راههای ساده برای پیشگیری از سرقت منزل در ایام نوروز

0

آنچه پیش رو دارید روش‌های ساده برای جلوگیری از سرقت است، اما این بدان معنی نیست که اگر این موارد رعایت شود هدف آماج جرم قرار نمی‌گیرید، زیرا مجرمان به طور دائم روش‌های ارتکاب جرم را متناسب با شرایط تغییر می‌دهند.

به‌همین خاطر لازم است مردم، اطلاع لازم نسبت به جرم و مجرم داشته باشند تا کمتر هدف مجرمان قرار بگیرند، در ادامه برخی از این روش‌ها برای آگاهی بیشتر و پیشگیری از وقوع جرایم بیان می‌شود.

۱.درها را قفل کنید: ۴۰ درصد سرقت‌ها بدون استفاده از زور صورت می‌گیرد. در واقع این بدین معنی است که بسیاری از مردم خانه خود را بدون قفل کردن در و پنجره‌ها ترک می‌کنند. قبل از ترک خانه مطمئن شوید که در ورودی پارکینگ‌ها به‌ داخل منزل قفل هستند. برای جلوگیری از سرقت تمامی قفل‌های در و پنجره‌ها را به قفل‌های قوی‌تر تغییر دهید.

۲. هوشیار باشید: اگر متوجه شدید که در اطراف شما فعالیت‌های مجرمانه توسط سارقان صورت گرفته به امنیت توجه بیشتری کنید. این توجه می‌تواند راهی برای محافظت از خانه و امنیت شما باشد.

۳. همسایگان خود را بشناسید: شناختن افرادی که در محل و همسایگی شما زندگی می‌کنند یکی از مهم‌ترین اقدامات ایمنی است که می‌توانید انجام دهید. شیوه همسایه بانی که در کشور ما مرسوم است، یکی از شیوه‌های رایج جلوگیری از وقوع جرم به ویژه سرقت است که این موضوع در کشور آمریکا تحت عنوان برنامه نظارت بر همسایگان- از سال ۱۹۶۰ شروع شده- راهی بسیار مؤثر در جلوگیری از جرم و سرقت است. در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده به این برنامه پیوسته‌اند. مطالعات نشان داده این برنامه راهی مؤثر برای جلوگیری از سرقت و خشونت است.

۴. قبل از تعطیلات آماده باشید: اگر می‌خواهید برای مدت زمان طولانی از شهر خارج شوید، بهتر است اقوام یا بستگانی که به آن‌ها اعتماد کامل دارید را از سفر مطلع کنید و از آن‌ها بخواهید در این مدت مراقب خانه شما باشند. همچنین از اقوام نزدیک بخواهید دائم به خانه شما رفت و آمد کنند و گلدان‌ها را آب دهند، در این صورت این گونه به‌ نظر می‌رسد که شما هنوز درخانه هستید.

۵. حیاط خود را محافظت کنید: چنانچه در حیاط خانه درختچه‌های بلند و مکان‌هایی وجود دارند که دزدان بتوانند در میان آ‌ن‌ها مخفی شوند تا به خانه شما وارد شوند، بهتر است این درختان و درختچه‌ها را کوتاه کنید.

۶. کلید یدکی را جا نگذارید: قرار دادن کلید یدکی خانه زیر گلدان هنگام ترک منزل، ممکن است یک فکرخوب به‌نظر برسد، اما این یک دعوت آشکار برای سارق است که بدون هیچ مشکلی وارد منزل‌تان شود. پس کلید یدکی منزل خود را به اقوام درجه یک یا همسایه یا دوستی که به خوبی او را می‌شناسید و در نزدیکی شما زندگی می‌کند بدهید.

۷. سارقان را فریب دهید: اگر سارقان حدس بزنند کسی در خانه است، کمتر به آنجا وارد می‌‌شوند یا به عبارتی شانس بیشتری وجود دارد که آن‌ها وارد خانه نشوند. به یاد داشته باشید که اکثر سرقت‌ها در طول روز که مردم سر کار هستند رخ می‌دهد، به همین دلیل هنگامی که منزل را ترک می‌کنید یک خیال واهی ایجاد کنید که هنوز کسی در خانه است.

هشدارهای مهم برای پیشگیری از سرقت منازل

۱ – حتماً اشیاء قیمتی خود مثل طلا، سکه، ارز، وجه نقد و اوراق بهادار را در خانه نگهداری نکنید و برای نگهداری این اشیاء از صندوق امانت بانک‌ها و برای نگهداری وجه نقد از عابربانک استفاده نمائید و یا به اقوام مورد اطمینان خود بسپارید.

۲- هموطنانی که بالاجبار اشیاء قیمتی در منازل خود نگه می‌دارند سعی کنند که برای اشیاء قیمتی خود اعم از سرویس‌های طلا و جواهر، فرش‌های قیمتی، وسائل برقی گران‌قیمت و دیگر اشیاء قیمتی خود با گرفتن عکس و نگهداری فاکتور خرید، شناسنامه‌ای تهیه کنند تا در صورت سرقت، شناسایی اموال مکشوفه از سارقان به آسانی صورت گیرد.

۳- برخی سارقان با سوءاستفاده از اسامی درج شده بر روی درب منازل و به بهانه آشنایی با ساکنین ساختمان وارد مجتمع‌ها شده و اقدام به سرقت خودرو یا انباری‌ها می‌کنند بدین منظور همسایگان را در جریان سفر قرار دهید.

۴- مقابل کلیه پنجره ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.

۵- درب راهرو و پشت بام را با حفاظ نرده ای ایمن نمایید.

۶- نسبت به تعویض قفل هایی که کلید یدکی آنها گم شده و یا برای مدتی در اختیار دیگران بوده سریعاً اقدام نمایید.

۷- در صورت خروج از منزل، تنها به بستن در خروجی منزل اکتفا نکرده و کلیه درهای داخل منزل را قفل نموده تا فرصت جستجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود.

۸- در صورت تغییر مکان حتماً قفل های در اصلی منزل جدید را تعویض نمایید.

۹- کلید منزل خود را در دسترس افراد غیر مطمئن قرار ندهید.

۱۰- از ورود افراد ناشناس تحت عنوان فالگیر، رمال و متکدی به داخل منزل جلوگیری نمایید.

۱۱- در صورتی که بیرون منزل شما فاقد روشنایی می باشد، با نصب لامپ در سر در منزل روشنایی محل را تامین نمایید.

۱۲- به هیچ عنوان برای شناسایی افراد اقدام به باز کردن در منزل ننموده و این مورد را به فرزندان خردسال خود آموزش دهید.

۱۳- اگر خانه های اطراف شما خالی از سکنه است یا در مجاورت آنها مشغول ساختمان سازی هستند لازم است که از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورید.

۱۴- از انداختن فرش هنگام شستشو روی دیوارها و پشت بام خودداری نمایید.

۱۵- از قرار دادن کلید در محل هایی مانند زیر جاکفشی و سایر محل های قابل دسترسی خودداری نمایید.

۱۶- از قرار دادن نردبان و چارپایه و نظایر آنها در کنار دیوارها خودداری نمایید.

۱۷- در مواقع خالی بودن منزل از روشن گذاشتن چراغ یک اتاق به مدت طولانی و مستمر و حتی المقدور از همسایگان و آشنایان مورد اطمینان بخواهید که روشنایی داخل خانه را در هنگام شب تغییر دهند.

۱۸- قبل از خروج الزامیست به بسته بودن در ورودی پشت بام اطمینان حال نموده و از قسمت های مختلف منزل سرکشی به عمل آورید این اقدامات را شبها قبل از خوابیدن نیز انجام دهید.

۱۹- اگر از سیستم دزدگیر برقی استفاده می کنید به طور مرتب آن را کنترل کرده معایبش را بر طرف نمایید و هنگام خروج از منزل کلید آن را باز نمایید.

۲۰- از میزان دارایی و اموال موجود در منزل نزد افراد بیگانه صحبت نکنید.

۲۱- معاشرین فرزندان خود را قبل از تردد به منزلتان مورد شناسایی دقیق قرار دهید.

۲۲- برای در ورودی منزل از قفل های مطمئن استفاده نمایید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ