استویا ،آنچه از شیرین کننده طبیعی استویا نمی دانید

0

امروزه انواع جانشین های شکر در سوپرمارکت ها یافت می شوند. خیلی از افراد از این جانشین های شکر برای کاهش وزن و دریافت کمتر انرژی استفاده می کنند. اما ابهاماتی هم درباره سالم و ایمن بودن این جانشین های شکر وجود دارد. استویا یک ماده شیرین کننده است که مورد تأیید سازمان خواربار و کشاورزش (FDA) قرار گرفته است و طرفداران زیادی پیدا کرده است. حتماً شما هم شنیده اید که استویا، کالری ندارد و باعث چاقی نمی شود. در این مقاله، به هفت نکته که احتمالاً درباره استویا نمی دانید، اشاره می کنیم.

گیاه استویا کشت استویا قیمت شکر استویا دیابتی ها چه بخورند پرسودترین محصول کشاورزی بهترین محصول کشاورزی برای کاشت بهترین جایگزین قند و شکر برنامه غذایی برای دیابتی ها استویا را از کجا تهیه کنیم Stevia
Stavia

استویا در واقع نوعی گیاه است

این شیرین کننده، از عصاره گیاه استویا به دست می آید. این گیاه در برزیل و پاراگوئه رشد می کند و قرن هاست که از اون برای شیرین کردن غذاها و درمان سوزش معده و مشکلات گوارشی استفاده می شود. طعم شیرین این گیاه به دلیل وجود گلیکوزیدها در برگ این گیاه می باشد که از طریق آب گرم از برگ استخراج می شود.

بسته های تجاری استویا، الزاماً استویای طبیعی و خالص نیستند

درست است که استویا از یک گیاه استخراج می شود اما کارخانجات تولید کننده این شیرین کننده، به منظور حفظ ماندگاری و خراب نشدن این محصول در سوپرمارکت ها، ترکیبات نگهدارنده به اون اضافه می کنند. مثلاً بعضی از کارخانجات از دکستروز که از ذرت، گندم یا برنج استخراج می شود، در تولید بسته های استویا استفاده می شود.

استویا خیلی شیرین تر از شکر است

با وجود اینکه استویا کالری ندارد اما ۲۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی است و یک مقدار بسیار کم از استویا، قدرت شیرین کنندگی زیادی دارد.

استویا در شیرینی پزی نیز کاربرد دارد

با کمک استویا می توان کلوچه ها و کیک های کم انرژی تری تولید کرد. اما با توجه به اینکه استویا خیلی شیرین تر از شکر است، باید مقدار کمی از اون رو به ماده غذایی اضافه نمود. مقدار استویای مصرفی بستگی به برندی که از اون برای شیرین کردن استفاده می کنید، دارد. مثلاً یک و یک چهارم قاشق چایخوری از برند Truvia معادل یک قاشق غذاخوری شکر است.

استویا کاراملیزه نمی شود

استویا مانند شکر نیست و قهوه ای نمی شود. بنابراین، نمی توان در تهیه کرم بروله از اون استفاده کرد.

استویا رو می توان به صورت مایع و پودر غلیظ شده، تهیه کرد

استویا رو می توان به صورت قطره ای یا پودر ریزتر از شکر به مواد غذایی اضافه کرد. البته غلظت شیرینی شکل های مختلف استویا با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین، قبل از مصرف اون، حتماً باید برچسب غذایی محصول رو مطالعه کنید.

استویا و لاغری

برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید و ربودیوزید A می‌باشد. این ترکیبات شیرین کننده‌های طبیعی هستند. برای همین هم برای لاغری بسیار مفیدند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در این گیاه کالری نداشته و حدود ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از قند ساکاروز هستند. البته توجه داشته باشید که صرف مصرف این گیاه و یک شبه لاغری ممکن نخواهد بود. برای خوش اندامی باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید.

 

استویا برای مقابله با دیابت

شیره‌ی برگ‌های استویا شیرین کننده‌ی صد در صد طبیعی است. ترکیبات موجود در این گیاه میزان گلوکز را پایین نمی‌آورند اما شاخص گلیسمی بسیار پایینی در حد هیچ دارند. در واقع گیاه استویا باعث بالا رفتن انسولین نمی‌شود. بهتر است عصاره‌ی استویا جایگزین قند شود. البته قبل از هر کاری اول با پزشک خود مشورت کنید.

 

استویا فشارخون را کاهش می‌دهد

برگ‌های استویا حاوی موادی به نام استویوزید هستند. نتایج پژوهش‌های متعددی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند باعث افزایش قطر رگ‌ها شود. برای همین هم خون به راحتی در رگ‌ها جریان می‌یابد. در سال ۲۰۰۳ در چین، پژوهشی روی ۱۶۸ بیماری فشار خونی انجام شد. نیمی از شرکت کننده ها روزانه ۳ عدد کپسول ۵۰۰ میلی گرمی استویوزید مصرف کردند (به مدت ۳ سال) و گروه دیگر پلاسبو یا همان دارونما دریافت کردند. بررسی‌ها نشان داد که فشار خون سیستولیک (عدد بزرگ‌تر) گروه اول از ۱۵۰ به ۱۴۰ mmHg رسیده است و فشار خون دیاستولیک شان (عدد کوچک‌تر) از ۹۵  به ۸۹ mmHg کاهش یافته است. اما تغییر قابل مشاهده ای در وضعیت گروه دوم که دارونما مصرف کرده بودند دیده نشد. البته توجه داشته باشید که استویوزید هنوز به عنوان دارو برای کاهش فشار خون بالا تجویز نمی‌شود. اما افرادی که فشار خون نرمالی دارند می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

استویا و خداحافظی با پوسیدگی دندان‌ها

عصاره‌ی گیاه استویا حاوی ترکیبات بسیار شیرینی است که در عین حال باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. علاوه بر این استویوزید موجود در این گیاه عملکردی مشابه با فلور دارد و به طور چشمگیری از پیشرفت جرم‌های دندان پیشگیری می‌کند. برای همین این گیاه بهترین جایگزین برای قند به شمار می‌آید.

 

گیاه استویا کشت استویا قیمت شکر استویا دیابتی ها چه بخورند پرسودترین محصول کشاورزی بهترین محصول کشاورزی برای کاشت بهترین جایگزین قند و شکر برنامه غذایی برای دیابتی ها استویا را از کجا تهیه کنیم Stevia

شرایط کاشت برداشت استویا

برگ خشک استویا به همراه به لیمو

استویا گیاهی است برای آب و هوای معتدل که رطوب در آن منطقه نباشد،در زمستان شاخ و برگ های گیاه کامل از بین می رود و بخش زیرزمینی آن زیر خاک باقی می ماند و دراسفندماه همان سال رشد کرده و در بهار محصول می دهد.بهترین تاریخ کاشت این گیاه در زمین ۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین ماه می باشد.

چوب و برگ گیاه استویا مورد استفاده قرار می گیرد که که آن را در چای ریخته تا شیرین شود و بدون از قند استفاده نمایند.

برگ های گیاه استویا باید به دور از نور مستقیم آفتاب خشک و نگهداری شوند،که در این شرایط تا ۲ سال ماندگاری دارد.

شرایط کاشت گیاه استویا

۱-حداقل دما در زمستان ۰ درجه و حداکثر۳۲ درجه در تابستان

۲-آب و هوای معتدل و گرمسیری

۳-سی تا چهل هزار نهال برای هر یک هکتار

۴-استفاده از نوار تیپ (قطره ای) برای کاشت این گیاه

۵-استفاده نکردن از سموم برای از بین بردن علف های هرز

۶-فاصله هر نهال برای کاشت ۳۰ تا ۴۰ سانت و فاصله بین مرزها ۷۰ سانت

۷-زمان آبیاری بهتر است هر روز باشد(حداقل ۱ روز حداکثر۲ روز)

۸-زمان کاشت:۱۵ اسفند تا ۲۰ فروردین

۹-استفاده از پلاسیک های مخصوص جهت جلوگیری از رشد علف های هرز

۱۰-قیمت هر عدد نهال استویا در سال ۱۳۹۴ (۵۰۰تا۷۰۰) تومان به فروش می رسید.

گیاه استویا کشت استویا قیمت شکر استویا دیابتی ها چه بخورند پرسودترین محصول کشاورزی بهترین محصول کشاورزی برای کاشت بهترین جایگزین قند و شکر برنامه غذایی برای دیابتی ها استویا را از کجا تهیه کنیم Stevia

شرایط برداشت گیاه استویا

۱-برای هر ۳ هکتار ۳نفر کارگر جهت آبیاری،برداشت محصول،خشک کردن و کیسه گرفتن محصول نیاز می باشد.

۲-محصول بعد برداشت در (محلی که آفتاب به آن نرسد) باید خشک شود.

۴-گیاه در برداشت اول به فاصله ۵ تا ۷ سانتی از سطح زمین با قیچی باغبانی برش داده شود.

۵-گیاه با سرشاخ ها و برگ خشک شود،برگ ها بعد از خشک شدن جدا شود.

۵-در زمستان برای جلوگیری از سرما گیاه کف بر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ