مردم ترکیه هم دلار را کنار می‌گذارند

1

در پی درخواست اردوغان مردم ترکیه با کنار گذاشتن دلار به خرید طلا روی آورده‌اند، شورای جهانی طلا هم گزارش داد خرید طلا توسط بانک مرکزی و مردم ترکیه در سال ۲۰۱۷ به شدت افزایش یافته است.

پس از آن‌که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از مقامات و مردم این کشور خواست تا از دلار فاصله بگیرند، بانک مرکزی و مردم عادی به جای دلار به سمت خرید طلا روی آوردند.

بنا به گزارش شورای جهانی طلا بانک مرکزی و مردم ترکیه از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۷ تن طلا خریده‌اند که افزایش چند برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

از ابتدای سال ۲۰۱۶ تا ۱۵ نوامبر مجموع ۱۴٫۸ شمش و سکه طلا توسط دولت و مردم ترکیه خریداری شده است.

طی سال جاری بانک مرکزی ترکیه تاکنون ۳۰٫۴ تن طلا خریداری کرده است.

این اقدام مقامات و مردم ترکیه در پی اتخاذ سیاست‌هایی از سوی سران این کشور برای تنوع‌بخشی به ذخایر و دارایی‌های ترکیه در سایه تشدید بحران سیاسی بین این کشور و غرب است.

یک سال پیش اردوغان از مردم این کشور خواست تا به جای دلار، دارایی‌های خود را به طلا ذخیره کنند. وی از بانک مرکزی این کشور نیز خواست تا اقدامات حمایتی از این سیاست را اجرایی کند.

علت روی آوردن ترک‌ها به خرید طلا تا حدودی کاهش ۱۵ درصدی ارزش لیر از ماه اکتبر تاکنون بوده است که نگه‌داشتن لیر را برای مردم این کشور غیرجذاب کرده است.

به‌طور کلی ارز کشورهای درحال توسعه تحت فشار کاهشی قرار دارد اما پس از تشدید بحران سیاسی بین آمریکا و ترکیه و دستگیری اتباع آمریکا در این کشور و اقدام تلافی‌جویانه آمریکا، لیر ترکیه کاهش ارزش بیشتری را تجربه کرده است.

درحالی ترک‌ها به خرید طلا روی آورده‌اند که تقاضای جهانی طلا کاهش یافته است. در سه‌ماهه سوم سال جاری خرید طلا در جهان با ۹ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۹۱۵ تن رسید که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. اصلاح طلب می گوید

    این که چطور یه پوپولیست میتونه کشوری رو بدبخت کنه ، به وضوح داره توی ترکیه اتفاق میفته، وقتی از توانایی رقابت پول ملی نا امید میشن، سعی در حذف صورت مسئله میکنن.