طرز تهیه باسلوق با شیره انگور و گردویی در خانه + مواد لازم

3

باسلوق، سوغات و شیرینی سنتی ساوه، تهیه شده از مغز گردو و شیره انگور، حاصل دسترنج زنان روستایی این شهرستان است.

این شیرینی در کنار دیگر سوغات های شاخص ساوه همچون انار و طالبی خودنمایی کرده و مورد علاقه گردشگران و مسافران به این شهرستان است.

طرز تهیه شیرینی طرز تهیه باسلوق باسلوق گردویی باسلوق ژله ای اخبار ساوه آموزش انواع شیرینی

این محصول خوراکی از شیره انگور یا به اصطلاح محلی ‘دوشاب‘، مغز گردو، آرد و ادویه های مختلف تهیه می شود.

باسلوق اصیل ساوه ای به دو شکل سرکلاغی و رشته ای تهیه می شود که ابتدا یک نخ مخصوص به طول ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتری را با کمک سوزن از میان گردوها عبور داده به طوری که مغز گردوها یک شکل و اندازه باشد.

سپس شیره انگور باید با آب بخوبی هم خورده و به ندرت آرد را اضافه می کنند تا یک مخلوط یک دست مناسب حاصل شود سپس آن را بر روی شعله قرار می دهند.

این مخلوط حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید روی شعله هم زده شود تا مایع خودش را گرفته و به شکل ماست در آید و بعد از آنکه مایع آماده شد، گردوهای نخ شده را داخل مایع فرو می برند به شکلی که مایع بخوبی روی گردوها را بپوشاند.

بعد از آن باید باسلوق ها را در آورده و دو طرف نخ آن را به جایی متصل کرد تا حدود یک هفته مانده و خشک شود و برای اینکه ماندگاری بیشتری داشته باشد باید به آن ها مقدار جزئی آرد گندم اضافه و در جای خنک نگهداری کرد.

این شیرینی دلپذیر را معمولا در اواخر پاییز و اوایل زمستان تهیه می کنند و از گذشته نیز نوعی شیرینی سنتی این منطقه بر سر سفره های عید نوروز بوده است.

این شیرینی به علت سنتی و سالم بودن مورد توجه میهمانان ساوه بوده و با توجه به استقبال زیاد علاقمندان، مقدار زیادی از باسلوق موجود در بازار تا عید به فروش می رسد.

باسلوق از سالیان متمادی در این شهرستان تهیه می شود و به دلیل استفاده از شیره انگور (دوشاب) به عنوان ماده اولیه و طبیعی این نوع شیرینی و عدم استفاده از شکر و قند مصنوعی دارای ارزش غذایی بالایی است.

طرز تهیه شیرینی طرز تهیه باسلوق باسلوق گردویی باسلوق ژله ای اخبار ساوه آموزش انواع شیرینی

آموزش و طرز تهیه باسلوق شیره انگور

مواد لازم

آرد سفید                               یک پیمانه

آب سرد                                دو پیمانه

شیره انگور (دوشاب)               یک و نیم پیمانه

گردو خرد شده                       یک و نیم پیمانه

 طرز تهیه:

آرد را در قابلمه‌ای ریخته و آب را آرام به آن می‌افزاییم و با همزن دستی هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود، سپس شیره را اضافه کرده و با همزن دستی زده تا با هم مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت قرار داده و مدام هم می‌زنیم تا به جوش آید و به قوام برسد. گردو را روی سینی که کیسه فریزر کف آن کشیده‌ایم، ریخته و پخش می‌کنیم طوری که تمام سطح سینی با گردو پوشیده شود.کرم آماده شده را به آرامی روی گردوها ریخته و سطح آن را صاف می‌کنیم و یک روز کنار می‌گذاریم. سپس مقداری از گردو دو نیم شده را روی آن چیده و توسط کیسه باسلوق را لوله می‌کنیم و می‌گذاریم تا یک روز دیگر بماند و کاملا خشک شود.

طرز تهیه شیرینی طرز تهیه باسلوق باسلوق گردویی باسلوق ژله ای اخبار ساوه آموزش انواع شیرینی

سجوق و باسلوق مراغه

دو نوع شیرینی محلی یعنی سجوق و باسلوق مراغه که زبانزد خاص وعام میباشد. یکی از عمده‌ترین سوغاتی‌های این منطقه به حساب میآید. باسلیق یا باسلوق از نشاسته ،آب، شکر، گلاب، گردو،کره و پودر نارگیل تهیه می‌شود. نشاسته را با آب مخلوط کرده و از صافی رد می‌کنند.
و در یک دیگ کمی گرم می‌کنند ، سپس شکر و گلاب را اضافه می‌کنند تا به مرحله‌ی خمیر شدن برسد.
در مرحله‌ی آخر که کمی مواد سفت شد کره رو اضافه کرده و چند دقیقه ای صبر می‌کنند تا مواد کمی خنک شود . سپس کف یک سینی به میزان دلخواه پودر نارگیل پاشیده خمیر را با وردنه صاف می‌کنند و لای آن گردو گذاشته از یک سمت گردوها
را مثل رول می‌پیچند و بعد از تمام شدن یک ساعتی صبر کرده و بعد از چند ساعت به اندازه‌های دلخواه برش می‌زنند.

طرز تهیه شیرینی طرز تهیه باسلوق باسلوق گردویی باسلوق ژله ای اخبار ساوه آموزش انواع شیرینی
سجوق نیز از شیره انگور یا دوشاب، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته شیرین زردآلو و گلاب و هل تهیه میشود . در اواسط آذرماه تهیه سجوق در مراغه آغاز می‌شود. آنان که کارشان تهیه سجوق است مقدار کافی شیره انگور یا دوشاب، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته شیرین زردآلو و گلاب و هل تهیه می‌نمایند.
برای تهیه سجوق، نشاسته را در شیره انگور مخلوط و آن را بر روی حرارت قرار می‌دهند. مقداری گلاب و هل به خاطر معطر شدن بدان اضافه می‌کنند.
پس از به عمل آمدن از روی آتش و حرارت بر می‌دارند واستادان خبره آنها را گرد و گلوله ای می‌کنند و در قوطی‌های یک و یا دو کیلویی قرار داده، در جای مناسبی می‌گذارند تا شکرک بزند و به رنگ سفید درآید. آن موقع عمل آمده است و درفصل زمستان در جاهای مخصوص نگهداری کرده، قبل از عید به بازار می‌آید و بیشتر سجوق مراغه به شهرها و استان‌های دیگر صادر می‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. محدثه می گوید

    باسلوق سوغات اراک هست و تو بیشتر شهرستانهای استان مرکزی هم درست میکنند

  2. کیمیا می گوید

    یه شیرینی خوشمزه و مقوی

  3. شیرین می گوید

    من باسلوق درست کردم البته نه با این دستور و سفت شد علتش چیه چرا سفت شد