چرا گردن‌تان می‌گیرد؟ /همه دلایل یک مشکل فراگیر

1

یکی از مهم‌ترین عوامل گردن درد وضعیت قرارگیری بدن در هنگام انجام فعالیت‌ها است.

برخی از افراد برای رسیدن به وضعیت خنثی (وضعیت ایستاده و همراستای بدن با آرمیدگی عضلانی) به‌جای اینکه چانه را پایین نگهدارند، چانه را روبه‌جلو و شانه‌ها را پایین نگه می‌دارند. این کار باعث ایجاد تنش و فشار در عضلات گردن و عضلات اطراف آن می‌شود.

این وضعیت بد قرارگیری بدن به‌خصوص بر عضله تراپزیوس یا ذوزنقه‌ای بیشترین فشار را می‌آورد. این عضله بزرگ به شکل ذوزنقه از قاعده جمجمه شروع می‌شود، در شانه‌ها گسترده می‌شود و تا نیمه‌های گردن بالا می‌رود.

مجله سلامت علت گردن درد ناگهانی درمان گردن درد درمان خانگی گردن درد درمان خانگی آموزش دوچرخه سواری

دردی که درنتیجه این فشار به وجود می‌آید مبهم و محو است. افراد ممکن است با توجه به فشار آمدن بر عضلات قاعده جمجمه دچار سردرد شوند. این عضلات هنگامی‌که گردن به سمت عقب کشیده می‌شود، سفت و تحریک می‌شوند.

انجام نادرست برخی از فعالیت‌های جسمی می‌تواند گردن درد ایجاد کند، ازجمله این موارد:

دوچرخه‌سواری: هنگام خم شدن روی دسته‌های دوچرخه جاده‌ای یا کوهستانی ممکن است باعث شود پشتتان را گرد و شانه‌هایتان را جمع کنید و آن‌ها را تا حد گوش‌هایتان بالا آورید. فشار وارد آمده بر عضلات گردن به‌این‌ترتیب می‌تواند گردن درد ایجاد کند.

برای جلوگیری از گردن درد در این مورد، باید هنگام خم شدن به جلو روی دسته دوچرخه تیغه‌های شانه‌تان را به سمت عقب و پایین بیاورید. انجام این حرکت ظریف، باعث می‌شود شانه‌هایتان از گوش‌هایتان فاصله بگیرد، پشتتان اندکی قوس پیدا کند و قفسه سینه‌تان روبه‌جلو برجسته شود. مجموع این تغییرات فشار روی عضلات گردن را کاهش می‌دهد.

– باغبانی کردن: فعالیت‌هایی که در باغبانی انجام می‌شود، مانند زانو زدن و روی زمین را نگاه کردن، دراز کردن دست برای برداشتن اشیای دور و بلند کردن چیزهای سنگین می‌توانند در گردنتان کشش ایجاد کنند و بر عضلات آن فشار آورند و به گردن درد بینجامند.

برای حل این مشکل باید هنگامی‌که روی زمین را نگاه می‌کنید، چانه‌تان را به عقب نگهدارید؛ به‌طور مداوم فعالیتتان را قطع و استراحت کنید؛ در نزدیکی جایی که دارید روی آن کار می‌کنید، بمانید تا نیاز به دراز کردن دست نداشته باشید؛ هنگام بلند کردن چیزهای سنگین از عضلات ساق‌های پاهایتان یاری بگیرید.

شنا کردن: هنگامی شنای کرال انجام می‌دهید، معمولاً سرتان را به یک طرف می‌برید تا نفس بکشید، این روند در درازمدت باعث می‌شود عضلات یک طرف گردن تقویت شوند و عضلات طرف دیگر گردن کوتاه‌تر شوند. بنابراین شنای کرال ممکن است باعث ایجاد فشار بر عضلات گردنتان شود.

برای پیشگیری می‌توانید نوع شنای خود را به‌طور متناوب عوض کنید یا هنگامی‌که شنای کرال انجام می‌دهید جهت تنفس جانبی‌تان گاه‌به‌گاه عوض کنید.

انجام دادن حرکات کششی ملایم می‌تواند به تسکین یافتن گردن درد کمک کند. ازجمله می‌توانید سرتان را به آهستگی به‌طور جانبی – از گوش تا شانه- خم کنید و بعد همین کار را در طرف دیگر انجام دهید. اما اگر در حرکت جانبی گردن دردتان افزایش یافت، آن را ادامه ندهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. حبل الورید می گوید

    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَ‌بُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِ‌یدِ ﴿١۶﴾ «ق» و ما انسان را آفریده‌ایم و مى‌دانیم که نفس او چه وسوسه‌اى به او مى‌کند، و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم. (۱۶)