بیوگرافی و مصاحبه مرجانه گلچین +عکس همسرش کریم آتشی

1

مرجانه گلچین Marjaneh Golchin (متولد ۲ اسفند ۱۳۴۷، رشت)، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی خواهر منیژه گلچین (بازیگر و خواننده) و دخترعموی مرحوم نادیا دلدار گلچین (بازیگر) است. او با کریم آتشی (کارگردان و تهیه کننده) ازدواج کرده است .

همسر مرجانه گلچین همسر بازیگران فیلم های کریم آتشی طلاق بازیگران شوهر مرجانه گلچین خانواده مرجانه گلچین بیوگرافی منیژه گلچین بیوگرافی مرجانه گلچین بیوگرافی کریم آتشی اینستاگرام مرجانه گلچینکریم آتشی همسر مرجانه گلچین (متولد ۵ فروردین ۱۳۴۳ – شهرری) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است.

کریم آتشی در خرداد ۱۳۹۱ به دلیل سکته قلبی در بیمارستان پاسارگاد بستری شده بود.

کریم آتشی یکی از مصدومین شیمیایی هشت سال دفاع مقدس است و به همین دلیل مشکلات ریه و تنفسی دارد .

کریم آتشی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی و کارشناسی مهندسی عمران است. وی فعالیت هنری را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه و فعالیت سینمایی را در سال ۱۳۶۹ آغاز کرد و نخستین تجربه سینمایی او فیلم «پنجاه روز التهاب» است وی اثاری چون نطفه شوم (۱۳۸۷)، متهم (۱۳۷۵)، سلام به انتظار (۱۳۷۴)، انتهای قدرت (۱۳۷۳) و پنجاه روز التهاب (۱۳۷۲) را در کارنامه هنری خود دارد به ثبت رسانده است.

مرجانه گلچین در نوجوانی به هنرستان موسیقی رفت و در رشته تخصصی نوازندگی تئاتر فارغ‌التحصیل شد. او با تشویق خواهرش منیژه که در آن زمان بازیگر بود به بازیگری در تئاتر پرداخت. با بازی در مجموعه تلویزیونی «آینه» پا به تلویزیون گذاشت و پس از آن در چند سریال تلویزیونی دیگر و در سینما به ایفای نقش پرداخت. بازی در نقشی جدی و متفاوت در سریال نفس گرم یکی از نقاط عطف بازیگری او به حساب می‌آید.

برای مدتی حدود ده سال در کشور انگلیس زندگی کرد از سال ۱۳۷۴ تا تا سال ۱۳۸۳ از سینما و تلویزیون فاصله گرفت و بعد از بازگشت برای اولین بار با سریال کلانتر بازی زیبایی از خود به نمایش گذاشت. فارغ‌التحصیل از دانشکده سوره در مقطع کارشناسی کارگردانی سینما

کسی که مرجانه گلچین را توانست وارد عرصه بازیگری کند خواهرش منیژه گلچین بود . منیژه گلچین در سال ۱۳۶۰ به عنوان بازیگر مطرح تئاتر شناخته می شد . مرجانه گلچین به واسطه خواهرش و نبوغ شخصی توانست اولین کار هنری خود را در سال ۱۳۶۰ زمانی که تنها ۱۷ سال داشت در نمایش نامه کردکان ایفای نقش کند .

مرجانه گلچین زیاد اهل مصاحبه نیست. خودش میگوید: «این کم مصاحبه کردن من به این خاطر است که به شدت از حاشیه گریزانم دلم نمیخواهد حرفی بزنم که طور دیگری از آن برداشت شود.» اما خب خوشبختانه او در مراسم اختتامیه سریال «شاهگوش» روی ما را زمین نینداخت و در اوج شلوغی و سر و صدا با ما به گفتگو نشست. در صدایش می توانی براحتی ردپایی از نقشهایش را جستجو کنی و در نگاهش هم یک خونسردی توام با شیطنت موج میزند. گفتگوی ما را بخوانید.

همسر مرجانه گلچین همسر بازیگران فیلم های کریم آتشی طلاق بازیگران شوهر مرجانه گلچین خانواده مرجانه گلچین بیوگرافی منیژه گلچین بیوگرافی مرجانه گلچین بیوگرافی کریم آتشی اینستاگرام مرجانه گلچینinstagram marjanegolchin

همان مرجانه ام

این که میگویید بعد از گذشت سالها چه تغییری کردم باید بگویم تغییر خاصی به لحاظ رفتاری نکردم، عمدهترین تغییری هم که در من ایجاد شده بر اثر گذر زمان بوده است مثل هر فرد دیگری گذر زمان باعث شده که در قیاس با گذشته شیطنت هایم کمتر شود و با خونسردی بیشتری رفتار کنم.

طعم دو جنس شهرت! را چشیدم

طی سالهای اخیر من طعم دو جنس متفاوت شهرت را چشیده ام، در دهه شصت به خاطر بازی در فیلمهای درام بیشتر من را به عنوان یک ستاره جوان می شناختند. اما خب بعد از مدتی وقفه و حضور دوباره در عرصه بازیگری با سریال «بزنگاه»، مسیر حرفه ای من تغییر پیدا کرد و من نقش زنهایی را بازی کردم که تا به آن روز، نظیرش کمتر در تلویزیون دیده می شد، این نقش هم به مانند نقشهای گذشته حسابی به دل مخاطبان نشست و باعث شد شهرت را از جنس جدیدی تجربه کنم، این بار هم مثل دهه شصت مخاطبان بازیهای من را دوست داشتند و به کارهایم توجه نشان می دادند.

کلیشه نشـدم، امـا…

این که می گویید شاید بازی در نقشهای اخیرم باعث شده که کلیشه بشوم، باید بگویم با بخشی از این سوال موافقم و بخشی دیگر نه…، دلیلش این است که وقتی شما یک نقش را خوب ارائه میدهید و مخاطب از شما میخواهد که این نقش را تکرار کنید و از طرف دیگر پیشنهادهایی هم که به شما میشود همه از این جنس است چارهای دیگر ندارید به جز اینکه این موضوع را بپذیرید و تصمیم بگیرید که این نقشها را به نوعی امضا برای خودتان بدل کنید و در هر اثری بخشی از آن را به کار بگیرید، فکر می کنم این موضوع باعث میشود شما به آن مفهوم عام به کلیشه دچار نشوید، بسیاری از کمدینهای معروف در دنیا هم، امضاهای خودشان را در بازیهایشان داشتند، اما خب؛ بدم هم نمیآید فضا به گونهای فراهم شود که بار دیگر بتوانم نقش هایی در فضاهای متفاوت را هم بازی کنم.

دلم برای نقش جدی تنگ شده

بالاخره هر بازیگری دوست دارد در قالبهای متفاوت خودش را محک بزند، در ابتدای فعالیتم در عرصه بازیگری هم این موضوع را ثابت کردم که میتوانم در قالبهای مختلف بازی کنم، اما خب این روزها اکثر نقشهایی که به من پیشنهاد میشود در قالب کمدی است. بدم نمیآید فضایی ایجاد شود که بار دیگر فضای جدی را تجربه کنم و ایفاگر یک نقش متفاوت باشم.

این که می گویید شاید بازی در نقشهای اخیرم باعث شده که کلیشه بشوم، باید بگویم با بخشی از این سوال موافقم و بخشی دیگر نه.

خطر! میانسالی نزدیک است

نمیتوان این نکته را نادیده گرفت که در ایران بازیگران به ویژه خانمها وقتی به دوره میانسالی میرسند، خطر دیده نشدن تهدیدشان میکند! چرا که معمولا برای زنها در این سال، نقشهای خوبی نوشته نمیشود، اکثر نویسندهها و کارگردانها، آنها را به آشپزخانه تبعید میکنند و نقشهای کلیشهای را برایشان در نظر میگیرند، در حالی که در دنیا چنین نگاهی وجود ندارد و بازیگرها در میانسالی تازه به اوج شکوفایی در بازیگری میرسند.

مادر نشدم!!

«من مادر نشدم.» این جمله شاید خیلی کوتاه باشد اما تصمیم گیری برای آن کار راحتی نبود اما تصمیمی بود که گرفتم. دلیلش هم این بود که من عاشق کارم بودم و این وقف بودن در کار با مسئولیت مادری ام در تضاد بود. به خودم میگفتم، بچه رسیدگی و پرستاری میخواهد و نمی توان او را به بهانه کار به حال خود رها کرد.

مگر میشود یک شمالی دستپختش بد باشد

شمالی‌ها دستپختشان خوب است، این را هر کسی که یکبار مهمان سفره یک شمالی باشد، تایید می‌کند، درست به خاطر همین قانون هم باید بگویم من دستپختم خوب است. البته بخشی از این موضوع به این خاطر است که من با عشق و علاقه خاصی غذا درست میکنم و معمولا برای این کار وقت میگذارم، شاید به خاطر همین هر کسی دستپخت من را میخورد از آن تعریف میکند هر چند برخی میگویند این دستپخت خوب در ما، ریشه وراثتی دارد، چون مادر و خواهرهای من هم دست پخت خوبی دارند .همچنین من عاشق پخت غذاهای ایرانی هستم و در خانهام هم همیشه غذاهای ایرانی درست میکنم.

در مقطعی حس کردم که نیاز به استراحت دارم، به همین خاطر به انگلیس و نزد خواهر و برادرهایم سفر کردم، در طول آن دورانی که از بازیگری دور بودم از مرحله جوانی عبور کردم و به میانسالی رسیدم

فصل تازه برای من

در مقطعی حس کردم که نیاز به استراحت دارم، به همین خاطر به انگلیس و نزد خواهر و برادرهایم سفر کردم، در طول آن دورانی که از بازیگری دور بودم از مرحله جوانی عبور کردم و به میانسالی رسیدم، بعد از بازگشتم خیلی نگران بودم، با خودم میگفتم دیگر نمیتوانم به روزهای اوج گذشتهام بازگردم اما انتخاب هوشمندانه رضا عطاران در سریال «بزنگاه» باعث شد فصل تازهای در بازیگری من رقم بخورد.

عاشق سبزیجاتم

من به طبخ غذا در خانه اهمیت زیادی میدهم، حس میکنم غذا درست کردن در خانه ضمن ارزش سلامتی، باعث میشود که شما از بیماری دور شوید و از همه مهمتر باعث میشود اعضای خانواده هم دور هم جمع شوند، شاید به خاطر همین موضوع هست که همیشه سعی میکنم در خانه غذا درست کنم و کمتر به رستوران بروم.

نقشهایم را در خیابان پیدا میکنم

خیلیها به من میگویند این نقشهایی که شما بازی میکنید، خیلی واقعی هستند، مثلا خاله یا عمه و… دقیقا همان خصوصیات را دارند، چکار میکنید که نقشهایتان آنقدر واقعی از آب در میآید. شاید بخشی از این موضوع به این خاطر است که من نقشهایم را از دل جامعه انتخاب میکنم و به قانون «خوب دیدن» در بازیگری عمل میکنم، من همیشه در کوچه و خیابان به حرکات مردم دقت میکنم و آنها را با دقت به ذهنم میسپارم و همین موضوع باعث میشود که نقشهای من به مردم جامعه نزدیک شود، چون در واقع وام گرفته از آنهاست.

همسر مرجانه گلچین همسر بازیگران فیلم های کریم آتشی طلاق بازیگران شوهر مرجانه گلچین خانواده مرجانه گلچین بیوگرافی منیژه گلچین بیوگرافی مرجانه گلچین بیوگرافی کریم آتشی اینستاگرام مرجانه گلچین

«شاهگوش» اعتماد مردم را برگرداند

خوشبختانه پخش سری پایانی شاهگوش هم به پایان رسید. میگویم خوشبختانه چون بدبینیهایی که در وادی ساخت سریالها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد، باعث شده بود مردم نسبت به این سبک سریالها بیاعتماد شوند، اما خوشبختانه سریال شاهگوش ما را سرافراز کرد. تجربه کار با داوود میرباقری در این سریال برای من بسیار شیرین بود و باعث شد که من شاهگوش را بسیار دوست داشته باشم، قصه سر راست و جذاب این کار در کنار کارگردانی خوب آقای میرباقری و بازی همکاران عزیزم این کار را به یاد ماندنی کرد. خاطره خوش از این سریال باعث شد، تصمیم بگیرم بار دیگر در یک سریال دیگر ویژه شبکه نمایش خانگی بازی کنم.

بازیگری جلوی موسیقی را گرفت

رشته تحصیلی من موسیقی است و به همین خاطر بعد از بازیگری به موسیقی علاقهمندم هر چند که وقف شدن من در بازیگری باز هم مانع از آن شد که به موسیقی به شکل حرفهای بپردازم. همان طور که میدانید، من در دانشگاه موسیقی تئاتر خواندم و فارغالتحصیل شدم.

مهر و مدرسه را دوست دارم

نزدیک روزهای مدرسه که میشود، قلبم به تپش در میآید، باور میکنید، قلبم میتپد! حتی شبها که میخوابم، به عشق دوران کودکی و خاطرات زیبای آن روزها میخوابم و خاطرات کودکیام را مرور میکنم. یاد همکلاسیهایم میافتم، به خودم میگویم که الان کجا هستند، چه کار میکنند، آرزو میکنم سال تحصیلی ۳۹، سال خوبی برای بچهها باشد… به من که آن روزها خیلی خوش میگذشت و خاطرات خوبی از آن زمان دارم، راستش را بخواهید همنسل های من یادشان میآید، مدرسه رفتن را خیلی دوست داشتیم و حالا که فکر میکنم متوجه میشوم که چرا آن زمان مدرسه رفتن برای ما لذتبخش بود، به خاطر صداقت دوران کودکیمان بود…

همسر مرجانه گلچین همسر بازیگران فیلم های کریم آتشی طلاق بازیگران شوهر مرجانه گلچین خانواده مرجانه گلچین بیوگرافی منیژه گلچین بیوگرافی مرجانه گلچین بیوگرافی کریم آتشی اینستاگرام مرجانه گلچین

بازیگر مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» درباره دلایل این وقفه ۱۰ ساله گفت: در این مدت سفرهای کوتاه مدتی برای ادامه تحصیل به خارج داشتم و بعد از ازدواجم همسرم علاقه ای به کار کردن من نداشت. در واقع من در آن مدت سالهای متفاوتی را پشت سر گذاشتم و بعد از ۱۰ سال دوباره به عرصه بازیگری بازگشتم.

از سال ۷۴ تا ۸۳ محل زندگی اش را کشور انگلیس انتخاب کرد و در این مدت طولانی هیچ فعالیت هنری نداشت .

بازگشت به ایران

پس از جدایی مرجانه گلچین از همسرش و پس از ۱۰ سال دوری از ایران بالاخره خانم گلچین وارد ایران شدند و اولین کار هنری خود را با مجموعه خنده در باران سال ۱۳۸۹ شروع کردند از کارهای متفاوت و نقش جدی وی میتوان به نفس گرم اشاره کرد .

فرزندان مرجانه گلچین

در برخی از سایتهای اعلام کرده اند مرجانه گلچین فرزند دارد اما این یک شایعه بیش نیست خانم گلچین بعد طلاق از کریم آتشی ازدواج نکردند و هیچ فرزندی ندارند . در حال حاضر مرجانه گلچین مجرد است .

 

فیلم ها و سریال های مرجانه گلچین

سینما

  1. خنده در باران (داریوش فرهنگ)(۱۳۸۹)
  2. متهم (۱۳۷۵)
  3. دام (۱۳۷۴)
  4. سلام به انتظار (۱۳۷۴)
  5. بی‌قرار (۱۳۷۳)
  6. عروسی خون (مجید جوانمرد)(۱۳۷۳)
  7. مجازات (۱۳۷۳)
  8. ضربه طوفان (۱۳۷۲)
  9. چشمهایم برای تو (۱۳۷۱)
  10. چهارشنبه عزیز (حمید تمجیدی)(۱۳۷۱)
  11. دو نیمه سیب (کیانوش عیاری)(۱۳۷۰)
  12. دیدار در استانبول (۱۳۷۰)
  13. دو سرنوشت (۱۳۶۸)
  14. رانده شده (۱۳۶۸)
  15. شب بیست و نهم (حمید رخشانی)(۱۳۶۸)
  16. پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)(۱۳۶۶)
  17. گل مریم (۱۳۶۶)
  18. قصه زندگی (۱۳۶۵)

مجموعه تلویزیونی

سال نام سمت کارگردان توضیحات
۱۳۹۴ نفس گرم بازیگر محمدمهدی عسگرپور در پاییز ۱۳۹۴ از شبکه یک پخش شد.
۱۳۹۱ دزد و پلیس بازیگر سعید آقاخانی در رمضان ۱۳۹۱ پخش شد.
۱۳۹۰ نقطه سر خط بازیگر سعید آقاخانی
۱۳۹۰ راه در رو بازیگر سعید آقاخانی
۱۳۸۹–۱۳۹۰ سه دونگ، سه دونگ بازیگر شاهد احمدلو در رمضان ۱۳۹۰ از شبکه تهران پخش شد.
۱۳۸۹ دارا و ندار بازیگر مسعود ده‌نمکی
۱۳۸۹ خوش‌نشین‌ها بازیگر سعید آقاخانی
۱۳۸۸ شمس‌العماره بازیگر سامان مقدم
۱۳۸۷ تله‌فیلم «پل» بازیگر عباس بابویهی
۱۳۸۷ بزنگاه بازیگر رضا عطاران
۱۳۸۵ زیرزمین بازیگر علیرضا افخمی
۱۳۸۴ کلانتر ۲ بازیگر مهمان محسن شاه‌محمدی
۱۳۷۸ سقوط بازیگر کریم آتشی در دهه فجر ۱۳۷۸ از شبکه ۲ پخش شد.
۱۳۷۴ تازیانه بر باد بازیگر اکبر صادقی محصولی از «سیمافیلم» که در ۱۰ قسمت
پخش شد.
۱۳۶۷–۱۳۷۲ آینه عبرت بازیگر محسن شاه‌محمدی
۱۳۷۱ گزارش، نقطه صفر بازیگر محسن شاه‌محمدی شبکه ۱
۱۳۶۸ ازدواج پرماجرا بازیگر منوچهر پوراحمد در نوروز ۱۳۶۹ از شبکه ۱ پخش شد.
۱۳۶۸ چراغ خانه بازیگر منوچهر پوراحمد شبکه ۱
۱۳۶۸ سلامتی چه خوبه! بازیگر علی‌رضا خمسه
ایرج طهماسب
شبکه ۱
۱۳۶۶ درخت دوستی بازیگر علی شوقیان
سعید خاکسار
۱۳۶۴ آئینه بازیگر غلامحسین لطفی
۱۳۶۴ تله‌تئاتر «حنایی و روباه مکار» بازیگر کریم اکبری مبارکه کارگردان تلویزیونی: «مهوش جزایری»

شبکه خانگی

سال نام سمت کارگردان توضیحات
۱۳۹۲ شاهگوش بازیگر داود میرباقری در نقش «گلاب» زن رحمان شجاعت
پخش در شبکه خانگی
۱۳۸۹ با من شوخی نکن بازیگر محسن منشی‌زاده پخش در شبکه خانگی
۱۳۹۱ این زن‌ها بازیگر عباس رزیجی در نقش رئیس شرکت

تئاتر

  • کردکان
  • سوگ سیاوش
  • آخرین اسفندیار
  • عاشقانه با پای برهنه
  • بیژن و منیژه
  • رابعه
  • آخرین امپراتور
  • استقبال از بوزینه جان الدوله

بازی در تله فیلم

  1. به نام غزاله
  2. واقعیت‌های نصفه و نیمه
  3. یک دماغ ناقابل (مجتبی چراغعلی۱۳۹۱)
  4. پل (عباس بابویهی۱۳۸۷)
  5. همچون مروارید در صدف (مهدی خیابانی۱۳۹۰)

رادیو

  • رادیو ایران (صدای عبرت)
  • چند قدم به زندگی (صدای آشنا)
  • رادیو قرآن و معارف
  • رادیو ورزش

دوبلوری

  • انیمیشن: شب فبل از کریسمس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مریم می گوید

    علت بچه دار نشدن مرجانه گلچین اصلا درست نبوده لطفا این نوشته را از سایت حذف کنید