مدت امامت امام صادق (ع) چند سال بود؟

0

دوران امامت امام صادق چه ویژگی خاصی داشت

زندگینامه

امام صادق (ع) در ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ ق در مدینه به دنیا آمد و در سال ۱۴۸ ق در ۶۵ سالگی همان‌جا به شهادت رسید. برخی ولادتش را در سال ۸۰ ق نوشته‌اند.

دوران امامت امام صادق


مدت امامت آن حضرت ۳۴ سال بود و ۱۲ سال از عمرش در عصر امامت امام سجاد (علیه‌السلام) و بعد از آن ۱۹ سال با امام باقر (علیه‌السلام) سپری شد و ایام امامتش مصادف با خلافت هشام بن عبدالملک ، و ولید بن یزید بن عبدالملک و یزید بن ولید بن عبدالملک و ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ، از خلفای اموی و سفاح و منصور دوانیقی ، از خلفای عباسی بوده است.

شهادت امام صادق


در سال ۱۴۸هجری، ۲۵ ماه شوال یا نیمه ماه در سن ۶۵سالگی به شهادت رسید.  سبب شهادتش در اثر سمی بود که منصور به حضرت داد.

وصی امام صادق


امام صادق (علیه‌السلام) منصور دوانیقی و حاکم مدینه و حمیده ، مادر موسی بن جعفر و عبداللّه افطح و موسی بن جعفر را وصی خود مشخص کرد و این، به جهت حفظ جان امام کاظم از شر منصور بود.

ولادت امام جعفر صادق محل تولد امام صادق شهادت امام صادق چه روزی است زندگینامه امام صادق تاریخ شهادت امام صادق

 ویژگی‌های دوران امامت امام صادق


عصر امامت حضرت صادق (علیه‌السلام) از پرآشوب ‌ترین دوره های تاریخ اسلام بود و قیام های بنی العباس در سراسر عالم اسلام با شعار الرضا من آل محمد جریان داشت، و برخی از علویان و شیعیان که از حقیقت امر مطلع نبودند فریفته این شعار می‌شدند.
امام صادق (علیه‌السلام) در جمع علویان که با تنی چند از بنی العباس در « ابواء » اجتماع کرده بودند و برای محمد بن عبداللّه بن حسن به عنوان مهدی موعود بیعت می‌گرفتند حاضر شد و آنان را از قیام منع کرد و متذکر شد محمد بن عبداللّه مهدی موعود نمی‌باشد و برنده اصلی ماجرا بنی العباس هستند و محمد به دست آنان کشته می‌شود.

امام صادق (علیه‌السلام) دعوت ابو مسلم خراسانی را که از سران قیام عباسی بود، رد کرد و در پاسخ نامه وی نوشت: «ما أنت من رجالی ولا الزمان زمانی؛ نه تو از یاران من هستی و نه زمان ، زمان من است»

پس از پیروزی بنی عباس، فشار سیاسی بر شیعیان چندین برابر شد و امام ، شیعیان را به تقیه سفارش می‌کرد و منصور در مدینه جاسوسانی داشت که در پی شناسایی شیعیان و کشتن آنان بودند.

خلافت در دوره امام صادق
خلفای دوران پیش از امامت
(۱۱۴-۸۳ق)
سال


۸۳-۹۶ق
۹۶-۹۹ق
۹۹-۱۰۱ق
۹۹-۱۰۱ق
۱۰۱-۱۰۵ق
۱۰۵-۱۱۴ق

خلیفه


عبدالملک بن مروان
ولید بن عبدالملک
سلیمان بن عبدالملک
عمر بن عبدالعزیز
یزید بن عبدالملک
هشام بن عبدالملک

خلفای دوره امامت
(۱۴۸-۱۱۴ق)
سال


۱۱۴-۱۲۵ق
۱۲۵-۱۲۶ق
۱۲۶-۱۲۶ق
۱۲۶-۱۲۷ق
۱۲۷-۱۳۲ق
۱۳۲-۱۳۶ق
۱۳۶-۱۴۸ق

خلیفه


هشام بن عبدالملک
ولید بن یزید
یزید بن ولید
ابراهیم بن ولید
مروان بن محمد
سفاح
منصور دوانیقی

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ