشین بیرنگه کسی میتونه راهنمایی کنه؟؟؟

  24. هادی می گوید

    سلام من به تازگی پرایدم راچپ کردم ونیاز به اطاق دارد برای گرفتن تاییدیه از شهرک ازمایش تبریز برای تعویض اطاق حتما باید ماشین را به شهرک ازمایش ببرم . چون ماشین در شهرستان عجبشیر هست وغیر قابل روندن واگربخام با جرثقیل ببرم هزینه زیادی باید بدم لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر

  25. سید مهدی هاشمی می گوید

    سلام ببخشید.خودروی بنده پرایددوگانه شرکتی هستش.من میخوام خودروی فوق رو‌ تک گانه کنم.از اول کارت خودرو صادر شود.ایا امکانش هس خودروی دوگانه شرکتی‌رو به تک سوز تبدیل کرد؟