نگاهی به زندگی علی دایی در سالروز ۴۵ سالگی + عکس

1

امروز چهاردهم بهمن ماه مصادف است با تولد علی دایی کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و آقای گل ملی جهان.

 همسر علی دایی دختر علی دایی خانواده علی دایی جشن تولد علی دایی بیوگرافی علی دایی

علی دایی در چهاردهم بهمن ماه سال ۱۳۴۸ در اردبیل متولد شد. او سومین فرزند و سومین پسر خانواده محسوب می شد. روزی که دایی به دنیا آمد برف سنگینی می بارید. پدر علی دایی که راننده کامیون بود برای اینکه علی یک سال زودتر به مدرسه برود شناسنامه او را بزرگ تر کرد تا به جای تاریخ ۱۴ بهمن، اول فرودین به عنوان تاریخ تولد در شناسنامه علی دایی ثبت شود. جالب است بدانید از کودکی او را شهریار صدا می کردند و این نام هم اکنون لقب وی در فوتبال ایران و آسیا هم شمرده می شود.

همسر علی دایی دختر علی دایی خانواده علی دایی جشن تولد علی دایی بیوگرافی علی دایی

دایی وقتی هشت ساله بود به فوتبال علاقه مند شد. او کار حرفه ای و رسمی خود را با استقلال اردبیل آغاز کرد و سپس به تاکسیرانی و بانک تجارت رفت. نقطه عطف فوتبال او در ایران پیوستن به پرسپولیس در سال ۷۳ بود. علی دایی اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران در بوندسلیگای آلمان است. این اتفاق وقتی افتاد که در سال ۷۶ به دنبال درخشش خیره کننده در جام ملت های ۹۶ به تیم بوندسلیگایی آرمینیا بیله فلد پیوست. افتخار بزرگ او یک سال بعد از پیوستن به بیله فلد رقم خورد یعنی وقتی که با قراردادی معادل یک میلیارد و ششصد میلیون تومان در آن زمان به بایرن مونیخ پیوست. هرتابرلین مقصد بعدی او بود که آخرین باشگاه آلمانی وی محسوب می شد. دایی پس از جدایی از فوتبال آلمان ابتدا یک فصل در الشباب امارات بازی کرد و سپس به لیگ برتر فوتبال ایران بازگشت.

دایی نخستین بار در سال ۷۲ به تیم ملی دعوت شد و به مدت ۱۴ سال برای تیم ملی بازی کرد. او در دو جام جهانی و سه جام ملت ها به میدان رفت. هر چند در دو جام جهانی خود موفق به گلزنی نشد اما در جام ملت ها درخشش خاصی داشت و هم اکنون نه تنها برترین گلزن ملی جهان به شمار می رود که برترین گلزن تاریخ جام ملت ها نیز هست. وی ۱۰۹ گل ملی در کارنامهٔ خود دارد و با فاصلهٔ زیادی بهترین گلزن بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال جهان است و آقای گل بی منازع جهان به شمار می رود. . همچنین با انجام ۱۴۹ بازی ملی رکورددار بیشترین تعداد بازی در تیم ملی فوتبال ایران است.

همسر علی دایی دختر علی دایی خانواده علی دایی جشن تولد علی دایی بیوگرافی علی دایی

علی دایی که در دانشگاه صنعتی شریف مهندسی متالوژی خوانده در سال ۸۶ از سوی فیفا به عنوان بیست و ششمین بازیکن برتر تاریخ فوتبال جهان معرفی شد. او که یک بار جایزه برترین بازیکن آسیا را از AFC دریافت کرده چندی پیش در یک نظرسنجی آسیایی به عنوان برترین بازیکن تاریخ فوتبال آسیا برگزیده شد.

دایی نه تنها از لحاظ عناوین فردی و تیمی پرافتخارترین فوتبالیست تاریخ ایران به شمار می رود که ثروتمندترین نیز هست. او یکی از سرمایه دارهای بزرگ ورزش به شمار می آید که البته همیشه دستی هم در کار خیر دارد.

دایی که متاهل است دو دختر به نام های دنیز و نورا دارد و هم اکنون ساکن نیاوران است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سحر راد می گوید

    اهههههه.چهل و پنج سالشه.ههههههه