بیوگرافی و مصاحبه با امیر نوری (بازیگر معراجی ها) + عکس

2

در ۶ شهریور سال ۱۳۶۳ در خیابان وحدت اسلامی تهران به دنیا آمدم، تا سه سالگی آنجا زندگی می کردیم و بعد به محله کبریت سازی در نواب تهران رفتیم،

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

نامش امیر است، فامیلش نوری، در خانواده ای بزرگ شده که پدرش یک کارمند ساده بود و مادرش مانند خیلی از مادران ایرانی، بانویی کدبانوست و غمخوار فرزندانش.

«امیر نوری» از جمله بازیگران طنز ایران است که با وجود سن کم نامش در وادی طنز ایران به یادگار خواهد ماند. هنوز خیلی از ایرانی ها بازی هایی که وی در نوجوانی ایفا می کرد را به یاد دارند. او حالا ۳۰ ساله است، به قول خودش عمر چقدر زود می گذرد. شاید هنوز خیلی ها امیر را در کوچه و خیابان می بینند تصورشان از او همان نوجوان ۱۴، ۱۵ ساله سریال های تلویزیونی است، اما حالا امیر از لحاظ بازیگری بسیار پخته تر شده و همچنین با مطالعات زیادی که داشته، سعی کرده نقش خود را بهتر از قبل ایفا کند که همین طور هم شده است، به همین بهانه با امیر نوری گفتگویی انجام دادیم که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود ضمن اینکه اصولا گفتگو با اشخاصی که سال هاست در زمینه طنز فعالیت می کنند، کمی بامزه می شود چرا که آنها هر چقدر هم بخواهند جدی باشند، اما در پاسخ به پرسش ها کمی چاشنی طنز با آن همراه است.

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

کجا به دنیا آمدید، چند فرزند هستید، کمی از خانواده و تحصیلات تان برای مان بگوید.

نوری:

در ۶ شهریور سال ۱۳۶۳ در خیابان وحدت اسلامی تهران به دنیا آمدم، تا سه سالگی آنجا زندگی می کردیم و بعد به محله کبریت سازی در نواب تهران رفتیم، حالا هم در شهرک اکباتان زندگی می کنیم. دوران دبستانم را در مدرسه قدس، راهنمایی را در مدرسه شهید منتظری و دبیرستان را در مدارس رهنما و آیت ا… سعیدی گذراندم، هر وقت هم دلم می گیره می رم تو همون محله ها و جلوی همون مدارس تا خاطرات گذشته برایم هویدا شود. پدرم کارمند شرکت واحد بود که دو سال پیش یعنی در اول تیرماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. مادرم هم خانه دار است بجز خودم سه خواهر دارم، من فرزند سوم و تک پسر خانواده هستم، خواهر بزرگم ازدواج کرده، یکی از آنها هم مهندسی می خونه و دیگری هم در دبیرستان تحصیل می کنه.

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

چه شد که به هنر رو آوردی؟

نوری:

من از سال ۷۲ و زمانی که ۹ ساله بودم، بازیگر شدم اما بینندگان تلویزیونی با من در سال ۸۰ و سریال یادداشت های کودکی و پس از آن در بدون شرح آشنا شدند. در محله مان، در زمین چمن شهید ربطی، فوتبال بازی می کردم، آن زمان فوتبال و والیبال را خیلی دوست داشتم و حالا که می بینید، هم عضو تیم فوتبال هنرمندان هستم و هم عضو تیم والیبال… داشتم می گفتم، یه روز که داشتم فوتبال بازی می کردم یه سری بچه به همراه دوربین فیلمبرداری و یه گروه به آنجا آمدند. من هم رفتم تا آنان را ببینم، آن زمان کمی از الان چاق تر بودم، بگذریم، آقایی پیش من آمد که بعدها فهمیدم نامش «فریدون حسن پور» می باشد و کارگردان است، به من گفت: در فیلم من بازی می کنی، گفتم نه بابا حوصله ندارم. روز بعد، باز هم آنها آنجا آمدند، با همان بچه ها، رفتم پیش آقای حسن پور و گفتم این بچه ها مگه مدرسه نمی روند، گفت: همشون مرخصی دارند، دارم فیلم دوستان خوب را می سازم و به آنها نیاز دارم، به او گفتم: پس حالا که مدرسه نمی روند، من هم بازیگر می شوم و از همانجا شد که رو به بازیگری آوردم، نقش های کوتاه تلویزیونی و سینمایی را با توجه به شرایط فیزیکی ام بازی می کردم، سال ۷۸ با اکبر عبدی در فیلم «دارا و ندار» بازی کردم که آن کار برایم خاطره انگیز بود، چون همیشه دلم می خواست عبدی را از نزدیک ببینم. پس از آن در سال ۷۸ بود که در یک کار روتین تلویزیونی ۷۸ قسمتی که هر شب از تلویزیون در تابستان پخش می شد، بازی کردم. مرحوم «رضا ژیان» تازه از آمریکا آمده بود و من در این فیلم همبازی او بودم. پس از آن در «جادوی مهتاب» سعید آقاخانی ایفای نقش کردم تا اینکه در سال ۸۰ نقش «مملی عزیزآقا» را با سیروس گرجستانی در «یادداشت های کودکی » کاری از پریسا بخت آور (کارگردان دایره زنگی) ایفای نقش کردم و پس از آن مجموعه پربیننده بدون شرح و خوش رکاب و… در سال های اخیر در فیلم های سینمایی بالاتر از آسمان، اگه می تونی منو بگیر و ازدواج صورتی بازی کردم، به تازگی هم بازی در فیلم «پسر تهرونی» که در آنجا با امین حیایی همبازی هستم را به پایان بردم.

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

از خاطرات شیرینت بگو؟

نوری:

اگر بخواهم، خاطره بگم که تمام صفحات مجله تون پر می شه اما یک خاطره خوب براتون می گم، البته پیش از آن جا دارد، از «فریدون حسن پور» کسی که استعداد مرا در بازیگری کشف کرد و این فرصت را به من داد تا رو به این حرفه بیاورم، تشکر کنم. آقای حسن پور قرار بود در دیلمان، در ناحیه ای پرپیچ و خم در استان گیلان یک فیلم بسازد، من هم از سر یک کار فشرده تازه فارغ شده بودم، ایشان به من زنگ زدند که باید بیایی و اینجا نقشی را بازی کنی، من هم که تازه همان روز یک اتومبیل صفر خریده بودم و حتی فرصت نداشتم مشمای صندلی اش را در بیاورم، ساعت ۵ بعدازظهر از تهران حرکت کردم و ساعت دو بامداد به گروه ملحق شدم، آنجا یک پتو به من دادند و گفتند بخواب تا فردا صبح… راستش با اینکه خسته بودم، اما نتوانستم شرایط را تحمل کنم، دلم می خواست هر چه زودتر بی خیال فیلم شوم و چند روزی را به استراحت بپردازم. صبح روز بعد، اول وقت به دوستم در تهران زنگ زدم، تلفن حسن پور را به او دادم و گفتم: زنگ بزن به او و بگو مادربزرگ امیر فوت کرده، او را به تهران بفرستید اما چیزی به او نگویید. لحظاتی بعد آقای حسن پور به سراغم آمد و گفت: امیرجان ببخشید، لوکیشن ها تغییر پیدا کرده، تو باید در تهران بازی کنی؟! برو تهران و من هم که می دانستم قصه چیست، گفتم نه آقا، من می خواهم پیش شما باشم، این حرف ها چیه که می زنید. می خواستم تو کار شما بازی کنم، اما او اصرار کرد که بروم تهران. تهران که رسیدم سریع رفتم چابهار تا چند روزی اونجا استراحت کنم، دو، سه روز که گذشت حسن پور به تلفن همراهم زنگ زد و گفت: امیرجان کجایی؟ من هم صدایم را ناراحت کردم و گفتم آقا مادربزرگمان فوت کرده، شوک بزرگی برایم بود. او در پاسخ گفت: ما خودمون فیلم می سازیم، برای ما دیگه فیلم بازی نکن، الان خواهرم تو رو تو چابهار دیده و به من زنگ زده، زود باش بیا دیلمان… خلاصه آبرو و حیثیتم رفت.

مستاجر که نیستی؟

نوری:

خودم یک خونه کوچیک دارم که اجاره دادم و در واقع صاحبخونه ام.

با توجه به اینکه عضو تیم هنرمندان هستی و به ورزش علاقه داری و ایفای نقش هم می کنی فرصتی برای تمرین باقی می ماند؟

نوری:

هفته ای ۴ جلسه زیرنظر مربی مان «رضا عابدیان» بازیکن سابق پرسپولیس تمرین می کنیم و به جز تیم فوتبال هنرمندان، عضو تیم والیبال تیمی که محمدرضا گلزار تشکیل داده هم هستم.

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

گویا طرفدار استقلال هستی؟

نوری:

طرفدار استقلال بودم اما حالا بی طرف شدم چون در آن مقطعی که استقلال را دوست داشتم، عاشق بازیکنان آن نسل بودم.

از بین فوتبالیست ها با کی از همه بیشتر رفیق تری؟

نوری:

(می خندد) متاسفانه با بیشترشون؟!

بیشترین وزنی که داشتی را یادت می آید؟

نوری:

بله، ۱۰۵ کیلوگرم بودم.

 

چند نام می بریم، دوست داریم اولین چیزی که به ذهنت می رسد برایمان بگویی!

علی دایی؟

نوری:

آبروی فوتبال ایران.

علی پروین؟

نوری:

می گویند اسطوره است.

همسر امیر نوری عکس بازیگران بیوگرافی بازیگران بیوگرافی امیر نوری امیر نوری

پرویز پرستویی؟

نوری:

باهوش و خوش انتخاب.

اکبر عبدی؟

نوری:

بعد از خسرو شکیبایی بهترین بازیگر ایران.

محمدرضا گلزار؟

نوری:

با معرفت.

امیر جعفری؟

نوری:

از شاگردان خوبم(می خندد).

علی نصیریان؟

نوری:

با دیدن میوه ممنوعه متوجه شدم که این گونه اساتید به ما جوان ها رحم می کنند و اجازه می دهند که ما هم بازی کنیم.

بهترین بازیگر طنز ایران؟

نوری:

علی صادقی، علی را خیلی دوست دارم.

از علی خاطره ای هم داری؟

نوری:

یه ۲۰۶ خریده بودم، با علی تماس گرفتم و گفتم علی یه ماشین خریدم، گفت: بیا دنبالم. گفتم: مگه خودت ماشین نداری، می خواهی راننده هم استخدام کنی. گفت بیا تا بهت نشون بدم ماشین چیه؟ وقتی به خانه اش رسیدم، دو تا بلندگو دیدم که اندازه یخچال بود، هر کدومش ۱۵ میلیون تومان قیمت داشت (از تعجب داشتم شاخ در می آوردم)، منو بگو که کلاس اتومبیلم را می گذاشتم…

امیر نوری؟

امیر نوری:

دوست داشتنی و البته رک.

فیلم شناسی

سینمایی

  • معراجی ها (۱۳۹۲)
  • ۱ – رسوایی (۱۳۹۱)
  • ۲ – اخراجی ها ۳ (۱۳۸۹)
  • ۳ – دلقک ها (۱۳۸۸)
  • ۴ – پسر تهرانی (۱۳۸۷)
  • ۵ – دلداده (۱۳۸۷)
  • ۶ – دایره زنگی (۱۳۸۶)
  • ۷ – شبی در تهران (۱۳۸۶)
  • ۸ – در مه بخوان (بالاتر از آسمان) (۱۳۸۵)
  • ۹ – عاشق (۱۳۸۵)
  • ۱۰ – ازدواج صورتی (۱۳۸۳)
  • ۱۱ – دارا و ندار (۱۳۷۸)

مجموعه تلویزیونی

  • جاده در دست تعمیر است
  • یادداشت های کودکی (۱۳۸۰)
  • بدون شرح
  • خوش رکاب
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. رباب تمیزی می گوید

    سلام بازدوباره اقای نوری من برنامه شماراخیلی دوست دارم

  2. مهرزاد می گوید

    سلام آقای نوری واقعا جزو بهترین بازیگرها هستند عاشق برنامه هاشونم