شگرد عجیب زندانی اعدامی برای فرار از زندان قزوین

0

باتوجه به حمل ۲۷ کیلوگرم مواد مخدری که قاسم، همراه داشت دادگاه عمومی و انقلاب قزوین او را به اعدام محکوم کرد. پرونده برای تائید رای به دیوان‌ عالی کشور ارسال شد و با تائید آن قاسم در چند قدمی چوبه‌دار قرار گرفت.

مامور جوانی که متهم را به دادگاه می برد، مامور جوان درحالی که در بیسیم فریاد می‌زد، ادامه داد: «مرکز! متهم فرار کرد. آنها ما را بی‌هوش کردند و متهم را فراری دادند»

با اعلام این خبر،  گرو‌هی از ماموران فوری وارد عمل شدند و طرح مهار برای دستگیری متهم فراری آغاز شد اما مرد میانسال موفق شد تا از دست ماموران فرار کند. بررسی‌ها نشان می‌داد متهم میانسال مردی به نام قاسم است که به اتهام قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود که با شگردی حرفه‌یی از دست ماموران بدرقه زندان فرار کرده است. بررسی‌ها برای دستگیری متهم محکوم به اعدام ادامه داشت و در حالی که هیچ سرنخی از متهم در دست نبود، تیزهوشی کارآگاهان پلیس استان قزوین باعث شد تا قاسم با گذشت حدود یک سال از فرارش بازداشت شود.

دو سال قبل

مرداد سال ۹۱ کارآگاهان مبارزه با مواد مخدر شهرستان قزوین متوجه شدند که مردی به نام قاسم مدتی است در کار خرید و فروش مواد مخدر است. با زیرنظر گرفتن قاسم و بررسی‌های شبانه روزی مشخص شد که مرد میانسال قاچاقچی مواد مخدر است و مدت‌هاست که از مرزهای شرقی مواد مخدر را قاچاق می‌کند.

با به دست آمدن این اطلاعات، قاسم به صورت نامحسوس زیرنظر گرفته شد و در ادامه مشخص شد که او قصد ترانزیت مواد به استان قزوین را دارد. به همین دلیل گروهی از ماموران مسیر ترانزیت مواد را زیرنظر گرفتند و زمانی که قاسم قصد داشت محموله‌یی از مواد مخدر را وارد استان قزوین کند در عملیاتی غافلگیرانه بازداشت شد.

باتوجه به حمل ۲۷ کیلوگرم مواد مخدری که قاسم، همراه داشت دادگاه عمومی و انقلاب قزوین او را به اعدام محکوم کرد. پرونده برای تایید رای به دیوان‌عالی کشور ارسال شد و با تائید از سوی قضات دیوان‌عالی کشور مرد میانسال در چند قدمی چوبه‌دار قرار گرفت. قاسم در زندان در انتظار اجرای حکم بود که زن جوانی به دادگستری استان البرز رفت و از او شکایت کرد.

همسر صیغه‌ ای

زن جوان به قاضی پرونده‌ اش گفت: «من همسر موقت متهمی به نام قاسم هستم که پارسال  به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده است. قاسم قرار است به زودی پای چوبه‌ دار برود اما تکلیف مهریه من هنوز مشخص نشده است و با اعدام همسرم نمی‌دانم چه کسی مهریه‌ ام را پرداخت می‌کند؟ از طرفی می‌خواهم از همسرم جدا شوم. از شما می‌خواهم که قبل از مرگ همسرم تکلیف مرا در این رابطه مشخص کنید.»

باتوجه به آنکه قاسم در زندان به سر می‌برد، قاضی پرونده برای تحقیقات متهم را از زندان قزوین احضار کرد. هنگامی که متهم از زندان قزوین به یکی از دادگاه‌ های استان البرز انتقال داده شد، خانواده قاسم که درصدد فرصتی برای فرار او بودند، دست به کار شدند و با دادن نوشیدنی مسموم به ماموران بدرقه قاسم، آنها را بی‌هوش کرده و موفق به فراری دادن متهم میانسال هنگام انتقال به دادگاه شدند.

فرار از ایران

با اعلام خبر فرار قاسم، تحقیقات برای دستگیری او آغاز شد اما متهم میانسال خود را به مرزهای شرقی رساند و توانست از ایران خارج شود. با آنکه متهم از ایران خارج شده بود اما بررسی‌ها برای یافتن او ادامه داشت تا اینکه گزارشی به پلیس قزوین اعلام شد. گزارشی که حکایت از آن داشت که قاسم به ایران برگشته است. قاسم در استان خراسان رضوی تصادف کرده و دچار مصدومیت شده بود.

بر اساس مستندات پرونده، قاسم به یکی از بیمارستان‌ها انتقال داده شده بود. با به دست آمدن این اطلاعات کارآگاهان راهی استان خراسان رضوی شدند اما متهم که می‌دانست پلیس در تعقیب او است این‌بار از بیمارستان فرار کرد و کارآگاهان موفق نشدند او را دستگیر کنند. هر چند قاسم موفق به فرار شده بود اما این مساله حکایت از آن داشت که محکوم به اعدام دوباره به ایران بازگشته و ردزنی‌ها برای یافتن سرنخی از مخفیگاه او ادامه یافت.

شکایت مشابه

بررسی‌ها برای یافتن قاسم ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان پلیس در جریان شکایت مشابه قرار گرفتند. ماجرا از این قرار بود که اوایل ماه گذشته زن جوانی به دادگستری‌ای در استان البرز مراجعه و شکایتی مشابه با شکایت همسر قاسم ارائه کرد. او هم مانند همسر قاسم، متهم فراری که سال گذشته از زندان فرار کرده بود به دادگستری استان البرز مراجعه کرد و گفت: «همسرم به نام جواد، به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده و محکوم به اعدام شده است.

حالا که او به پایان زندگی‌ اش رسیده است، نمی‌دانم تکلیف مهریه‌ ام چه می‌شود؟ از طرفی می‌خواهم از همسرم جدا شوم و از دادگاه می‌خواهم که دستورات لازم را صادر کند.»با شکایت زن جوان دستورات لازم صادر شد و موضوع به پلیس آگاهی استان قزوین اعلام شد. اما باتوجه به آنکه شکایت همسر جواد مشابه با شکایت همسر قاسم بود، کارآگاهان به او شک کرده و تحقیقات نامحسوس در این باره آغاز شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد که جواد یکی از اعضای باند قاسم است که مدتی بعد از او دستگیر شده است.

بدین‌ترتیب جواد که قصد داشت به همان شیوه و شگرد قاسم از زندان فرار کند لو رفت و مشخص شد که اعضای یک باند، طراحان فرار قاسم و همدستش از زندان هستند. با برملایی این راز بررسی‌ها برای دستگیری اعضای این باند ادامه یافت و متهمان در یکی از شهرستان‌های اطراف تهران دستگیر شدند. سردار میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: «با دستگیری اعضای این باند، بررسی‌ها برای دستگیری قاسم ادامه یافت و در نهایت اواخر هفته گذشته قاسم در مخفیگاهش اطراف تهران دستگیر شد. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که پدر قاسم نیز به اتهام حمل ۲۷۰ کیلو مواد مخدر دستگیر شده و هم‌اکنون در زندان کرمان دوران محکومیتش را می‌گذراند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ