آنچه مقامات سایر کشورها از توافق هسته ای ایران و ۵+۱ می گویند

0

شرکت خودروسازی پژو فرانسه می گوید که با شرکت ایران خودرو، شریک قدیمی خود در ایران بر سر یک پروژه جدید خودروسازی در مذاکره است و با توجه به چشم انداز لغو تحریم ها، انتظار دارد که این مذاکرات به سرعت پیشرفت کند.

متن توافق هسته ای جزییات توافق هسته ای توافق هسته ای

۱۴:۵۱ GMT

عباس منصور آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری مهر گفت: “فعلا باید متن اصلی و ضمائم آن را ببینیم تا بتوانیم قضاوت کنیم که توافق چگونه انجام شده است.”

۱۴:۲۱ GMT

به گفته دو عضو کنگره آمریکا، هیلاری کلینتون، داوطلب نامزدی دور آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات به آنها گفته است که توافق به دست آمده با ایران “ارزش حمایت دارد”.

نتانیاهو: ما به این توافق پایبند نیستیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که توافق قدرتهای جهانی با ایران به این معنی است که ایران برنامه اتمی خود را حفظ می کند و تحریم ها برداشته می شود. به گفته او، ایران بعد از ده سال (با پایان دوره محدودیت ها) قادر خواهد بود بمب های اتمی متعدد تولید کند. او گفت که اسرائیل به این توافق پایبند نیست و هر کاری برای دفاع از خود خواهد کرد.

۱۴:۱۵ GMT

کمپانی نفتی انی ایتالیا اعلام کرده است که اگر تحریم های ایران برداشته شود و پیشنهادهای بهتری دریافت کند، دوباره در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

۱۴:۰۹ GMT

خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و امیر ابوظبی توافق هسته‌ای ایران را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تبریک گفته است

۱۳:۵۷ GMT

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه:

ما و چین می خواستیم که تحرم های تسلیحاتی جزو اولین محدودیت هایی باشد که برداشته می شود؛ اما در نهایت، همکاران ایرانی ما که طبیعتا در این مورد تصمیم گیرنده اصلی بودند، موافقت کردند که در این مورد معامله کنند. چون غرب ابتدا مصر بود که تحرم های تسلیحاتی برای هشت یا حتی ده سال حفظ شود، اما در نهایت بین همکاران ایرانی و غربی مصالحه ای به دست آمد، که طبیعتا ما و چین با توجه به اینکه ایران با آن موافق بود، از آن حمایت کردیم… که برای پنج سال [ادامه پیدا کند] اما در این دوره، تسلیحاتی که به ایران داده می شود باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل باشد.

عمان، اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک استقبال کرده است. بدر بوسعیدی، دبیرکل وزارت امور خارجه عمان در توییتر خود توافق برد برد را تبریک گفته است.

۱۳:۵۶ GMT

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور در پیام‌های جداگانه ای برای آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ را به آنان تبریک گفته و را “دستاوردی تاریخی” و “پیروزی عظیم” توصیف کرده است. او گفته است که این توافق و پایان تحریم‌ها، نقطه عطفی در تاریخ ایران است. وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه ای، توافق هسته‌ای را دستاوردی مهم برای ایران دانسته است.

۱۳:۱۱ GMT

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا گفته است که سنا توافق با ایران را به دقت مورد بررسی قرار خواهد داد تا ببیند آیا برای آمریکا و متحدانش امنیت بیشتری تأمین می کند یا نه.

۱۲:۱۱ GMT

لرد لامنت، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران_بریتانیا به پرس آسوشیتد گفت: “توافق ایران و ۱+۵ شجاعانه و درست بود. تنها جایگزین این مذاکرات، مداخله نظامی بود که برای منطقه و جهان خطرناک بود.”

۱۲:۰۸ GMT

آقای کری همتای ایرانی خود را مذاکره کننده ای “سرسخت، حرفه ای و وطن پرست” توصیف کرد و گفت که حتی وقتی کار مذاکرات سخت می شد، جلسات را با لبخند به پایان می برده است.

۱۲:۰۶ GMT

کری: می خواهم احترام عمیق خود را نسبت به رویکرد جدی و سازنده نمایندگان ایران در مذاکرات ابراز کنم.

۱۲:۰۵ GMT

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا توافق اتمی با ایران را یک توافق تاریخی و “محصول سال های رهبری سخت، شجاعانه و با دید باز” توصیف کرد.

۱۲:۰۲ GMT

کری: لغو تحریم ها طی چهار تا شش ماه آینده بر زندگی مردم ایران اثر خواهد گذاشت.

۱۲:۰۰ GMT

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا توافق با ایران را تاریخی دانست و گفت: “این توافق ایران را از دستیابی به سلاح اتمی دور نگاه می‌دارد و کمک می‌کند دنیا محل امن تری باشد.”

۱۱:۵۶ GMT

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به رویترز گفت: “توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که دنیا می‌تواند با استفاده از مذاکره مشکلات مختلف را حل کند.”

 

کری: اجرای توافق به اندازه رسیدن به آن دشوار است

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا  گفت که اجرای توافق به دست آمده با ایران به اندازه رسیدن به آن دشوار خواهد بود.

۱۱:۵۱ GMT

جان کری از روحانی و ظریف تشکر کرد.

۱۱:۵۰ GMT

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، ضمن  ابراز خرسندی از توافق ایران و شش قدرت جهانی به خبرگزاری فرانسه گفت که “جهان با این توافق پیشروی خواهد کرد.”

۱۱:۳۹ GMT

کری: بدون این توافق ایران می تواند ظرف یک روز ظرفیت غنی سازی خود را دو برابر کند.

۱۱:۳۶ GMT

جان کری: اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم ها را بر می گردانیم.

۱۱:۳۴ GMT

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از توافق هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشور های ١+۵ استقبال کرد.

۱۱:۳۳ GMT

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه توافق هسته‌ای را به رهبر و رئیس جمهوری ایران تبریک گفت

 

۱۱:۲۸ GMT

کری: توافق هسته ای با ایران ما را یک گام از برخورد دور کرد.

۱۱:۲۷ GMT

کری: این توافق خوبی بود که در پی آن بودیم.

 

۱۱:۲۱ GMT

حمیدرضا ترقی، معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اگر توافق به امضای کشورها نرسد “احتمال دبه زیاد است“، به خبرگزاری فارس گفت: “برگزاری هر گونه تجمع در خصوص مسائل هسته‌ای زودهنگام است و نباید احساسی برخورد کرد به دلیل اینکه موجب سواستفاده و تحریک دشمن می‌شود و آنها راحت می‌توانند زیر توافق و تعهداتشان بزنند.”

۱۱:۱۵ GMT

اوباما: من بارها به مردم ایران گفته ام که ما آماده تعامل محترمانه هستیم. اختلافات زیادی داریم، اما تغییر ممکن است.

اوباما: وتو می کنم

اوباما: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

۱۱:۱۱ GMT

اوباما: بدون این توافق خاورمیانه با خطر یک جنگ جدید روبرو می شد.

۱۱:۰۹ GMT

متن توافق هسته ای جزییات توافق هسته ای توافق هسته ای

اوباما: کنگره آمریکا حالا این فرصت را دارد که این توافق را بررسی کند.

۱۱:۰۸ GMT

اوباما: لغو تحریم های ایران تدریجی خواهد بود.

۱۱:۰۷ GMT

اوباما: بعضی محدودیت ها ۲۵ سال طول خواهد کشید و بازرسان بین المللی به هر مکان مظنونی دسترسی خواهند داشت.

۱۱:۰۶ GMT

رئیس جمهور آمریکا محدودیت هایی را که در این توافق برای فعالیت های اتمی ایران پیش بینی شده مرور می کند.

۱۱:۰۵ GMT

اوباما: امروز با مذاکره منطقی و قدرتمندانه جلوی گسترش سلاح هسته ای را در خاورمیانه گرفتیم. این توافق تمام راه های رسیدن احتمالی ایران به سلاح اتمی را بسته است.

 

۱۰:۵۴ GMT

موگرینی: این توافق پایان کار مشترک ما نخواهد بود.

۱۰:۵۴ GMT

موگرینی: آنچه امروز اعلام می کنیم توافقی خوب برای همه است.

۱۰:۵۲ GMT

موگرینی: ایران تأکید می کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی به توانایی یا ساخت سلاح هسته ای نخواهد رفت.

۱۰:۵۲ GMT

موگرینی: ما اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران و گروه ۱+۵٫٫٫ امروز بر متن برنامه مشترک توافق کردیم.

TWEET۱۰:۵۰ GMT

محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتر خود نوشت: “این گفتگو با تمرکز بر ایجاد اعتماد و براساس عدالت، احترام و امنیت مشترک، تنها راه برای حل و فصل درگیری‌ها است.”

 

۱۰:۵۰ GMT

موگرینی: تصمیم های تاریخی هرگز آسان نیستند. اما به رغم تمام فراز و نشیب ها و تأخیرها، امید باعث شد که بر دشواری ها فائق شویم.

۱۰:۴۷ GMT

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز خرسندی از توافق امروز گفت: “سازمان ملل متحد آماده است تا به طور کامل در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم همکاری داشته باشد.”

۱۰:۴۳ GMT

وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که انتظار می رود قطعنامه شورای امنیت در تأیید توافق به دست آمده در وین “ظرف چند روز” صادر شود.

۱۰:۳۷ GMT

به گزارش کانال ۲۴ روسیه، وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که توافق اتمی با ایران باعث شود تا آمریکا طرح گسترش سپر دفاع موشکی در اروپا را دنبال نکند. سرگئی لاوروف گفته است که باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ گفته بود که اگر برنامه هسته‌ای ایران با موفقیت حل و فصل شود، برنامه استقرار سپرموشکی در اروپا لغو خواهد شد و افزود که “ما این موضوع را به همکاران آمریکایی خود یادآور شدیم.”

جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا در توجیه گسترش سیستم دفاع موشکی در اروپا گفته بود که این سیستم برای دفاع در برابر حملات کشورهایی مانند ایران و کره شمالی ایجاد می شود.

۱۰:۳۷ GMT

محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور به خبرگزاری فارس گفت: “اعلام توافق نهایی فصل گشایش جدیدی در صحنه روابط بین‌المللی به شمار می‌رود.”

۱۰:۳۴ GMT

وزیر خارجه روسیه گفته است که تحریم تسلیحاتی ایران به مدت پنج سال دیگر برجا خواهد ماند اما صدور اسلحه به این کشور با مجوز ویژه شورای امنیت امکان خواهد داشت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ