نقشه کشور فرانسه +راهنمای سفر به فرانسه

0

فرانسه با عنوان رسمی جمهوری فرانسه کشوری است واقع در اروپای غربی. پایتخت این کشور پاریس و زبان رسمی آن فرانسوی است. جمعیت کشور فرانسه ۶۵ میلیون نفر و واحد پول آن یورو است.

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی ، بر پایه مساحت، فرانسه کمابیش اندازهٔ افغانستان است و بعد از اوکراین دومین کشور بزرگ قاره اروپا است. این کشور با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد. فرانسه یکی از اعضای مؤسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. این کشور همچنین عضو گروه جی ۸ و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو است. فرانسه یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای است.

آمار رسمی و تاییدشده‌ای درباره دین در کشور فرانسه وجود ندارد ولی نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در بین فرانسوی‌های بین ۱۸ تا ۵۰ سال (جمعیتی حدود ۲۷ میلیون) ۱۱.۵ میلیون نفر کاتولیک، ۲.۱ میلیون نفر مسلمان، ۵۰۰ هزار نفر مسیحی کاتولیک، ۱۵۰ هزار نفر بودایی و ۱۲۵ هزار نفر یهودی در فرانسه زندگی می‌کنند و باقی مردم، بدون دین و لائیک هستند. فرانسه کشوری سکولار است.

نقشه کشور فرانسه مردم فرانسه سفر به فرانسه زندگی در فرانسه رفتار عجیب مردم فرانسه راهنمای سفر دیزنی لند پاریس توریستی فرانسه تور فرانسه

پاریس بزرگ‌ترین شهر اقتصادی اروپا و پنجمین شهر اقتصادی جهان از نظر سطح تولید ناخالص داخلی است. این شهر به تنهایی نزدیک به ۵۳۳ میلیارد یورو یعنی نزدیک به ۲۵٪ تولید ناخالص داخلی فرانسه را در دست دارد. پاریسی‌ها با دارا بودن ۴۲٬۷۰۰ دلار تولید ناخالص سرانه رتبه اول را از این نظر در قاره اروپا را دارا هستند. دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در پاریس قرار دارد که پس از توکیو از این نظر رتبه دوم جهان را در اختیار دارد. منطقه «لا دفانس» در شهر پاریس به عنوان مهمترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته می‌شود. این شهر میزبان شماری از برجسته‌ترین سازمان‌های بین‌المللی هم‌چون یونسکو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتاق بازرگانی بین‌المللی است.

جمعیت شهر پاریس حدود ۲٬۱۶۴٬۹۹۴ تن است.جمعیت منطقه شهری پاریس بالغ بر ۹٫۹۳ میلیون نفر بوده و جمعیت این شهر همراه حومه آن به حدود ۱۲ میلیون نفر می‌رسد و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اروپا به‌شمار می‌رود.

نقشه کشور فرانسه مردم فرانسه سفر به فرانسه زندگی در فرانسه رفتار عجیب مردم فرانسه راهنمای سفر دیزنی لند پاریس توریستی فرانسه تور فرانسه

راهنمای سفر به پاریس

۱– در پاریس خواهید دید:
– اگر سیگاری باشید و پاکت سیگارتان را در معرض دید قرار دهید، به دفعات پیش خواهد آمد که فرانسوی‌ها از شما یک نخ سیگار تقاضا کنند! این یک امر مرسوم در پاریس است. کافی است برای تجربه هم که شده یک پاکت سیگار روی میزتان در یک کافه در یک خیابان پر تردد پاریس قرار دهید تا این مسئله را تجربه کنید.

– وقتی فرانسوی‌ها به رستوران می‌روند، خدا می‌داند تا کی در رستوران بنشینند. آنها رکورددار صرف زمان برای غذا هستند و روزانه دو ساعت و سیزده دقیقه از وقت‌شان را صرف خوردن و نوشیدن می‌کنند!

– بسیار سیگار می‌کشند. عادت دارند حتی چندین بار وسط غذا سیگار می‌کشند!!!

– نانوایی (Boulangerie) و شیرینی فروشی‌های (Confiserie) زیادی در پاریس وجود دارد که شیرینی‌های عالی دارند. شاید نمونه مشابه‌اش در ایران، شیرینی فروشی خیابان انقلاب در تقاطع خیابان وصال باشد.

– جمعیت هدفون به گوش پاریس، به خصوص در مترو بسیار زیاد است.

– بسیاری از دیوارهای غیر اصلی که کاربری عمومی دارند و شخصی نیست، به همراه بسیاری از معابر عمومی با گرافیتی (Graffiti) (ترکیب نقاشی و کلمات) پوشیده شده‌اند.

۲- خوب است که بدانید:
– ساعت کار مترو تا نیمه شب است، اما اتوبوس‌های شبانه تا صبح کار می‌کنند.

– در هر منطقه‌ای می‌توان رستوران‌های درجه ٢ و ٣ شبانه‌روزی پیدا کرد که تا صبح باز هستند و اگر دیروقت بود و گرسنه بودید، به کارتان می‌آیند.

– پاریس هم مثل آمستردام و هامبورگ، محدوده نور قرمز (Red Light District) دارد.

– چند جای مرتفع برای تماشای پاریس از بالا وجود دارد. شمالی‌ترین آن بلندی‌های مونتمارتر با موماق (Montmartre) مقابل کلیسای سکره‌کر (Sacre Coeur) است. اما با جاذبه‌های معروف فاصله زیادی دارد. در مرکز، برج‌های کلیسای نتردام (Notre Dame) است که به نظر من بهترین دید را دارد. همچنین بالای مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو (Centre Georges Pompidou) و بالای یکی از ساختمان‌های سه‌گانه گالری لافایت (Galeries Lafayette) نیز از دیگر مکان‌های تماشای پاریس از بالا است. در مرکز کمی متمایل به جنوب غرب، برج ایفل (Eiffel Tower) است که از بالای آن نمای مناسبی از شهر دیده می‌شود، اما تصویر شما نمای خود ایفل را کم خواهد داشت. بالاخره در نیمه جنوبی شهر برج مونت‌پارناس (Tour Montparnasse) قرار دارد که اگر دوربین خوبی داشته باشید می‌توان عکس‌های خوبی گرفت.

– اگر می‌خواهید عکس‌هایتان از شهر در ارتفاعات ذکر شده ضد نور نباشد، بازدید از مونتمارتر صبح باشد، بازدید از مونت‌پارناس و نتردام ظهر به بعد و بازدید از ایفل عصر منتهی به غروب.

– محدوده‌های شاتلی (Châtelet)، ریوولی (Rivoli)، بلوار هوسمان (Haussmann Bulevard)، خیابان اپرا (Avenue de l’Opéra) و محله مونتمارتر مکان‌های توریستی، پر تردد و جذابی برای هتل گرفتن و اقامت است. در بخش جنوب رود سن (The Seine River) هم محدوده سنت ژرمن (Saint-Germain-des-Prés) موقعیت خوبی دارد.

– رستوران‌های محله شاتلی مکان خوبی برای شب نشینی است. قلیان هم برای مشتاقان هست! یک وعده شام در حوالی خیابان سباستوپول (The Boulevard de Sébastopol)  و همچنین یک وعده در محله مونتمارتر بسیار دلنشین و به یاد ماندنی است.

– پاریس دو نوع قطار شهری دارد. یکی مترو که متروپولیتن (Métropolitain) معروف است و خطوط آن صرفا در محدوده مرکزی شهر تردد می‌کنند. دیگری RER است که فرانسوی‌ها آن را “اِغُ اِغ” تلفظ می‌کنند. محدوده تردد RER بسیار گسترده‌تر هست و به حومه پاریس دسترسی دارد. قیمت این قطارها بیشتر از مترو است. برای استفاده از اغ اغ باید بلیط را تا مقصد نگاه دارید، چرا که بدون بلیط نمی‌توانید از ایستگاه خارج شوید.

– پاریس چند نوع بلیط مترو دارد. یکی بر اساس منطقه‌ها (زون) که بلیط‌هایی برای استفاده از یک زون، دو زون و سه زون است.  همچنین بر اساس تعداد دفعات سفر که بلیط‌های تک سفره، دو سفره، پنج سفره، ده سفره و بیست سفره وجود دارد. همچنین بر اساس زمان استفاده بلیط‌های یک روزه تا پنج روزه وجود دارد. بلیط رفت و برگشت قطار از فرودگاه شارل دوگل (Charles de Gaulle Airport) تا ایستگاه قطار شمالی پاریس (Gare du Nord) به تنهایی ١٨ یورو است. پس اگر قصد دارید پنج روز در پاریس بمانید و رفت و برگشت‌تان به فرودگاه با مترو و قطار است، بهتر است بلیط پنج زون پنج روزه را بگیرید که حدود ۵٣ یورو است و می‌توانید از آن برای همه نقاط شهر (فرودگاه، دیزنی‌لند، فونیکولار، اتوبوس، قطارهای شهری و…) بدون محدودیت و به دفعات مختلف استفاده کنید (این بلیط مترو و اغ اغ را با هم پوشش می‌دهد). در غیر این صورت بلیط‌های ۱۰ سفره که صرفا مخصوص استفاده از مترو شهری است، به صرفه‌تر است. یادتان باشد هر زمان که بلیط‌های زمان‌دار را بخرید، زمان شما از صبح اولین روز استفاده محاسبه می‌شود. پس بهتر است که شب بلیط را نخرید.

– نقشه‌های عادی موجود در پاریس فاقد جزئیات است و نام خیابان‌های فرعی را نمی‌توانید در آن ببینید. اما در همه ایستگاه‌های مترو نقشه‌ای بزرگ از همان محدوده وجود دارد. این نقشه‌ها در بسیاری از خیابان‌های پر تردد نیز با مشخص بودن محل ایستادن شما، وجود دارد.

– بازدید از برج ایفل با در نظر گرفتن صف و دو توقف در میان برج و مدتی که صرف بازدید می‌کنید (در تابستان) حداقل ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

– بازدید از بالای برج‌های نتردام با احتساب صف، بالا رفتن از پله‌ها و انتظار بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی شده، بین ١ تا ٢ ساعت زمان نیاز دارد.

– برنامه‌هایی مثل باله و اپرا را باید از چند هفته قبل هماهنگ کنید. شب‌های نزدیک به برنامه یا سالن پر است و یا بسیار گران است. اما بلیط کاباره‌های مولن‌روژ (Moulin Rouge Cabaret) و لیدو (Lido Cabaret) ساده‌تر پیدا می‌شوند.

– برعکس تصور اولیه، قیمت‌های بعضی از فروشگاه‌های شانزه لیزه قابل تحمل است. اما بهترین خیابان برای خرید، ریوولی است.

– تورهای شبانه زیادی در پاریس وجود دارد. تور پیاده‌روی، تور دوچرخه، تور با ماشین اختصاصی، گشت شهری با اتوبوس، گشت با قایق و… برخی از این تورها هستند.

– تابستان پاریس، بخصوص سپتامبر، از شلوغ‌ترین اوقات پاریس است و بالطبع همه چیز گرانتر.

نقشه کشور فرانسه مردم فرانسه سفر به فرانسه زندگی در فرانسه رفتار عجیب مردم فرانسه راهنمای سفر دیزنی لند پاریس توریستی فرانسه تور فرانسه

– از میدان دروازه پیروزی ۱۲ خیابان منشعب می‌شود که شانزه لیزه فقط یکی از آنهاست! نام دیگر این میدان، ستاره (Etoile) است.

۳- این کارها را در پاریس حتما انجام دهید:
– خوردن دسر کِرِم بروله (Crème brûlée) !

– به‌جای اینکه برای دیدن برج ایفل با عجله خود را به برج برسانید، اول از ایستگاه Trocadero در آن سوی رود سِن بازدید را شروع کنید. نمای بی‌نظیری از ایفل را خواهید دید.

– قبل از ساعت ٩ صبح برای بازدید از موزه لوور در محل حاضر باشید تا هم با صف کوتاه‌تری مواجه شوید و هم موزه خلوت‌تر باشد. اول سراغ تابلو مونالیزا بروید، چون به سرعت در همان دقایق اولیه شروع به کار موزه شلوغ می‌شود. اگر می‌خواهید از موزه لوور بیشتر بدانید و بازدید کوتاه اما پرباری داشته باشید،

– به سایت viparis.fr قبل از سفر سری بزنید، رویدادهای در حال برگزاری در پاریس را ببینید. بعضی از آنها ارزش انجام اندک تغییراتی در برنامه سفرتان را دارد.

– یک وعده ناهار در محله مونتمارتر در کنار کلیسای سکره کر و میدان نقاش‌ها، یک وعده ناهار یا شام در محدود ایستگاه آبس (Abbesses) در همان محله، یک وعده شام در حوالی شَتله و خیابان سباستوپول را از دست ندهید.

– قبل از رفتن به پاریس برای همه روزهایتان برنامه داشته باشید، حیف است وقت در پاریس بودن را صرف جستجو کردن کنید!

– دو کافه مهم و شناخته شده در خیابان سنت ژرمن وجود دارد که به واسطه حضور چهره‌های سرشناس در آنها، این کافه‌ها در شکل‌گیری جریانات و وقایع تاریخی فرانسه نقش ایفا کرده‌اند. خوردن یک قهوه با روش آماده سازی فرانسوی (قهوه فرانسه) در یکی از کافه های فلور (Café de Flore) یا دومگو (Les Deux Magots) تجربه‌ای هیجان‌انگیز است.

۴- مسیرهای پیاده روی
پیشنهاد اکید من این است که حتما اگر فرصت دارید، درست طبق این مسیرها در پاریس پیاده روی کنید. خیلی از زیبایی‌های پاریس را که در عکس‌های مختلف دیده‌اید، خواهید دید.

مسیر پیشنهادی پیاده‌روی در محدوده شانزه لیزه

مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده جزیره شرقی وسط رود سن (سنت لوییس)

مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده جزیره میانی و بزرگ‌تر وسط رود سن (لا سیته)

مسیر پیشنهادی پیاده روی در لاتین کوارتر و باغ لوگزامبورگ

مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده مونتمارتر (موماق) و کلیسای سکره‌کر

مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده شرقی پاریس (اطراف میدان باستیل)

مسیر پیشنهادی پیاده روی در محدوده ایفل

مراکز خرید معروف پاریس

محدوده‌ای که فروشگاه‌ها، گالری‌ها و مراکز خرید زیادی در آن است

مسیر پیشنهادی پیاده روی و بازدید از پل های رود سن

۵- برنامه روزانه در پاریس
برای هر روز در پاریس بودن باید برنامه داشته باشید. من برنامه‌ای دقیق و کامل برای ۱ تا ۵ روز در پاریس بودن را نوشته‌ام. برای دیدن برنامه و خواندن ادامه مطلب به لینک اگر مسافر پاریس هستید (بخش دوم) بروید.

۶- دیزنی لند پاریس
اگر سئوال‌تان این است که به دیزنی‌لند بروید یا نه؟ جواب من بسیار کوتاه است: بله!
دیزنی لند یکی از بهترین تجربه‌های پاریس است که خوب است یک روز از وقت‌تان را به آن اختصاص دهید.

نقشه کشور فرانسه مردم فرانسه سفر به فرانسه زندگی در فرانسه رفتار عجیب مردم فرانسه راهنمای سفر دیزنی لند پاریس توریستی فرانسه تور فرانسه

  1. Paris
  2. The north
  3. Champagne and the Ardennes
  4. Alsace and Lorraine
  5. Normandy
  6. Brittany
  7. The Loire
  8. Burgundy
  9. Poitou-Charentes and the Atlantic coast
  10. The Limousin, Dordogne and the Lot
  11. The Pyrenees
  12. Languedoc
  13. The Massif Central
  14. The Alps and Franche-Comté
  15. The Rhône valley
  16. Provence
  17. The Côte d’Azur
  18. Corsica

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ