ماجرای جاری کردن خطبه عقد فرزندان آیت‌الله طالقانی در بیابان

0

مهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: «مرحوم پدر بنده اصرار داشتند ازدواج کنم. دختر یکی از دوستان خود که اهل طالقان  بود را به من پیشنهاد کردند که در کرج زندگی می‌کردند و چند دختر داشت. من و برادرم حسین با دو خواهر آن خانواده ازدواج کردیم که با خانواده عروس به تبعیدگاه پدرم در بافت، رفتیم.

مهدی طالقانی کیست مطالب جالب سیاسی فرزندان آیت الله طالقانی علت مرگ آیت الله طالقانی زندگینامه آیت الله طالقانی روابط فامیلی سیاسیون خانواده سیاسیون

پدرم علاقمند بودند وقتشان را به جای اینکه در چهاردیواری خانه بگذراند در بیرون از خانه باشند که به یکی از بیابان های اطراف رفتیم. پتویی انداختیم در آنجا خطبه عقد برادرم را جاری کردندکه «عروس خانم» حضور داشتند. بعد برای من عقد فضولی را جاری کردند. عقد فضولی عقدی است یک طرف حضور نداشته باشند. بعدا خطبه عقد را در دفتر خانه ثبت ازدواج ثبت کردیم.»

مهدی طالقانی کیست مطالب جالب سیاسی فرزندان آیت الله طالقانی علت مرگ آیت الله طالقانی زندگینامه آیت الله طالقانی روابط فامیلی سیاسیون خانواده سیاسیون

درباره فوت مرحوم طالقانی هم ابهاماتی وجود دارد از جمله اینکه چرا آن شب هم تلفن خانه چهچور که طالقانی آنجا بود و هم تلفن خانه خودشان قطع بود؟

این فوت مشکوک بود. وقتی انقلاب شد منزل ابوی در پیچ شمران تبدیل به محل رجوع مردم شد و دیگر برای ما قابل زندگی نبود. پیشنهاداتی شد مبنی بر اینکه فلان کاخ، فلان دفتر یا خانه فلان تیمسار خالی است، به یکی از این مکان ها بروید؛ اما آقا قبول نکردند. جمعیت ما هم زیاد بود. پدر، مادر، من و خانم و بچه هایم همه با هم بودیم. به هر حال یک آپارتمان ۷۰ متری در خیابان سمیه ما دادند و ما آنجا ساکن شدیم؛ ولی مرحوم آقا جلساتش را در خانه آقای چهپور در خیابان ایران برگزار می کرد. دو یا سه روز پیش از این حادثه، دزد به خانه خیابان سمیه می آید و فقط از داخل آپارتمان ما دزدی می شود و یک مقدار وسایل را هم به هم می ریزد و چند سند با خود می برد.

چه سندهایی بود؟

احتمالا همان سندهایی بوده که برای آقای طالقانی می آمده و آقا باید امضا می کرده است. روز حادثه تلفن خانه سمیه و تلفن خانه ایران هر دو با هم قطع می شود؛ در صورتی که شرکت مخابرات می دانسته که هر دو خط را آقای طالقانی استفاده می کند و قاعدتا این دو تلفن در دو جای مختلف شهر به صورت همزمان نباید قطع می شد. مسئله دیگر این بود که ماشینی در اختیار ایشان گذاشته و به راننده اش گفته بودیم هر جا که آقا هست بماند تا اگر حتی نصف شب شب آقا خواست جایی برود این راننده آقا را ببرد و بیاورد؛ اما آن راننده در ان شب مرخص می شود و من دلیلش را نمی دانم. آن شب آقا با سفیر روسیه و هیئتی حدودا ۱۲ نفره در منزل آقای چهپور دیدار داشت. وقتی ساعت ۱۲ شب این هیئت از پیش آقا مکی رود آقا احساس می کند درد سینه دارد به آقای چهور خبر می دهد؛ اما آقای چهپور متوجه می شود که تلفن قطع است. بعد آقای چهپور پیاده راه می افتد و می رود به میدان عشرا آباد به دنبال دکتر شیبانی که البته دکتر هم نبوده است. اعتراض ما این بود که سه بیمارستان اطراف آن خانه بود به هیچ کدام از آنها نرفته است و دست آخر با یک اکسیژن نصفه و نیمه برگشته است و وقتی می آید آقا دیگر فوت کرده بودند. به ما می گوید: ما تلفن نداشتیم. خب تلفن نبوذد اما حداقل ۵۰ عدد از این بی سیمهای دستی آنجا ریخته بود و کمیته مرکز به آنجا نزدیک بوده، همه این اتفاقات در کنار هم نمی تواند تصادفی باشد.

کار، کار انگلیس‎هاست؟

محمدمهدی جعفری، از نزدیکان آیت الله طالقانی تردید آمیز بودن مرگ آیت‌الله را از زوایه دیگری می‎نگرد. او معتقد است که آیت الله طالقانی به مرگ طبیعی از دنیا رفته است اما یکی از تردیدها را بررسی می کند و به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: «‌در اصفهان فردی به نام دهقانی مرتد شده بود و بعد از اینکه به مسیحیت گرایش پیدا کرد، کشیش شد. او که به جرم جاسوسی برای انگلیس محاکمه می‌شد در پرونده‌اش از ماده‌ای سخن گفته بود که انگلیسی‌ها با آن توتون سیگار را آغشته می‌کنند. آنگونه که او می گفت فرد بعد از استعمال آن بعد از ۴۸ ساعت دچار سکته قلبی می‌شود. نشانه‌هایی که او داده بود هم به مرگ دکتر شریعتی می‌خورد و هم به مرگ آیت‌الله طالقانی.

آیت‌الله سید محمود طالقانی در ۱۳ اسفند ۱۲۸۹ خورشیدی (برابر با روز یکشنبه ۴ ربیع‌الاول ۱۳۲۹ قمری) در خانواده‌ای اهل علم و دارای روحیات انقلابی در روستای گلیرد طالقان در استان البرز دیده به جهان گشود.

مهدی طالقانی کیست مطالب جالب سیاسی فرزندان آیت الله طالقانی علت مرگ آیت الله طالقانی زندگینامه آیت الله طالقانی روابط فامیلی سیاسیون خانواده سیاسیون

پدرش ابوالحسن علایی طالقانی نخستین استاد وی بود. در اسفند سال ۱۳۱۶ با بتول اعلایی فرد ازدواج کرد.

۱۹ شهریور سال ۵۸، آیت الله سیدمحمود طالقانی از رهبران انقلاب اسلامی دار فانی را وداع گفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ