با واردات خودرو ماشین ارزان میشود
آیا با واردات خودرو ماشین ارزان میشود
بالاخره بعد از کش و قوسهای فراوان به نظر میرسد واردات خودرو به ایستگاه پایانی رسید و بعد از نزدیک به چهار سال قرار است قفل از در واردات خودرو به کشور برداشته شود.
ممنوعیت ورود خودرو سبب شد تا قیمت خودروهای وارداتی در بازار قلههای جدیدی را فتح کند. رشد قیمت ارز نیز سبب دوپینگ قیمت وارداتیها در بازار شد.
بلند شدن سقف قیمت در بازار به نوعی روی قیمت محصولات مونتاژی و داخلی نیز تاثیر منفی گذاشت و سبب شد تا در مجموع قیمت خودرو در بازار روند صعودی به خود بگیرد.
البته نباید از اصرار سیاستگذار برای تداوم حضور در پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز و همچنین کاهش عرضه توسط خودروسازان به عنوان دو آیتم اثرگذار روی رشد قیمت خودرو گذشت.
قیمت خودرو بعد از آزادسازی مشروط واردات خودرو
اما حالا که مجمع تشخیص مصلحت نظام به نوعی با آزاد سازی مشروط واردات خودرو به کشور موافقت کرده قیمت ها در بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد؟ واکنش فروشندگان و دست اندرکاران بازار به این خبر چیست؟
بی تردید انتشار این خبر تاثیر مثبتی روی قیمت خودروهای وارداتی حاضر در بازار می گذارد و جلوی روند صعودی نمودار قیمت ها را خواهد گرفت.
بخشی از فروشندگان نیز به صورت هیجانی با موضوع بر خورد کرده و حاضر هستند تا هر چه زودتر با عرضه خودروی در اختیار خود در بازار برای آن مشتری پیدا کنند.
افت قیمت خودروهای وارداتی میتواند تا حدی فیتیله قیمت خودروهای مونتاژی و محصولات داخلی را پایین بکشد .
اما به نظر میرسد این فضای هیجانی ادامهدار نباشد و به فاصله کوتاهی جای خود را به رکود در بازار دهد.
زیرا در این شرایط خریداران از حضور در بازار امنتاع میکنند و فروشندگان نیز ترجیح میدهند تا با فروکش کردن غبارهای ناشی از خبر واردات خودرو نسبت به رصد بازار اقدام کنند.
خیمه سنگین رکود بر بازار با توجه به مسیر پیش رو تا ورود خودروهای جدید به بازار پیشبینی میشود.
همان طور که ذکر شد نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت خودرو دارد چنانچه دامنه نوسانات ارزی بار دیگر شدت بگیرد این احتمال وجود دارد که قیمت خودرو روی کاغذ صعودی شود.
قیمت بالای خودروهای وارداتی
آمارها نشان میدهند که در سال ۱۳۹۶ از واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو تنها ۰.۲ درصد از آن قیمت زیر ۱۰ هزار دلار داشتهاند و ۱۳.۳ درصد در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار، ۱۴.۶ درصد در بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار، ۱۹ درصد در بازه ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار، ۳۴.۲ درصد در بازه ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار، ۹.۵ درصد در بازه ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار، ۰.۸ درصد در بازه ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار، ۵.۱ درصد در بازه ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار، ۱.۱ درصد در بازه ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار، ۰.۱ درصد در بازه ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار، ۱.۷ درصد در بازه ۸۰ تا ۹۰ هزار دلار، نیم درصد بازه ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار و ۰.۰۴ درصد نیز بالای ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشتهاند.
بنا بر آماری که گفتیم، تنها ۲۸ درصد از خودروهای وارداتی در سطح قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار بودهاند. پیشتر نیز گفتیم اگر این گونه به قضیه نگاه کنیم، اکثر کسانی که هم اکنون برای خودروهای داخلی صف میکشند میتوانند خودروی وارداتی خارجی را با همان قیمت بخرند، اما متاسفانه باید به هزینههای قیمت خودرو، هزینههای عملیاتی دیگری نظیر مالیات و عوارض را نیز باید افزود. بنابراین حتی اگر ۳۰ درصد از خودروهای وارداتی قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار داشته باشند، باز هم خانوادههای ایرانی توان خرید آن را نخواهند داشت.
اگر بخواهیم تعرفه واردات خودرو را برای سال ۱۴۰۱ حساب کنیم، باید بگوییم که همچنان این تعرفه تغییر نکرده است و اگر همان تعرفههای سابق در نظر گرفته شود، تعرفههای فعلی نیز بر اساس حجم موتور چیزی بین ۴۰ تا ۷۵ درصد خواهد بود. علاوه بر این مالیات باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد مالیات علیالحساب، عوارض هلال احمر و ارزش فوب به عنوان عوارض واردات خاص را پرداخت کرد. از دیگر هزینههایی که روی قیمت اصلی خودرو میآید میتوان به ۸ درصد ارزش هزینه استاندارد، ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری و ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شمارهگذاری اشاره کرد.