دموکراسی عجیب در دانشگاه تهران!

0

خبر بسیار کوتاه است؛ الهه کولایی برخلاف رأی اکثریت اساتید یکی از دانشکده دانشگاه تهران، رئیس گروه مطالعات منطقه‌ای شد.

چندی پیش؛ در رأی‌گیری انتخاب مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای، الهه کولایی ۵ رأی و احمد دوست محمدی ۸ رأی (از مجموع ۱۳ رأی) را کسب کرده بود اما نهایتاً بعد از گذشت ۳ ماه، نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران حکم را بار دیگر به نام الهه کولایی زد تا شکل جدیدی از روند دموکراسی در مهم‌ترین دانشگاه کشور به نمایش گذاشته شود.

گروه‌های آموزشی در دانشگاه تهران هر دو سال یک‌بار برای انتخاب مدیر گروه، انتخابات برگزار می‌کنند و جالب آنجاست که هم‌زمان با رأی‌گیری اساتید گروه مطالعات منطقه‌ای، این رأی‌گیری در گروه علوم سیاسی نیز برگزار شد که یکی از اساتید با گرایش اصلاح‌طلبی رأی بیشتری آورد و حکم وی نیز بلافاصله صادر شد.[۱]

دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دراین‌باره می‌گوید: “مشکل ازاینجا شروع شد که انتخابات برگزار، اما بر اساس رویه غلطی، فرد دیگری از سوی رئیس دانشگاه تهران انتخاب شد. من درباره اشخاص حرف نمی‌زنم و همه ما استاد دانشگاه هستیم؛ اعتراض ما نسبت به رویه غلطی که رئیس دانشگاه به آن تن داد، است.”

وی ادامه داد: “رئیس دانشگاه تهران بعد از دو ماه معطلی حکم را به نفع بازنده صادر کرد و او را به‌عنوان مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای برگزید. آقای نیلی احمدآبادی ادعا دارند که بر اساس اختیارات خودشان کسی که کمترین رأی را داشت انتخاب کرده است.

سؤال این است که چرا رئیس دانشگاه تهران، شأن اساتید دانشکده سیاسی و گروه مطالعات منطقه‌ای را به سخره گرفته است؟ اگر از ابتدا به دنبال ریاست الهه کولایی یا همفکران او بوده‌اند، چرا انتخابات برگزارشده است؟

به نظر می‌رسد در پشت پرده دانشگاه تهران، اتفاقاتی افتاده است که اساتید از آن بی‌خبر هستند و معلوم نیست دراین‌بین، میان الهه کولایی و مسئولان دانشگاه تهران به‌خصوص رئیس این نهاد علمی، چه رابطه و لابی پنهانی برقرار شده است که برخلاف رأی اکثریت، چنین استبداد آشکاری را از خود نشان داده‌اند!

«احمد دوست‌محمدی»، استاد گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران با ابراز تعجب از این اقدام گفت: “اینکه چه کسی مسئولیت مدیرگروه را برعهده می‌گیرد در درجه اول موضوعیت ندارد؛‌ مساله مهم این است که اساتید دانشگاه به‌نوعی احساس بی‌احترامی به رای خود دارد و این موضوع را نوعی توهین به رای و نظر اساتید تلقی می‌کنند.

این اقدام محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با واکنش نخبگان و دانشجویان دانشگاه تهران روبه رو شد. کاربران فضای مجازی نیز در واکنش به این اقدام مستبدگونه به این انتصاب واکنش نشان دادند.

سعیدتوانا راد در صفحه مجازی خود به این انتصاب واکنش نشان داد و گفت: دکتر نیلی (رئیس دانشگاه تهران) شخصاً مبانی دموکراسی در علوم سیاسی و جامعه شناسی را متحول کرده است. دانشگاه تهران مصداق بارز یک #دانشگاه_جناحی تمام عیار است. با وجود رأی بیشتر دکتر احمد دوست محمدی در انتخاب مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای، باز هم الهه کولایی اصلاح طلب منصوب شد!

سیامک شادکام نیز با انتقاد از شیوع مدیرت اصلاحاتی نوشت: دانشگاه تهران دوتا مدیر گروه اومدن انتخاب کنن. یکی منطقه یکی هم سیاسی. سیاسی که اصلاح طلب بود بیشترین رای رو اورد و حکمش رو زدن؛ اما منطقه اصلاح طلب نبود بیشترین رای رو هم اورد و حکمش رو نزدن. به جاش #الهه_کولایی اومد

#دموکراسی #اصلاحطلب_نیستی

در میان افکار عمومی نقل می‌شود که جریان اصلاحات به‌ظاهر معتقد به این عبارت است “که زنده‌باد مخالف من”؛ و رئیس دانشگاه تهران نشان داد، مخالف من، هیچ محلی از اعراب ندارد و من برخلاف اکثریت، آنچه خود می‌پسندم را اجرا می کنم.

[۱] http://ana.ir/news/۳۴۷۲۳۷

منبع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ