با ۱۵۰ میلیون، کجای تهران میشه خانه خرید؟

0

افتتاح حساب در صندوق یکم بانک مسکن برای دریافت وام های خرید خانه هفته گذشته افتتاح شد تا قدرت خرید مردم را افزایش و عمق رکود در بازار را کاهش دهد. مسئولان مسکنی کشورمان همواره تاکید دارند این وام تنها با پس انداز اثر بخش خواهد بود.

ودیعه بیشترین وام مسکن ۴۰ میلیون تومان مقرر شده از آنجایی که این وام برای دهک های سوم و چهارم و خانه اولی ها تعریف شده است ودیعه وام پس انداز این خانواده ها محسوب می شود.

عده ای از کارشناسان معتقدند این مبالغ تنها می توان در حاشیه کلان شهر تهران خانه دار شد و این به افزایش حاشیه نشینی دامن می زند.

چندی پیش بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۸.۹ میلیون ریال به منطقه سه و کمترین آن با ۲۱.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

حاصل بررسی های بانک مرکزی در بخش معاملات مسکن شهر تهران در ماه گذشته بیانگر آن است که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴.۳ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۴۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

اگر با فرمول عباس آخوندی مبنی بر پس انداز + وام پیش برویم و فرض بر این باشد که خانواده ای از دهک سوم و چهارم مجموعه وام و پس انداز شان چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تومان باشد، باید دید این دهک ها در کجای نقشه و جغرافیای تهران می توانند خانه دار شوند؟

در حال حاضر در بازار مسکن و بنگاه های مشاور املاک،  خانه ای در ۱۷شهریورجنوبی، خیابان منصور  با ۴۵متر ۱۱۵ میلیون تومان معامله می شود. همچنین در منطقه پاسدار گمنام خانه ۴۵متری که دارای پارکینگ، انباری و آسانسور است، ۱۳۶میلیون تومان خرید و فروش می شود.

واحد مسکونی در انتهای جیحون، ۱۶متری امیری با متراژ ۴۵متر با سن ۳سال همراه  با پارکینگ وآسانسور۹۰ میلیون تومان قیمت گذار شده است. در منطقه افسریه خانه ای با ۴۲ متر یک خوابه و انباری ۱۰۴ میلیون تومان معامله می شود. در سبلان شمالی خانه ای  ۵۳متر دوخوابه با انباری ۱۵۳ نرخ گذاری شده است.  در محله خاوران در خیابان نباتی واحد مسکونی با ۶۰ متر همراه با پارکینگ ۱۲۰تومان به فروش می رسد. همچنین در اتوبان محلاتی, نزدیک اتوبان امام علی خانه ای ۴۰متر ۹ساله  میلیون۱۲۵  تومان  معامله می شود.

واقعیت این است که با متوسط پس انداز دهک های سوم و چهارم نمی توان خانه هایی بیشتر از ۵۰ متر را خریداری کرد این در حالی است که این متراژ برای متوسط ۳ نفر در هر خانواده بسیار کوچک است بنابراین افراد گرایش به مهاجرت به مناطق حاشیه شهر پیدا می کنند و حاشیه نشینی البته از نوع مدرن آن افزایش می یابد.

در حال حاضر قیمت واحد مسکونی ۸۰ متری در شهر پرند با عمر ۳ساله بنا ۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود و  در فاز دو این منطقه خانه ۷۰ متری با عمر ۸ سال ۱۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری شده است.

همچنین خانه ای ۸۷ متری در فاز ۴ شهر اندیشه فاز ۴ با سن ۱۰ سال چیزی حدود ۸۷ میلیون و خانه ای ۶۰ متری با دو خواب در خیابان اطلاعات این شهر جدید ۱۱۲ میلیون تومان معامله می شود.

و در پردیس  که گرایش خانواده به مهاجرت به این محدوده افزایش یافته است  خانه ای ۷۸ متری و نوساز در فاز سوم  آن  ۱۱۵ میلیون تومان قیمت گذار شده است و واحدی دیگر با ۸۰ متر و نوساز در فاز سوم مسکن مهر هسا ۱۳۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.

منبع: ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ