بخشودگی جرایم بانکی در سال ۱۴۰۰

0

برای جبران ضرر بدهی‌های مردم به نظام بانکی کشور از سال‌ ۹۵ تا ۹۸ بند‌های مختلفی در رابطه با بخشودگی جرایم بانکی در قانون بودجه به نظام بانکی ابلاغ شده و به وسیله شعب مختلف بانکی اجرا می‌شود. پیشنهاد بخشیده شدن جرایم بانکی، به خصوص وام‌های پرداخت نشده، بدهکاران را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر بدهی خود را به نظام بانکی پرداخت کنند.

 

بخشنامه بخشودگی جرایم بانکی در سال ۱۴۰۰

بخشنامه بخشودگی جرایم بانکی که از سال ۹۸ مطرح و اجرا شده است، در روزهای پایانی سال ۹۹ در نشست نمایندگان مجلس برای تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نتیجه آن شد که برای تشویق بدهکاران بانکی برای تسویه بدهی خود، بند زیر اجرایی شود. این بند به زبان ساده می‌شود این؛

برای تسویه بخشی از بدهی افراد حقیقی و حقوقی به بانک‌های صادرات ایران، تجارت و ملت از محل واگذاری دارایی‌های غیرنقدی دولت، بانک‌هایی که نامشان را بردیم ملزم هستند تا اگر بدهکاران بانکی، اصل و سود وام خود را به همان مبلغ طی شده در قرارداد اولیه به صورت یکجا پرداخت کنند، نسبت به فک رهن، آزادسازی وثیقه‌ها، خروج از لیست مشتریان بدحساب و رفع ممنوع‌الخروجی آنها اقدامات لازم را به عمل آورند.

منابعی که از اجرای این بند با عنوان «منابع حاصل از برگشتی از محل تسهیلات اعطایی» به دست می‌آید به ردیف درآمدی کشور ریخته می‌شود.

 

بخشودگی وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان

براساس ابلاغیه آیین‌نامه بخشودگی سود و جرایم بانکی، وام‌گیرندگانی که مبلغ وام‌شان زیر ۱۰۰ میلیون تومان است با پرداخت اصل پول تسهیلات خود بخشیده خواهند شد. معمولا افرادی که چنین وام‌هایی را می‌گیرند کارمندان، کارگران ساختمانی و کشاورزانی هستند که تحت فشار شدید اقتصادی قرار دارند و به این بخشودگی نیاز دارند.

بخشودگی وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان کشاورزان

برطبق بخش‌نامه بانک مرکزی، افرادی که از بانک کشاورزی وام بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان گرفته‌اند و به علت وقوع حوادث غیرمترقبه، نتوانستند آن را به موقع تسویه کنند، مشمول قانون بخشودگی جرایم بانکی می‌شوند و تنها کافی است تا اصل بدهی خود را به بانک پرداخت کنند.

حوادث غیرمتقربه شامل سیل، زلزله، خشکسالی، برف، تگرگ، سرمازدگی، آتش‌سوزی غیرعمدی، آفات و بیماری‌های واگیر گیاهان و دام‌ها می‌شود که بر روی درآمد کشاورزان تاثیر جدی می‌گذارد.

به این ترتیب واجدان شرایط با مراجعه به یکی از شعب بانک کشاورزی در استان‌ خود قادر خواهند بود، بخشودگی جرائم بانکی خود را به دست بیاورند.

بخشودگی جرایم بانکی در قالب طرح مهراندیش بانک مسکن

بانک مسکن برای اینکه به مشتریان خود کمک کند تا بدهی خود را هرچه زودتر تسویه کنند، طرحی برای بخشودگی جرایم بانکی با نام طرح مهراندیش را مطرح کرده است که مهلت اجرای آن تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ تمدید شده است.

آن دسته از مشتریان بانک مسکن که اقساط معوق دارند، اگر به صورت نقدی نسبت به تسویه بدهی وام غیرجاری خود اقدام کنند، ۶ درصد خالص از جرایم آنها مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت، جریمه تأخیر آنها بخشیده می‌شود و بدهی‌شان بر اساس نرخ قرارداد اولیه محاسبه خواهد شد.

مراحل کامل دریافت دسته چک

مهلت بخشودگی جرایم بانکی تا چه زمانی است؟

به منظور حمایت از تولید و کمک به سیستم بانکی کشور، دولت مهلت تسویه بدهی بدهکاران بانکی را تا پایان ماه شهریور امسال تمدید کرد. بنابراین، افراد حقیقی که وام زیر ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کردند و افراد حقوقی که برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود در یکی از رشته‌های

  • کشاورزی
  • شیلات
  • استخراج معادن
  • صنعت ساختمان
  • تامین برق، آب و گاز

وام زیر ۲ میلیارد تومان گرفته‌اند، فرصت دارند تا پایان تابستان ۱۴۰۰ بدهی خود را با بانک تسویه کنند.

از سویی دیگر به دلیل شرایط سختی که اپیدمی کرونا ایجاد کرده و همچنان هم ادامه دارد، ستاد ملی مدیریت کرونا مهلت بخشودگی جرایم بانکی بر طبق قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران را تا آخر خرداد ۱۴۰۰ تمدید کرده است.

بنابراین اگر شما هم مشمول این قانون می‌شوید تا مهلت آن به پایان نرسیده نامه درخواست بخشودگی جرایم بانکی خود را آماده کنید تا هرچه زودتر قادر باشید بدهی خود را پرداخت کرده و اعتبار بانکی خود را نجات دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ