نرخ دلار زیر ۳ هزار تومان، تولید داخل را نابود می‌کند

0

معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات می‌گوید: ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز به کمک و با زور دولت به نفع اقتصاد ملی نیست و دولت نباید بگذارد نرخ ارز به زیر ۳۳۰۰ و یا ۳۴۰۰ بیاید زیرا تولید و تولیدکننده داخلی ورشکست خواهد شد.

سعید شیرکوند معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات در گفتگو با تراز، با بیان اینکه نمی‌توانیم و نباید نرخ ارز را ثابت نگه‌داریم، اظهار داشت: ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز به کمک و با زور دولت به نفع اقتصاد ملی نیست.
وی با اشاره به نرخ رشد تورم بالا در کشور، افزود: تورم داخلی باعث افزایش قیمت های داخلی و هزینه تولید می‌شود و اگر نرخ ارز را به‌صورت مصنوعی یا با تزریق درآمد نفتی ثابت نگه‌داریم به خارجی‌ها و کالاهای خارجی یارانه پرداخت می‌کنیم.
معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات تصریح کرد: زیرا کالای خارجی تورم ندارد و ما اگر نرخ ارز رو ثابت نگه‌داریم، یعنی کالای خارجی نسبت به کالای داخلی که با افزایش قیمت همراه است، ارزان‌تر خواهد شد و این به ضرر تولید داخل است.
شیرکوند با اشاره نرخ ارز شناور، گفت: وقتی دولت نرخ ارز رو ثابت نگه دارد، این اقدام به ضرر تولید داخل است؛ اما نه اینکه نرخ ارز رها شود و به‌تبع آن قیمت کالا و تجهیزات و تورم وارداتی هم به‌شدت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه این در مدیریت دولت است که مابین تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی را با نرخ ارز چه چگونه تغییر دهد، افزود: وظیفه دولت است که باید انجام دهد، لذا ما هم انتظار داریم که دولت در این مورد کلیشه ای و عوامانه برخورد نکند.
معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه ثابت نگه داشت نرخ ارز هنر نیست، گفت: اگر تورم داخلی صفر و یا زیر ۵ درصد بود آن زمان دولت هم باید نرخ ارز رو ثابت نگه دارد ولی وقتی‌که تورم داخلی حدود ۲۰ درصد است نباید نرخ ارز ثابت نگه داشت.
شیرکوند ادامه داد: اقتصاد ما زمانی می‌تواند اقتصادی سالم باشد که مابین تفاوت تورم داخل و خارج تعیین‌کننده نرخ ارز باشد و قیمت ارز را یا باید بازار با هزینه تمام‌شده کالا داخل و خارج تعیین کند.
وی با اعلام اینکه من مدافع نرخ ارز شناور هستم، تصریح کرد: اگر نرخ شناور برای ارز تعریف می‌کنیم یعنی دولت مدیریت کند، چون بازار آن‌قدر قوی نیست و دولت سهم زیادی از ارز دارد و باید ارز رو تک‌نرخی کند؛ چون ارز چند نرخی عامل فساد است.
شیرکوند در خصوص تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر نرخ ارز و اینکه با توافق هسته‌ای نرخ ارز می‌شکند؟ گفت: بعید میدانم و دولت نباید بگذارد نرخ ارز بشکند و به‌هیچ‌وجه نباید بگذارد نرخ ارز به زیر ۳۳۰۰ تومان و یا ۳۴۰۰ تومان بیاید.
معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات افزود: بخش‌های اقتصادی کشور خود را با این قیمت تنظیم کردند و بسیاری از واردکنندگان و کارخانه‌ها مواد اولیه و تجهیزات خود را با ارز ۳۳۰۰ تومان تنظیم کردند و اگر دولت بخواهد با کاهش نرخ ارز یک رقیب تازه ای (کالای خارجی) با خط تولید ارز دوهزارتومانی برای تولید داخل به میدان بفرستد؛ معلوم است که تولیدکننده داخلی بیچاره می‌شود.
وی با بیان اینکه با کاهش نرخ ارز حتماً واردات کالاهای خارجی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: دولت نباید اجازه این اتفاق را بدهد و دولت همین‌گونه که نباید دلار را ثابت نگه دارد و مانع افزایش قیمت ارز شود، به همان اندازه هم نباید اجازه بدهد نرخ ارز با مذاکرات پایین بیاید.
شیرکوند بیان داشت: اگر نرخ ارز را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان شود برای اقتصاد خیلی خوب است، ولی یک بخش زیادی و تولیدکننده از اقتصاد در قدم اول ورشکست خواهد شد. چون تولیدکننده خط تولید را با دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان راه انداخته است و بعد به یکی دیگر اجازه می‌دهید کالا را با ارز با ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بیاورد، طبیعی است که تولید داخل ورشکست می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ