با پول “دنا” چه خودروهایی را در خارج می توان خرید؟ + قیمت و عکس

0

مدیرعامل محترم ایران خودرو اخیرا در مصاحبه ای با اشاره به قیمت خودرو و کمپین عدم خرید خودرو، گفته است: “ارزان نمی کنیم… اگر قیمت دلار ۱۰۰۰ تومان شود،ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود

صرف نظر از این موارد ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :

۱- اولا تردیدی نیست که کمپین نخریدن خودرو صفر ، از سوی هر کس و با هر هدفی باشد ، فعلا به نفع مردم تمام شده و منجر به کاهش قیمتها در بازار و رکودی که باز هم کاهش قیمتها را به دنبال خواهد داشت شده است . این اتفاق چه باب طبع خودروسازان باشد و با نباشد روی داده است و گریزی از آن نیست .

۲- علی رغم اینکه خودرو سازان سعی در وانمود کردن به این موضوع دارند که کمپین اثری در وضعیت آنها نگذاشته ، نیم نگاهی به سایت فروش خودروسازان نشان از ارائه روشهای متنوع فروش در یک ماه اخیر دارد که در ۴ سال گذشته که دوران یکه تازی هرچه تمام تر خودروسازان بود ، کاملا منسوخ شده بود .

۳- اشاره به قیمت ارز باز هم این سوال را به ذهن متبادر می سازد که پس صدای بوقهای کرکننده خود کفایی در صنعت خودرو و تولید داخل و کذا و کذا چه شد ؟ درست است که افزایش قیمت ارز هزینه های مواد اولیه و تولید را بالا برده است ، اما این دلیل نمیشود که قیمت خودرویی که آقایان خودروساز مدعی تکنولوژی آن هستند نعل به نعل با قیمت دلار بالا و پایین شود . اینگونه که پیداست ظاهرا صنعت خودرو ما با این همه توجه و عزیز کردگی تنها در باد لاستیک خودکفاست و تنها آن است که قیمتش با دلار بالا و پایین نمی شود !

۴- از سیاست و سیاسی کاری هم که نگوییم بهتر است ! کیست که نداند همین صنعت خودرو در سایه سیاست و دخالت دولت و تزریق وام بانکی و غیره … سرپا مانده است . ای بسا اگر سیاست و ملاحظات سیاسی نبود آقایان خودرو ساز نمی توانستند به همین راحتی پول مردم را به جای هزینه کردن در تولید و بالا بردن کیفیت محصولاتشان صرف خرید سهام بانک و ساختمان سازی و غیره کنند ، سی هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشند و کسی نگوید بالای چشمتان ابروست و هزاران نفری که هر ساله در اربه های مرگشان به کام مرگ می فرستند نادیده گرفته شوند . به نظر می رسد آقایان خیلی هم باید ممنون سیاست باشند !

۵- و نهایتا برای حسن ختام و تنوع مطلب شاید بد نباشد نگاهی به قیمت چند خودرو بیاندازیم . مثلا ببینیم با قیمت ۴۵ میلیونی خودروی دنا که حدود ۱۵ هزار دلار است در بازار جهانی چه خودروهایی می توان خرید:

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
هیوندای وولستر ۱۸۰۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو

هیوندای اکسنت ۱۴۷۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
میتسوبیشی لنسر ۱۷۰۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
کیا فورت ۱۵۹۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
میتسوبیشی اوتلندر ۱۹۵۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
کیا سول ۱۵۷۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
تویوتا یاریس ۱۶۰۰۰ دلار

قیمت جدید خودرو اخبار خودرو
مزدا ۳ ۱۷۸۰۰ دلار
که البته همه اینها مربوط به مدلهای ۲۰۱۶ است و مدلهای امسال ، یعنی ۲۰۱۵ آن با ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش عرضه می شود .
سرتان سلامت …

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ