زمان ثبت نام اعتکاف ۹۶ ،اعتکاف چه روزی است

0

مساجد جامع سراسر کشور امسال مثل سال‌های پیش، میزبان معتکفان و مومنانی هستند که قصد دارند با شرکت در این مراسم و روح خود را صیقل داده و در تطهیر خویش بکوشند.

اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب موکد در اسلام است از همین رو مساجد جامع سراسر کشور نیز امسال مثل سال‌های پیش، میزبان معتکفان و مومنانی هستند که قصد دارند با شرکت در این مراسم و روح خود را صیقل داده و در تطهیر خویش بکوشند.

زمان اعتکاف ثبت نام اعتکاف تقویم قمری تقویم 96 اعمال اعتکاف چیست اعتکاف چه روزی است اطلاعات عمومی روز

زمان اعتکاف

مهم‌ترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید (ایام البیض) (یعنی روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم رجب) و یا ده روز آخر ماه رمضان است. البته فضیلت رمضان بیشتر است.

اما باید دانست که اعتکاف زمان اختصاصی ندارد و در هر زمانی می‌توان این عمل مستحبی را انجام داد و اوقات ذکر شده فقط زمان‌هایی است که فضیلت آن بیشتر است. تنها باید توجه داشت که اعتکاف ما در دو روزی که روزه در آن حرام است (عید فطر و عید قربان) قرار نگیرد.

اعمال اعتکاف

۱) نیت

۲) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهارگانه معروف

۳) کمتر از سه روز نبودن اعتکاف

۴) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف

نیت اعتکاف:

اعتکاف،همانند سایر عبادات،باید با نیت و قصد قربت‏باشد و هر گونه ریا و خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‏کند.  در نیت اعتکاف،قصد وجه شرط نیست،یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است‏یا مستحب. زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر می باشد و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد.اعتکاف را می توان به سه صورت به جای آورد. ۱) برای خود ؛ ۲) به نیابت از مردگان ۳) به نیابت از زندگان

اگر اعتکاف را به نیابت از کسی که، از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت اعتکاف را تنها به نیابت از یک نفر می توان انجام داد ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد می توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده، هدیه کرد.

در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند. در این صورت، هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.

شرایط اعتکاف:

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف( ایمان، عقل و قدرت)، اموری شرط است:الف) قصد قربت ب) روزه: ج) سه روز روزه دار بودند. د) وقوف در  چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبی«ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره. ولی به قصد رجاء ( به امید پاداش) می توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. ه)اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر و) پیوستگی اعتکاف

اعمال شب سیزدهم: اعمالی را باید در این شب انجام داد؛ از جمه آن ده رکعت نماز است که اگر به درستی به جا آورده شود، دارای ثواب و پاداش بزرگی است. در روایتی از پیامبر (ص) می خوانیم: « کسی که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز بخواند؛ بدین گونه که در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات هم یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه سوره تکاثر نیز یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضی می شود، و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی شوند و او را نمی ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهند و میزان اعمالش سنگینی می کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می شود.»روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و برای کسی که بخواهد عمل ام داود را به جای آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد.

 

بنابراین گزارش، اطلاعات برخی مساجد و دانشگاه‌های برگزار کننده مراسم اعتکاف در فروردین ۹۶ در زیر  آمده است.

دانشگاه تهران:

مهلت ثبت نام فقط ویژه برادران تا تاریخ ۱۳ فروردین

زمان برگزاری اعتکاف : ۲۲ لغایت ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ (سه شنبه* ، چهارشنبه و پنجشنبه)        *سه شنبه سالروز میلاد حضرت امیرالمومنین (علیه سلام ) بوده و تعطیل می باشد

خادمین سال گذشته نیاز به ثبت نام ندارند، فقط برای خادم شدن در اعتکاف امسال کافیست وارد ناحیه کاربری خود شده و ارسال درخواست را کلیک کنند.

بر اساس این گزارش، ظرفیت شرکت در این مراسم بسیار محدود است.

دانشجویان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های تماس ۶۱۱۱۲۸۲۶ – ۶۱۱۱۲۹۲۶  –  و یا با سامانه پیامکی  ۰۲۱۶۶۴۶۶۰۰۰ – رایانامه مسجد [email protected] مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی ایران:

هفتمین دوره اعتکاف مسجد امام حسین(ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران (ویژه بانوان) برگزار می‌شود.

به دلیل محدود بودن ظرفیت اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت نام کنند.

دانشگاه صنعتی امیر کبیر:

دانشگاهیان امیر کبیر( و فارغ التحصیلان ) نیز می توانند مراسم اعتکاف را در این دانشگاه برگزار کنند.

ضمناَ به دلیل ظرفیت محدود ، اولویت ثبت نام ، ابتدا با دانشگاهیان امیر کبیر و سپس  با سایر دانشجویان به ترتیب ثبت نام خواهد بود.

دانشگاه تربیت مدرس:

بنابراین گزارش طبق سنوات گذشته این دانشگاه میزبان اساتید دانشگاه‌های تهران جهت حضور در مراسم معنوی اعتکاف خواهد بود که اساتید می‌توانند برای حضور و ثبت‌نام در این مراسم به سایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس به آدرس nahad.modares.ac.ir مراجعه کنند.

گفتنی است دانشگاه تربیت مدرس از دانشجویان و کارمندان این دانشگاه نیز جهت حضور در مراسم اعتکاف ثبت‌نام به عمل می‌آورد.

دانشگاه علم و صنعت:

این دانشگاه نیز همانند سایر دانشگاه میزبان دانشجویان است

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی:

جهت اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه به نشانی http://knnews.ir/ مراجعه کنند.

دانشگاه امام صادق(ع):

علاقه مندان می توانند  جهت ثبت نام مراسم اعتکاف ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام به اداره امور فرهنگی دانشگاه مراجعه کنند.

دانشگاه صنعتی شریف:

اولویت ثبت نام با دانشجویان شریف است و سپس با رعایت اولویت دانشجویان سایر دانشگاه ها و طلاب، بین سایرین قرعه کشی صورت می گیرد.

جهت اطلاع بیشتر به سایت دانشگاه شریف به نشانی http://azzahraa.sharif.ir مراجعه نمایند.

هیات رزمندگان اسلام:

مکان ثبت نام:‌

۱.دفتر ستاد مرکزی هیات رزمندگان اسلام : خیابان کارگر شمالی، بعد از خیابان فاطمی ، جنب کفش ملی ، بن بست خسرو ، پلاک ۴ ،

۲.مسجد جامع پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) : مینی سیتی ، شهرک شهید محلاتی ، میدان امام علی(ع) ، مسجد جامع پیامبر اعظم(ص)

تذکر : ثبت نام بصورت حضوری و با پرداخت مبلغ فوق و دریافت کارت شرکت در اعتکاف انجام می پذیرد.

اعتکاف ویژه فعالان فضای مجازی:

این اعتکاف با حضور برادران فعال فضای مجازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهر تهران برگزار می‌گردد. در این چند روز از برنامه های متعدد فرهنگی- مذهبی ، گعده ها و نشست های تخصصی فضای مجازی در کنار هم بهره خواهیم برد. ثبت نام فقط از طریق  سایت به نشانی http://etekaf.seraj.ir/login.php انجام می پذیرد.

ثبت نام اعتکاف مساجد شهر تهران:

علاوه بر اعتکاف دانشجویی، مراسم اعتکاف در ۵ هزار و ۵۰۰ مسجد استان تهران نیز برگزار می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ