چگونه به کودک خردسال توضیح دهیم نوزاد چگونه متولد می شود؟

0

کودکان به‌ مرور که بزرگ می‌شوند سوالات جالب و غافل‌گیرکننده‌ای می‌پرسند. توضیح مسئله چگونگی تولد نوزاد به کودک خردسال کار چندان ساده‌ای نیست. اگر با چنین سوالی از طرف فرزند دلبندتان مواجه شدید بدانید که کنجاوی وی کاملا طبیعی است و نیازی نیست نگران شوید. شما نیز دیر یا زود با این قبیل سوالات مواجه می‌شوید و فرزندتان با لحن کودکانه‌اش سوال می‌پرسد:« مامان، نی‌نی از کجا می‌آید؟»

متخصص روانشناسی کودکان سوالات کودکان از والدین سوالات کودکان روانشناسی کودک روانشناس دکتر روانشناس بالینی دانستنی های روانشناسی تربیت کودکان تربیت کودک

احتمالا در این لحظه غافلگیر می‌شوید، خنده‌تان می‌گیرد یا حتی کف دست‌هایتان عرق می‌کند. اما باید بدانید زمانی که کودکان نسبت به دنیای پیرامون خود آگاه‌تر می‌شوند ده‌ها سوال به ذهن‌شان خطور می‌کند.

بهتر است که شما به عنوان مادر یا پدری آگاه از قبل برای سوالات سخت کودکان آمادگی داشته باشید. نگران سوالاتی که می‌پرسد نباشد. فقط آمادگی داشته باشید و مهمتر اینکه بدانید این سوالات غیرقابل اجتناب هستند.

به کنجکاوی فرزندتان احترام بگذارید، خودتان را آماده کنید، به‌طور عادی جوابش را بدهید، دروغ نگویید و متناسب با سن فرزندتان و با زبانی که به خوبی متوجه آن شود جوابش را بدهید. در این مطلب به شما خواهیم گفت در برابر کنجکاوی کودک در خصوص تولد نوزاد چگونه پاسخ دهید.

مامان، نی‌نی از کجا می‌آد؟

بچه‌ها روز به روز باهوش‌تر و هوشیارتر می‌شوند بنابراین نباید آنها را دست‌کم بگیرید. معمولا به دنیا آمدن بردار، خواهر یا هر عضو جدید دیگری در خانواده و اطرافیان این سوال را در ذهن کودک ایجاد می‌کند که این نوزاد از کجا آمده است.

زمانی که کنجکاوی فرزندتان تحریک شده و او را وادار به پرسیدن این سوال می‌کند باید به او جواب دهید و آماده سوالات بعدی‌اش در خصوص این موضوع نیز باشید. حال که متوجه شدید در مقطعی با این سوال از طرف فرزندتان مواجه خواهید بود لازم است در پاسخ به او به چند مسئله توجه کنید: سن فرزندتان، مکانی که سوال را می‌پرسد و افرادی که اطرافتان هستند.

زبانی که برای توضیح چنین مسئله‌ای به کار می‌گیرید باید متناسب با سن کودک باشد. هر چه کودک بزرگتر باشد می‌توانید صریح‌تر باشید. اگر فرزندتان کوچکتر است می‌توانید از کلمات ساده‌تر و شیرین‌تر و یا از تشبیه‌های ظریف استفاده کنید. اما بدون شک داستان لک‌لک را فراموش کنید.

این سوال که بچه از کجا می‌آید ممکن است در بدترین زمان و نامناسب‌ترین مکان پرسیده شود اما شما باید شرایط را مدیریت کنید. بدون شک سوپرمارکت جای مناسبی برای گفت‌وگو در خصوص چنین مطالبی نیست به‌خصوص اینکه در حال خرید هستید و ده‌ها نفر هم دور و برتان است.

معمولا ذهن کودکان در هر شرایطی فعال است و سوالات بی‌وقفه به ذهن آنها خطور می‌کند. در این شرایط باید خونسرد بوده و به فکر جوابی مناسب باشید. اگر مکان نامناسبی باشد حتما به او بگویید که بهتر است به جای خلوت‌تر بروید تا بتوانید راحت‌تر صحبت کنید. به او اطمینان خاطر دهید که در فرصت مناسب جواب سوالاتش را خواهید داد و همین کار را هم بکنید.

توضیح مسئله تولد نوزاد متناسب با سن کودک

بین ۳ تا ۴ سال

از این سن، کودک شروع به سوال پرسیدن می‌کند. اگر فرزندتان نسبت به چنین مسئله‌ای کنجکاو شده و سوال می‌پرسد بدین معنی است که قادر به دریافت پاسخ است. در این مواقع می‌توانید از قیاسی مانند کاشت بذر استفاده کنید.

به او داستان‌هایی از لگد زدن‌ها و تکان خوردن‌های نوزاد در شکم صحبت کنید. برای او داستان تعریف کنید. کودکان در این سن عاشق داستان‌هایی از زندگی شما یا نوزادی خودشان هستند.

بین ۵ تا ۶ سال

در این سن، سوالات، اندکی دقیق‌تر می‌شود بنابراین از اینکه هر چیزی را با نام خود بگویید نترسید. برخی کتاب‌ها و به‌خصوص کتاب‌های مصور برای توضیح اینکه نوزاد از کجا و چگونه به دنیا آمده بسیار کاربردی هستند. بدون شک نشان دادن یک عکس از به کار بردن هزاران کلمه و توضیح بهتر است.

بین ۷ تا ۸ سال

کودکان در این سن نسبت به بدن‌شان و تفاوت بین دختر و پسر کاملا آگاه و واقف هستند. آنها می‌دانند که مردها آلت مردانه و زن‌ها واژن دارند. بنابراین می‌توانید واضح‌تر و دقیق‌تر صحبت کنید و توضیح دهید.

بین ۸ تا ۱۰ سال

در این سن کودکان تصوراتی در خصوص رابطه جنسی دارند. شما باید به آنها توضیح دهید بچه زمانی به دنیا می‌آید که پدر و مادر عاشق هم می‌شوند، به بلوغ خاصی می‌رسند و به‌خصوص بعد از اینکه عملی را با رضایت و احساسات قبلی انجام می‌دهند صاحب بچه می‌شوند.

با دقت به حرف‌های فرزندتان گوش دهید. گاهی یک پاسخ ساده برای برطرف کردن تمام تردیدها و سوالاتش کافیست. تلاش نکنید که حرف را عوض کنید یا حرف او را قطع کنید. این کار نتیجه‌ای جز دامن زدن به نگرانی‌های او ندارد.

اگر بعد از دریافت پاسخ از طرف شما دیگر به موضوع اشاره نکرد شگفت‌زده نشوید. مهم این است که شما همیشه در کنارش هستید تا اطلاعات درست را به او بدهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ