فیلم مختارنامه در کدام شهر ساخته شد

0

محل فیلمبرداری و لوکیشن سریال مختارنامه | فیلم مختارنامه در کدام شهر ساخته شد در کجا فیلمبرداری شد

سریال مختارنامه سه بخش دارد که در بخش نخست جوانی زندگی مختارثقفی و در دو بخش دیگر میانسالی تا شهادت وی را به تصویر می کشد.

این سریال از پرو‍‍‍ژه های تاریخی و محصولات رده الف مرکز سیما فیلم است که تهیه کنندگی آن را محمود فلاح برعهده دارد.

مختارنامه از پروژه هایی است که با صرف زمان، انرژی و هزینه فراوان ساخته می شود و به خاطر مقطع خاص تاریخی که به نمایش می گذارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این سریال که ششمین ساخته داوود میرباقری پس از مجموعه هایی همچون امام علی(ع) و معصومیت از دست رفته به شمار می آید، از بهمن سال ۸۱ وارد مراحل پیش تولید شد و فیلمبرداری آن نیز به طور رسمی از فروردین ۸۳ آغاز گشت.

فیلمنامه اولیه این کار تاریخی را محمدابراهیم سلطانی فر نوشته و حسن میرباقری، محمد بیرانوند و داوود میرباقری نیز در ۳ نوبت آن را بازنویسی کرده اند.

مختارنامه محل فیلمبرداری سریال ها لوکیشن فیلم ها سریال مختارنامه بازیگران سریال مختارنامه

فیلمبرداری مختارنامه در چه مکانهایی انجام شد

بخش عمده ای از سریال مختارنامه در دکورهای ساخته شده در منطقه احمد آباد مستوفی در جنوب غربی تهران مقابل دوربین رفته است. در این منطقه دکورهای شهر کوفه، مکه و مدائن ساخته شده است.

بخش های مهمی از این سریال نیز در بیابان های اطراف کاشان، منطقه عشق آباد ورامین، شهر آبادان و مناطق اطراف آن، شهرستان شاهرود و مناطق اطراف آن و شهرک سینمایی دفاع مقدس مقابل دوربین رفته است.

تعداد لوکیشن های داخلی و خارجی: بیش از ۱۲۲ لوکیشن

میزان ساخت دکور ۷ هکتار در زمینی به وسعت ۲۴ هکتار

محل ساخت دکور در تهران، احمد آباد مستوفی

تنها برای فیلمبرداری سکانس های مربوط به اردوگاه نخیله ، مساحتی حدود ده هکتار زمین خاکبرداری و آماده سازی، چهار پل بر روی رودخانه های کوچک ساخته و ۱۲۰ چادر برپا شد.

لوکیشن اردو گاه نظامی نخیله در حاشیه رودخانه بهمنشیر در جنوب بود.

به گفته‌ی محمد باقر آشتیانی ـ مدیر تولید مختارنامه ـ دکورهای «دهکده لفقاء» یکی از فضاهایی است که برای ادامه کار آماده می‌شود. لفقا در سریال مختارنامه محل زندگی مختار (فریبرز عرب‌نیا) و همسرش عمره (فریبا کوثری) است که بخش‌های مهمی از داستان در آن رخ می‌دهد.

این دهکده در سریال مختارنامه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در حوالی کوشک سفید و شهر مدائن قرار داشته است. ساخت و ساز این دهکده در یکی از روستاهای اطراف ورامین به نام « عشق آباد» انجام شد. در حوالی ورامین صحنه‌های مربوط به آغاز داستان که در یک تاکستان اتفاق می‌افتد هم فیلم‌برداری شده بود.

لوکیشن «تاکستان» این سریال در حوالی شهریار ساخته شده است.

فیلمبرداری سریال مختارنامه از سال۱٣٨٣ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید. فیلمبرداری این مجموعه در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، زاویه، کویر سفیدشهر و شاهرود انجام شده‌است. همچنین سکانس‌های عاشورای این سریال در بیابان‌های روستای طرود، در نزدیکی شهرستان شاهرود فیلمبرداری شده‌است. این سریال دارای حدود ۷۰۰ سکانس است که ۱۰۰ سکانس آن مربوط به ۵ جنگ بزرگ این سریال هستند.

لوکیشن های سریال مختارنامه

محمود فلاح تهیه کننده گفت: سریال مختارنامه در لوکیشن‌های مختلف و متنوعی در شهر‌های گوناگونی ساخته شده است. بخش‌هایی در کاشان و بخش‌هایی در شاهرود و همچنین شهرک سینمایی غزالی ساختیم. یک بخش وسیعی از دکور‌ها را هم در حوالی تهران و ورامین و در زمین‌های کشاورزی ساختیم. محله‌ای به نام احمد آباد مستوفی که خدا را شکر الان پیشرفت قابل توجهی داشته است. بخشی از دکور را در زمین ساده کشاورزی در امین‌آباد مستوفی ساختیم.

بخشی از دکور هم که گفتم در ورامین بود با هزینه‌ای حدود سه تا چهار میلیارد تومان ساخته شد. دکور‌ها ماندگار تولید شده بودند و هرکدام قابلیت استفاده تا ۲۰ سال بعد هم داشت، اما متاسفانه زمین‌ها اجاره‌ای بود و صداوسیما هم انگار تمایلی برای حفظ دکور‌ها نداشت. مقطعی برای حفظ دکور‌ها خیلی تلاش کردیم، ولی در نهایت ما از پیگیری خسته شدیم و سازمان هم آن‌ها را رها کرد. به هر جهت سرمایه عظیمی بود که صداوسیما به راحتی آن را رها کرد. شاید اگر محافظت می‌شدند یک صرفه جویی برای صدا و سیما به حساب می‌آمد و چندین اثر تاریخی دیگر نیز در آن تولید میشد.

دکورهای مختارنامه چندین سال گذشته در یک آتش‌سوزی از بین رفتند و کاملاً سوختند و آنجا مخروبه شده است و شاید تنها ۱۰ درصد از دکور باقی مانده بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ