اسلام پابرهنگان یا اسلام سرمایه داری!؟

0

در قرآن مجید بسیارى از حقایق مربوط به معارف دینى و اخلاقى و حتی اجتماعى در قالب سؤال طرح می گردد و طرفین مسئله در اختیار شنونده گذارده مى شود تا او با فکر خود یکى را انتخاب کند. این روش که باید آن را روش غیر مستقیم نامید اثر فوق العاده اى در تأثیر برنامه هاى تربیتى دارد زیرا انسان، معمولا به برداشتهاى خود از مسائل مختلف بیش از هر چیز اهمیت می دهد.

هنگامى که به صورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون و جدان و قلب خود بشنود آن را فکر و تشخیص خود می داند و در مقابل آن مقاومت به خرج نمی دهد. برای مثال در قرآن آمده است: «آیا دانایان با نادانان مساویند؟» و همچنین «بگو آیا نابینا با شخص بینا مساوى است؟».
در آیات ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره آل عمران می خوانیم:
«أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ.»
«هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ»
«آیا کسى که در پى خشنودى خداوند است، مانند کسى است که به خشم و غضب خدا دچار گشته و جایگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است.»
«آنان نزد خداوند (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مى دهند، بیناست.»
***
سه نکته:
* بهانه گیران بخشیده نمی شوند!

در خصوص شأن نزول آیه آورده اند که پیامبر اکرم (ص) وقتی که دستور حرکت به سوی جنگ احد را صادر فرمودند منافقان شروع به بهانه گیری کردند و نرفتند. از طرفی بعضی مسلمانان ضعیف الایمان هم بهانه آوردند و در جبهه حاضر نشدند. جالب اینجاست که در آیه‏ ۱۵۵ همین سوره می فرماید خداوند کسانى را که از جبهه فرار کرده و پشیمان شدند مى بخشد اما اینجا مى فرماید: مرفّهان و منافقان بهانه‏گیر را نمى بخشد!

** درجات مؤمنین
در آیاتى از قرآن این تعبیر آمده است که براى مؤمنان درجاتى است (طه، ۷۵) اما در این آیه مى فرماید خود مؤمنان درجات مى شوند. همانگونه که انسان هاى پاک همچون علىّ بن ابى طالب علیهما السلام ابتدا طبق میزان حرکت مى کنند و سپس خود آنان میزان می شوند، ابتدا دور محور مى گردند، سپس خود آنان محور حق مى شوند.

*** اسلام پابرهنگان و اسلام مرفهین بی درد
با توجه به شأن نزولی که بیان شد نتیجه می گیریم که در جامعه اسلامى، نباید مجاهدان و مرفّهان یکسان دیده شوند. امروز هم عده ای هستند که با کوچکترین مشکل اقتصادی و مالی و کمبود یا تحریم جا می زنند. امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند:
«متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملتهای اسلامی مرز بین «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمدی» و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدس نماهای متحجر و سرمایه داران‌ خدانشناس و مرفهین بی درد، کاملًا مشخص نشده است. روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آیین دو فکر متضاد و رودررو وجود داشته باشد از واجبات سیاسی بسیار مهم است.» (صحیفه امام، ج‌۲۱، ص۱۲۱)

منبع : تراز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ