خانه / بورس و سهام / پارس خودرو سردمدار سودآوری

پارس خودرو سردمدار سودآوری

تخصیص ارز 2550 تومانی به صنعت خودرو طی پنج شنبه هفته گذشته از سوی کار گروه حمایت از تولید به تصویب رسید تا کل نیاز ارزی این صنعت اعم از خودروهای سبک و سنگین از هفته جاری به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی تأمین گردد.

 این مصوبه از آنجایی برای صنعت خودرو حائز اهمیت است که می تواند میزان هزینه های ناشی از مصارف ارزی شرکت های گروه را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. این در حالی است که در سال گذشته ارز مصرفی خودروسازان از طریق ارز متقاضی یا بازار آزاد تأمین می شد و می توان گفت تا پایان هفته اخیر این گروه از صنعتگران از دریافت ارز با نرخ مبادلاتی ناامید بودند. اما با تصویب تخصیص ارز مبادله ای، دیگر بار خودروسازان به رشد سودآوری از محل کاهش هزینه های تولید و خریدهای خارجی با نرخ ارز بازار آزاد چشم امید دوختند.

در این گزارش در نظر داریم تأثیر این مصوبه را بر کاهش هزینه ها و رشد سودآوری شرکت های خودروساز بررسی کنیم.

مجمع خودروسازان مجمع پارس خودرو سود سهام خودروسازان سود سهام پارس خودرو سهام خودروسازان تحلیل سهام خودروسازان تحلیل پارس خودرو

همانطور که در جدول بالا آمده، قابل مشاهده است که با نرخ 2550 تومان برای ارز دلار و 3550 تومان برای ارز یورو به چه میزان به سودآوری هر یک از خودروسازان افزوده شده و می تواند در کاهش زیان انباشته شرکت های زیان ده مؤثر واقع گردد.

طبق آمار مندرج در این جدول بیشترین تأثیر مثبت بر شرکت پارس خودرو اعمال می شود که دلیل این امر را می توان در پایین بودن میزان سرمایه “خپارس” در مقایسه با سایر شرکت ها و نیز فروش خودروهای مدرن و خارجی توسط این مجموعه خودروساز دانست.

چراکه این مجموعه به صورت عمده فعالیت مونتاژ خودرو با برندهای خارجی و مدرن وارداتی را برعهده داشته و به همین دلیل با کاهش بهای ارز مصرفی، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های خود داشته و همانطور که در جدول پیداست بیشترین تأثیر را نیز از این مصوبه خواهد گرفت.

از این رو شاید در حال حاضر بهترین موقعیت باشد تا این شرکت برنامه خود را برای افزایش سرمایه 200 تا 250 درصدی که این روزها بحث های مربوط به آن در میان سرمایه گذاران به گوش می رسد، به مرحله اجرا در بیاید.

همچنین شرکت سایپا دیزل نیز رویه ای همانند “خپارس” داشته و به دلیل آنکه فعالیت تولیدی چندانی نداشته و بیشتر عملیات مونتاژ خودروهای خارجی را در داخل انجام می دهد، می تواند 28 ریال از زیان 318 ریالی خود را کاهش دهد.

اما مابقی شرکت ها یعنی “خودرو”، “خساپا” و “خزامیا” نیز با توجه به اینکه برای سال مالی 93 به ازای هر سهم خود سود شناسایی کرده اند، می توانند بر میزان سود خود بیافزایند که میزان تغییرات آنها در جدول بالا قابل مشاهده است.

به هر ترتیب پس از یک سال و نیم عدم توانایی خودروسازان برای دریافت ارز با نرخ مبادلاتی، زمان آن فرا رسیده تا با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت دوباره دست این بخش از صنعتگران به ارز با نرخ مبادله ای برسد. شاید این مصوبه کلید حل مشکلات چند ساله خودروسازان و گشایش درهای پیش روی توسعه خودروسازان جهت شروع دوره ای جدید از چرخه تولید و سودآوری آنها باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*