مشاغل جدید و عجیب / رونق مهدهای سگ در تهران!

1

میان مشاغل عجیبی که در تهران وجود دارد، برخی شغل‌ها مربوط به حیوانات خانگی و بویژه سگ‌هاست. در حال حاضر مهدهای سگی وجود دارد که ماهانه ۵۰۰ هزار تومان برای نگهداری از سگ‌ها دریافت می‌کنند.

شغل جدید شغل پر سود

دغدغه‌های هر روزه‌ مردم تهران که بیشتر می‌شود، فرصت وقت گذراندن با دوست و آشنایان هم به همان نسبت کمتر می‌شود. در این میان برخی هستند که به جای گذراندن وقت با دوستان، بودن در کنار حیوانات خانگی را انتخاب می‌کنند.

در حین شرایط متضادی که برای نگه‌داری حیوانات خانگی و بویژه سگ‌ها در ایران به چشم می‌خورد، مشاغلی در مورد این حیوانات دیده می‌شود که خود حاکی از بیشتر شدن استفاده از این حیوانات به عنوان دوست و همدم است.

نگاهی به شبکه‌های اجتماعی به خوبی نشان می‌دهد که حتی صاحبان بسیاری از این حیوانات خانگی، وقت کافی برای گذراندن با این همراهانشان را هم ندارند؛ چه بسیار صفحاتی که آگهی واگذاری برخی از این حیوانات خانگی را به نمایش می‌گذارد تا شاید با تغییر صاحبان آنها، تغییری در شرایط این حیوانات ایجاد شود.

از جدیدترین مطالبی که در برخی از این صفحات ایجاد شده، آگهی نگهداری از حیوانات خانگی است. این صفحات با گذاشتن شماره‌هایی اقدام به جذب مخاطب‌هایی کرده‌اند که به دلیل مشغله کاری، توان نگاهداری از حیوانات در طول روز را ندارند. در عین حال از جمله افرادی هستند که می‌توانند ماهانه مبلغی را به مؤسسات یا افراد مشخص بپردازند تا در طول ساعات کاری، مراقب حیوان خانگی‌شان باشند.

این مسأله درست مانند مهدهای کودک است، حتی می‌توان گفت با همان عدد و رقم؛ چراکه رقم ماهانه هر یک از این مهدها چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. با این حال، صاحبان حیوانات خانگی ترجیح می‌دهند به جای واگذاری کامل حیوانات خود یا فروش، آنها را چند ساعت در روز به دست افراد دیگر بسپارند.

در یکی از این آگهی‌ها عنوان شده است: «ما در مجموعه نگهداری حیوانات خانگی به دغدعه‌ها و نگرانی‌های شما پاسخ می‌دهیم.» هرچند که به دلیل برخی محدودیت‌ها و سابقه‌ای که نگهداری سگ‌ها در تهران داشته، برخی از این آگهی‌ها، تاریخ اعتبار اندکی دارد. تا جایی که تماس با شماره‌ای که در آگهی عنوان شده بی‌فایده و شماره از دسترس خارج شده است.

در این میان، دکتر پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران معتقد است که نباید به این راحتی به این آگهی‌ها اعتماد کرد، چراکه ممکن است در حین نگاهداری از حیوانات، آسیبی به آنها وارد شود.

وی در گفت‌وگویی که با «اقتصادنیوز» داشت، عنوان کرد: برای این کسب و کار هیچ ممنوعیتی وجود ندارد اما نباید فراموش کرد که مجوزی نیز برای این کار صادر نشده و احتمال برخورد با این افراد وجود دارد.

وی در خصوص محدوده‌ مجاز بودن این کسب و کار ۵۰۰ هزار تومانی، اظهار کرد: تنها جایی که امکان نگهداری از حیوانات خانگی را دارد، بیمارستان‌ها هستند.

شغل جدید شغل پر سود

محبی در عین حال تاکید کرد که حتی کلینیک‌های دامپزشکی نیز حق نگهداری از حیوانات به مدت طولانی را ندارند.

آنچه که محبی به آن اشاره می‌کند، وجود خلاء قانونی برای چنین کسب و کاری است. وی معتقد است که باید قانونی برای این کار باشد تا برخی صاحبان حیوانات خانگی بتوانند به مراکز مورد نظر اعتماد کنند.

این آگهی‌های غیررسمی در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که وجود مراکزی برای نگهداری از حیوانات خانگی، سال‌هاست که در کشورهای توسعه‌یافته رواج دارد.

البته کسب و کار در حوزه حیوانات خانگی به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه «سگ‌گردان‌ها» نیز از جمله کاسبانی هستند که در حوزه حیوانات خانگی کسب درآمد می‌کنند. این کسب‌وکار تنها مختص ایران نیست، چراکه در کشورهای توسعه‌یافته نیز، عنوان شغلی «سگ‌گردان» دیده می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. نسترن می گوید

    یه مشت ادم غرب زده ی بی مخ . خدا شفاشون بده . بی فرهنگ های خودباخته