عوارض عوض نکردن شمع خودرو (چک کردن شمع ماشین)

0

عوارض عوض نکردن شمع خودرو چیست ، اگر شمع را عوض نکنیم چه اتفاقی برای موتور می افتد ، عدم تعویض به موقع شمع خودرو چه مشکلاتی به وجود می‌آورد

عوارض عوض نکردن شمع خودرو (اگر شمع ماشین را عوض نکنیم)

شمع خودرو با وجود این که قطعه‌ای کوچک به نظر می‌رسد اما از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو است و باید توجه ویژه‌ای به سلامت آن داشت.

این قطعه نیاز به رسیدگی و تعویض در زمان تعیین شده به طور دوره‌ای دارد. اگر بخواهیم به طور کوتاه به وظیفه این قطعه در خودرو بپردازیم باید گفت که شمع درون سیلندر خودرو قرار می‌گیرید و وظیفه جرقه زنی دارد. ولتاژ از یک سمت به شمع وارد می‌شود و شمع آن را به جرقه تبدیل می‌کند تا مخلوط بنزین و هوا را منفجر کند. از این طریق انرژی مورد نیاز موتور خودرو هم تامین خواهد شد.

معمولا صاحبان خودرو به مواردی نظیر تعویض روغن و فیلترها توجه زیادی می‌کنند. اما شمع جزو قطعاتی است که خیلی به سلامت و اهمیت آن توجهی نمی‌شود. شاید شما هم از همان افراد باشید و ندانید که چه زمانی لازم است شمع خودرویتان را عوض کنید. شمع خودرو در صورتی که دچار مشکل شود یک سری علائم و نشانه‌ها دارد بنابراین از این طریق شما هم متوجه آن خواهید شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این نشانه‌ها بپردازیم.

در صورتی که شمع خودرو خراب باشد و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد عملکرد موتور هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اصطلاحا در این حالت گفته می‌شود که موتور خام سوزی دارد. همین مورد خام سوزی هم منجر به کاهش عمر کاتالیست خودرو خواهد شد و قطعا شما هم از وضعیت قیمت بالای کاتالیست آگاه هستید.

از جمله دیگر مواردی که می‌توان جزو نشانه‌های خرابی شمع خودرو آن را در نظر گرفت مشکل در استارت خودرو است. این اتفاق ممکن است به ویژه در روزهای سرد و هنگام استارت زدن صبحگاهی رخ دهد. هر چند که این قضیه می‌تواند علت و عوامل گوناگونی داشته باشد اما یکی از اصلی‌ترین آنها همین خرابی شمع است.

یکی دیگر از نشانه‌های شمع خودرو ظاهر آن است. برای بررسی این مورد قاعدتا باید دست به آچار باشید و شمع خودرو را باز کرده و چک کنید. اگر شمع خودرو سیاه شده باشد این نشان از خرابی آن قطعه دارد.

به طور کلی علائم خرابی شمع شامل مشکل در استارت خودرو، مشکل در شتابگیری، لرزش خودرو، روشن شدن چراغ چک و سیاه شدن آن است. در صورتی که هر یک از این موارد برای خودروی شما اتفاق بیفتد احتما شمعتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

نکات فنی ماشین شمع ماشین آموزش مکانیک خودرو

اگر شمع را عوض نکنیم؟

شمع با توجه به نوع آنها میزان کارکرد متفاوتی دارند و نمی‌توان زمان دقیقی برای آنها اعلام کرد. اما به طور کلی توصیه می‌شود شمع‌ها را بین ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد تعویض کنید. هر چند بعضی از سازنده‌ها اعلام می‌کنند که عمر مفید شمع آنها تا ۱۴۰ هزار کیلومتر نیز هست. در صورتی که به تعویض شمع‌ها در موعد مقرر بی‌توجهی شود و تا خرابی شمع‌ها به طور کامل صبر کنید نه تنها با کثر مشکلاتی که در بالا اشاره شد رو به رو می‌شوید بلکه حتی باز کردن شمع‌ها هم بسیار سخت می‌شود.

جلوگیری از خرابی شمع

برای این که با خراب شدن شمع رو به رو نشوید و دیرتر نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید بهتر است حتما از شمع اعلام شده توسط کمپانی استفاده کنید. ضمن این که یکی از قطعاتی که برق را به شمع می‌رساند کویل است و سلامت این قطعه هم تاثیر به سزایی در سلامت شمع‌ها خواهد داشت. اگر در نهایت با یکی از علائم خرابی شمع رو به رو شدید به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنید چون که خرابی شمع به‌تدریج موجب ایجاد مشکلات دیگر می‌شود و در نهایت هزینه‌های بیشتری هم روی دست شما باقی می‌ماند.

نکات فنی ماشین شمع ماشین آموزش مکانیک خودرو

چه زمانی شمع ها باید تعویض شوند؟

توصیه می شود بعد از هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد شمع خودرو را تعویض کنید . البته بعضی سازنده ها شمع هایی با عمر کاری ۹۵۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر نیز ارائه داده اند . اگر به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجه باشید و تا خرابی کامل آن را تعویض نکنید ممکن است حتی باز کردن شمع ها هم بسیار سخت شود .

عمر شمع ماشین چقدر است

در ایران بعضی از مکانیسین‌ های اتومبیل ، به عمر شمع توجه کافی ندارند و تا زمانی که عیب ظاهری در کار موتور ایجاد نشود ، تعویض آن را توصیه نمی ‌نمایند . در حالی که گاهی یک شمع کار کرده ، علاوه بر اینکه بطور ناگهانی ممکن است از کار بیفتد ، به مقدار زیادی از قدرت موتور می‌ کاهد . معمولا این کاهش بدون توجه کافی محسوس نیست . به علاوه یک شمع ضعیف می ‌تواند به مقدار زیاد در طرز روشن شدن موتور ، مصرف سوخت ، میزان گرم کردن و کنش موتور و بالاخره در استهلاک و دوام موتور مؤثر باشد .

عمر یک شمع با توجه به نوع و کیفیت آن می تواند از ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر تغییر کند که کارخانه‌ ی سازنده این مقدار را مشخص می کند اما به طور کلی شمع باید هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گیرد . منظور از بررسی شمع ، اندازه گیری فاصله گپ ، تمیزکردن الکترودها ، بررسی سلامت رزوه و الکترود و چینی می باشد .

نکات فنی ماشین شمع ماشین آموزش مکانیک خودرو

چک کردن شمع موتور با بازبینی ظاهری

شمع ها قطعاتی هستند که روی سر سیلندرها سوار می شوند و با برق ، سوخت و هوا در تماس هستند . این قطعات با دریافت برق ولتاژ بالا از یک سو و ایجاد جرقه مخلوط هوا و بنزین از سوی دیگر باعث وقوع انفجار در محفظه سیلندر و فراهم شدن نیروی لازم برای روشن شدن ماشین می شوند . تماس مستقیم شمع ها با برق و بنزین و حرارت و جرقه ها باعث می شود فعل و انفعالات شیمیایی روی آن ها رخ دهد . حال اگر با ویژگی های مربوط به ظاهر شمع ها در شرایط گوناگون آشنا باشید ، تشخیص شمع سالم و خراب، کار ساده ای نیست .

اولین مرحله چک کردن شمع موتور ، خاموش کردن خودرو است . یادتان باشد به هیچ وجه نباید برق پشت آمپر باشد . حالا وایر شمع ها را جدا و شمع ها را با آچار مخصوص باز کنید . مهم ترین مرحله چک کردن شمع موتور برای زمانی است که از سیلندر جدا شده و در دستان شماست .

 

شمع ها از عایق چینی ، الکترودهای فلزی یا سوزن های شمع تشکیل شده اند . با توجه به ظاهر شمع در همه قسمت ها و موارد زیر ، خودروی تان را عیب یابی کنید :

۱- دوده داشتن سر شمع

هنگام چک کردن شمع موتور ، قسمت های مختلف شمع را کاملاً لمس کنید تا به وجود کمترین مواد روی آن هم پی ببرید . اگر نوک انگشتتان سیاه شد و احساس کردید شمع ، دوده گرفته است ، یعنی غلظت و میزان مخلوط سوخت و هوا تنظیم نیست یا فیلتر هوا گرفتگی دارد . دوده گرفتن شمع ها و سیاه شدنشان ، از جمله شایع ترین نشانه های خرابی آن هاست . عوامل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که تشخیص آن بر عهده کارشناسان است .

ممکن است دوده داشتن سر شمع به دلیل بروز یک یا چند مورد از مشکلات فوق باشد ؛ در هر حال در چنین مواقعی می بایست قطعاتی چون فیلتر هوا که عامل بروز مشکل هستند، تعویض شوند . اگر شمع ها هم آسیب زیادی دیده باشند ، آن ها را باید عوض کنید . در چنین شرایطی ، استفاده از شمع هایی با دمای بالاتر هم پیشنهاد خوبی است .

۲- وجود خاکستر روی شمع

دلیل جمع شدن خاکستر روی شمع ، می تواند استفاده از بنزین و مکمل های دارای سرب و بی کیفیتی سوخت باشد . وجود لایه ای هر قدر نازک از خاکستر روی سر شمع ، در کارایی آن اختلال ایجاد می کند ، چرا که چون عایقی روی آن قرار می گیرد و مانع از برقراری ارتباط درست شمع با مخلوط سوخت و هوا می شود . در نتیجه بروز چنین مشکلی ، جرقه ناقص زده می شود و خودرو ریپ می زند .

۳- رسوب داشتن سر شمع

رسوبات سربی که روی سر شمع تشکیل می شوند ، رنگ زرد مایل به قهوه ای دارند . رانندگی های طولانی و سوخت نامناسب باعث می شوند که دمای قسمت سرامیکی بیش از حد بالا برود و با فعل و انفعالاتی که روی آن صورت می گیرد ، رسوب بگیرد . در چنین مواقعی هم باید شمع ها عوض شوند . حواستان باشد اگر قرار است باز هم با همان سوخت و نوع رانندگی قبلی خودرو را برانید ، باید از شمع هایی با درجه دمای بالاتر استفاده کنید .

۴- وجود بنزین روی شمع

اگر بنزین روی شمع ها بپاشد ، بوی آن خیلی زود احساس می شود . اگر هنگام چک کردن شمع موتور دقت کنید ، در این شرایط ، سر شمع ها زغالی رنگ شده اند . زمانی که مشکل پاشیدن بنزین روی شمع ها پیش می آید ، احتمال اینکه انژکتورهای مخصوص پاشیدن سوخت خراب شده باشند ، زیاد است ؛ همچنین ممکن است دلیل آن ، اشکال در سیستم جرقه زنی یا اصطلاحاً خفگی خودرو باشد . اگر چنین مشکلی برایتان پیش آمد ، سیستم برق و انژکتورها را بررسی کنید ، سپس به سراغ کنترل مخلوط سوخت و هوا بروید .

۵- وجود روغن روی شمع

اگر روغن به محفظه احتراق نشت کند ، شمع ها آغشته به روغن می شوند . سر شمع ها همیشه در تماس با حرارت و جرقه است ، بنابراین ممکن است روغن موجود در این قسمت ، حالت نیم سوز داشته باشد. وجود این مواد زائد روی شمع باعث داغ شدن بیش از حد این قطعه و احتراق زودرس می شود . احتراق زودرس از عوامل افت قدرت موتور و بد کار کردن آن است .

اگر شمع های خودروی تان روغنی شد ، حتماً سوپاپ و پیستون ها را چک کنید . اگر این قطعات آسیبی دیده باشند ، روغن به محفظه احتراق راه می یابد . فراموش نکنید در چنین شرایطی ابتدا باید اشکالات موتور و سایر قطعات را برطرف کنید و سپس به سراغ تعویض شمع ها بروید .

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ