مهمترین و تلخ ترین حوادث ایران در سال ۹۶

1

از ابتدای فروردین تا ۲۹ بهمن سال ۹۶ ، تعداد ۱۳ حادثه مهم در کشور اتفاق افتاد که منجر به جان باختن ۸۸۰ تن از هم‌وطنان شد، حوادثی که شاید با اندک پیش‌بینی یا رعایت اصول ایمنی شاهد آن نبودیم.

نفتکش سانچی معدن زغال سنگ زمستان یورت سقوط اتوبوس در دره زلزله کرمانشاه حوادث وحشتناک حوادث واقعی حوادث مرگبار حوادث تلخ دولت روحانی حوادث تلخ تصادف اتوبوس اخبار سقوط هواپیما

واژگونی اتوبوس مسافربری سبزوار

۳۰ فروردین سال ۹۶ اولین حادثه تلخ رقم خورد و آن واژگونی اتوبوس مسافربری سبزوار بود. ۱۲ نفر به دلیل واژگونی اتوبوس که در کیلومتر ۲۵ جاده سبزوار- شاهرود رخ داد، کشته شدند.

این اتوبوس با ۳۰ مسافر از مشهد عازم اصفهان بود وبررسی‌ها حاکی از آن بود که تغییر مسیر ناگهانی کامیونی که در جلو اتوبوس در حال حرکت بوده است، باعث تصادف و پس‌ازآن واژگونی اتوبوس شده بود.

نفتکش سانچی معدن زغال سنگ زمستان یورت سقوط اتوبوس در دره زلزله کرمانشاه حوادث وحشتناک حوادث واقعی حوادث مرگبار حوادث تلخ دولت روحانی حوادث تلخ تصادف اتوبوس اخبار سقوط هواپیما

انفجار معدن زغال سنگ یورت آزادشهر

معدن زغال سنگ یورت آزادشهر؛ یکی از معادن زغال سنگ ایران در شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴ کیلومتری شهر آزادشهر در استان گلستان قرار دارد.

طی انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان باختند. این معدنچیان در عمق ۱۳۰۰ متری در فضای مملو از گاز مونو اکسید کربن و متان گرفتار شده بودند.

مدیر کل جمعیت هلال احمر استان گلستان عصر همان روز اعلام کرد که نیروهای امدادی تنها توانسته‌اند به عمق ۸۰۰ متری برسند. آنهم در شرایطی که نیروهای امدادی نیز دچار گازگرفتگی شده و به عنوان مصدوم از تونل معدن خارج شدند.

گفته می‌شود تا اردیبهشت سال ۱۳۹۶ مجموعاً بیش از ۵۰۰ کارگر در آن کار می‌کرده‌اند. طول تونل این معدن حدود دو کیلومتر است.

۱۵ آبان‌ماه ۱۳۹۶، رئیس کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد براساس جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما بوده است.

خرداد؛ حمله تروریستی به مجلس

داغ معدن هنوز سبک نشده بود که صبح روز ۱۷ خرداد خبری در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر حضور نیرو‌های مسلح در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره). در این حمله که در ایران پس از حضور پدیده داعش در دنیا بی سابقه بود، ۲۲ نفر (۱۷ قربانی و ۵ مهاجم) کشته و حدوداً ۵۲ نفر زخمی شدند.
این حملات حدود ساعت ۱۰:۳۰ با حمله به ساختمان مجلس آغاز شد. گروه دوم حدود ساعت ۱۰:۴۰ وارد حرم امام راحل شدند. این حملات نخستین حملهٔ داعش در خاک ایران بود و اولین حملهٔ تروریستی در تهران در بیش از یک دهه و نخستین حملهٔ بزرگ در کشور ایران از زمان بمب‌گذاری ۱۳۸۹ در زاهدان محسوب می‌شد.

ارتش ایران علی‌رغم آماده باش وارد این عملیات نشد. در پی این فاجعه و دستگیری این افراد مشخص شد آن‌ها از مردم کردنشین ایران بودند که به داعش پیوستند. این اتفاق خشم ملی را برافروخت و بسیاری از مردم آن‌ را محکوم کردند.

واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی

در واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی که اول شهریورماه سال جاری اتفاق افتاد ۹دانش‌آموز کشته  و ۳۴ نفر نیز مصدوم شدند .

این اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی بود که باهدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند و در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد.

بر اساس گزارش‌های اولیه پلیس‌راه استان فارس، خستگی و خواب‌آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی بوده است.

سقوط اتوبوس مسافربری پل جاجرود با ۱۱کشته

براثر سقوط اتوبوس مسافربری در پل جاجرود در ۲۱ شهریورماه امسال ۱۱تن از هم‌وطنان کشته و ۲۷ نفر نیز به‌شدت مصدوم شدند.

در این حادثه یک دستگاه اتوبوس بین‌شهری با ۳۹ مسافر در مسیر حرکت به سمت یکی از شهرهای شمالی، به دلایل نامعلومی از مسیر اصلی منحرف و به دره سقوط کرد.

فرمانده پلیس‌راه شرق استان تهران با اشاره به اینکه بر اساس بررسی کارشناسان پلیس‌راه، عامل سقوط مرگبار اتوبوس مسافربری در دره جاجرود(محور تهران – دماوند) نقص فنی در قسمت ترمز کمکی خودرو بوده گفت: در همین ارتباط راننده اتوبوس مقصر اصلی وقوع این حادثه مرگبار است.

واژگونی اتوبوس مسافربری در محور سوادکوه

شامگاه ۱۵آبان ماه سال جاری، یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران به مقصد گرگان در محور سوادکوه در حال تردد بود در منطقه دوگل سوادکوه در دره‌ای به عمق ۱۵ متر داخل رودخانه واژگون شد که ۱۳نفر کشته و۱۶مجروح برجای گذاشت.

رئیس پلیس‌راه استان مازندران در نخستین گمانه‌زنی‌ها ،نقص فنی را احتمال واژگونی و سقوط اتوبوس تهران – گلستان به دره در محور سوادکوه اعلام کرد، زیرا ،بررسی اولیه نشان می‌داد که کنترل اتوبوس از حدود یک کیلومتر قبل از وقوع حادثه از دست راننده خارج‌شده بود و این احتمال نقص فنی خودرو را افزایش داد.

 

نفتکش سانچی معدن زغال سنگ زمستان یورت سقوط اتوبوس در دره زلزله کرمانشاه حوادث وحشتناک حوادث واقعی حوادث مرگبار حوادث تلخ دولت روحانی حوادث تلخ تصادف اتوبوس اخبار سقوط هواپیما

زمین‌ لرزه کرمانشاه

زلزله ای به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

تلفات این زلزله بسیار زیاد بود به طوریکه تعداد کشته‌ها در ایران به ۶۲۰ نفر رسیده‌است، بنا بر گزارش‌ها ۹٬۳۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند. بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شده‌اند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شده.

این زلزله در استان‌های انبار (غرب عراق)، اربیل و سلیمانیه و موصل (شمال عراق) احساس شد  و برخی مناطق پایتخت عراق، بغداد، نجف و کربلا را نیز لرزاند. این زلزله قوی‌ترین زلزله در دهه‌های اخیر در بغداد به‌شمار می‌رود.

اما با گذشت بیش از چهار ماه از وقوع زلزله کرمانشاه همچنان بعضی از مردم مناطق زلزله زده در چادرزندگی می کنند.

 

نفتکش سانچی معدن زغال سنگ زمستان یورت سقوط اتوبوس در دره زلزله کرمانشاه حوادث وحشتناک حوادث واقعی حوادث مرگبار حوادث تلخ دولت روحانی حوادث تلخ تصادف اتوبوس اخبار سقوط هواپیما

آتش‌سوزی و غرق شدن نفت‌کش سانچی

١۶ دی‌ماه جاری، کشتی فله‌ بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفت‌کش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.

در این حادثه، نفت‌کش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امدادرسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

با دستور و تأکید رئیس‌جمهوری ،علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه‌های کارشناسی وامدادی ازجمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.

اقدام‌های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله‌ها و تعیین وضعیت خدمه نفت‌کش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش‌سوزی بی‌ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی‌مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

کهگیلویه و بویراحمد از حادثه های تلخ در امان نماند

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاده های کوهستانی همه ساله شاهد تلفات و مصدومیت های فراوان در این حوزه بوده  و این آسیب به نحوی است که جاده های این استان بیش از  ۲۸ کشته و مصدوم در طی سه روز برجای گذاشته است.شاید با افزایش حجم تردد خودرو و نزدیکی به فصل سرما افزایش این حوادث را شاهد باشیم.

در این بین عوامل انسانی و زیرساخت های جاده ای در کنار هم این وضعیت ناگوار را به وجود آورده اند و به نظر می رسد حل این معضل نیازمند توجه ویژه ای است.

۱۰ کشته و ۳۵ مصدوم درواژگونی اتوبوس گچساران –  مشهد

اتوبوسی با ۴۵مسافرزائر (۴۲نفر خانم میانسال و ۳نفر اقا) که از گچساران عازم مشهد بود در کیلومتر ۶ دیهوک – فردوس ساعت ۲ و ۳۴ دقیقه ۲۳ بهمن ماه گذشته واژگون شد

۹ زن در محل حادثه فوت و ۳۶ مصدوم دیگر به طبس و فردوس منتقل شدندکه  بعد از گذشت ۹ روز یکی دیگر از بانوان مصدوم که در بیمارستان فردوس بود به دلیل شد جراحات فوت کرد و تعداد جانباختگان این حادثه به ۱۰ نفر رسید.

اما تلخی های سال ۹۶ برای کهگیلویه وبویراحمدی ها به همین جا ختم نشد و اتفاقی ناگوار تر همه مردم استان را در غم بزرگی فرو نشاند . حادثه ای بزرگ که همه مردم ایران را داغدار کرد.

نفتکش سانچی معدن زغال سنگ زمستان یورت سقوط اتوبوس در دره زلزله کرمانشاه حوادث وحشتناک حوادث واقعی حوادث مرگبار حوادث تلخ دولت روحانی حوادث تلخ تصادف اتوبوس اخبار سقوط هواپیما

 سقوط هواپیمای پرواز تهران – یاسوج

هواپیمای ای تی ار ساعت ۸ صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) از فرودگاه مهرآباد تیک‌ آف  و حدود ۵۰ دقیقه بعد به دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرد.  تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند. این هواپیما حامل ۶۰ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بود.

خبر خبرگزاری ها در روز ۵ بهمن‌ماه امسال نشان می‌دهد که پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل از هواپیما انجام می‌شده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه می‌شود و بار دیگر به تهران باز می‌گردد!

زلزله کرمانشاه،‌ سانحه نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای آسمان مردم را بسیار آزرده خاطر کرده است از اینرو مسئولان باید  تدبیر ویژ‌ه‌ای برای آن اتخاذ کنند.

عواملی مانند قصور انسانی، عدم ایمنی جاده، ایمنی پایین خودروها وناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی ، نبود نظارت‌های کافی بر رفت و آمد مسافران اصلی‌ترین مسائلی است که به عنوان تاثیرگذارترین عوامل در تلفات جاده‌ای از آن یاد می‌شود اما به نظر می‌رسد با وجود تمام اقداماتی که در این زمینه‌ها انجام شده، اصلی‌ترین مسئله بی‌تفاوتی جامعه ایران نسبت به این فاجعه‌ است. موضوعی که شاید در کوتاه‌مدت نتوان انتظار داشت به ریشه‌کنی تصادفات جاده‌ای منجر شود اما عدم توجه به آن در بلندمدت مشکل‌ساز خواهد شد.

در حال حاضر آمار تلفات حمل و نقل جاده ای و هوایی به هسته سخت خود رسیده و برای کاهش بیشتر این تلفات نیاز به برنامه‌ریزی‌های جدی و دستورالعمل‌های قدرتمند است. موضوعی که شاید جز با حساسیت و پیگیری مردمی امکان کاهش آن وجود نداشته باشد.

گزارش از مرضیه سادات غلامی / باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محمد رضا می گوید

    از قدیم گفتن چوب خدا صدا نداره،یا از ماست که بر ماست به به واقعاً گل گفتن اینه نتیجه بی تفاوتی و آزار و شکنجه و بی فرهنگی و از خدا بیخبری و بی عدالتی و ….حالا این دنیاست خدا بفریاد آخرت ….