دلیل افزایش وزن زنان در دوران قاعدگی چیست؟

0

مثل اغلب چیز‌هایی که به دوران قاعدگی مربوط می‌شود، احساسی که زنان در مورد افزایش وزن در این دوره دارند، همه در ذهنشان نیست و دلایل روانی و فیزیولوژیکی دارد. دلایلی که می‌توانیم با کار‌هایی اثر آن‌ها را کم‌تر و به بدنمان کمک کنیم.

تا به حال فکر کرده‌اید که در عادت ماهیانه بدن شما وزن اضافه کرده است؟ حتی ترازو هم شما را تایید می‌کند که در عادت ماهیانه وزن شما بالاتر از حالت عادی خودش قرار دارد. مثل اغلب چیز‌هایی که به دوران قاعدگی مربوط می‌شود، احساسی که زنان در مورد افزایش وزن در این دوره دارند، همه در ذهنشان نیست و دلایل روانی و فیزیولوژیکی دارد؛ بنابراین در مورد علت این اتفاق باید بدانیم:

قاعدگی چیست علت نوسان وزن در رژیم سلامت نیوز دوران قاعدگی تنبلی تخمدان چیست بیماریهای رحم و تخمدان افزایش وزن در پریود

۱. حبس مایعات

احساس نفخ مسئله شایع در دوران قاعدگی است. در عادت ماهیانه هورمون‌های تولیدمثل زن مانند استروژن و پروژسترون در سطح بالایی قرار دارند که منجر به تغییر در بدن در مورد سدیم و در نتیجه موجب حبس شدن مایعات می‌شود. این اتفاق ممکن است در نیمه دوم دوره قاعدگی هم بیشتر باشد، وقتی استروژن و پروژسترون در بالاترین حد خودشان هستند.

برای دورتر شدن از این عارضه، در نیمه دوم چرخه قاعدگی از خوردن غذا‌های شور خودداری کنید.

۲. یبوست

عادت ماهیانه شما تا چه اندازه در دستگاه گوارش شما موثر است؟ پروژسترون باعث آرامش عضلات می‌شود و در نهایت منجر به کاهش عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. این اتفاق می‌تواند منجر به نفخ و یبوست در بعضی از زنان شود.

برای کاهش نفخ و یبوست در رژیم غذایی این دوره خود مقدار فیبر را افزایش دهید.

۳. افزایش مصرف مواد غذایی

پروژسترون در نیمه دوم چرخه قاعدگی نقش دیگری را نیز ایفا می‌کند. اشتها را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر غذا بخورید. پرخوری مداوم که با افزایش فعالیت بدنی جبران نشود می‌تواند منجر به افزایش وزن دائمی شود.

برای جلوگیری از افزایش وزن، از غذا‌هایی که کیفیت بالایی ندارد و رژیم غذایی غنی نیستند خودداری کنید. از غذا‌های شیرین و چرب و بسیاری از کربوهیدرات‌ها دوری کنید. همچنین از خوردن کافئین و غذا‌های شور نیز خودداری کنید.

قاعدگی چیست علت نوسان وزن در رژیم سلامت نیوز دوران قاعدگی تنبلی تخمدان چیست بیماریهای رحم و تخمدان افزایش وزن در پریود

۴. سندروم قبل از قاعدگی (PMS)

برای اغلب زنان، عادت ماهیانه آن‌ها با حداقل یکی از علائم شناخته شده سندروم قبل از قاعدگی یا PMS حدود یک یا دو هفته قبل از شروع عادت ماهیانه آن‌ها شروع می‌شود. نفخ، هوس غذا و افزایش وزن از شایع‌ترین علائم است. در مطالعه ۲۵۹ زن سالم با عادت ماهیانه منظم، افزایش قابل توجه اشتها، مصرف پروتئین و هوس‌های غذایی مانند شکلات، شیرینی و شوری وجود داشته است.

تجربه افسردگی یا اضطراب از ویژگی‌های بارز پی‌ام‌اس است که تصور می‌شود ناشی از تغییرات سروتونین شیمیایی مغز باشد. برای برخی از زنان این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش مصرف مواد غذایی شود. ۳ تا ۸ درصد زنان هوس غذا یا پرخوری دارند که در نتیجه اختلالات پیش از عادت ماهیانه است. اگر دچار چنین شرایطی هستید بهتر است به متخصص بهداشت مراجعه کنید، زیرا می‌تواند با خوردن زیاد یا رفتار‌های بی‌نظم همراه باشد.

۵. سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

اگر دوره‌های نامنظم افزایش وزن را تجربه می‌کنید ممکن است موجب نگرانی شما شده باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) موجب عدم تعادل هورمون‌های تولید مثل و در نتیجه ایجاد مشکلات متابولیسم می‌شود.

در زنان چاق مبتلا به سندروم پلی کیستیک، کاهش وزن ممکن است به تنظیم چرخه عادت ماهیانه آن‌ها کمک کند. خود چربی می‌تواند استروژن تولید کند که می‌تواند تعادل هورمونی را تحت تأثیر قرار دهد. چرخه‌های قاعدگی نامنظم باعث افزایش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن موجب ایجاد چرخه‌های قاعدگی نامنظم می‌شود.

منابع : ایرنا زندگی به نقل از womenshealthmag، weightwatchers

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ